4.2. 2016 Jan Mička Jan Mička

Marek Šafarčík, šéf českého Nissanu: Rok 2015 byl pro nás rekordní

Marek Šafarčík, šéf českého Nissanu: Rok 2015 byl pro nás rekordní

Marek Šafarčík působí na nejvyšší pozici českého zastoupení Nissanu od loňského srpna. Hovořili jsme s ním o budoucnosti automobilky a poodkryli roušku nové generace oblíbené Micry.

Automobilce Nissan se v Evropě v poslední době daří. Loni zde prodala celkem 715.623 vozidel, což znamená nejenom meziroční nárůst o 16,8 procenta a rekordní čtyřprocentní podíl na evropském trhu, ale také pozici nejprodávanější asijské značky v Evropské unii. Největší kus práce na výsledku odvedl crossover Qashqai, špatně se však nevede ani extravagantnímu Juku, který má paradoxně úspěch především u starší klientely.

Výborných výsledků loni Nissan dosáhl také v České republice. Ve srovnání s rokem 2014 eviduje nárůst prodejů o 64 procent a umístil se v žebříčcích deseti značek s největším relativním nárůstem (8. místo) a největším absolutním nárůstem (čtvrté místo, o 1969 více prodaných vozů než v roce 2014). Poprvé u nás značka prodala více než 5000 osobních vozů a dosáhla tržního podílu přes dvě procenta, důvodů k radosti má tedy více než dost.

České zastoupení Nissanu vede od 17. srpna loňského roku Marek Šafarčík, který ve funkci vystřídal Zdeňka Fořta. Šafarčík pro Nissan pracoval už v letech 1996 – 2000 a než se v roce 2013 vrátil, vystřídal různé pozice u automobilek Audi, Peugeot a Saab. Japonská automobilka aktuálně na český trh uvádí novou generaci pick-upu Navara a na přelomu března a dubna dojde řada i na modernizovaný elektromobil Leaf. Nejenom o nich je ale krátký rozhovor – dozvíte se například něco o budoucnosti oblíbeného modelu Micra nebo co značka chystá pro nadcházející ženevský autosalon.

Jak hodnotíte loňské počínání Nissanu v České republice?

Rok 2015 byl pro nás rekordní. Poprvé jsme se v prodeji dostali nad pět tisíc aut, a to nejen v součtu osobních a užitkových vozů, ale i čistě v kategorii osobních vozů. Tržní podíl navíc poprvé překonal dvě procenta, výsledek tedy nelze hodnotit jinak než kladně.

Co všechno za pozitivními výsledky stojí?

Může za to především silná pozice modelu Qashqai, znatelně ale roste zájem také o extravagantní Juke. Vůz je hodně pozitivně vnímaný a aktuálně tvoří zhruba pětinový prodejní podíl i díky možnostem personalizace, které se rozšířily s příchodem modernizované verze. Více než polovina prodaných Juků má minimálně jeden personalizační prvek, je tedy znát, že se i majitelé tak výrazného vozu chtějí dále odlišovat.

Loni Nissan v Evropě vykázal růst prodeje o 16,8 %. Jak dlouho je takový stav do budoucna udržitelný?

Samozřejmě uděláme vše pro to, abychom stávající pozici udrželi. Jak se nám bude v příštím roce dařit, ale ovlivňuje více faktorů, ne jen obměna modelové řady. V letošním roce jsme již uvedli na trh novou Navaru a přijde také modernizovaný Leaf. Uvedením zmíněných modelů nicméně nekončíme – začátkem příštího roku dorazí i nová Micra, od které si slibujeme skutečně hodně.

Kdy novou Micru uvidíme poprvé naživo? Bude to už v Ženevě?

Ženevský stánek Nissanu se bude točit hlavně okolo autonomního řízení, Micru ale pro tuto výstavu potvrzenou nemáme. Zatím jsem ji neviděl, podle našich informací vyplývajících z anonymního průzkumu je však její design hodnocen velice kladně.

Můžeme u nás v budoucnu očekávat rozšíření nabídky modelu Qashqai? Například o benzinovou verzi s pohonem všech kol?

U tohoto modelu se zaměřujeme například na limitované edice, třeba personalizační balíčky jako v případě Juku ale neplánujeme. Ty lze nicméně očekávat například u Micry. Qashqai 4x4 má v rámci modelu zhruba desetiprocentní podíl, protože se primárně nejedná o vůz do terénu. Doplnění nabídky o nové kombinace motorů a typů pohonu proto v blízké budoucnosti neplánujeme. Například s X-Trailem je to ale naopak – více než osmdesát procent prodaných vozů má pohon všech kol.

Leaf je celosvětově nejprodávanější elektromobil, roste mu ale konkurence především od BMW a Volkswagenu. Jak s nimi v Česku plánujete bojovat?

Model Leaf byl u nás dosud nabízen pouze v základní verzi s chudší výbavou, která neobsahovala například infotainment. Nově budeme nabízet modernizované provedení s lepší výbavou včetně infotainmentu, tepelného čerpadla a dvěma typy baterií, 24 a 30 kWh. Dále jsme v Česku zprovoznili systém Carwings pro stoprocentní využití všech dostupných funkcí Leafu, razantně rozvíjíme dealerskou síť certifikovanou pro prodej a servis elektromobilů, jakožto i infrastrukturu nabíjecích stanic, a připravujeme program, který by měl zákazníkům usnadnit život s elektromobilem. Spustíme jej zhruba za tři měsíce.

Co Nissan a sedany v Evropě, potažmo v Česku? Existuje možnost prodávat u nás Maximu s velkým motorem?

Nabízet Maximu na českém trhu by bylo hezké, vždyť v minulosti u nás byla dlouhou dobu. Situace na našem, potažmo evropském trhu, by však pro ni nebyla jednoduchá, proto s její nabídkou nepočítáme.

Minulá generace Navary byla loni podle statistik SDA desátá a nejprodávanější Ford Ranger měl velký náskok. Jak plánujete podpořit prodeje nové generace vozu pro letošní rok?

S Navarou jsme v minulosti byli velmi úspěšní, minulá generace už ale opravdu potřebovala obměnu. První reakce zákazníků, kteří měli možnost nový vůz vyzkoušet, jsou velmi pozitivní. Navíc cíle, které jsme si dali na objednání vozidel do výroby, jsme splnili. Předstartovní fáze uvedení dopadla dobře, i přestože teprve v těchto dnech přichází na všechna dealerství demo vozy. NP300 Navara není jen pracant, ale také vůz pro volný čas, je tedy také o originálním příslušenství, které naši zákazníci využívají. Aktuálně jej nabízíme za velmi výhodných podmínek.

Navara coby lehký užitkový vůz v současnosti plní emisní normu Euro 5b. Jaká opatření připravujete pro splnění normy Euro 6?

Verze splňující normu Euro 6 přijde v průběhu letošního roku a bude vybavena systémem vstřikování močoviny. Prozatím není jasné, zda se tento prvek promítne do ceny vozu.

V minulosti jste vedle Nissanu pracoval například u Saabu. Jak se ve srovnání s ním liší strategie Nissanu?

Zákazníci Nissanu a Saabu jsou zcela odlišní. Milovníci Saabu jsou lidé, kteří značce absolutně propadli a byli ochotni akceptovat i některé její nešvary. Byl to pro ně zkrátka životní styl. Nissan má jinou klientelu – pracujete s daleko širší skupinou zákazníků, a dá se říci, že kvůli tomu máme daleko víc práce. Na druhou stranu je Nissan značka, která se snaží zpřístupňovat moderní technologie a inovace všem zákazníkům a to mě baví.

Spolupracujeme s TipCars.com
Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš

Vize Jana Antonína Bati i po desítkách let inspirují…

Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde

Havárie černobylské elektrárny před 31 lety znamenala…

Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

 

Štítky Nissan Rozhovor

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Trojnásobná mamka Sharon Perkins (51) se pyšní titulem největší kozatice ve Velké Británii. Její umělé třináctky…

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí majitelé sbírali kompro

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí…

Jako bankovní dům byl původně postaven Petschkův palác, který neslavně proslul během druhé světové války…

 

iSport.cz

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii dávají 80 milionů

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii…

Zájem bundesligového klubu Werderu Brémy o slávistického brankáře Jiřího Pavlenku neutuchá, podle informací…

 

Reflex.cz

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den farmářem? Proč ne

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den…

Zážitková agroturistika je fenomén, který existuje už nějaký ten pátek, ale masově nijak nepropukl. Nabízí totiž…

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej má tak blahodárné účinky na tělo i duši, že se mu přezdívá černé zlato.