Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Lions Coach Büssing: Výjimečný coach

Ivo Semrád
Diskuze (0)
První čtveřice autobusů MAN Lion’s Coach Büssing Edition vznikla v MAN Bus Modification Center. Odkaz na slavného Heinricha Büssinga není náhodný.

Německý dopravce Der Schmidt si u společnosti MAN objednal dvanáct výjimečných turistických vozidel, která zasvětil slavnému konstruktérovi nákladních vozů i autobusů. Heinrich Büssing (1843–1929) se již v roce 1901 v prostorách bývalé prádelny v braunschweigské ulici Elmstraße 40 pustil do konstrukčních prací na prvním nákladním automobilu. Jeho víra v budoucí rozkvět nákladní automobilové dopravy musela být neochvějná. Dne 17. dubna roku 1903 založil v šedesáti letech nový podnik. Již z názvu Fabrikation von Verbrennungsmotoren und Kraftwagen (Výroba spalovacích motorů a vozidel) bylo zřejmé, čím se firma bude zabývat. Za významnou činnost v automobilové oblasti obdržel Heinrich Büssing titul doktor-inženýr od vysoké technické školy Carola Wilhelmina z Braunschweigu.

Proto bylo pro autobusového dopravce Der Schmidt z Wolfenbüttelu nasnadě, zvolit si ho v názvu za patrona pro svůj nejnovější autobusový projekt: „Naším přáním bylo vytvořit autobus, který by kombinoval nejmodernější techniku a inovace s hospodárností“, vysvětluje Philipp Cantauw, jednatel společnosti.

Začátkem května mohl Cantauw společně s majitelem firmy Wilhelmem Schmidtem převzít první čtveřici z celkem dvanácti vozidel této Büssing Edition. Autobusy byly symbolicky pokřtěné v Braunschweigu, působišti Büssingů. Stalo se tak na náměstí před sochou brunšvického lva, který je přítomen jako součást loga MAN na všech vozidlech této značky. U dané zakázky se jedná o autobusy MAN Lion’s Coach L, které vyhovují pětihvězdičkové certifikaci pohodlí autobusu. Autobusy dlouhé 13,80 m poskytují pohodlné místo k sezení 44 cestujícím. Dodatečně tyto třínápravové autobusy dostaly v MAN Bus Modification Center (BMC) do výbavy USB zásuvky pod každým dvousedadlem, hvězdnou oblohu schopnou měnit barvy jako náladové stropní osvětlení, moderní kuchyňský pult před druhými dveřmi se světelným logem v pracovní desce, extra širokou pohodlnou toaletu a několik úložných skříněk.

„Našim cílem je v těchto nových autobusech poskytovat cestujícím takový prožitek, který si těžko bude hledat sobě rovného“, prozrazuje Cantauw. Tak cestujícího například uvítá ještě před nástupem projekce loga „Der Schmidt Urlaub mit Herz“ na silnici přede dveřmi autobusu.

Téměř čtrnáctimetrový autobus pohání šestiválec D26 o výkonu 338 kW spojený s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou Tipmatic. Nad bezpečností bdí asistenční systémy jako například adaptivní tempomat s volnoběžkou Efficientroll. Vozidla také obsahují topografický tempomat, který upravuje strategii řazení i rychlost autobusu v závislosti na profi lu trasy, aby dosáhlo mimořádně příznivé spotřeby nafty.

Ivo Semrád
Diskuze (0)