Lotus Esprit - stále mladá legenda

Lotus Esprit - stále mladá legenda

 
 

Značka Lotus patří k nejslavnějším jménům mezi výrobci sportovních automobilů. Její zakladatel Colin Chapman proslul svými neobvyklými technickými řešeními, která byla tvrdě ověřována v prostředí F1.

O jeho nezměrné technické invenci svědčí i to, že jeho Lotus Esprit se od představení v roce 1972 příliš nezměnil a přitom se stále dobře prodává. Poslední modernizaci prodělal na podzim roku 2001, a jako model 2002 byl představen k příležitosti 30. výročí výroby.

Lotus Esprit byl představen v roce 1972 na autosalónu v Turíně, kde také jinde, než na domácím hřišti největšího konkurenta - Ferrari. Do výroby se dostal v polovině 70. let a od té doby zůstávají jeho charakteristické linie prakticky nezměněny. Esprit si dokonce zahrál také jako automobil agenta 007 Jamese Bonda. V prvopočátku byl poháněn dvoulitrovým atmosférickým motorem, postupně se přidávalo na objemu i turbo přibylo, ale stále to byl čtyřválec. Až začátek 90. let přinesl zásadní změnu. Lotus vyvinul svůj vlastní motor V8 o objemu 3,5 litru se dvěmi turbodmychadly. Tento motor se posléze stal základním a jediným motorem tohoto kupé a definitivně jej zařadil mezi supervozy i koncepcí motoru. Celohliníkový motor s rozevřením řad válců 90° patří k nejlehčím ve své třídě, když s veškerým příslušenstvím váží necelých 220 kg. Čtyři ventily v každém válci jsou ovládány dohromady čtyřmi vačkovými hřídeli. O dostatečné množství čerstvého vzduchu pro jeho plnění, se starají dvě malá turbodmychadla přes mohutné chladiče stlačeného vzduchu. O dlouhodobý neklesající výkon se starají také dva chladiče motorového oleje umístěné na přídi vozu. Motor při kompresním poměru 8: 1 disponuje výkonem 260 kW (353 k) při 6500 ot/min a plochá křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 400 Nm při 4250 ot/min. O potenciálu motoru hovoří také skutečnost, že s nevelkými úpravami dosahuje v závodní verzi přes 404 kW (550 k). Motoru se ovšem změny modelového roku 2002 nedotkly, neboť je zatím příliš mladý na nutnost zásahu. Na ekologii se dbá pomocí dvou katalyzátorů, z nichž jeden má funkci startovacího (je menší a blíže motoru) a druhý větší, je hlavní. Každá tato dvojice má na starosti jednu řadu válců.

Změny se nejvíce dotkly vnějšího vzhledu a interiéru. Přestože nadále zůstal zachován typický profil tohoto, dnes již klasického kupé, hlavní práce se odehrály na přídi a zádi. Zatímco příď "pouze"obdržela nový spoiler použitý původně na limitované verzi 350 Sport, záď byla kompletně přepracována. Pro sjednocení zadní partie s menším modelem Elise byly nahrazeny původní velkoplošné svítilny čtyřmi kruhovými. Zatímco změny zádě sledovaly především sjednocení vzhledu obou modelových řad značky, přední spoiler zlepšuje stabilitu vozu v nejvyšších rychlostech. Stejnému účelu slouží také mohutné křídlo na zádi, které se již stalo nedílnou součásti designu supersportu Esprit. V interiéru se změny dotkly především sedadel, která mají výrazně upravený tvar, zlepšující držení těla při rychlé jízdě. Jsou nabízeny ve dvou odstínech kůže s emblémem Lotus. Dále se v interiéru objevuje velké množství dílu z hliníkové slitiny - madlo řadící páky a páky ruční brzdy, dekorace výplně dveří a také nový vnitřní hliníkový práh s logem Lotusu. Dnešním standardům již sice trochu neodpovídá airbag pouze pro řidiče, ale jinak najdete v interiéru klimatizaci, již zmíněné kožené čalounění, výkonnou audioaparaturu s měničem na šest CD a další, dnes již běžné drobnosti.

Je s podivem, že automobil navržený před 30ti lety stále snese srovnání s nejnovějšími produkty vývoje. Nejen vzhledově, ale především koncepcí karosérie a podvozku. Nosná struktura je stále vyráběna z plechových výlisků, které doplňuje v zadní části trubkový rám. Obojí je proti korozi chráněno zinkováním. Vnější panely karosérie jsou vyrobeny částečně z laminátu a částečně z kevlaru. Motor je i s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou uložen před zadní nápravou. Na převodovku je výkon přenášen přes dvoukotoučovou suchou spojku AP Racing o průměru 215 mm, která je ovládána hydraulicky. Z převodovky se výkon přenáší na kola zadní nápravy. Ty jsou zavěšeny na víceprvkovém zavěšení a odpruženy souosými tlumiči s vinutými pružinami. Přední náprava je lichoběžníková se dvěmi trojúhelníkovými rameny se samostatně uloženými pružinami a tlumiči, kterým v zatáčkách vypomáhá příčný zkrutný stabilizátor. Řízení je hřebenové s posilovačem. Jediným zásahem do podvozku byla instalace nových a výkonnějších brzd AP Racing. Rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů 320 x 26 mm a čtyřpístkové třmeny na všech kolech, dávají tušit výkonnost hodnou síly motoru. Jejich výkon pomáhá účinně dávkovat tříkanálové ABS firmy Kelsey Hayes. Novinkou je použití nových kol z lehké slitiny, které dodává firma OZ racing s logem Lotus. Jejich 16ti paprskový design působí velmi lehce a elegantně. Zvláštností vozu Esprit je použití rozdílných průměrů kol na přední a zadní nápravě. Zatímco přední náprava používá ráfky 8,5Jx17 a pneu 235/40 ZR17, zadní kola jsou rozměrů 10Jx18 resp. 285/35 ZR18.

To, že Esprit patří mezi supervozy napoví mimo vzhledu, také pohled do tabulky výkonů. Zrychlení z 0-100 km/h dosahuje tento "dědeček" za lichotivých 4.8 sekundy a na stošedesát vystřelí za neméně zajímavých 10,3 sekundy. Také maximální rychlost je odpovídající. V okamžiku zásahu omezovače otáček se ručička rychloměru zastaví na hodnotě 280 km/h, což je jistě dostačující i pro velmi rychlé jezdce. Příjemným zjištěním je, že i přes nadprůměrnou dynamiku, nezatěžuje výkonný motor majitele neúměrnou spotřebou. Ta činí v průměru 13,3 l/100 km, což není na velkoobjemový turbomotor přespříliš.

Tento, léty ověřený supersport můžete směnit za zhruba 3.000.000 korun českých. Drobná potíž je v tom, že se do ČR nedováží.

Technické údaje
MotorV8, biturbo
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3506
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)260/353/6500
Max. točivý moment (Nm/ot)400/4250
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)274
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,8
Zrychlení 0-160 km/h (s)10,3
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)20
Mimo město (l/100 km)9,3
Kombinovaná (l/100 km)13,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4369
Šířka (mm)1883
Výška (mm)1150
Rozvor (mm)2420
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1520
Pohotovostní hmotnost (kg)1380
Objem nádrže (l)70
Rozměr pneu vpředu235/40 ZR17
Rozměr pneu vzadu285/35 ZR18
Spolupracujeme s TipCars.com
Kanceláře zdražují. Nájmy z komerční prostory rychle rostou Kanceláře zdražují. Nájmy z komerční prostory rychle rostou

Investoři do podnikatelských realit mají v době…

Zápisník Jany Havligerové: Volební hodokvas Zápisník Jany Havligerové: Volební hodokvas

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek pomalu neví, kam dřív…

Poslanci projednají rychlejší zasílání vojáků na mise, nebo rozšíření působnosti zpravodajů Poslanci projednají rychlejší zasílání vojáků na mise, nebo rozšíření působnosti zpravodajů

Na pružnější vysílání jednotek do zahraničí klade důraz…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 




Lotus Esprit: Showcar v barvách JPS na prodej Lotus Esprit: Showcar v barvách JPS na prodej

Lotus je historicky spjat s barvami cigaretové značky…

Nejslavnější filmové honičky: James Bond a Lotus Esprit (1977) Nejslavnější filmové honičky: James Bond a Lotus Esprit (1977)

Filmová automobilová honička nemusí být nutně jen o…

 



 
The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Včera

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.




Blesk.cz

Miluše Bittnerová v slzách! Zemřel jí tatínek na rakovinu

Miluše Bittnerová v slzách! Zemřel jí tatínek na rakovinu

Strašný smutek a bolest prožívá Miluše Bittnerová (39), které ve čtvrtek v noci zemřel její tatínek Vladimír…

Zdolala ultramaraton, ale za jakou cenu: Tohle se jí po doběhnutí udělalo na nohách

Zdolala ultramaraton, ale za jakou cenu: Tohle se jí…

Neuvěřitelných 111 km! Tolik uběhla Julie Nisbet (34) během supermaratonu. Neuvěřitelný výkon se jí ale moc…

 

iSport.cz

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi traktory, nebo syn odejde!

Otec supertalentu hrozí Juventusu: Kupte mi…

Jeden mladý talent si Juventus už pojistil v Patriku Schickovi, o jiný ale brzy může přijít. A to za poměrně…

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by mohl obětovat Balea

Případ Mbappé. Chtějí ho Wenger i Klopp, Real by…

Žádanějšího hráče na světovém trhu asi v současnosti nenajdete. Mladičký útočník Monaka Kylian Mbappé v minulé…

 

Reflex.cz

Francouzský prezident Macron se opřel do Česka: Evropa není supermarket

Francouzský prezident Macron se opřel do Česka:…

Francouzský prezident se opět pustil do zemí střední a východní Evropy. Nestojí prý za evropskými hodnotami a…

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik řekne jako první magické slůvko na č?

Dámské genitálie, svině i ojebal. Který politik…

Nezaujatý pozorovatel naší politické scény si už dávno musel položit otázku, který politik překročí magickou…