Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Elise Load Lugga: rychlý pickup s lehkým dieselem

Ondřej Láník
Diskuze (45)
O kooperačních snahách Lotus Cars a inženýrské dceřinné společnosti Lotus Engineering jsme v posledních týdnech slyšeli několikrát. Jen několik měsíců stačilo k tomu, aby úsilí přineslo své ovoce.

Spolupráce byla rozvinuta s americkým Fordem, který Britům pomůže prosadit se na náročném a specifickém trhu USA.

Získání příslušného tržního podílu však čas od času něco stojí. Ustoupit zásadám musel i Lotus, když ze superlehkého a superrychlého Elise vytvořil pick-up, který je s dieselem za sedadly připraven zaujmout nejen spořivé zákazníky v Německu, ale také v zámoří, odkud se vlna pick-upů už léta šíří.

Značka Lotus Cars, známá nekompromisním prosazováním filozofie "lehkost ničím nenahradíš" se pustila do sportovně-užitkového segmentu pick-upů. Novým modelem Lotus Elise "Load Lugga" se pokusí uspokojit značnou poptávku po lehkých užitkových vozech v USA, kde Lotus zatím se svými sportovními řadami Elise/Exige zaznamenal pouze průměrné prodejní výsledky. Zájem se očekává také ve vznětovém Německu a Francii, kde by se celohliníková stavba karoserie spolu s přeplňovaným naftovým motorem uprostřed mohla zalíbit spořivé části motoristické populace.

K automobilce se slavným sportovním jménem neodmyslitelně patří sportovní výkony! Elise "Load Lugga" zvládne sprint z 0 na 100 km/h za přibližně 3 sekundy díky velmi krátkým převodům. Nejvyšší rychlost je v případě plného zatížení omezena na 160 km/h, jinak zátěžový omezovač na zadní nápravě zasahuje již při 130 km/h.

V duchu firemního hesla "Change the rules" propaguje nový Lotus lehkou stavbu karoserie a současně velkou užitečnou hmotnost vozu. Díky progresivním listovým pružinám na zadní nápravě dokáže 750 kg těžký Elise "Load Lugga" uvézt na korbě o rozměrech 980 x 1200 mm náklad o hmotnosti 1500 kg. Sportovní jízdní vlastnosti jsou naladěny na plné zatížení, takže v případě, že nemáte právě po ruce příslušnou zátěž a chystáte se přesto k jízdě, doporučuje výrobce naplnit standardní pryžové vaky uložené v zádi vodou. 1,5 m3 vody přivede malý Lotus k dokonalému rozdělení hmotnosti na nápravy 50:50 a pak už nezbývá nic jiného než natankovat stolitrovou nádrž naftou a nechat se oddávat radosti z jízdy a řazení devítistupňové manuální převodovky. Takové množství paliva by vám mělo vystačit na rovné dva tisíce kilometrů v kombinovaném jízdním cyklu.

Severoamerické zastoupení britské značky chce díky spolupráci s tvůrci úspěšného Fordu F-150 pojmenovat Elise "Load Lugga" pro americký trh jménem Elise F1.50, aby tak lépe vystihli unikátní kombinaci rychlosti a "value for money". Prodejní plán počítá s dvěma sty prodanými vozy v prvním roce, což odpovídá tržnímu podílu 0,0026 %, v roce následujícím si je Lotus téměř jistý podílem 0,0027 % trhu.

Ondřej Láník
Diskuze (45)
2. 4. 2006 20:15
Re: OT: Skoda Cardia
:-) :yes:
2. 4. 2006 14:21
Re: OT: Skoda Cardia
:-) :yes: Právo to definuje - průmyslovým vzorem je vzhled výrobku nebo jeho části, spočívající zejména ve znacích linií, obrysů, barev, tvaru, struktury nebo materiálů výrobku samotného, nebo jeho zdobení za předpokladu, že výrobkem je průmyslově nebo řemeslně vyrobený předmět, včetně součástek určených k sestavení do jednoho složeného výrobku, obal, úprava, grafický symbol a typografický znak, s výjimkou počítačových programů. To je definice toho, co požívá zákonné ochrany konkrétně, tedy jde o průmyslový vzor. Vedle toho, nemusí být výrobek průmyslovým vzorem, aby se poškozený mohl domáhat ochrany podle nekalé soutěže... a tady už ovšem je to na volném hodnocení důkazů, které provede soud... a jak ty píšeš i na inteligenci poškozeného... Jednotlivosti výrobku by tedy obhajitelné nejspíše nebyly. Ten "obyčejný výrobek" nevykáže znaky průmyslového vzoru a nepochybně by to Úurad nezaregistroval. Je to velmi složitá problematika... rozhovor s patentovým zástupcem... to je téma na hodiny...
2. 4. 2006 12:19
Re: OT: Skoda Cardia
Nepochybně tam budou archivované výkresy, vizuálně definující ten design (láhev Coca-coly), doprovázené odborným popisným textem. Z hlediska nekalé soutěže by musel soud zadat znalecký posudek s očekávanou odpovědí, jestli může docházet k záměně či nikoliv. Nedávno tu byl spor mezi Becherovkou a nějakým slovenským výrobcem, který takřka dokonale okopíroval láhev i s vinětou. Myslím, že to skončilo dohodou a on to přestal distribuovat. Často to končí smírem...
2. 4. 2006 10:46
Re: OT: Skoda Cardia
Jo, pokud tedy byl měli registrovaný průmyslový vzor, pak by to šlo jednodušeji, pokud ne, pak skrzevá nekalou hospodářskou soutěž... a to je obtížné...
1. 4. 2006 22:08
Re: OT: Skoda Cardia
Věřím, že ti spíše leží na srdci ;-) Problém je, že od srdce k peněžence je poměrně daleko. Dokonce lze vystopovat přímou úměru, že čím víc srdci, tím dále od konta :-) Tohle víme i my i automobilky. Je to krásné, "nepraktické" auto... a myslím, že "nepraktické" auto si nemůže dovolit Škoda... Koneckonců... jde o coupé ze Superba... takže ber to i tak, že AUDI z A6 také nedělá coupe... Navíc v Česku by to mělo ten nádech - dvoudveřák ze Superbu... prostě, takováto auta vyžadují větší klasu... jiné zázemí... Neboli, byl by až příliš dokonalý na zaměření automobilky. Velikostně navíc, je to také okraj trhu... P.S. Viděl jsem ho poprvé v Autotipu, tuším že v červené... a byl jsem úplně omámený :-)