TEST Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi – Duster junior
Ještě než se Dacia pochlubí prvním ryzím SUV, je tu předskokan. Druhý test Dacie Sandero Stepway pověst pseudoterénního modelu nevylepšil.
Jak se vám líbím?
Z fotografií automobil působí zajímavě – oplastované lemy blatníků, nástavce prahů v imitaci hliníku, černé plastové nárazníky vylepšené vpředu i vzadu hliníkovým krytem a světlá výška větší o 20 mm totiž vyvolávají v pozorovateli pocit něčeho neobvyklého – dobrodružného. K tomu všemu zrcátka ukrytá opět v hliníkovém hávu stejně jako střešní lišty a kliky všech dveří – z venku vypadá Sandero Stepway opravdu dobře. Jako bonus šestnáctipalcová litá kola a exkluzivnější kukuč je na světě.
Zároveň však musíme říct, že Stepway nepřichází s ničím novým. Je to pouze taková ta moderní outdoor úprava, která vám v opravdovém terénu k ničemu nebude – i nadále zůstává Sandero pouze předokolkou. Tady jde hlavně o design, který navíc nesmí být drahý, což se daří.
Tedy, automobilka s několika plasty a (hlavně) nevelkými investicemi tento automobil pouze ozvláštnila. Snad na to uloví alespoň několik zákazníků. Tyto plastové vychytávky totiž zvedly cenu Sandera Ambiance (ze kterého Stepway vychází) v případě naftového pohonu pouze o 24.000,- Kč.
Jestli je to pro kupce automobilu značky Dacia moc nebo málo musí posoudit sami. S „terénním“ Sanderem však dostanou výbavu navíc, za kterou by jinak museli zaplatit 26.500,- Kč (16´´ kola, metalický lak, mlhovky, autorádio Pioneer – to však v našem voze ještě nebylo). A jako bonus bude jejich vůz vybaven střešními lištami, klimatizací a děleným opěradlem zadního sedadla. Zajímavý je fakt, že v případě benzinového agregátu pod kapotou si Dacia účtuje příplatek o 6.000,- Kč vyšší.
Vnitřní zklamání
Interiér je dost strohý, sedačky jsou od podlahy dost vysoko (což vadí zejména vyšším cestujícím při nastupování kvůli hrozícímu kontaktu hlavy se střechou) a že se šetřilo na každém kroku, resp. dílu, dokazují třeba budíky převzaté ze Sandera vybaveného benzínovým motorem. Novináře zhýčkaného většinou vyššími verzemi výbav překvapí chybějící rádio a manuální nastavování zpětných zrcátek. To první se dá vyřešit investicí v řádu několika tisícikorun, na to druhé si zvyknete. Na co si ale rozhodně nezvyknete nikdy, a co bude vás rozčilovat po celou dobu života se Stepwayem, je panel klimatizace utopený úplně dole – při jeho ovládání se musíte ze sedadla vysloveně nahnout a natáhnout, abyste na ovladače dosáhli.
Motörhead úplně zadarmo
O rozpohybování testovaného kousku se starala přeplňovaná vznětová patnáctistovka dCi s výkonem 50 kW při 4000 min-1 a maximálním točivým momentem 160 Nm při 1700 min-1. Upřímně řečeno šlo o takové malé peklo. Nejde ani tak o nízký výkon, s tímto faktem se naučíte žít a například předjíždění si navyknete plánovat daleko dopředu, ale o zvuk, lépe řečeno o odhlučnění jinak dobrého motoru. V Dacii je totiž překvapivě tristní i ve výstavním modelu, jakým Stepway je. Přitom stejný motor třeba v Renaultu GrandModus tolik škody na první poslech nenadělá.
Už při nastartování vydává motor jadrný zvuk pronikající do interiéru dost hlasitě, současně vás vibracemi obšťastňuje volant i pedály. Při jízdě je to s hlukem ještě horší. Je celkem jedno, v jakých otáčkách se agregát pohybuje. V celém spektru vydává zvuk, který nezasvěcenému bude znít téměř stejně jako live koncert britské heavymetalvové skupiny Motörhead.
Jako klad jsme vnímali fakt, že motor má celkem lineární charakteristiku, žádný velký turbokopanec do zad se nekoná. Jen musíte mít na otáčkoměru přes 1800 min-1 , aby Dacia alespoň trochu jela.
S testovaným Sanderem jsme najeli devět stovek kilometrů, na které bez problémů vystačí 50ti litrová nádrž.
Starý Francouz
Renault – majitel Dacie – se v posledních modelech, které vypustil na trh, velmi zlepšil v jednom směru – v řazení. To se ale netýká Sandera, protože řazení je opravdu gumové – rychlost tam sice dáte vždy, ale nejste si jisti, co z toho bude. Práce s řadicí pákou připomíná produkci francouzské automobilky před desíti patnácti lety. Stejně je na tom řízení a brzdy.
Stejně jako řízení, řazení a brzdy nám stará francouzská auta připomínaly i jízdní vlastnosti. Stepway je naladěn velmi měkce, při prudších manévrech toto nastavení vyprodukuje děsivé náklony karoserie. Ale i přes handicap přizvedlé karoserie vůz celkem slušně drží stopu. Na to, že se s tímto vozem závodit nedá, přijdete již po pár zatáčkách…
Radost nedělá ani malá stíraná plocha čelního skla, která v kombinaci s výše položeným sedadlem nebezpečně přibližuje nestíranou část do vašeho zorného pole. Zcela chybí i ukazatel venkovní teploty.
Závěr
Dacia Sandero Stepway vám zaručí o 2 cm vyšší průchodnost terénem, větší odolnost proti nechtěným kontaktům ve městě a hlavně vzhled, který dává alespoň zvenku zapomenout na dělnický původ značky. To je ale vše.
Vevnitř je to (bohužel) jen návrat do dob dávno minulých. Motor je úsporný, ale o zvuk (hluk) tlumících materiálech v Rumunsku zřejmě nikdy neslyšeli, nebo na ně zkrátka nezbyly prostředky. Zevnitř tento vůz vnímáte jako hodně starý automobil, který vám ale umí nabídnout relativně slušnou dávku pohodlí.
Pokud bychom nyní napsali, že Sandero Stepway je z venku krasavec, asi se na nás budete dívat jako na blázny. Ale je to tak. Přinejmenším s ohledem na zbytek auta, které vám kromě relativního komfortu a úsporného motoru nic moc dalšího nenabídne.
Při posuzování celkového hodnocení Stepway vytáhuje z rukávu osvědčený trumf – cenu.
Domácí úkol je tedy následující: Zkuste najít podobný automobil se vzhledem SUV a porovnejte cenu. Možná, že se budete na Dacii Sandero Stepway nakonec dívat jinak.
První cena vozu | 179.900,-Kč (Access 1,4 55 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 257.900,-Kč (Ambiance 1,5 dCi 50 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 281.900,-Kč (Stepway 1,5 dCi 50 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 281.900,-Kč (Stepway 1,5 dCi 50 kW) |
Plusy:
- Vzhled exteriéru s nádechem dobrodružství
- Snadné nastupování i vystupování
- Cena
- Komfortní naladění podvozku
- Úsporný motor
- Velikost kufru
Mínusy:
- Strohý interiér
- Panel klimatizace utopený neergonomicky zcela dole
- Absence izolačních materiálů – extrémní hluk od motoru
- Gumové řazení
- Tupé řízení a brzdy
- Slabé jízdní vlastnosti