reklama


Lotus Esprit - stále mladá legenda

Lotus Esprit - stále mladá legenda

 
 

Značka Lotus patří k nejslavnějším jménům mezi výrobci sportovních automobilů. Její zakladatel Colin Chapman proslul svými neobvyklými technickými řešeními, která byla tvrdě ověřována v prostředí F1.

O jeho nezměrné technické invenci svědčí i to, že jeho Lotus Esprit se od představení v roce 1972 příliš nezměnil a přitom se stále dobře prodává. Poslední modernizaci prodělal na podzim roku 2001, a jako model 2002 byl představen k příležitosti 30. výročí výroby.

Lotus Esprit byl představen v roce 1972 na autosalónu v Turíně, kde také jinde, než na domácím hřišti největšího konkurenta - Ferrari. Do výroby se dostal v polovině 70. let a od té doby zůstávají jeho charakteristické linie prakticky nezměněny. Esprit si dokonce zahrál také jako automobil agenta 007 Jamese Bonda. V prvopočátku byl poháněn dvoulitrovým atmosférickým motorem, postupně se přidávalo na objemu i turbo přibylo, ale stále to byl čtyřválec. Až začátek 90. let přinesl zásadní změnu. Lotus vyvinul svůj vlastní motor V8 o objemu 3,5 litru se dvěmi turbodmychadly. Tento motor se posléze stal základním a jediným motorem tohoto kupé a definitivně jej zařadil mezi supervozy i koncepcí motoru. Celohliníkový motor s rozevřením řad válců 90° patří k nejlehčím ve své třídě, když s veškerým příslušenstvím váží necelých 220 kg. Čtyři ventily v každém válci jsou ovládány dohromady čtyřmi vačkovými hřídeli. O dostatečné množství čerstvého vzduchu pro jeho plnění, se starají dvě malá turbodmychadla přes mohutné chladiče stlačeného vzduchu. O dlouhodobý neklesající výkon se starají také dva chladiče motorového oleje umístěné na přídi vozu. Motor při kompresním poměru 8: 1 disponuje výkonem 260 kW (353 k) při 6500 ot/min a plochá křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 400 Nm při 4250 ot/min. O potenciálu motoru hovoří také skutečnost, že s nevelkými úpravami dosahuje v závodní verzi přes 404 kW (550 k). Motoru se ovšem změny modelového roku 2002 nedotkly, neboť je zatím příliš mladý na nutnost zásahu. Na ekologii se dbá pomocí dvou katalyzátorů, z nichž jeden má funkci startovacího (je menší a blíže motoru) a druhý větší, je hlavní. Každá tato dvojice má na starosti jednu řadu válců.

Změny se nejvíce dotkly vnějšího vzhledu a interiéru. Přestože nadále zůstal zachován typický profil tohoto, dnes již klasického kupé, hlavní práce se odehrály na přídi a zádi. Zatímco příď "pouze"obdržela nový spoiler použitý původně na limitované verzi 350 Sport, záď byla kompletně přepracována. Pro sjednocení zadní partie s menším modelem Elise byly nahrazeny původní velkoplošné svítilny čtyřmi kruhovými. Zatímco změny zádě sledovaly především sjednocení vzhledu obou modelových řad značky, přední spoiler zlepšuje stabilitu vozu v nejvyšších rychlostech. Stejnému účelu slouží také mohutné křídlo na zádi, které se již stalo nedílnou součásti designu supersportu Esprit. V interiéru se změny dotkly především sedadel, která mají výrazně upravený tvar, zlepšující držení těla při rychlé jízdě. Jsou nabízeny ve dvou odstínech kůže s emblémem Lotus. Dále se v interiéru objevuje velké množství dílu z hliníkové slitiny - madlo řadící páky a páky ruční brzdy, dekorace výplně dveří a také nový vnitřní hliníkový práh s logem Lotusu. Dnešním standardům již sice trochu neodpovídá airbag pouze pro řidiče, ale jinak najdete v interiéru klimatizaci, již zmíněné kožené čalounění, výkonnou audioaparaturu s měničem na šest CD a další, dnes již běžné drobnosti.

Je s podivem, že automobil navržený před 30ti lety stále snese srovnání s nejnovějšími produkty vývoje. Nejen vzhledově, ale především koncepcí karosérie a podvozku. Nosná struktura je stále vyráběna z plechových výlisků, které doplňuje v zadní části trubkový rám. Obojí je proti korozi chráněno zinkováním. Vnější panely karosérie jsou vyrobeny částečně z laminátu a částečně z kevlaru. Motor je i s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou uložen před zadní nápravou. Na převodovku je výkon přenášen přes dvoukotoučovou suchou spojku AP Racing o průměru 215 mm, která je ovládána hydraulicky. Z převodovky se výkon přenáší na kola zadní nápravy. Ty jsou zavěšeny na víceprvkovém zavěšení a odpruženy souosými tlumiči s vinutými pružinami. Přední náprava je lichoběžníková se dvěmi trojúhelníkovými rameny se samostatně uloženými pružinami a tlumiči, kterým v zatáčkách vypomáhá příčný zkrutný stabilizátor. Řízení je hřebenové s posilovačem. Jediným zásahem do podvozku byla instalace nových a výkonnějších brzd AP Racing. Rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů 320 x 26 mm a čtyřpístkové třmeny na všech kolech, dávají tušit výkonnost hodnou síly motoru. Jejich výkon pomáhá účinně dávkovat tříkanálové ABS firmy Kelsey Hayes. Novinkou je použití nových kol z lehké slitiny, které dodává firma OZ racing s logem Lotus. Jejich 16ti paprskový design působí velmi lehce a elegantně. Zvláštností vozu Esprit je použití rozdílných průměrů kol na přední a zadní nápravě. Zatímco přední náprava používá ráfky 8,5Jx17 a pneu 235/40 ZR17, zadní kola jsou rozměrů 10Jx18 resp. 285/35 ZR18.

To, že Esprit patří mezi supervozy napoví mimo vzhledu, také pohled do tabulky výkonů. Zrychlení z 0-100 km/h dosahuje tento "dědeček" za lichotivých 4.8 sekundy a na stošedesát vystřelí za neméně zajímavých 10,3 sekundy. Také maximální rychlost je odpovídající. V okamžiku zásahu omezovače otáček se ručička rychloměru zastaví na hodnotě 280 km/h, což je jistě dostačující i pro velmi rychlé jezdce. Příjemným zjištěním je, že i přes nadprůměrnou dynamiku, nezatěžuje výkonný motor majitele neúměrnou spotřebou. Ta činí v průměru 13,3 l/100 km, což není na velkoobjemový turbomotor přespříliš.

Tento, léty ověřený supersport můžete směnit za zhruba 3.000.000 korun českých. Drobná potíž je v tom, že se do ČR nedováží.

Technické údaje
MotorV8, biturbo
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3506
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)260/353/6500
Max. točivý moment (Nm/ot)400/4250
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)274
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,8
Zrychlení 0-160 km/h (s)10,3
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)20
Mimo město (l/100 km)9,3
Kombinovaná (l/100 km)13,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4369
Šířka (mm)1883
Výška (mm)1150
Rozvor (mm)2420
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1520
Pohotovostní hmotnost (kg)1380
Objem nádrže (l)70
Rozměr pneu vpředu235/40 ZR17
Rozměr pneu vzadu285/35 ZR18
Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí Petr Mach rezignoval z vedení Svobodných. Chci se utkat se zastánci alternativní vize, tvrdí

Šéf Strany svobodných občanů (Svobodní) Petr Mach dnes…

Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos Prezident Gambie neuznal výsledky voleb, zemi hrozí chaos

Prezident Gambie Yahya Jammeh odmítl výsledky nedávných…

Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 




Lotus Esprit: Showcar v barvách JPS na prodej Lotus Esprit: Showcar v barvách JPS na prodej

Lotus je historicky spjat s barvami cigaretové značky…

Nejslavnější filmové honičky: James Bond a Lotus Esprit (1977) Nejslavnější filmové honičky: James Bond a Lotus Esprit (1977)

Filmová automobilová honička nemusí být nutně jen o…

 



 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Včera

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve Virginii staví střelnici

Na vysokou školu se zbraní za pasem: Univerzita ve…

Zatímco Evropská unie uvažuje o omezení střelných zbraní, v jiných částech světa je na ozbrojování nahlíženo…

 

iSport.cz

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v bodování NHL

Voráček řádí! Čtyřmi body řídil obrat a je druhý v…

Hokejový útočník Jakub Voráček ve druhém utkání NHL za sebou zaznamenal gól a tři asistence. Philadelphia i díky…

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně soustředěný na sebe

Skokan Štursa poprvé v desítce: Byl jsem krásně…

Jen čtyři závody nové sezony musel jednadvacetiletý skokan na lyžích Vojtěch Štursa čekat na první výlet do…

 

Reflex.cz

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Bílý láma, brutální i duchovní komiks z Tibetu

Chilsko-francouzský mystik, režisér, filozof a spisovatel Alejandro Jodorowsky se dočkal i v Česku zaslouženého…

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

 
 
reklama