Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia Delta Turbo Ecochic (LPG): Na plný plyn

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Lancia uvádí na domácí italský trh Deltu s motorem na zkapalněný ropný plyn. Jedná se o první tovární vůz s přeplňovaným spalovacím motorem upraveným pro jízdu na LPG.

Agregát vyvinula divize Fiat Powertrain Technologies a z objemu 1,4 litru poskytuje díky přeplňování výkon 88 kW (120 k). Vyrábí jej ve spolupráci s firmou Landi Renzo. Lancia nazývá své modely s dvoupalivovými motory Ecochic. Premiéru měly již na jaře v Ženevě, ale jen coby malý Ypsilon a MPV Musa, navíc s nepřeplňovanou osmiventilovou čtrnáctistovkou řady FIRE. Jen pro zajímavost – Ypsilon Ecochic zvládne ujet takřka 1300 km bez tankování, u větší Musy činí akční rádius 1200 km. Nádrž na LPG o objemu 39 litrů je namontována vzadu místo rezervy.

Delta s motorem 1.4 TurboJet na LPG bude v Itálii v prodeji od 24. října. Za specifikaci Argento zaplatí zákazníci celkem 23.700 Euro, slevy poskytované italskou vládou i samotnou automobilkou za nákup vozidla s emisemi do CO2 do 120 g/km ji ovšem srazí až na 18.700 Euro, a to včetně započteného šrotovného za starý vůz.

Dalších změn se extravagantní stylový hatchback na pomezí nižší střední a střední třídy dočká v červenci 2010, kdy se začne montovat nový čistě benzinový turbomotor 1,4 litru, který bude splňovat emisní normu Euro 5. Bude disponovat technologií MultiAir a také režimem Start & Stop. Výkon standardní verze vzroste na 99 kW (135 k), ostřejší varianta bude mít 121 kW, obě tedy posílí o 11 kW (15 k). Delta se bude nabízet také s novou převodovkou C635 z vývoje FPT. Verze s motorem 1,8 Turbo bude mít k dispozici dvouspojkovou variantu tohoto ústrojí.

Fiat v současné době nabízí v Evropě širokou škálu modelů s tovární zástavbou dvoupalivových systémů. LPG mohou spalovat malá Panda a Punto Classic s dvanáctistovkou FIRE, větší osmiventilový motor 1,4 litru pak tepe v Grande Puntu, respektive v jeho modernizovaném provedení Punto Evo, stranou nezůstává ani malé MPV Idea. Šestnáctiventilový agregát 1,4 litru bez přeplňování pak pohání Bravo. Nově představovaný 1,4 T-Jet LPG se příští rok dostane pod kapotu i tohoto hatchbacku nižší střední třídy, dočká se jej také menší Punto Evo.

Kromě pohonu na LPG nabízí italská automobilka také modely BioPower s pohonem na benzin a metan. Tato technologie je k dispozici pro motory 1,2 8V FIRE (Panda a Punto Classic), 1,4 8V FIRE (Grande Punto, Punto Evo a malé Qubo) a konečně pro 1,6 16V Torque v řadách Multipla a Doblò.

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Avatar - marek.g
14. 10. 2009 20:04
Re: LPG
1,4 Tdi na každé kolo zvlášť >:-[]
14. 10. 2009 15:21
Re: LPG
Souhlas :yes:

Měli do toho Mase dát raději pořádnou naftu >:-[]
14. 10. 2009 09:06
Re: LPG
Ako som už napísal, je úplne fuk, z čoho sa cena paliva skladá, dôležitá jej jej konečná výška. Tak ako sa môže meniť cena LPG, môže sa meniť cena čohokoľvek, takže toto nie je pádny argument, prečo LPG nie, alebo prečo nie je výhodný. To je teória, prax je taká, že natankuješ lacnejšie.
Čo sa emisií týka, v globálnom kontexte majú pramalý vplyv všetky tie predpisy od únie, všetky tie normy Euro 3, 4 alebo 5. V konečnom dôsledku škodia - nútia výrobcov mrhať prostriedkami na takmer zbytočný vývoj, a aj jeho vplyvom je výroba áut a komponentov energeticky stále náročnejšia - a to je horšie ako nejaké CO2 z výfukov. ;-)
14. 10. 2009 08:47
Re: LPG
Tak s tým som sa ešte nestretol, a s Porsche na LPG už vôbec nie. Predpokladám ale, že to nerobia samotní výrobcovia ako originál produkt.
14. 10. 2009 08:46
Re: LPG
A prečo by s tým mal byť problém? Rozumný človek si aj tak po 200-300 km dá aspoň na pár minút pauzu. A s menším dojazdom si ju dajú aj tí menej rozumní. ;-)