BMW M3 – Zpívejte aleluja

BMW M3 – Zpívejte aleluja

 
 

Nevím jak vy, ale spousta lidí se neřídí gregoriánským ani juliánským kalendářem. Rozhodující je pro ně pouze rok příchodu BMW M3.

V místech, kde se Vizovická vrchovina pozvolna prolíná s Javorníky, sedí podzimní mlha. Tajemná a neproniknutelná bílá tma svým studeným dechem ponořila okolní krajinu do zvláštní strnulosti a podivného ticha. Jakoby odsud zmizel život a poslední zbytky reálného světa se snažily zachránit jen stromy. Jejich odumírající listy neslyšně padají na mokrou silnici, aby jako první zachytily nepatrné vibrace. Signál, že se blíží něco zlověstného. Něco, co si dovolilo vyrušit zdejší končiny v hibernaci.

Z obrovské dálky se najednou objeví strašidelná frekvence a podle prudce stoupající intenzity je zřejmé, že se přibližuje obrovskou rychlostí. Ten řev letí jako tlaková vlna, mrazí a ochromuje. Přes horizont náhle vystřelí dva záblesky světel a skrze mlhu zazáří dva páry soustředěných očí. Veliká tlama těsně nad asfaltem a nad ní umístěné nozdry sají kvanta ledového vzduchu jako nesmlouvavé černé díry. Temně modrý přízrak přikrčený k cestě provrtá tunel přes bílý závoj a za necelou sekundu je pryč. Zlomek časoprostorového kontinua, do kterého se právě vypálilo znamení. M3.

obrázek [555 x 288]
 

Sledování nového BMW ve svém přirozeném prostředí omračuje více, než syrové psychologické drama islandského režiséra Baltasara Kormákura. Toto je realita, která tvrdě trestá nepřipravené a vyvolává nekontrolovatelnou závislost u všech odhodlaných. Jakkoliv byste se dnes snažili, asertivita tady nemá místo. Jako kompaktní gravitační pole, ohraničené zvukem a zjevem, strhává BMW M3 na sebe pozornost každé, vnějším vjemům otevřené mysli. Na druhém břehu řeky Dřevnice ve Zlíně se právě zbláznila skupina školáků. Skáčou, mávají a zdálky nelze přehlédnout zvednuté palce. Před pár minutami překonal strach a stydlivost stejně starý kluk, sepnul ruce a s výrazem „klidně obětuji obě ledviny“ se zeptal, jestli se může kousek svézt.

Ne, tohoto auta si nevšimne každý. Společenské chování páva ovšem nenapodobuje záměrně. BMW M3 bylo a je poctou technické dokonalosti a kráse s přívlastkem racionální. Podběhy jsou vytažené jen natolik, aby vytvořily místo pro 19palcová (příplatková) kola a zpětná zrcátka nebo prahy zase tvarované tak, aby udržovala vítr co nejdéle v perfektním laminárním proudu. Módě a tak trochu i tradici podlehly jedině přední blatníkyotvory pro odvod horkého vzduchu z motorového prostoru, které ovšem nic nevyvětrají, protože jsou zaslepené. Zeptejte se raději na tu bouli na kapotě. Je o čem mluvit.

obrázek [555 x 267]
 

Objevila se tam kvůli osmiválci, za který se vyplatí držet hladovku a vzít útokem Greenpeace, pokud kvůli 295 g CO2/km nezíská titul International Engine of the Year. Čtyřlitrový motor točí 8400 ot./min. a posledních patnáct set otáček je něco mezi hlasem Luciana Pavarottiho a orgasmem při sledování závodu NASCAR. Nejen zvukem, ale také sílou. Mimochodem, v tom nejlepším urazí každý píst 20 metrů za sekundu.

Motor s úhlem rozevření válců 90 stupňů má osm samostatných klapek, které se dokážou plně otevřít za 120 milisekund. Jde o výsledek kontroly polohy plynového pedálu 200 krát za sekundu a schopnosti řídicí jednotky, vybavené trojicí 32bitových procesorů, společně provést 200 milionů (!) operací za sekundu. Mezi jinými kontroluje přes zapalovací svíčky vodivost směsi a předchází tím detonačnímu hoření.

Abyste pochopili skutečnou genialitu konstruktérů z oddělení M GmbH, musíte si najít nějaký objekt ke srovnání. Kupříkladu agregát V8 z předchozí M5 měl skoro o litr větší objem, ale „jen“ 294 kW (400 k) a ne 309 kW (420 k), a jeho hmotnost byla o 38 kg vyšší. Nový osmiválec s hmotností 202 kg je dokonce o 15 kg lehčí, než fantastický řadový šestiválec 3.2 z minulé generace M3. Opravdu chcete znát spotřebu? V průměru lze jezdit za 13 l/100 km – s ohledem na parametry motoru to není špatné. V jistých momentech se však snadno dostanete i na dvojnásobek. Dynamické rozdíly oproti motoru V8 v Audi RS4? Museli byste mít v hlavě voperovaný akcelerometer, abyste je bez přímého souboje na dráze registrovali.

obrázek [300 x 326] Jeden subjektivně vnímaný detail tady ovšem je. Audi má dech beroucí akustické projevy, ale minimálně třetina tónů (hlavně basová linka) jde do kabiny z dvojice koncovek výfuku. BMW jde na to jinak. Bubínky posádky masíruje výlučně metalový koncert linoucí se z motorového koncertního sálu, podbarvený syčivými nádechy sání. Zajímavé přitom je, že ačkoliv bezpečně rozeznáte osm válců od původních šesti, čtyři chromované koncovky nového modelu generují podobný chraplavý odstín.

K posouzení podvozku jsme měli k dispozici čtyři nádrže a kolem dvanáct set kilometrů, ale stačilo by vám pět minut v Praze, abyste objevili jeho šokující univerzálnost. Elektronicky řízené 3stupňové tlumiče EDC v nejpoddajnějším režimu vyhlazují ostré vrcholky nerovností s takovým přehledem, že by se mohly stydět i některé limuzíny vyšší střední třídy s nesprávně zvolenou velikostí kol. Pokud jste se u nové M3 nemohli rozhodnout mezi standardními 18palcovými a příplatkovými 19palcovými disky kvůli strachu o použitelnost v běžném provozu, můžeme vás ujistit, že investicí do kol, které lépe vyplňují blatníky, nic nezkazíte.

Označení režimu „comfort“ ovšem berte s rezervou. Pár lidí po sobě shodně použilo výraz pevné, což je přesně to slovo, které šasi BMW M3 vystihuje. Představte si za tím cokoliv, v rozsahu od dokonalé kontroly pohybů karoserie, přes malé náklony, až po perfektní kontakt s rozbitým asfaltem, a máte pravdu.

obrázek [555 x 320]
 

Přestože M3 nedisponuje dvoustupňovým výkonovým režimem jako v modelu M5, i tady dokáže programovatelné tlačítko systému M Drive zajímavé věci. Nastavte ho do nejextrémnějšího programu (bohužel, nejde to jinak, než přes zatím stále komplikovaný ovladač iDrive) a celé auto se změní v jeden napnutý sval. Přiostří se reakce plynového pedálu, tlumiče se přepnou do nejtvrdšího módu, deaktivuje se protiprokluz a stabilizační program DSC přimhouří oko, když dojde na drift v menším úhlu.

Jestli jste do této chvíle přemýšleli nad tím, že vás hrubý věnec volantu obírá v nižších rychlostech o část citlivosti a zpětné vazby, tlačítko M tohle vyřeší – elektronika totiž přepíná do sportovního režimu i posilovač servotronic. Nepoužívejte ho však ve městě, při parkování dá totiž otáčení zabrat a v krajních polohách je cítit, že volant tuhne.

Od tohoto momentu končí argumenty kritiky. BMW M3 se změní v ultimativní závodní stroj. Žádná rovinka nebude pro převody přesné 6stupňové převodovky a brutální motor dostatečně dlouhá, abyste si vydechli mezi dvěma zatáčkami, a příď se bude vrhat k apexům jako aportující ohař. Co by se stalo na okruhu, nevíme, ale v kopcích jsme odvrtávané a ventilované kotouče prostě neutahali ani po vícenásobné „horské časovce“. Vypněte DSC a diferenciál se zvýšenou svorností vám ukáže cestu rájem. Nebo peklem, když nebudete naslouchat řeči těla BMW, respektive si nevšimnete, že zadní pneumatiky široké 265 mm mají nejlepší kilometry a hloubku dezénu za sebou, jak se stalo gumám i na našem testovacím voze.

Pokud se objeví opravdu špatná silnice, můžete nezávisle na systému M Drive snížit tuhost tlumičů, stejně jako upravovat další stavitelné parametry. Na míru lze přizpůsobovat i sedadla, která nejsou tak nekompromisní jako v Audi RS4, ale nechybí jim možnost elektricky upravovat sevření bočního vedení nebo prodloužit sedák. Lepší ale ne komfortnější by byly už jen karbonové skořepiny. Tento materiál je však vyhrazený pouze pro střechu, která je vyrobená z kompozitu, přesněji plastu zesíleného uhlíkovou tkaninou.

Závěr

U každé generace M3 si říkám, že není možné postavit hezčí a lepší model. Prostě není. A se stejnou jistotou, jako si namlouvám tuto větu, BMW vždycky vyrobí schopnější auto. Mezi „emkovými“ E92 a E46 možná není takový rozdíl, jako tomu bylo při srovnání E46 a E36, ale nesmíme zapomenout, že Mnichov se chystá odstartovat novou éru odlehčených modelů CSL. Zatím ale zůstává tohle M3 tím nejlepším a nejuniverzálnějším strojem, který si můžete koupit s bílo-modrou vrtulkou ve znaku. V základní výbavě stojí méně, než původní šestiválec!

První cena vozu935.800,-Kč (BMW 320i (125 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací1.950.000,-Kč (BMW M3 (309 kW))
Základní cena testovaného vozu1.950.000,-Kč (BMW M3 (309 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.447.159,-Kč (BMW M3 (309 kW))

Plusy

  • motor schopný vyvolávat závislost
  • nastavení podvozku
  • ovladatelnost a kontrola na limitu
  • nevadnoucí brzdy
  • perfektní rozestavení pedálů a jejich odpor
  • základní cena

Minusy

  • vyšší hmotnost
  • iDrive
  • ceny příplatkové výbavy
  • elektronické tlumiče nejsou v základu
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW M3

Cena v základní výbavě: 1 950 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 447 159 Kč

Základní výbava:Čelní a hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu i vzadu, sklopné operky hlavy na zadních sedadlech, dynamická kontrola brzd (DBC), dynamická kontrola stability (DSC), upevnění pro 2 dětské sedačky ISOFIX, indikátor poklesu tlaku v pneumatikách, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, 18palcová kola z lehké slitiny, čalounění kůže/látka, 12V kompresor a integrovanou láhev s těsnící hmotou na pneumatiky, servotronic, chromované koncovky výfuku, tempomat, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zacloňováním, ostřikovače světlometů, bi-xenony, funkce zpožděného zhasnutí světlometů follow-me-home, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, u řidiče s pamětí, sportovní sedadla, multifunkční sportovní volant, automatická klimatizace, termoizolační zeleně zabarvené sklo, čelní sklo se zeleným pruhem, imobilizér, elektricky ovládaná okna, elektrické podávače bezpečnostních pásu řidiče a spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, připojení AUX, rádio s CD (s podporou MP3), palubní počítač

Výbava testovaného vozu:Elektronicky stavitelné tlumiče EDC (+54.150,-), kontrolní systém M Drive (+44.175,-), 19palcová kola (+52.725,-), alarm (+13.110,-), bezklíčový přístup (+17.100,-), vak na lyže (+5.130,-), stavitelná šířka opěradla (+19.950,-), vyhřívání sedadel řidiče a spolujezdce (+10.545,-), hliníkové lišty v interiéru (+10.260,-), parkovací asistent (+20.520,-), dešťový senzor a automatická aktivace světlometů (+3.420,-), adaptivní světlomety (+12.825,-), rozšířené osvětlení interiéru a madel dveří (+7.125,-), automatické vypnutí/zapnutí dálkových světel (+3.705,-), navigační systém včetně DVD (+82.199,-), příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (+21.945,-), příprava pro CD měnič (+1.995,-), připojení USB/audio (+8.550,-), BMW Individual High End audio systém – 16 reproduktorů (+59.850,-), černé lesklé ozdobné prvky (+14.820,-), protisluneční ochrana oken (+7.980,-), metalický lak Interlagos Blue (+21.945,-), odkládací paket (+3.135,-)

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 
Technické údaje
Motor BMW M3
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 309 / 8300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 3900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.9 / 9.2 / 12.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / -
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 500
Rozměr pneu:245/35 ZR19, 265/35 ZR19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4615
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1418
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1539
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1459
l) šířka vzadu (mm): 1405
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW M3
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 0
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 0
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 9
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,13
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 




Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3 BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3

Po pěti letech a více než 40 tisících vyrobených…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších sezon v kariéře

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších…

Splnil si klukovský sen o NHL a v play off se nakonec prodral nejdál ze všech českých vyslanců.„Úžasná…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…