Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární závodní Porsche 917 se může prohánět i v dnešním silničním provozu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
V dnešní době, kdy se při schvalování automobilů pro silniční provoz klade hlavní důraz na bezpečnost a emise výfukových plynů, se povedl malý zázrak a v Monaku získal registrační značky slavný závodní speciál.

Porsche 917 patří díky svým triumfům ve vytrvalostních závodech v čele s Le Mans a sérii Can-Am mezi nejslavnější a nejobdivovanější závodní vozy v celé historii motoristického sportu.

Pro řadu svých příznivců má ovšem jistou pihu na kráse, kterou je skutečnost, že vzniklo jako závodní speciál, který není schválen pro běžné silnice, i když historie nabízí dvě výjimky a ty nedávno doplnila třetí.

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vzniklo celkem 65 vozů Porsche 917, z nichž se 44 pyšní uzavřenou karoserií typickou pro vozy startující v Le Mans a z nich se dvě v sedmdesátých letech dočkala schválení pro běžný silniční provoz.

První z nich vznikl přestavbou Porsche 917-021 v polovině sedmdesátých let německým nadšencem a druhý byl upraven v roce 1977 z třicátého vyrobeného vozu 917-030 na přímou objednávku hlavního sponzora stáje Martini Racing – hraběte Rossiho.

Nyní tato dvě Porsche 917 schválená pro běžný silniční provoz doplňuje třetí, jehož majitelem je sběratel a amatérský závodník Claudio Roddaro. Ten v roce 2016 v Monaku získal Porsche 917-037 a rozhodl se realizovat sen mnoha fanoušků tohoto vozu.

Na první pohled se může zdát, že se pustil do boje s větrnými mlýny, který právě díky snaze o co největší bezpečnost automobilů a minimální dopady jejich provozu na životní prostředí, nelze ve druhém desetiletí jednadvacátého století vyhrát, ale vše dopadlo úplně jinak.

Claudio Roddaro získal své Porsche 917 v Monaku a zde se je rozhodl přihlásit k běžnému silničnímu provozu, k čemuž využil skutečnosti, že není první, kdo se o to snaží, ale až druhý, protože tím prvním a úspěšným byl před desetiletími hrabě Rossi.

K tomu, aby získal Claudio Roddaro pro svůj vůz schválení pro použití na běžných silnicích, musel prokázat, že je totožné s automobilem hraběte Rossiho. To ovšem nebylo nijak snadné.

Porsche 917-037 totiž nebylo automobilkou dokončeno a koncem sedmdesátých let jej získal karosář Baur. Vůz byl nekompletní po celá desetiletí a nakonec jej získal americký sběratel, který zajistil jeho dokončení. Plně funkční Porsche 917-037 se veřejnosti poprvé představilo až v roce 2004 během Rennsport Reunion v Daytoně.

Mateřská automobilka naštěstí měla po celou dobu existence vozu 917-037 informace o tom, kde a v jakém stavu se nachází. Díky tomu mohla potvrdit, že je skutečně jejím výrobkem a zároveň dokázat, že vlastně nikdy nezávodil, což celému procesu schvalování výrazně pomohlo.

Po získání potvrzení ohledně původu a historie vozu od automobilky Porsche následoval podle dostupných informací v Monaku dva měsíce trvající byrokratický proces, na jehož konci bylo Porsche 917-037 v barvách Martini, jehož příď i záď zdobí registrační značky, s nimiž může legálně do běžného silničního provozu.

Claudio Roddaro si nyní může užívat téměř pětilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec o výkonu kolem 441 kW (600 k) i mimo vyhrazený prostor závodních okruhů.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - white label
19. 4. 2018 23:58
Re: co je to za typ?
Nebyly jen dvě verze a tohle, vzhledem k r. v. 1970, zřejmě nebude ani 917/10, ani 917/30.
Avatar - wladyk
19. 4. 2018 22:02
co je to za typ?
Byly dvě verze. 917/10 a později 917/30. Ta dávala v seriálu Can-Am z dvanáctiválce 1100 - 1200 koní. Jezdil s ním např. Marc Donohue.