New Stratos a jeho nová technika

New Stratos a jeho nová technika

 
 

Tým vyvíjející novou Lancii Stratos nechal nahlédnout do dílen, kde se z Ferrari 430 Scuderia rodí moderní interpretace slavného speciálu.

O rallyové legendě Lancia Stratos HF jsme se podrobně rozepsali už před několika lety. V článku Lancia Stratos HF - rychlík ze stratosféry najdete historii jedné z nejslavnějších a nejvzácnějších Lancií všech dob.

V nedávném článku Lancia Stratos: Legenda je zpět, zatím v jediném exempláři jsme se zase zaměřili na popis techniky Lancie Stratos HF.

O autě, které je inspirací novému Stratosu, se proto zmíníme jen o základních faktech.

Lancia Stratos zahájila svoji kariéru v roce 1970 jako designová studie. O dva roky později už vyjela produkční verze a poháněl ji motor Ferrari Dino 2,5 V6. Lancia experimentovala i s přeplňováním, pro silniční i závodní Stratos ale nakonec zvolila atmosférické plnění. Lancia vyrobila celkem 500 aut a v letech 1974 až 1976 ovládla mistrovství světa rally.

Konstrukce

Michael Stoschek, který celý projekt financuje a dohlíží, chtěl být co nejvěrnější originálu. Přirozenou volbou pro nový Stratos se proto analogicky stala technika od Ferrari.

Základem se stal model 430 Scuderia, ze kterého použitý motor i prostorový rám. Šasi z hliníkových výlisků je ovšem zkráceno o 20 cm, aby novinka zachovávala proporce svého předchůdce. Celá karoserie pak kratší dokonce o 33 cm, než je tomu u Ferrari 430 Scuderia.

Aerodynamika byla prověřena v tunelu společnosti Pininfarina v Turíně. Největší pozornost byla věnována dostatečnému přítlaku na přední nápravě a vyvážení zatížení obou náprav.

V kabině se nachází ochranný rám z 40 mm silných trubek, které mají homologaci FIA. Kromě tohoto prvku, který výrazně zlepšuje tuhost karoserie, se v interiéru nacházejí už jen tři další materiály: karbon, hliník a Alcantara.

Navzdory přidanému rámu o hmotnosti 55 kg a klimatizační jednotce vážící 28 kg je Stratos o 80 kg lehčí než Ferrari 430 Scuderia. Ke snížení hmotnosti přispělo například také karbonové uložení akumulátoru, samotná baterie je lithium-iontová a při kapacitě 84 Ah váží jen 4,2 kg.

Podvozek a motor

Výrazné zásahy do původní konstrukce Ferrari si vyžádaly instalaci nových pružin, překalibrování elektronicky řízených tlumičů a novou geometrii. Stratos stojí na 19palcových kolech s centrální maticí, obouvá pneumatiky Dunlop Sport Maxx s rozměrem 265/30 R19 vpředu a 315/30 R19 vzadu.

Brzdy Brembo mají vpředu karbonové kotouče o průměru 398 mm a šestipístkové třmeny, vzadu jsou 350mm kotouče a čtyřpístkové třmeny. Brzdové destičky pocházejí ze závodního programu. Řízení bylo přestavěno na elektro-hydraulický posilovač a má menší volant, pod kterým jsou pádla pro řazení ze závodního Ferrari 430.

Motor 4,3 V8 nasává vzduch pod střešním spoilerem, dostal novou řídící jednotku a laděné výfukové svody. Transaxle obsahuje konvenční mechanický samosvorný diferenciál místo elektronického E-Diff z Ferrari. Samotná šestistupňová převodovka má upravenou řídící elektroniku, která zkracuje řazení na 60 milisekund.

Skutečné parametry motoru a jízdní výkony zatím nejsou známy. Budou zveřejněny až poté, co Stratos projde měřenými testy.

Na testování se významnou měrou podílí portugalský závodník Tiago Monteiro, bývalý pilot v seriálu WTCC a bývalý jezdec Formule 1, společně s techniky německého ZF Sachs. Tým má již za sebou výběr vhodného rozměru a dodavatele pneumatik, nyní jej čeká dolaďování podvozku na italském okruhu Balocco.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc... Lancia Stratos: Soutěžní legenda je k mání. Za hrozně moc...

Stratos byl prvním autem v historii koncipovaným a…

Video: Podívejte se na úchvatnou poctu legendě Lancia Stratos! Video: Podívejte se na úchvatnou poctu legendě Lancia Stratos!

Tohle stojí za devět minut vašeho života - moc pěkně…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí „měří“ špatně. Víme, proč!

Pravda o meteorologické stanici v Klementinu: Počasí…

Historickou budovu Klementina, která dříve bývala jezuitskou kolejí a jejíž většina vnitřních prostor dnes patří…

 

iSport.cz

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít už nebude, hrozí soupeři

Válka graduje! Saganova kritika? Plnou podporu mít…

Do pořádně nepříjemné situace se dostává cyklistická superstar Peter Sagan. Sportovní ředitel belgické stáje…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…