Lotus chce být opět konkurentem pro Ferrari a Porsche
Colin Chapman svou značku Lotus založil ve druhé polovině čtyřicátých let. Jeho prvním vozem se stal Austin Seven upravený pro trial, který se dočkal několika přestaveb. Prvním komerčním úspěchem se stal Mark VI. Na něj navázal dodnes populární Seven.
Právě v souvislosti s ním zůstává i dnes téměř šedesát let od uvedení jeho první generace u řady fanoušků značky zakořeněná představa, že Lotus musí vyrábět jen malé a lehké sporťáky, nejlépe jen s plátěnou stříškou.
Samotný Colin Chapman měl ovšem se svou značkou zcela jiné plány a mířil s ní podobným směrem jako Porsche. Při pohledu na jednotlivé modely Lotus od padesátých do začátku osmdesátých let, kdy Chapman zemřel je zcela jasně viditelná linie postupu od spartánských sporťáků ke komfortnějším strojům třídy GT.
Nebýt Chapmanovy smrti v roce 1982 dorazil by osmiválcový Lotus již v osmdesátých letech a ne až v roce 1996 v karoserii přesluhujícího Espritu. I když, jeho kvality dokazovala skutečnost, že ještě na přelomu tisíciletí byl ohledně jízdních výkonů prakticky přímým konkurentem pro Ferrari F355.
V rukou svého zakladatele a finanční podporou silného partnera mohl být Lotus dnes na podobné úrovni jako Porsche, jen s nižší hmotností a menšími motory, protože Colin Chapman měl jedinečný dar ušetřit každé kilo.
Bohužel následující majitelé značky si tak trochu nevěděli s Lotusem rady, a přestože je novodobý Elise, jehož první generace byla uvedena v roce 1995 velmi povedeným autem, tak vrátil značku k jejím kořenům do padesátých let a stal se v podstatě jen moderní interpretací lehkého dvoumístné roadsteru z Chapmanových začátků.
Za posledních dvacet let měl Lotus řadu projektů, jak rozšířit svou paletu modelů a zajistit si dostatečný zisk. Plán z roku 2010, kdy se na autosalonu v Paříži představily koncepty Esprit, Elan, Elite, Elise, Eterne a City Car byl příliš ambiciózní i pro finančně mnohem lépe zajištěné automobilky a časem se ukázalo, že tudy cesta nevede.
Správný směr s ohledem na dosažení finanční stability nakonec nastolil Jean-Marc Gales, který se k 1. květnu roku 2014 stal generálním ředitelem společnosti a dovedl britskou značkou zpátky do kladných čísel. I díky tomu zůstává na svém místě, i potom co na podzim letošního roku dokončila čínská společnost Geely akvizici a stala se většinovým vlastníkem automobilky Lotus.
Nový majitelé již při převzetí automobilky Lotus uvedli, že jejich cílem je z tradiční britské značky vytvořit globálně konkurenceschopného a uznávaného vůdce na trhu sportovních vozů.
Lotus se bude v blízké budoucnosti i nadále věnovat svým současným modelovým řadám Elise, Exige a Evora, ale vedle nich se máme dočkat i SUV, jehož podoba byla nedávno odhalena prostřednictvím patentových nákresů.
Podle aktuálních informací britského magazínu Autocar se má základem pro SUV značky Lotus stát platforma, kterou již využívají Volvo XC40 nebo Lynk & Co 01. Samozřejmostí je však mimo jiné vlastní vývoj nastavení podvozku u značky Lotus, aby plně odpovídal očekáváním ohledně jízdních výkonů a ovladatelnosti, jíž jsou její vozy proslulé.
Vedle rozšíření nabídky o připravované SUV, které má představovat to nejlepší ve své třídě, chce Geely značku Lotus dostat podle informací magazínu Autocar mezi ty nejlepší a cílem je vytvořit z ní přímého konkurenta pro vozy značek Porsche a Ferrari.
Výsledkem těchto plánů se má stát nová paleta modelů, která nabídne luxusní a výkonná SUV i sportovní vozy, které ovšem nebudou vnímány jako spartánská vozítka vhodná pro dovádění na okruhu, ale podobně jako například Porsche 911, což byl ostatně cíl Colina Chapmana již koncem sedmdesátých let, kdy vedle dvoumístného modelu Esprit s motorem uprostřed jeho automobilka nabízela i dvě 2+2místná kupé Elite a Eclat s motorem vpředu.