Lotus chce být opět konkurentem pro Ferrari a Porsche

 

Automobilka Lotus prakticky od úmrtí svého zakladatele hledá ten správný směr. Nový vlastník má však ohledně její blízké budoucnosti poměrně jasné představy.

Colin Chapman svou značku Lotus založil ve druhé polovině čtyřicátých let. Jeho prvním vozem se stal Austin Seven upravený pro trial, který se dočkal několika přestaveb. Prvním komerčním úspěchem se stal Mark VI. Na něj navázal dodnes populární Seven.

Právě v souvislosti s ním zůstává i dnes téměř šedesát let od uvedení jeho první generace u řady fanoušků značky zakořeněná představa, že Lotus musí vyrábět jen malé a lehké sporťáky, nejlépe jen s plátěnou stříškou.

Samotný Colin Chapman měl ovšem se svou značkou zcela jiné plány a mířil s ní podobným směrem jako Porsche. Při pohledu na jednotlivé modely Lotus od padesátých do začátku osmdesátých let, kdy Chapman zemřel je zcela jasně viditelná linie postupu od spartánských sporťáků ke komfortnějším strojům třídy GT.

Nebýt Chapmanovy smrti v roce 1982 dorazil by osmiválcový Lotus již v osmdesátých letech a ne až v roce 1996 v karoserii přesluhujícího Espritu. I když, jeho kvality dokazovala skutečnost, že ještě na přelomu tisíciletí byl ohledně jízdních výkonů prakticky přímým konkurentem pro Ferrari F355.

Lotus Esprit – Chapmanova trvalka (1. část)

V rukou svého zakladatele a finanční podporou silného partnera mohl být Lotus dnes na podobné úrovni jako Porsche, jen s nižší hmotností a menšími motory, protože Colin Chapman měl jedinečný dar ušetřit každé kilo.

Bohužel následující majitelé značky si tak trochu nevěděli s Lotusem rady, a přestože je novodobý Elise, jehož první generace byla uvedena v roce 1995 velmi povedeným autem, tak vrátil značku k jejím kořenům do padesátých let a stal se v podstatě jen moderní interpretací lehkého dvoumístné roadsteru z Chapmanových začátků.

Za posledních dvacet let měl Lotus řadu projektů, jak rozšířit svou paletu modelů a zajistit si dostatečný zisk. Plán z roku 2010, kdy se na autosalonu v Paříži představily koncepty Esprit, Elan, Elite, Elise, Eterne a City Car byl příliš ambiciózní i pro finančně mnohem lépe zajištěné automobilky a časem se ukázalo, že tudy cesta nevede.

Lotus Esprit – Chapmanova trvalka (2. část)

Správný směr s ohledem na dosažení finanční stability nakonec nastolil Jean-Marc Gales, který se k 1. květnu roku 2014 stal generálním ředitelem společnosti a dovedl britskou značkou zpátky do kladných čísel. I díky tomu zůstává na svém místě, i potom co na podzim letošního roku dokončila čínská společnost Geely akvizici a stala se většinovým vlastníkem automobilky Lotus.

Nový majitelé již při převzetí automobilky Lotus uvedli, že jejich cílem je z tradiční britské značky vytvořit globálně konkurenceschopného a uznávaného vůdce na trhu sportovních vozů.

Lotus se bude v blízké budoucnosti i nadále věnovat svým současným modelovým řadám Elise, Exige a Evora, ale vedle nich se máme dočkat i SUV, jehož podoba byla nedávno odhalena prostřednictvím patentových nákresů.

Toto jsou první snímky SUV Lotus. Proč vznikne, je více než jasné

Podle aktuálních informací britského magazínu Autocar se má základem pro SUV značky Lotus stát platforma, kterou již využívají Volvo XC40 nebo Lynk & Co 01. Samozřejmostí je však mimo jiné vlastní vývoj nastavení podvozku u značky Lotus, aby plně odpovídal očekáváním ohledně jízdních výkonů a ovladatelnosti, jíž jsou její vozy proslulé.

Vedle rozšíření nabídky o připravované SUV, které má představovat to nejlepší ve své třídě, chce Geely značku Lotus dostat podle informací magazínu Autocar mezi ty nejlepší a cílem je vytvořit z ní přímého konkurenta pro vozy značek Porsche a Ferrari.

Výsledkem těchto plánů se má stát nová paleta modelů, která nabídne luxusní a výkonná SUV i sportovní vozy, které ovšem nebudou vnímány jako spartánská vozítka vhodná pro dovádění na okruhu, ale podobně jako například Porsche 911, což byl ostatně cíl Colina Chapmana již koncem sedmdesátých let, kdy vedle dvoumístného modelu Esprit s motorem uprostřed jeho automobilka nabízela i dvě 2+2místná kupé Elite a Eclat s motorem vpředu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze

Zahraniční média si dnes povšimla mlčení prezidenta…

Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec

Po několika měsících skončily spekulace o tom, kdo…

 
Zdroj: Autocar

Štítky Lotus Nové modely

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

 

iSport.cz

Furch v ocelovém městě. Mluvil o konci v Omsku i inspiraci Hudáčkem

Furch v ocelovém městě. Mluvil o konci v Omsku i…

Obří ocelárna Severstal. A stejnojmenný hokejový klub. Dvě místa, která vyskočí, pokud vás přepadne nutkání…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…