Lincoln – prezidentské auto (1. část - Leland a Ford)

Lincoln – prezidentské auto (1. část - Leland a Ford)

 
 

Jako by chtěl Lincoln dokázat, že je hoden svého jména, stal se oblíbeným vozem řady amerických prezidentů. Kam až sahají kořeny luxusní divize Fordu?

Jména některých automobilových značek se stala synonymem luxusu a výjimečnosti. Platí to pro Rolls-Royce, Bentley, Cadillac a také pro Lincoln, americkou značku patřící do koncernu Ford a nazvanou podle šestnáctého amerického prezidenta Abrahama Lincolna. Jako by chtěl Lincoln dokázat, že je hoden svého jména, stal se oblíbeným vozem řady amerických prezidentů.

Historie automobilky Lincoln je spojena se jménem Henry Martin Leland. Tento podnikatel založil už v roce 1890 strojírnu v Detroitu a v roce 1903 se stal jedním ze zakladatelů automobilky Cadillac. Ke konci první světové války opustil Cadillac a společně se synem Wilfredem založil v roce 1917 společnost Lincoln Motor Company, zabývající se zpočátku výrobou leteckých motorů Liberty. Po válce se Lincoln přeorientoval na výrobu luxusních automobilů.

V té době však již v USA existovala řada firem zabývající se výrobou drahých luxusních vozů a Lincoln se kvůli potížím s odbytem dostal do finančních problémů. Když nestačila ani pomoc od přítele Henryho Forda, vyhlásil Leland v roce 1921 konkurs. Jediným řešením bylo převzetí automobilky Fordem. Stalo se tak 4. února 1922, kdy Ford koupil všechna aktiva i pasiva Lincolnu za 8 milionů dolarů. Krátce potom byli Leland a jeho syn vyplaceni a vedení firmy se ujal Fordův syn Edsel.

Pod Fordovou taktovkou

Koupě automobilky Lincoln v Detroitu se pro Henryho Forda stala osobním triumfem a vozy Lincoln se brzy staly spolu se značkami Cadillac a Duesenberg nejprodávanějšími luxusními vozy v USA. Fordův designér Gregorie brzy navrhl nový znak firmy a od roku 1927 začala zdobit kapotu Lincolnů soška chrta. Ta byla později nahrazena znakem s diamantem, který se v různých formách používá dodnes.

Novou značkou vstoupil Ford do segmentu trhu, který nemohl levným Fordem T pokrýt. Nová třída bohatých a úspěšných Američanů prahla po autech, kterými by dali najevo svoje bohatství. A Lincoln dokázal taková auta nabídnout. Ukazuje to například dobová reklama ve stylu art deco, nabízející pod křídly ibise luxusní limuzínu s prostorem pro cestující oddělenou od řidiče skleněnou přepážkou. V roce 1929 nabízel Lincoln stylový model L, který dosahoval na svou dobu slušné rychlosti přes 140 km/h a byl vybaven mnoha luxusními doplňky, například zapalovačem cigaret.

obrázek [555 x 338]

Předválečná avantgarda

Model L byl v roce 1931 nahrazen modelem K s motorem V8 pod kapotou. Tento motor začaly o rok později používat Fordy a Lincoln dostal 150koňový motor V12. To však už přicházela světová hospodářská krize a prodej Lincolnů klesal. Edsel Ford a Bob Gregorie se proto pustili do práce na zcela novém automobilu.

Na autosalonu v New Yorku v roce 1936 se stal hlavním hitem Lincoln Zephyr s moderní aerodynamickou karosérií a novým motorem V12 s hliníkovými hlavami a výkonem 81 kW (110 koní). Autorem designu vozu byl nizozemský návrhář Johan Tjaarda van Sterkenburg, používající v Americe jméno John Tjaarda. Byl stylistou ve firmě Briggs Body, která navrhovala karoserie pro značky Lincoln a Chrysler. Jeho návrh ještě dopracoval Fordův návrhář Bob Gregorie.

obrázek [555 x 293]

Revoluční tvary modelu Zephyr byly po neúspěchu konkurenčního Chrysleru Airflow z hlediska marketingu poněkud riskantní, ale veřejnost jej přijala kladně a za rok se jich prodalo 15 tisíc. Vyráběl se až do roku 1942, kdy jej nahradila vojenská výroba (džípy, tankové motory a součásti bombardérů B-24). Zephyr se stal vzorem pro další konstrukce. Podobné tvary dostal v roce 1939 Mercury Eight, byl inspirací pro Studebaker a proslýchá se, že rané Tjaardovy návrhy ovlivnily i Ferdinanda Porsche při návrhu Volkswagenu Brouka.

První Continental

Zephyr se stal základem dalšího milníku automobilového designu. V roce 1938 požádal Edsel Ford Boba Gregorie, aby na základě Zephyru vytvořil luxusní osobní vůz v evropském, tedy „kontinentálním“ stylu, pro jeho osobní potřebu (hlavně pro jeho cesty na Floridu, kde rád pobýval o dovolené). Vznikl tak Lincoln Continental, otevřený vůz s dlouhou ostrou „lodní“ přídí, rezervou umístěnou pod krytem vzadu a plátěnou střechou ovládanou elektromotorem. Vůz natolik oslnil Edselovy bohaté přátele, že bylo rozhodnuto o jeho výrobě ve verzích kabriolet a kupé. Jeho výrobu však přerušila válka.

Po skončení druhé světové války začal Lincoln v rámci divize Lincoln-Mercury nabízet, podobně jako jiné značky, mírně upravené předválečné modely. Zephyr se již znovu neobjevil, ale v letech 1946-48 se vyráběly levnější sedany Lincoln a dražší kabriolety a kupé Lincoln Continental s pětilitrovými motory V12. Byly to poslední americké dvanáctiválcové vozy. Od předválečných modelů se lišily především honosným mřížováním předku.

obrázek [555 x 338]

Cosmopolitan

Vazba na předválečné modely skončila 22. dubna 1948, kdy byly představeny vozy pro modelový rok 1949. Nové Lincolny trochu sestoupily z výšin drahých luxusních modelů a značně se podobaly vozům Mercury. Tato značka zaujímala od roku 1938 v koncernu Ford jakýsi střed mezi levnými Fordy a drahými Lincolny. Ve výrobním programu se objevily dva typy Lincolnů podobného vzhledu, ale s odlišnými rozvory. „Obyčejný“ Lincoln měl rozvor 308 cm, zatímco Lincoln Cosmopolitan jej měl o 10 cm delší. První Cosmopolitany měly ještě náznak předních blatníků a dělené přední sklo, brzy však přední blatníky splynuly s bočním profilem a přední sklo bylo jednodílné na rozdíl od zadního, které zůstalo složené ze tří částí. Mohutná chromovaná maska chladiče byla u modelů ročníku 1951 nahrazena jen o málo skromnější, zato boky byly vyzdobeny širokou chromovanou lištou. Na kapotě se třpytilo cosi, co připomínalo tryskové letadlo. Tato mohutná auta poháněly vidlicové osmiválce zdvihového objemu 5520 cm3 s výkonem 112 kW (152 k). Navzdory svým rozměrům dosáhly Cosmopolitany i několika vítězství v dálkových závodech Pan American Road Races.

obrázek [555 x 338]

I v Americe existovaly karosářské firmy, které stavěly speciální karoserie na podvozcích sériově vyráběných typů. Jednou z nich byla i karosárna Dietrich & Henney, která si vzala do práce Cosmopolitan a vytvořila docela pohledný čtyřdveřový kabriolet. Éra Cosmopolitanů skončila modelem ročníku 1953, který se opět jen málo lišil od tehdejšího modelu levnější značky Mercury. Motor měl z nového typu Capri, ale o něm až v druhé části článku.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…