Lotus Esprit - stále mladá legenda

Lotus Esprit - stále mladá legenda

 
 
1.10. 2002

Značka Lotus patří k nejslavnějším jménům mezi výrobci sportovních automobilů. Její zakladatel Colin Chapman proslul svými neobvyklými technickými řešeními, která byla tvrdě ověřována v prostředí F1.

O jeho nezměrné technické invenci svědčí i to, že jeho Lotus Esprit se od představení v roce 1972 příliš nezměnil a přitom se stále dobře prodává. Poslední modernizaci prodělal na podzim roku 2001, a jako model 2002 byl představen k příležitosti 30. výročí výroby.

Lotus Esprit byl představen v roce 1972 na autosalónu v Turíně, kde také jinde, než na domácím hřišti největšího konkurenta - Ferrari. Do výroby se dostal v polovině 70. let a od té doby zůstávají jeho charakteristické linie prakticky nezměněny. Esprit si dokonce zahrál také jako automobil agenta 007 Jamese Bonda. V prvopočátku byl poháněn dvoulitrovým atmosférickým motorem, postupně se přidávalo na objemu i turbo přibylo, ale stále to byl čtyřválec. Až začátek 90. let přinesl zásadní změnu. Lotus vyvinul svůj vlastní motor V8 o objemu 3,5 litru se dvěmi turbodmychadly. Tento motor se posléze stal základním a jediným motorem tohoto kupé a definitivně jej zařadil mezi supervozy i koncepcí motoru. Celohliníkový motor s rozevřením řad válců 90° patří k nejlehčím ve své třídě, když s veškerým příslušenstvím váží necelých 220 kg. Čtyři ventily v každém válci jsou ovládány dohromady čtyřmi vačkovými hřídeli. O dostatečné množství čerstvého vzduchu pro jeho plnění, se starají dvě malá turbodmychadla přes mohutné chladiče stlačeného vzduchu. O dlouhodobý neklesající výkon se starají také dva chladiče motorového oleje umístěné na přídi vozu. Motor při kompresním poměru 8: 1 disponuje výkonem 260 kW (353 k) při 6500 ot/min a plochá křivka točivého momentu vrcholí hodnotou 400 Nm při 4250 ot/min. O potenciálu motoru hovoří také skutečnost, že s nevelkými úpravami dosahuje v závodní verzi přes 404 kW (550 k). Motoru se ovšem změny modelového roku 2002 nedotkly, neboť je zatím příliš mladý na nutnost zásahu. Na ekologii se dbá pomocí dvou katalyzátorů, z nichž jeden má funkci startovacího (je menší a blíže motoru) a druhý větší, je hlavní. Každá tato dvojice má na starosti jednu řadu válců.

Změny se nejvíce dotkly vnějšího vzhledu a interiéru. Přestože nadále zůstal zachován typický profil tohoto, dnes již klasického kupé, hlavní práce se odehrály na přídi a zádi. Zatímco příď "pouze"obdržela nový spoiler použitý původně na limitované verzi 350 Sport, záď byla kompletně přepracována. Pro sjednocení zadní partie s menším modelem Elise byly nahrazeny původní velkoplošné svítilny čtyřmi kruhovými. Zatímco změny zádě sledovaly především sjednocení vzhledu obou modelových řad značky, přední spoiler zlepšuje stabilitu vozu v nejvyšších rychlostech. Stejnému účelu slouží také mohutné křídlo na zádi, které se již stalo nedílnou součásti designu supersportu Esprit. V interiéru se změny dotkly především sedadel, která mají výrazně upravený tvar, zlepšující držení těla při rychlé jízdě. Jsou nabízeny ve dvou odstínech kůže s emblémem Lotus. Dále se v interiéru objevuje velké množství dílu z hliníkové slitiny - madlo řadící páky a páky ruční brzdy, dekorace výplně dveří a také nový vnitřní hliníkový práh s logem Lotusu. Dnešním standardům již sice trochu neodpovídá airbag pouze pro řidiče, ale jinak najdete v interiéru klimatizaci, již zmíněné kožené čalounění, výkonnou audioaparaturu s měničem na šest CD a další, dnes již běžné drobnosti.

Je s podivem, že automobil navržený před 30ti lety stále snese srovnání s nejnovějšími produkty vývoje. Nejen vzhledově, ale především koncepcí karosérie a podvozku. Nosná struktura je stále vyráběna z plechových výlisků, které doplňuje v zadní části trubkový rám. Obojí je proti korozi chráněno zinkováním. Vnější panely karosérie jsou vyrobeny částečně z laminátu a částečně z kevlaru. Motor je i s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou uložen před zadní nápravou. Na převodovku je výkon přenášen přes dvoukotoučovou suchou spojku AP Racing o průměru 215 mm, která je ovládána hydraulicky. Z převodovky se výkon přenáší na kola zadní nápravy. Ty jsou zavěšeny na víceprvkovém zavěšení a odpruženy souosými tlumiči s vinutými pružinami. Přední náprava je lichoběžníková se dvěmi trojúhelníkovými rameny se samostatně uloženými pružinami a tlumiči, kterým v zatáčkách vypomáhá příčný zkrutný stabilizátor. Řízení je hřebenové s posilovačem. Jediným zásahem do podvozku byla instalace nových a výkonnějších brzd AP Racing. Rozměry jejich dutých a příčně vrtaných kotoučů 320 x 26 mm a čtyřpístkové třmeny na všech kolech, dávají tušit výkonnost hodnou síly motoru. Jejich výkon pomáhá účinně dávkovat tříkanálové ABS firmy Kelsey Hayes. Novinkou je použití nových kol z lehké slitiny, které dodává firma OZ racing s logem Lotus. Jejich 16ti paprskový design působí velmi lehce a elegantně. Zvláštností vozu Esprit je použití rozdílných průměrů kol na přední a zadní nápravě. Zatímco přední náprava používá ráfky 8,5Jx17 a pneu 235/40 ZR17, zadní kola jsou rozměrů 10Jx18 resp. 285/35 ZR18.

To, že Esprit patří mezi supervozy napoví mimo vzhledu, také pohled do tabulky výkonů. Zrychlení z 0-100 km/h dosahuje tento "dědeček" za lichotivých 4.8 sekundy a na stošedesát vystřelí za neméně zajímavých 10,3 sekundy. Také maximální rychlost je odpovídající. V okamžiku zásahu omezovače otáček se ručička rychloměru zastaví na hodnotě 280 km/h, což je jistě dostačující i pro velmi rychlé jezdce. Příjemným zjištěním je, že i přes nadprůměrnou dynamiku, nezatěžuje výkonný motor majitele neúměrnou spotřebou. Ta činí v průměru 13,3 l/100 km, což není na velkoobjemový turbomotor přespříliš.

Tento, léty ověřený supersport můžete směnit za zhruba 3.000.000 korun českých. Drobná potíž je v tom, že se do ČR nedováží.

Technické údaje
MotorV8, biturbo
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)3506
Válce/ventily na válec8/4
Max. výkon (kW/k/ot)260/353/6500
Max. točivý moment (Nm/ot)400/4250
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)274
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,8
Zrychlení 0-160 km/h (s)10,3
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)20
Mimo město (l/100 km)9,3
Kombinovaná (l/100 km)13,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4369
Šířka (mm)1883
Výška (mm)1150
Rozvor (mm)2420
Rozchod vpředu (mm)1520
Rozchod vzadu (mm)1520
Pohotovostní hmotnost (kg)1380
Objem nádrže (l)70
Rozměr pneu vpředu235/40 ZR17
Rozměr pneu vzadu285/35 ZR18
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

 



Jak dostat superauto do bondovky? Připomeňte si jedinečný příběh Lotusu Esprit Jak dostat superauto do bondovky? Připomeňte si jedinečný příběh Lotusu Esprit

Lotus Esprit si zahrál ve dvou filmech o slavném agentovi…

Lotus plánuje návrat modelu Esprit: Dočkat bychom se mohli už za dva roky Lotus plánuje návrat modelu Esprit: Dočkat bychom se mohli už za dva roky

Model Esprit představoval v letech 1976 až 2004 vlajkovou…

 



 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Včera

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Zůstaneme jako národ křupany? Maturitní ples prestižního gymnázia očima Františky

Zůstaneme jako národ křupany? Maturitní ples…

Byl to nostalgií se stopu trpkosti a beznaděje doprovozený večer. Miluji tanec, ale plesy ráda nemám. Nikdy jsem…

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna (†74): Hasta la vista, napsal Orbán

Zemřel producent Terminátora a Ramba Andrew Vajna…

Ve věku 74 let ve svém domově v Budapešti zemřel filmový producent a podnikatel Andrew Vajna. Informovala o tom…

 

iSport.cz

Liberec si pojistil mladého brankáře z Belgie. Plánuje ještě dvě posily

Liberec si pojistil mladého brankáře z Belgie.…

Ještě před odletem na soustředění do Turecka oznámil Slovan Liberec, že podepsal dlouhodobou smlouvu s brankářem…

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla. Pardubice vyhrály 6:2!

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla.…

SOUHRN | Po skaplu rozjetého Mountfieldu si smlsli i na lídrovi soutěže. Plzeňští hokejisté v rámci 37. kola…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do zákulisí čínských nočních podniků

Sex, drogy a nespoutaná zábava: Unikátní pohled do…

Ukrajinec Sergej Melničenko se v roce 2015 přestěhoval do Hongkongu, kde se začal živit jako model a tanečník.…