New Stratos a jeho nová technika
O rallyové legendě Lancia Stratos HF jsme se podrobně rozepsali už před několika lety. V článku Lancia Stratos HF - rychlík ze stratosféry najdete historii jedné z nejslavnějších a nejvzácnějších Lancií všech dob.
V nedávném článku Lancia Stratos: Legenda je zpět, zatím v jediném exempláři jsme se zase zaměřili na popis techniky Lancie Stratos HF.
O autě, které je inspirací novému Stratosu, se proto zmíníme jen o základních faktech.
Lancia Stratos zahájila svoji kariéru v roce 1970 jako designová studie. O dva roky později už vyjela produkční verze a poháněl ji motor Ferrari Dino 2,5 V6. Lancia experimentovala i s přeplňováním, pro silniční i závodní Stratos ale nakonec zvolila atmosférické plnění. Lancia vyrobila celkem 500 aut a v letech 1974 až 1976 ovládla mistrovství světa rally.
Konstrukce
Michael Stoschek, který celý projekt financuje a dohlíží, chtěl být co nejvěrnější originálu. Přirozenou volbou pro nový Stratos se proto analogicky stala technika od Ferrari.
Základem se stal model 430 Scuderia, ze kterého použitý motor i prostorový rám. Šasi z hliníkových výlisků je ovšem zkráceno o 20 cm, aby novinka zachovávala proporce svého předchůdce. Celá karoserie pak kratší dokonce o 33 cm, než je tomu u Ferrari 430 Scuderia.
Aerodynamika byla prověřena v tunelu společnosti Pininfarina v Turíně. Největší pozornost byla věnována dostatečnému přítlaku na přední nápravě a vyvážení zatížení obou náprav.
V kabině se nachází ochranný rám z 40 mm silných trubek, které mají homologaci FIA. Kromě tohoto prvku, který výrazně zlepšuje tuhost karoserie, se v interiéru nacházejí už jen tři další materiály: karbon, hliník a Alcantara.
Navzdory přidanému rámu o hmotnosti 55 kg a klimatizační jednotce vážící 28 kg je Stratos o 80 kg lehčí než Ferrari 430 Scuderia. Ke snížení hmotnosti přispělo například také karbonové uložení akumulátoru, samotná baterie je lithium-iontová a při kapacitě 84 Ah váží jen 4,2 kg.
Podvozek a motor
Výrazné zásahy do původní konstrukce Ferrari si vyžádaly instalaci nových pružin, překalibrování elektronicky řízených tlumičů a novou geometrii. Stratos stojí na 19palcových kolech s centrální maticí, obouvá pneumatiky Dunlop Sport Maxx s rozměrem 265/30 R19 vpředu a 315/30 R19 vzadu.
Brzdy Brembo mají vpředu karbonové kotouče o průměru 398 mm a šestipístkové třmeny, vzadu jsou 350mm kotouče a čtyřpístkové třmeny. Brzdové destičky pocházejí ze závodního programu. Řízení bylo přestavěno na elektro-hydraulický posilovač a má menší volant, pod kterým jsou pádla pro řazení ze závodního Ferrari 430.
Motor 4,3 V8 nasává vzduch pod střešním spoilerem, dostal novou řídící jednotku a laděné výfukové svody. Transaxle obsahuje konvenční mechanický samosvorný diferenciál místo elektronického E-Diff z Ferrari. Samotná šestistupňová převodovka má upravenou řídící elektroniku, která zkracuje řazení na 60 milisekund.
Skutečné parametry motoru a jízdní výkony zatím nejsou známy. Budou zveřejněny až poté, co Stratos projde měřenými testy.
Na testování se významnou měrou podílí portugalský závodník Tiago Monteiro, bývalý pilot v seriálu WTCC a bývalý jezdec Formule 1, společně s techniky německého ZF Sachs. Tým má již za sebou výběr vhodného rozměru a dodavatele pneumatik, nyní jej čeká dolaďování podvozku na italském okruhu Balocco.