Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy

Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy

 
 

Šplhání po kamenech, hrabání v písečných dunách, brody. To všechno v Maroku a to všechno za volantem auta, které si troufá říkat SUV a má schopnosti blízké těžkému offroadu. Freelander poskočil o více než generaci a je to znát.

Představte si pobřežní Maroko: pár asfaltek, ale jinak nízké stromy, desetimetrové erozní rýhy a všude vůkol kameny, kamínky a šutry. Občasným zpestřením je písek, trávu spásají oslíci. Mezi ženami s nádobami na hlavách a desítkami dětí žebrajících o cigarety se proplétá desítka naleštěných Freelanderů. Klimatizaci máme naplno, itinerář nelže, ale to máme fakt přejet tohle kamenné moře? Naštěstí máme automat, takže spojka netrpí – takže za jedna a pomalu vpřed - první práh má třicet centimetrů. Takhle máme projet šest kilometrů? Je dopoledne, někde už pro nás vaří silný sladký čaj a my s kolegou jsme si našli jinou zábavu – snažíme se sledovat zvuky z krutem evidentně namáhané karoserie a plastových dílů interiéru. A neslyšíme nic.

Druhá generace Freelanderu, kterou Land Rover představil v červenci v Londýně, je skutečně „jen“ SUV. Tvary karoserie odkazuje jak k první generaci, tak ke svým současným sourozencům Range Rover a Discovery. Rozměry 4500 x 1900 x 1740 mm vypadají rozložitě, ve skutečnosti ale působí auto daleko méně hřmotně než bychom čekali. V nabídce bude na rozdíl od předchůdce pouze pětidveřová verze a dva motory. Zážehový řadový šestiválec 3,2 l/171 kW z produkce Volva uložený napříč je zkombinován se samočinnou šestistupňovou převodovkou CommandShift, čtyřválcový turbodiesel 2,2 l/118 kW z produkce Fordu a PSA zase s šestistupňovým přímo řazeným ústrojím. Úvahy o zástavbě ultrakompaktního osmiválce 4,4 V8 pro americké trhy přechází zástupci automobilky mlčením, naopak téměř jistá je varianta s hybridním pohonem.

Vjezd na asfalt znamená jediné – zkontrolovat pneumatiky a přepnout volič Terrrain Response do silniční polohy. Na kvalitních cestách je Freelander také jako doma, zaznamenáváme jen výraznější náklony v zatáčkách a také řízení bychom uvítali trochu citlivější. Aerodynamický hluk je přijatelný i při rychlostech okolo 150 km/h, vůz úžasně drží stopu a občasné nerovnosti na jinak překvapivě kvalitním asfaltu podvozek „vyžehlí“ téměř dokonale. Jednoznačně nejpříznivější dojem máme ale z odhlučnění obou motorů, zvláště turbodiesel o sobě nedává vědět skoro vůbec. Zatímco šestiválec je nutno k výkonům nutit vyššími otáčkami a kick-down je mantrou, turbodiesel se šestistupňovou převodovkou si jen tak ševelí a táhne auto velmi svižně. Zážehový agregát spotřeboval 13-17 litrů podle terénu, naopak naftové hodnoty byly o cca 5 litrů nižší.

To, čím se Freelander doopravdy z rodiny SUV vymyká, jsou jeho schopnosti jízdy mimo silnice. Světlou výšku 21 centimetrů doplňuje z Discovery známý systém Terrain Response se čtyřmi režimy (tráva/štěrk/sníh, blátivé cesty/vyjeté koleje, písek a klasické silnice). Pohon všech kol obstarává viskózní spojka Haldex, kterou elektronika umí sepnout ještě před rozjezdem vozu. Reakční doba je čtyřikrát kratší než bývá zvykem a v případě potřeby se dozadu přenese až 100 % točivého momentu. Na palubní desce najdeme také vypínatelný stabilizační systém a zařízení pro kontrolované sjíždění prudkých svahů. Tolik teorie.

Oni se úplně zbláznili! Máme chuť organizátory škrtit. Teprve 20 minut jezdíme po regulérních písečných dunách a oni už chtějí abychom jeli pryč! Takže znovu: Jednička, písečný mód a zapomeňte na spojku. Základem je nepouštět plynový pedál a věřit autu. Trať už nás nebaví, vyjíždíme z rozházeného písku a kola se zakusují do duny naplno. Turbodiesel trochu vyje, kola ohazují auto a okolí kily toho žlutého nesmyslu a jak později vidíme na fotkách, světlá výška přestala existovat a pískem se v podstatě brodíme. Zkouším měnit směr k původní dráze, auto kupodivu poslouchá a krtkuje doprava… tak, konečně na pevné zemi, tedy udusaném písku. Běží k nám jeden z organizátorů. Čekáme nadávky, ale on jen přičichne k autu, usměje se a s větou “správně, spojka se nepoužívá“ dává palec nahoru-můžeme jezdit dál.

Pro mých 194 centimetrů je skvělá zpráva také to, že se do freelanderu konečně vejdu na výšku a při nástupu na zadní sedadla si už neotluču kolena. V nové generaci totiž výrazně přibylo vnitřního prostoru a to jak pro posádku, tak pro zavazadla. 750 litrů v pětimístné konfiguraci je hodnota, která v porovnání s předchozí generací vypadá málem jako revoluce. Pod podlahou je navíc plnohodnotné rezervní kolo. Větší je také prosklená plocha, z pozice řidiče je výhled téměř příkladný. Palubní deska, přístrojový štít i typicky široký středový tunel jsou podobně kvalitní a přehledné jako v Discovery, netypické a trochu zdlouhavé je jen startování. Štěrbina u volantu pohltí plastovou krabičku nahrazující klíč a teprve potom je možno stisknout tlačítko Start. Naopak řazení s krátkými drahami a jednoznačnými polohami bylo překvapením příjemným.

Písek se nám líbil tolik, že druhý den v něm jedeme patnáct kilometrů. Začalo trochu pršet, romantika ustupuje. Na rychloměru šedesát, kola se boří do mokré pláže, vlevo moře, vpravo duny. Trochu počkám až bude více místa, a pak už jen tlačítko „ESP off“, trochu plynu… a měkoučký písek dělá se zádí divy. Takže kontra, společně s kolegou zalitujeme, že to nemůže zvenku nikdo vyfotit a pak už opatrně, hezky s ESP jedeme vrátit auta.              Na českém trhu se Freelander nové generace už prodává, základní cena s turbodieselem začíná na 899.000 Kč.
Podrobněji jsme nový Landr Rover Freelander představili v Magazínu Auto.cz.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Seskok parašutistů na pražské Letné se nepodařil. Výsadkář dopadl mezi diváky, které zranil Seskok parašutistů na pražské Letné se nepodařil. Výsadkář dopadl mezi diváky, které zranil

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády…

Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu použití odposlechů Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu použití odposlechů

Bývalý středočeský hejtman David Rath podal ústavní…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji došlo k zemětřesení o síle 3,4 stupně,…

Dolínek: V Praze nechci nákladní tranzitní dopravu ani náhodou Dolínek: V Praze nechci nákladní tranzitní dopravu ani náhodou

"Ještě do konce roku chci městským firmám přikázat, aby…

 
 

Přidat názorDiskuse: Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci Jak to dopadne, když se nerespektují pravidla o přípojných vozidlech? Řidič dostal tvrdou lekci

Zdánlivě nevinné rozevlátí přívěsu nakonec dopadlo hodně…

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

 



 
Dodge Challenger SRT Demon se ukázal v nové reklamě. Jméno hlavního protagonisty nepřekvapí

Dodge Challenger SRT Demon v nové reklamě. Hlavní protagonista nepřekvapí

Dnes 11:25

Novinka americké značky co nevidět dorazí na zámořské trhy, ještě předtím se nám ale Demon připomíná v povedeném spotu.




Blesk.cz

Parašutista na letenském Dni armády dopadl mezi diváky. Zranil tři lidi včetně dítěte

Parašutista na letenském Dni armády dopadl mezi…

Den armády na Letné přilákal od rána stovky návštěvníků. Někteří z nich na něj ale nebudou vzpomínat v dobrém -…

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila kritiku za řeč před ženami lídrů

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila…

Melania Trumpová zahájila slavnostní oběd chotí světových lídrů, kteří se sešli na Valném shromáždění OSN. Její…

 

iSport.cz

Kings vyhráli i druhý přípravný zápas v Číně. Chytil nahrával na gól

Kings vyhráli i druhý přípravný zápas v Číně. Chytil…

Hokejisté Los Angeles Kings porazili Vancouver Canucks i ve druhém přípravném duelu v Číně. Po výhře 5:2 v…

SESTŘIH: Neuerův náhradník vyrobil velký kiks, Bayern ztratil

SESTŘIH: Neuerův náhradník vyrobil velký kiks,…

Fotbalisté Bayernu Mnichov pouze remizovali v předehrávce 6. kola bundesligy s Wolfsburgem 2:2 a promarnili před…

 

Reflex.cz

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání. Dopadl mezi diváky a tři z nich zranil

Parašutista na Dnu armády v Praze nezvládl přistání.…

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné se jeden z nich netrefil do určeného…

Inspektor Mrázek, šplhoun Mazánek nebo dabér Louise de Funse. Před 110 lety se narodil František Filipovský

Inspektor Mrázek, šplhoun Mazánek nebo dabér Louise…

Přestože František Filipovský ve filmech a seriálech sbíral spíš menší role, patřil vždy k hereckým ozdobám…