TEST Nissan Qashqai e-Power N-Connecta – Hybridní základ stačí, ale…
Populární crossover se do našeho testu vrátil s unikátní hybridní motorizací, tentokrát se nás ale rozhodl přesvědčit, že nadchnout umí i s nižší výbavou. A jak se mu to podařilo?
Design, interiér
Nissan Qashqai, jeden ze zakladatelů dnes velmi populárního segmentu crossoverů, byl v roce 2021 představen již ve třetí generaci. Ta přinesla mnoho zásadních změn, včetně nové alianční platformy CMF-C, větších rozměrů (o 31 mm delší, 29 mm širší a 30 mm vyšší), nového designu exteriéru, nového zpracování kabiny a především nových elektrifikovaných pohonných jednotek.
V našich redakčních testech už jsme se podívali na výkonnější mild-hybridní třináctistovku s manuálem i velmi atypický hybrid s označením e-Power ve vrcholné výbavě. A právě hybrid se nyní do testu vrátil, ovšem v základní výbavě. Některé změny přitom nemusí být na první pohled vidět.
Mělo by něco chybět?
Oproti testu ze začátku roku, kdy kolega Standa testoval qashqai ve vrcholné výbavě Tekna+, tentokrát crossover dorazil ve výbavě N-Connecta. Ta tvoří střed nabídky, současně se ale jedná o nejnižší výbavu, ve které lze qashqai pořídit právě s hybridem e-Power.
Abych ale pravdu řekl, už při prvním setkání s vozem mi nepřišlo, že by posádce mělo něco chybět. Qashqai je již v základu vybaven LED světlomety, ve výbavě N-Connecta stojí na 18palcových litých kolech a testovaný vůz zdobilo prémiové lakování Šedá Ceramic (+22.900 Kč).
Po otevření dveří řidiče uvítají velmi příjemně tvarovaná sedadla, která jsou ve výbavě N-Connecta standardně čalouněna černou látkou s šedými vložkami. Za volantem je 12,3” barevný TFT displej plně digitálního přístrojového štítu a z palubní desky vystupuje 12,3” obrazovka multimediálního systému s NissanConnect navigací.
Oba displeje mají velmi sympatickou a moderní grafiku, svižný chod a relativně jednoduché ovládání, ačkoliv například menu v přístrojovém štítu jsou mnohdy poměrně obsáhlá.
U infotainmentu mě ale velmi potěšil panel s klasickým analogovým ovládáním, kdy můžete upravovat hlasitost kolečkem a skladby přeskakovat tlačítky. V dnešní době neskutečně milé překvapení, které automobilka zopakovala také u panelu klimatizace.
I zde najdeme klasická otočná kolečka, která jsou navíc dostatečně robustní a pohodlně s nimi lze manipulovat i bez nutnosti odvracet zrak od vozovky. Součástí výbavy N-Connecta je ovšem i sada Winter, přidávající vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant a vyhřívané přední sklo.
Po stránce ergonomie mi tedy kabina přišla opravdu povedeným místem. Ostatně kromě jednoduchého ovládání různých systémů se mi líbily i komfortní sedačky, dobře padnoucí volant a pochválit mohu i dostatek odkládacích ploch.
Prostornosti japonského crossoveru pak rovněž nemám příliš co vyčítat. Najít si optimální polohu za volantem byla otázka chvíle a na zadních sedadlech mi při mé výšce 183 centimetrů stále zbýval prostor nejen před koleny, ale také nad hlavou, nad kterou jsem měl příplatkovou prosklenou střechu (+20.500 Kč). Technici Nissanu ovšem zaslouží pochvalu i za obrovský úhel, do kterého se otevírají zadní dveře.

Zavazadelník nabízí standardní objem 461 litrů, po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, se však dostáváme až na 1593 litrů s téměř rovnou ložnou plochou. Skvělým detailem je však multifunkční podlaha, která umožňuje prostor v kufru rozdělit a zabránit tak cestování nákladu. Pod ní se navíc ukrývá rezervní kolo, což je dnes příjemný nezvyk.
Motor, jízdní vlastnosti
Dobře fungující unikát
Největší zajímavostí Nissanu Qashqai zůstává jeho motorizace e-Power, která pracuje s tříválcem a elektromotorem. Spalovací motor zde není vůbec propojen s koly, ale plní pouze roli generátoru, vyrábějícího elektřinu pro synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Součástí systému je i lithium-iontová baterie s kapacitou 1,97 kWh, umožňující krátký bezemisní provoz.
Spalovací motor dokáže měnit kompresní poměr v rozmezí 8:1 až 14:1, nabízí nejvyšší výkon 116 kW a 250 Nm a jeho až 42% termální účinnost patří k současným vrcholům. Elektromotor posílá na přední kola maximálně 140 kW a 330 Nm točivého momentu, díky čemuž crossover s pohotovostní hmotností kolem 1,6 tuny slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost až 170 km/h.
Tempo tak elektrifikovaný qashqai nabírá skutečně solidně, zejména ve městě se nemusíte bát rychlých startů do křižovatek a ani na okresce není problém předjet. Snad jen ve vyšších dálničních rychlostech jsem míval pocit, že elektrifikovanému ústrojí lehce dochází dech. Rozhodně ale nešlo o žádnou tragédii, kvůli které byste se museli bát jezdit levým pruhem.
Pochvalu si zaslouží také odhlučnění spalovací jednotky, která o sobě dává vědět jen velmi decentním způsobem a hlavně při vyšší zátěži.
Asi největším překvapením se pro mě ale stala spotřeba. Při mých nejčastějších cestách, tedy dojíždění mezi Prahou a městečky v jejím blízkém okolí, nebyl problém pohybovat se okolo 5 až 5,5 l/100 km. Pokud se ale dokážete opravdu krotit, není problém dostat se i pod hranici 5 litrů, v mém případně dokonce až na 4,6 l/100 km. Naopak svižná jízda a dlouhé přesuny ve vyšším tempu po dálnici obvykle vyšroubují spotřebu do úrovně 7 až 8 l/100 km.
Jistý, ale tuhý
Jak už zmínili kolegové v předchozích testech, Nissan Qashqai je dostupný se dvěma verzemi zadní nápravy. Modely s pohonem všech kol a 20” litými koly mají víceprvkové zavěšení, ostatní modely si musí vystačit s vlečenými rameny a torzní příčkou. A to byl tedy příběh i nyní testovaného vozu na 18” kolech.
Podvozek je naladěním spíše tužší, což oceníte na hezkých silnicích, kde se auto v zatáčkách zbytečně nenaklání, drží směr, působí jistě a stabilně. Jenže na horších silnicích vám bohužel začne dávat vědět o každé nerovnosti, znervózní a výjimkou nejsou ani náznaky lehkého odskakování. Nejde sice o žádnou velkou tragédii, přesto místy zbytečně tuhý a nervózní podvozek kazí jinak velice dobrý dojem, z části utvářený i přesným řízením.
Závěr
Nissan Qashqai je i ve třetí generaci velmi sympatický vůz, který navzdory výraznému designu potěší staromilským ovládáním v jinak příjemně koncipované a dostatečně prostorné kabině. Pohonná jednotka e-Power dělá radost kultivovaností, živostí i spotřebou, která vás při troše ohleduplnosti může velmi mile překvapit.
Trochu horší je to s podvozkem, který sice na hezké silnici funguje na crossover až překvapivě dobře, jenže na převládajících horších silnicích působí až zbytečně tuhým a nervózním dojmem. Pokud bych tedy mohl radit, podívejte se raději po modelu se zadním víceprvkem, který sklidil slova chvály.
A pak je tady ještě cena, která od testů mých kolegů opět lehce povyrostla. Nissan Qashqai pořídíte od částky 679.990 Kč, pokud ale toužíte po hybridu e-Power, vyjde vás v testované konfiguraci N-Connecta minimálně na 1.009.990 Kč. S příplatkovým střešním oknem a lakem by pak testovaný vůz vyšel na 1.053.390 Kč, což je na crossover (navzdory všem jeho přednostem a hybridnímu) pohonu opravdu hodně.
Nejlevnější verze modelu | 679.990 Kč (1.3 DIG-T 140 k 2WD, 5MT, Visia) |
Základ s testovaným motorem | 1.009.990 Kč (e-Power 190 k 2WD, N-Connecta) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.009.990 Kč (e-Power 190 k 2WD, N-Connecta) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.053.390 Kč (e-Power 190 k 2WD, N-Connecta) |
Plusy
- Výrazný vzhled
- Příjemné ovládání
- Dostatek prostoru
- Nízká spotřeba
- Rychlé reakce motoru
Minusy
- Průměrná dynamika ve vyšších rychlostech
- Chybí hybridní 4x4
- Vyšší ceny
