reklama


Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy

Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy

 
 

Šplhání po kamenech, hrabání v písečných dunách, brody. To všechno v Maroku a to všechno za volantem auta, které si troufá říkat SUV a má schopnosti blízké těžkému offroadu. Freelander poskočil o více než generaci a je to znát.

Představte si pobřežní Maroko: pár asfaltek, ale jinak nízké stromy, desetimetrové erozní rýhy a všude vůkol kameny, kamínky a šutry. Občasným zpestřením je písek, trávu spásají oslíci. Mezi ženami s nádobami na hlavách a desítkami dětí žebrajících o cigarety se proplétá desítka naleštěných Freelanderů. Klimatizaci máme naplno, itinerář nelže, ale to máme fakt přejet tohle kamenné moře? Naštěstí máme automat, takže spojka netrpí – takže za jedna a pomalu vpřed - první práh má třicet centimetrů. Takhle máme projet šest kilometrů? Je dopoledne, někde už pro nás vaří silný sladký čaj a my s kolegou jsme si našli jinou zábavu – snažíme se sledovat zvuky z krutem evidentně namáhané karoserie a plastových dílů interiéru. A neslyšíme nic.

Druhá generace Freelanderu, kterou Land Rover představil v červenci v Londýně, je skutečně „jen“ SUV. Tvary karoserie odkazuje jak k první generaci, tak ke svým současným sourozencům Range Rover a Discovery. Rozměry 4500 x 1900 x 1740 mm vypadají rozložitě, ve skutečnosti ale působí auto daleko méně hřmotně než bychom čekali. V nabídce bude na rozdíl od předchůdce pouze pětidveřová verze a dva motory. Zážehový řadový šestiválec 3,2 l/171 kW z produkce Volva uložený napříč je zkombinován se samočinnou šestistupňovou převodovkou CommandShift, čtyřválcový turbodiesel 2,2 l/118 kW z produkce Fordu a PSA zase s šestistupňovým přímo řazeným ústrojím. Úvahy o zástavbě ultrakompaktního osmiválce 4,4 V8 pro americké trhy přechází zástupci automobilky mlčením, naopak téměř jistá je varianta s hybridním pohonem.

Vjezd na asfalt znamená jediné – zkontrolovat pneumatiky a přepnout volič Terrrain Response do silniční polohy. Na kvalitních cestách je Freelander také jako doma, zaznamenáváme jen výraznější náklony v zatáčkách a také řízení bychom uvítali trochu citlivější. Aerodynamický hluk je přijatelný i při rychlostech okolo 150 km/h, vůz úžasně drží stopu a občasné nerovnosti na jinak překvapivě kvalitním asfaltu podvozek „vyžehlí“ téměř dokonale. Jednoznačně nejpříznivější dojem máme ale z odhlučnění obou motorů, zvláště turbodiesel o sobě nedává vědět skoro vůbec. Zatímco šestiválec je nutno k výkonům nutit vyššími otáčkami a kick-down je mantrou, turbodiesel se šestistupňovou převodovkou si jen tak ševelí a táhne auto velmi svižně. Zážehový agregát spotřeboval 13-17 litrů podle terénu, naopak naftové hodnoty byly o cca 5 litrů nižší.

To, čím se Freelander doopravdy z rodiny SUV vymyká, jsou jeho schopnosti jízdy mimo silnice. Světlou výšku 21 centimetrů doplňuje z Discovery známý systém Terrain Response se čtyřmi režimy (tráva/štěrk/sníh, blátivé cesty/vyjeté koleje, písek a klasické silnice). Pohon všech kol obstarává viskózní spojka Haldex, kterou elektronika umí sepnout ještě před rozjezdem vozu. Reakční doba je čtyřikrát kratší než bývá zvykem a v případě potřeby se dozadu přenese až 100 % točivého momentu. Na palubní desce najdeme také vypínatelný stabilizační systém a zařízení pro kontrolované sjíždění prudkých svahů. Tolik teorie.

Oni se úplně zbláznili! Máme chuť organizátory škrtit. Teprve 20 minut jezdíme po regulérních písečných dunách a oni už chtějí abychom jeli pryč! Takže znovu: Jednička, písečný mód a zapomeňte na spojku. Základem je nepouštět plynový pedál a věřit autu. Trať už nás nebaví, vyjíždíme z rozházeného písku a kola se zakusují do duny naplno. Turbodiesel trochu vyje, kola ohazují auto a okolí kily toho žlutého nesmyslu a jak později vidíme na fotkách, světlá výška přestala existovat a pískem se v podstatě brodíme. Zkouším měnit směr k původní dráze, auto kupodivu poslouchá a krtkuje doprava… tak, konečně na pevné zemi, tedy udusaném písku. Běží k nám jeden z organizátorů. Čekáme nadávky, ale on jen přičichne k autu, usměje se a s větou “správně, spojka se nepoužívá“ dává palec nahoru-můžeme jezdit dál.

Pro mých 194 centimetrů je skvělá zpráva také to, že se do freelanderu konečně vejdu na výšku a při nástupu na zadní sedadla si už neotluču kolena. V nové generaci totiž výrazně přibylo vnitřního prostoru a to jak pro posádku, tak pro zavazadla. 750 litrů v pětimístné konfiguraci je hodnota, která v porovnání s předchozí generací vypadá málem jako revoluce. Pod podlahou je navíc plnohodnotné rezervní kolo. Větší je také prosklená plocha, z pozice řidiče je výhled téměř příkladný. Palubní deska, přístrojový štít i typicky široký středový tunel jsou podobně kvalitní a přehledné jako v Discovery, netypické a trochu zdlouhavé je jen startování. Štěrbina u volantu pohltí plastovou krabičku nahrazující klíč a teprve potom je možno stisknout tlačítko Start. Naopak řazení s krátkými drahami a jednoznačnými polohami bylo překvapením příjemným.

Písek se nám líbil tolik, že druhý den v něm jedeme patnáct kilometrů. Začalo trochu pršet, romantika ustupuje. Na rychloměru šedesát, kola se boří do mokré pláže, vlevo moře, vpravo duny. Trochu počkám až bude více místa, a pak už jen tlačítko „ESP off“, trochu plynu… a měkoučký písek dělá se zádí divy. Takže kontra, společně s kolegou zalitujeme, že to nemůže zvenku nikdo vyfotit a pak už opatrně, hezky s ESP jedeme vrátit auta.              Na českém trhu se Freelander nové generace už prodává, základní cena s turbodieselem začíná na 899.000 Kč.
Podrobněji jsme nový Landr Rover Freelander představili v Magazínu Auto.cz.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde…

Modernizovaný Land Rover Freelander 2 na českém trhu od 599.760 Kč Modernizovaný Land Rover Freelander 2 na českém trhu od 599.760 Kč

Nejmenší Land Rover po modernizaci srovnává upraveným…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama