4.2. 2016 Jan Mička Jan Mička

Marek Šafarčík, šéf českého Nissanu: Rok 2015 byl pro nás rekordní

Marek Šafarčík, šéf českého Nissanu: Rok 2015 byl pro nás rekordní

Marek Šafarčík působí na nejvyšší pozici českého zastoupení Nissanu od loňského srpna. Hovořili jsme s ním o budoucnosti automobilky a poodkryli roušku nové generace oblíbené Micry.

Automobilce Nissan se v Evropě v poslední době daří. Loni zde prodala celkem 715.623 vozidel, což znamená nejenom meziroční nárůst o 16,8 procenta a rekordní čtyřprocentní podíl na evropském trhu, ale také pozici nejprodávanější asijské značky v Evropské unii. Největší kus práce na výsledku odvedl crossover Qashqai, špatně se však nevede ani extravagantnímu Juku, který má paradoxně úspěch především u starší klientely.

Výborných výsledků loni Nissan dosáhl také v České republice. Ve srovnání s rokem 2014 eviduje nárůst prodejů o 64 procent a umístil se v žebříčcích deseti značek s největším relativním nárůstem (8. místo) a největším absolutním nárůstem (čtvrté místo, o 1969 více prodaných vozů než v roce 2014). Poprvé u nás značka prodala více než 5000 osobních vozů a dosáhla tržního podílu přes dvě procenta, důvodů k radosti má tedy více než dost.

České zastoupení Nissanu vede od 17. srpna loňského roku Marek Šafarčík, který ve funkci vystřídal Zdeňka Fořta. Šafarčík pro Nissan pracoval už v letech 1996 – 2000 a než se v roce 2013 vrátil, vystřídal různé pozice u automobilek Audi, Peugeot a Saab. Japonská automobilka aktuálně na český trh uvádí novou generaci pick-upu Navara a na přelomu března a dubna dojde řada i na modernizovaný elektromobil Leaf. Nejenom o nich je ale krátký rozhovor – dozvíte se například něco o budoucnosti oblíbeného modelu Micra nebo co značka chystá pro nadcházející ženevský autosalon.

Jak hodnotíte loňské počínání Nissanu v České republice?

Rok 2015 byl pro nás rekordní. Poprvé jsme se v prodeji dostali nad pět tisíc aut, a to nejen v součtu osobních a užitkových vozů, ale i čistě v kategorii osobních vozů. Tržní podíl navíc poprvé překonal dvě procenta, výsledek tedy nelze hodnotit jinak než kladně.

Co všechno za pozitivními výsledky stojí?

Může za to především silná pozice modelu Qashqai, znatelně ale roste zájem také o extravagantní Juke. Vůz je hodně pozitivně vnímaný a aktuálně tvoří zhruba pětinový prodejní podíl i díky možnostem personalizace, které se rozšířily s příchodem modernizované verze. Více než polovina prodaných Juků má minimálně jeden personalizační prvek, je tedy znát, že se i majitelé tak výrazného vozu chtějí dále odlišovat.

Loni Nissan v Evropě vykázal růst prodeje o 16,8 %. Jak dlouho je takový stav do budoucna udržitelný?

Samozřejmě uděláme vše pro to, abychom stávající pozici udrželi. Jak se nám bude v příštím roce dařit, ale ovlivňuje více faktorů, ne jen obměna modelové řady. V letošním roce jsme již uvedli na trh novou Navaru a přijde také modernizovaný Leaf. Uvedením zmíněných modelů nicméně nekončíme – začátkem příštího roku dorazí i nová Micra, od které si slibujeme skutečně hodně.

Kdy novou Micru uvidíme poprvé naživo? Bude to už v Ženevě?

Ženevský stánek Nissanu se bude točit hlavně okolo autonomního řízení, Micru ale pro tuto výstavu potvrzenou nemáme. Zatím jsem ji neviděl, podle našich informací vyplývajících z anonymního průzkumu je však její design hodnocen velice kladně.

Můžeme u nás v budoucnu očekávat rozšíření nabídky modelu Qashqai? Například o benzinovou verzi s pohonem všech kol?

U tohoto modelu se zaměřujeme například na limitované edice, třeba personalizační balíčky jako v případě Juku ale neplánujeme. Ty lze nicméně očekávat například u Micry. Qashqai 4x4 má v rámci modelu zhruba desetiprocentní podíl, protože se primárně nejedná o vůz do terénu. Doplnění nabídky o nové kombinace motorů a typů pohonu proto v blízké budoucnosti neplánujeme. Například s X-Trailem je to ale naopak – více než osmdesát procent prodaných vozů má pohon všech kol.

Leaf je celosvětově nejprodávanější elektromobil, roste mu ale konkurence především od BMW a Volkswagenu. Jak s nimi v Česku plánujete bojovat?

Model Leaf byl u nás dosud nabízen pouze v základní verzi s chudší výbavou, která neobsahovala například infotainment. Nově budeme nabízet modernizované provedení s lepší výbavou včetně infotainmentu, tepelného čerpadla a dvěma typy baterií, 24 a 30 kWh. Dále jsme v Česku zprovoznili systém Carwings pro stoprocentní využití všech dostupných funkcí Leafu, razantně rozvíjíme dealerskou síť certifikovanou pro prodej a servis elektromobilů, jakožto i infrastrukturu nabíjecích stanic, a připravujeme program, který by měl zákazníkům usnadnit život s elektromobilem. Spustíme jej zhruba za tři měsíce.

Co Nissan a sedany v Evropě, potažmo v Česku? Existuje možnost prodávat u nás Maximu s velkým motorem?

Nabízet Maximu na českém trhu by bylo hezké, vždyť v minulosti u nás byla dlouhou dobu. Situace na našem, potažmo evropském trhu, by však pro ni nebyla jednoduchá, proto s její nabídkou nepočítáme.

Minulá generace Navary byla loni podle statistik SDA desátá a nejprodávanější Ford Ranger měl velký náskok. Jak plánujete podpořit prodeje nové generace vozu pro letošní rok?

S Navarou jsme v minulosti byli velmi úspěšní, minulá generace už ale opravdu potřebovala obměnu. První reakce zákazníků, kteří měli možnost nový vůz vyzkoušet, jsou velmi pozitivní. Navíc cíle, které jsme si dali na objednání vozidel do výroby, jsme splnili. Předstartovní fáze uvedení dopadla dobře, i přestože teprve v těchto dnech přichází na všechna dealerství demo vozy. NP300 Navara není jen pracant, ale také vůz pro volný čas, je tedy také o originálním příslušenství, které naši zákazníci využívají. Aktuálně jej nabízíme za velmi výhodných podmínek.

Navara coby lehký užitkový vůz v současnosti plní emisní normu Euro 5b. Jaká opatření připravujete pro splnění normy Euro 6?

Verze splňující normu Euro 6 přijde v průběhu letošního roku a bude vybavena systémem vstřikování močoviny. Prozatím není jasné, zda se tento prvek promítne do ceny vozu.

V minulosti jste vedle Nissanu pracoval například u Saabu. Jak se ve srovnání s ním liší strategie Nissanu?

Zákazníci Nissanu a Saabu jsou zcela odlišní. Milovníci Saabu jsou lidé, kteří značce absolutně propadli a byli ochotni akceptovat i některé její nešvary. Byl to pro ně zkrátka životní styl. Nissan má jinou klientelu – pracujete s daleko širší skupinou zákazníků, a dá se říci, že kvůli tomu máme daleko víc práce. Na druhou stranu je Nissan značka, která se snaží zpřístupňovat moderní technologie a inovace všem zákazníkům a to mě baví.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jiřího Liebreicha: Nehyzděme Václavák tramvajemi Zápisník Jiřího Liebreicha: Nehyzděme Václavák tramvajemi

Vraťme život na Václavské náměstí ovládané nyní mafií,…

Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“ Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“

Společnost Tesla nezvládá uspokojovat poptávku po svých…

TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz? TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz?

Investiční fond amerického finančníka a miliardáře George…

Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

 

Štítky Nissan Rozhovor

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní? Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Již od uvedení nového Fordu Focus vyhlížíme ostrou verzi…

 





 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Včera

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní ráno: Tohle dětem rozhodně nedělejte!

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní…

Také jsou pro vás ranní chvíle, než děti odejdou do školy, těmi nejvíce adrenalinovými z celého dne? A chtěli…

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam kvůli večírku!

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam…

Vévodkyně Meghan (37) zariskovala se zdravím nenarozeného potomka, jelikož těhotná sedla do letadla a opustila…

 

iSport.cz

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám Mueller, smutnil Holík

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám…

Nízký počet inkasovaných branek zastiňuje mizerná produktivita, z posledních pěti utkání se střelecky prosadili…

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem. Jejich věc, říká Pech

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem.…

Dali jasně najevo svou nespokojenost. Snad poprvé v sezoně. Fanoušci Sparty jsou pravděpodobně ti nejtrpělivější…

 

Reflex.cz

Magistrát versus Mašínová: Na úctu k hrdinům prý nejsou peníze

Magistrát versus Mašínová: Na úctu k hrdinům prý…

Pražský magistrát odmítl exhumovat paní Zdenu Mašínovou starší ze společného hrobu, protože je to drahé a…

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…