Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy

Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy

 
 

Šplhání po kamenech, hrabání v písečných dunách, brody. To všechno v Maroku a to všechno za volantem auta, které si troufá říkat SUV a má schopnosti blízké těžkému offroadu. Freelander poskočil o více než generaci a je to znát.

Představte si pobřežní Maroko: pár asfaltek, ale jinak nízké stromy, desetimetrové erozní rýhy a všude vůkol kameny, kamínky a šutry. Občasným zpestřením je písek, trávu spásají oslíci. Mezi ženami s nádobami na hlavách a desítkami dětí žebrajících o cigarety se proplétá desítka naleštěných Freelanderů. Klimatizaci máme naplno, itinerář nelže, ale to máme fakt přejet tohle kamenné moře? Naštěstí máme automat, takže spojka netrpí – takže za jedna a pomalu vpřed - první práh má třicet centimetrů. Takhle máme projet šest kilometrů? Je dopoledne, někde už pro nás vaří silný sladký čaj a my s kolegou jsme si našli jinou zábavu – snažíme se sledovat zvuky z krutem evidentně namáhané karoserie a plastových dílů interiéru. A neslyšíme nic.

Druhá generace Freelanderu, kterou Land Rover představil v červenci v Londýně, je skutečně „jen“ SUV. Tvary karoserie odkazuje jak k první generaci, tak ke svým současným sourozencům Range Rover a Discovery. Rozměry 4500 x 1900 x 1740 mm vypadají rozložitě, ve skutečnosti ale působí auto daleko méně hřmotně než bychom čekali. V nabídce bude na rozdíl od předchůdce pouze pětidveřová verze a dva motory. Zážehový řadový šestiválec 3,2 l/171 kW z produkce Volva uložený napříč je zkombinován se samočinnou šestistupňovou převodovkou CommandShift, čtyřválcový turbodiesel 2,2 l/118 kW z produkce Fordu a PSA zase s šestistupňovým přímo řazeným ústrojím. Úvahy o zástavbě ultrakompaktního osmiválce 4,4 V8 pro americké trhy přechází zástupci automobilky mlčením, naopak téměř jistá je varianta s hybridním pohonem.

Vjezd na asfalt znamená jediné – zkontrolovat pneumatiky a přepnout volič Terrrain Response do silniční polohy. Na kvalitních cestách je Freelander také jako doma, zaznamenáváme jen výraznější náklony v zatáčkách a také řízení bychom uvítali trochu citlivější. Aerodynamický hluk je přijatelný i při rychlostech okolo 150 km/h, vůz úžasně drží stopu a občasné nerovnosti na jinak překvapivě kvalitním asfaltu podvozek „vyžehlí“ téměř dokonale. Jednoznačně nejpříznivější dojem máme ale z odhlučnění obou motorů, zvláště turbodiesel o sobě nedává vědět skoro vůbec. Zatímco šestiválec je nutno k výkonům nutit vyššími otáčkami a kick-down je mantrou, turbodiesel se šestistupňovou převodovkou si jen tak ševelí a táhne auto velmi svižně. Zážehový agregát spotřeboval 13-17 litrů podle terénu, naopak naftové hodnoty byly o cca 5 litrů nižší.

To, čím se Freelander doopravdy z rodiny SUV vymyká, jsou jeho schopnosti jízdy mimo silnice. Světlou výšku 21 centimetrů doplňuje z Discovery známý systém Terrain Response se čtyřmi režimy (tráva/štěrk/sníh, blátivé cesty/vyjeté koleje, písek a klasické silnice). Pohon všech kol obstarává viskózní spojka Haldex, kterou elektronika umí sepnout ještě před rozjezdem vozu. Reakční doba je čtyřikrát kratší než bývá zvykem a v případě potřeby se dozadu přenese až 100 % točivého momentu. Na palubní desce najdeme také vypínatelný stabilizační systém a zařízení pro kontrolované sjíždění prudkých svahů. Tolik teorie.

Oni se úplně zbláznili! Máme chuť organizátory škrtit. Teprve 20 minut jezdíme po regulérních písečných dunách a oni už chtějí abychom jeli pryč! Takže znovu: Jednička, písečný mód a zapomeňte na spojku. Základem je nepouštět plynový pedál a věřit autu. Trať už nás nebaví, vyjíždíme z rozházeného písku a kola se zakusují do duny naplno. Turbodiesel trochu vyje, kola ohazují auto a okolí kily toho žlutého nesmyslu a jak později vidíme na fotkách, světlá výška přestala existovat a pískem se v podstatě brodíme. Zkouším měnit směr k původní dráze, auto kupodivu poslouchá a krtkuje doprava… tak, konečně na pevné zemi, tedy udusaném písku. Běží k nám jeden z organizátorů. Čekáme nadávky, ale on jen přičichne k autu, usměje se a s větou “správně, spojka se nepoužívá“ dává palec nahoru-můžeme jezdit dál.

Pro mých 194 centimetrů je skvělá zpráva také to, že se do freelanderu konečně vejdu na výšku a při nástupu na zadní sedadla si už neotluču kolena. V nové generaci totiž výrazně přibylo vnitřního prostoru a to jak pro posádku, tak pro zavazadla. 750 litrů v pětimístné konfiguraci je hodnota, která v porovnání s předchozí generací vypadá málem jako revoluce. Pod podlahou je navíc plnohodnotné rezervní kolo. Větší je také prosklená plocha, z pozice řidiče je výhled téměř příkladný. Palubní deska, přístrojový štít i typicky široký středový tunel jsou podobně kvalitní a přehledné jako v Discovery, netypické a trochu zdlouhavé je jen startování. Štěrbina u volantu pohltí plastovou krabičku nahrazující klíč a teprve potom je možno stisknout tlačítko Start. Naopak řazení s krátkými drahami a jednoznačnými polohami bylo překvapením příjemným.

Písek se nám líbil tolik, že druhý den v něm jedeme patnáct kilometrů. Začalo trochu pršet, romantika ustupuje. Na rychloměru šedesát, kola se boří do mokré pláže, vlevo moře, vpravo duny. Trochu počkám až bude více místa, a pak už jen tlačítko „ESP off“, trochu plynu… a měkoučký písek dělá se zádí divy. Takže kontra, společně s kolegou zalitujeme, že to nemůže zvenku nikdo vyfotit a pak už opatrně, hezky s ESP jedeme vrátit auta.              Na českém trhu se Freelander nové generace už prodává, základní cena s turbodieselem začíná na 899.000 Kč.
Podrobněji jsme nový Landr Rover Freelander představili v Magazínu Auto.cz.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Land Rover Freelander: Pouštní jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát? Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny…

Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy Land Rover Freelander Si4: První jízdní dojmy

Land Rover Freelander má za sebou šest sezón. Než přijde…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…