Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lexus LC 500h poprvé na vlastní oči: Hybridní kupé má čtyřstupňový automat!

David Bureš
Diskuze (38)
Konkurent BMW 6 vsadil na moderní techniku v podobě nové platformy a speciálního hybridního systému. Už se nemůžeme dočkat, až si ho vyzkoušíme na vlastní kůži.

Lexus v příštím roce rozšíří svoji nabídku o velké kupé LC, které chce konkurovat BMW řady 6. Na letošním detroitském autosalonu debutovala osmiválcová verze LC 500, v Ženevě se pak ukáže hybridní varianta LC 500h. Tu jsme si v exkluzivní předpremiéře mohli jako jedni ze dvou zástupců českých médií prohlédnout v holandském Haagu.

Nové LC jsme zatím nemohli řídit, stejně tak kabinu jsme si prozatím mohli prohlédnout jen zvenku. O to více jsme se ale dozvěděli o technice vozu, která slibuje mnohé. Na českém trhu bychom se tohoto kupé měli dočkat v polovině roku 2017.

Design 4.760 mm dlouhého, 1.920 mm širokého a 1.345 mm vysokého kupé pokračuje v probíhajícím trendu snahy Lexusu o více emocí. Automobil přímo navazuje na koncept LF-LC z roku 2012, z něhož vedení značky chtělo zachovat maximum prvků. Sám šéfinženýr LC Kodži Sato o konceptu tvrdí, že jakmile ho poprvé viděl, chtěl ho postavit. Zatímco pro designéry to nebyl tak náročný úkol, technici se museli potýkat s některými problémy – museli třeba zajistit, aby se do útrob vozu vešlo zavěšení. Kvůli neexistujícímu prostoru pro náhradní kolo pak byly užity pneumatiky typu runflat. Ty ale byly navrženy tak, aby zajistily dostatečný komfort a tichou jízdou, kterou zákazníci od Lexusu očekávají.

Lexus v minulých letech ve svém stylu poněkud tápal, nyní se ale vydal jasným směrem. Cílem jsou jasně rozpoznatelné vozy (jednotícím prvkem je maska chladiče ve tvaru přesýpacích hodin), které rozproudí více emocí. Tento krok nemusí být konzervativcům po chuti, z průzkumů mezi zákazníky ale vyplývá, že se emocionální výraz líbí a je dokonce vyžadován. Pokud budeme chtít hledat strůjce toho směru, ukažme na aktuálního šéfa Lexusu. Tím je od dubna 2014 Tokuo Fukuiči, který je vystudovaný designér, a tak se při dalším směřování značky snažil zdůraznit své znalosti.

Avantgardní design asi opravdu neosloví každého, pravdou ale je, že příď LC s nízkou kapotou, obří maskou chladiče a ostře řezanými, rozdělenými světlomety se stylistům opravdu pomohla. Naopak záď s úzkými, do boku protaženými koncovými světly z některých úhlů působí příliš těžkopádně. Bok je typický pro kupé – dlouhá kapota, atleticky pojaté blatníky a svažující se střecha. Kola budou dvacetipalcová, případně o palec větší.

Interiér se rozhodně povedl, najdeme v něm množství originálních prvků, ať už to jsou kliky dveří nebo prolisy v panelech dveří. Důležitým prvkem je modernizovaný multimediální systém, který se v příštím roce objeví i v dalších modelech značky. Na zpracování se ale musí ještě zapracovat, v Haagu vystavený exemplář byl předsériový, což na provedení některých detailů bylo znát. Rozhodně ale nemáme strach, že by se tyto dokonalosti nepovedlo do zahájení produkce napravit.

Známá technika v neobvyklé kombinaci

Přestože design LC je nadmíru zajímavý, ještě více zaujme technika. Vedle nové platformy hlavně nové vícestupňové hybridní pohonné ústrojí (tzv. Multi Stage Hybrid System) v modelu LC 500h. Jak naznačuje název, LC 500h je hybridem. Pod kapotou pracuje zážehový vidlicový šestiválec o objemu 3.456 cm3 podčtvercové konstrukce (94 x 83 mm), který sám o sobě dává 220 kW a 348 N.m. Motor vychází z šestiválce pro GS 450h, ve srovnání s ním má však jinou hlavu válců a modernější proměnné časování VVT-i s rychlejšími reakcemi. Navíc zvládne pracovat ve vyšších otáčkách, maximem je 6600 otáček.

Spalovací motor spolupracuje s planetovou převodovkou simulující CVT, která nabízí šest virtuálních stupňů, dvěma elektrickými generátory (jeden poskytuje hybridní pohon, druhý přidává výkon) a ještě k tomu čtyřstupňovou automatickou převodovkou z dílny Aisinu. Výsledkem je celkový výkon 264 kW a 356 N.m.

Na první pohled komplikovaný systém hodný raketoplánu je podle evropského šéfa Lexusu Alaina Uyttenhovena vlastně jednoduchý, on osobně jej popisuje jako přehazovačku na bicyklech. Pomocí komplikovaného systému chtěl Lexus vyřešit hned několik problémů, se kterými se hybridy obvykle potýkají. Díky skutečnému automatu se řidič bude cítit více spjatý s autem, což od sportovně laděného kupé tak nějak očekáváme – vůbec poprvé u hybridního Lexusu bude k dispozici i manuální režim řazení. Automat navíc zamezuje „vysavačovému“ efektu, kdy hybrid při zrychlení pouze hučí v jednom spektru otáček – místo toho LC nabídne rostoucí řev hodný sporťáku.

Kombinace navíc posouvá limity stávajících hybridů. Ty aktuálně mohou v elektrickém režimu jet maximálně rychlostí 100 km/h, protože v takové rychlosti první elektrický generátor rotuje maximální rychlostí. Díky druhému generátoru LC 500h a automatu jen na elektřinu jede až 140 km/h, ve vysokých rychlostech (třeba v 230 km/h) navíc jeho spalovací agregát stále pracuje v nízkých otáčkách. Ústrojí navíc díky své mohutné síle umožňuje něco, co od hybridů vskutku nečekáme – protočení kol při akceleraci. Z toho důvodu Lexus tvrdí, že hybrid může být zábavný.

Součástí hybridního systému jsou též lithiové baterie. Díky nim LC může jezdit výhradně na elektřinu – jedná se tedy o full hybrid. V elektrickém režimu vůz zvládne ujet asi tři kilometry, šťávu pro akumulátory dodává rekuperace brzdné energie.

Složitost systému naznačuje, že bude pěkně těžký, Lexus ale tvrdí opak, ústrojí má být dokonce o 20 kg lehčí než u GS 450h. Váhu čtyřstupňové samočinné převodovky totiž vyvažuje o pět kilogramů lehčí druhý elektrický generátor nebo lithiové baterie, které mají o 30 kilogramů méně než nikl-metal-hydridové.

Jednotlivé součásti vícestupňového hybridního ústrojí jsou již dobře známé a ozkoušené, a tak je s podivem, že je Lexus neužil již dříve. Ostatně představitelé automobilky přiznávají, že myšlenka tohoto nápadu vznikla již dávno. Jedním z důvodů je ten, že takový systém je účinný jen v případě velkých, silných spalovacích motorů, podle automobilky se vyplatí zhruba od objemu 2,5 litru.

Tím zásadnějším problémem bylo ale sladění jednotlivých komponent. Proto Lexus z celého systému nejvíce vyzdvihuje tzv. jednotku regulace výkonu, která se stará o to, aby systém dobře fungoval a jednotlivé komponenty byly sladěné. Software se povedlo vyvinout jen díky mnohaletým zkušenostem z vývoje hybridů, bez nichž by nebylo možné systém harmonicky sladit. Sladění se nakonec v případě LC 500h konečně povedlo, a tak jízda má být prosta jakéhokoliv cukání. Prezentace systému a nadšení inženýrů nás rozhodně zaujaly, a tak se nemůžeme dočkat na to, až ho pořádně vyzkoušíme a ověříme si jeho schopnosti.

Zájemci o ještě ryzejší sporťák budou moci sáhnout po plnotučném osmiválci. Pětilitrová osmiválcová jednotka cílí hlavně na americké zákazníky, kteří od kupé takto velký agregát vyžadují. LC 500 nabídne výkon 349 kW a točivý moment 527 N.m. Zajímavostí tohoto modelu bude i deseti stupňová automatická převodovka od Aisinu, přičemž v tomto případě se nebude jednat o kombinaci planetového ústrojí s automatem. Díky deseti převodům má auto nabídnout perfektní schopnosti za všech podmínek. Nižší převody jsou kratší pro lepší akceleraci, ty vyšší jsou zase delší, aby při dálkových přejezdech kvůli komfortu a spotřebě co nejvíce snížily otáčky motoru.

Platforma i pro další modely

LC jako první model značky využívá novou architekturu GA-L, která je určena pro modely s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Platformu mohou využít i SUV, při jejím návrhu se počítalo i se zástavbou pohonu všech kol. Přestože to představitelé Lexusu zatím nepřiznávají, je nasnadě, že tuto architekturu mimo jiné použije i příští generace luxusního sedanu LS chystaného pro rok 2017.

Při návrhu platformy se konstruktéři zaměřili na snížení hmotnosti, snížení těžiště a přesunutí co největší hmotnosti mezi nápravy pro lepší rozložení váhy. Snížení hmotnosti LC napomáhají i panely karoserie z lehkých materiálů. Zatímco kapota a blatníky jsou hliníkové, střecha je karbonová a na víku zavazadelníku je použit kompozit kombinující uhlíková a skelná vlákna. Dveře pak využívají hliníkový plášť s karbonovou vnitřní konstrukcí. Tyto prvky pak s rozsáhlým užitím vysokopevnostní oceli na skeletu karoserie pomohly ke zvýšení tuhosti vozu a zároveň snížení celkové hmotnosti. Přesné číslo neznáme, Lexus ale slibuje, že LC bude lehčí než konkurenční BMW řady 6.

Zavěšení je víceprvkové, rozvor náprav činí 2.870 mm. Na konstrukci předního zavěšení byla použita dvě horní a dvě spodní vodicí ramena s dvojitými kulovými klouby, která mají vést k precizním reakcím na pokyn řidiče pomocí volantu. Široké uplatnění komponentů z kovaného hliníku pak pomáhá ke snížení neodpružené hmotnosti.

LC se svým pojetím jasně liší od supersportu LFA. I sami představitelé značky tvrdí, že oba vozy jsou zcela odlišné. LC ale navazuje na filozofii desetiválcové střely. Chování obou aut má být podobné, stejně tak rozložení hmotnosti se nebude nijak zásadně lišit. Lexus se inspiroval také zvukem LFA, u LC rozhodně nemáme čekat nějaké elektronické pomocníky – o zvuk se výhradně postará koncovka výfuku a zesilovač vedoucí zvuk motoru do kabiny.

Závěr

Nové kupé Lexus LC má rozhodně čím zaujmout. Na jedné straně tu je zajímavý design, na druhou stranu v případě verze LC 500h neobvyklá technika. Zatím si však musíme počkat na to, zda kombinace spalovacího šestiválce, dvou generátorů a automatické převodovky bude fungovat tak, jak jeho autoři slibují. Rozhodně se ale nemůžeme dočkat na to, až si tento sportovní hybrid osobně vyzkoušíme přímo na silnici.

David Bureš
Diskuze (38)
22. 2. 2016 10:47
Re: Přehazovačka
Mechanicka prevodovka len presuva rozhodovaciu logiku na cloveka - vodica. Ze to nie je az tak efektivne dokazuje, takmer kazdy absolvent autoskoly a velke mnozstvo vodiciek (vodicov) aj po rokoch pokusov >:-[]

Na druhej strane, ak sa prida ten spravny vodic, tak mu vo vyhodnocovani vstupov nemoze (zatial) konkurovat ziadna riadiaca jednotka. :-!
21. 2. 2016 18:54
Re: Přehazovačka
Záleží jak to bereš, e-cvt je jednoduché z hlediska mechanické konstrukce, ale vyžaduje složité elektronické řízení a jeho funkce je taky složitá.
Mechanická převodovka má funkci nesrovnatelně jednodušší
21. 2. 2016 10:17
Re: Automat
LC 500h má "nekonečno" × 4 rychlostních stupňů - první je eCVT (1.motorgenerátor + Power Split Device + 2.motorgenerátor) následovaný sériově (tedy krát 4) 4 stupňovým automatem - jako kdybyste u Yarisu/Aurisu/Priusu/CT200h/IS250h dali za výstup z "převodovky " ještě 4 kvalty automatu. GS450h/LS600h mají podobné řešení dvoustupňové, kde za prvním spliterem (motor + elmotory) jakoby následuje ještě druhý dvoustupňový planetový převod (fakticky je přes něj připojený druhý elmotor). Viz [odkaz]
Funkce PSD předchozího Priusu je zde [odkaz]
Avatar - euro89
21. 2. 2016 09:47
Re: Doba hojnosti
Tenhle názor rozhodně nesdílím. Pro mě byla doba hojnosti v automobilovém průmyslu v 80. letech.
21. 2. 2016 07:48
Re: Automat
Možná jsem to přehlíd ale 2x4 převodů jsem v článku nenašel. Podle článku má e-cvt simulaci šesti kvaltů a k tomu automat se 4 mechanickými kvalty takže mi to vychází na celkem 24 kvaltů, částečně virtuálních a částečně skutečných.

Samozřejmě je otázka jestli se to takhle opravdu využívá a jestli vůbec jsou všechny údaje pravdivé