Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai e-Power N-Connecta – Hybridní základ stačí, ale…

Ondřej Mára
Diskuze (38)

Populární crossover se do našeho testu vrátil s unikátní hybridní motorizací, tentokrát se nás ale rozhodl přesvědčit, že nadchnout umí i s nižší výbavou. A jak se mu to podařilo?

Design, interiér


Nissan Qashqai, jeden ze zakladatelů dnes velmi populárního segmentu crossoverů, byl v roce 2021 představen již ve třetí generaci. Ta přinesla mnoho zásadních změn, včetně nové alianční platformy CMF-C, větších rozměrů (o 31 mm delší, 29 mm širší a 30 mm vyšší), nového designu exteriéru, nového zpracování kabiny a především nových elektrifikovaných pohonných jednotek.

V našich redakčních testech už jsme se podívali na výkonnější mild-hybridní třináctistovku s manuálem i velmi atypický hybrid s označením e-Power ve vrcholné výbavě. A právě hybrid se nyní do testu vrátil, ovšem v základní výbavě. Některé změny přitom nemusí být na první pohled vidět.

Mělo by něco chybět?

Oproti testu ze začátku roku, kdy kolega Standa testoval qashqai ve vrcholné výbavě Tekna+, tentokrát crossover dorazil ve výbavě N-Connecta. Ta tvoří střed nabídky, současně se ale jedná o nejnižší výbavu, ve které lze qashqai pořídit právě s hybridem e-Power.

Abych ale pravdu řekl, už při prvním setkání s vozem mi nepřišlo, že by posádce mělo něco chybět. Qashqai je již v základu vybaven LED světlomety, ve výbavě N-Connecta stojí na 18palcových litých kolech a testovaný vůz zdobilo prémiové lakování Šedá Ceramic (+22.900 Kč).

Po otevření dveří řidiče uvítají velmi příjemně tvarovaná sedadla, která jsou ve výbavě N-Connecta standardně čalouněna černou látkou s šedými vložkami. Za volantem je 12,3” barevný TFT displej plně digitálního přístrojového štítu a z palubní desky vystupuje 12,3” obrazovka multimediálního systému s NissanConnect navigací.

Oba displeje mají velmi sympatickou a moderní grafiku, svižný chod a relativně jednoduché ovládání, ačkoliv například menu v přístrojovém štítu jsou mnohdy poměrně obsáhlá.

U infotainmentu mě ale velmi potěšil panel s klasickým analogovým ovládáním, kdy můžete upravovat hlasitost kolečkem a skladby přeskakovat tlačítky. V dnešní době neskutečně milé překvapení, které automobilka zopakovala také u panelu klimatizace.

I zde najdeme klasická otočná kolečka, která jsou navíc dostatečně robustní a pohodlně s nimi lze manipulovat i bez nutnosti odvracet zrak od vozovky. Součástí výbavy N-Connecta je ovšem i sada Winter, přidávající vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant a vyhřívané přední sklo.

Nissan Qashqai 1.5 e-Power N-Connecta Nissan Qashqai 1.5 e-Power N-Connecta

Po stránce ergonomie mi tedy kabina přišla opravdu povedeným místem. Ostatně kromě jednoduchého ovládání různých systémů se mi líbily i komfortní sedačky, dobře padnoucí volant a pochválit mohu i dostatek odkládacích ploch.

Prostornosti japonského crossoveru pak rovněž nemám příliš co vyčítat. Najít si optimální polohu za volantem byla otázka chvíle a na zadních sedadlech mi při mé výšce 183 centimetrů stále zbýval prostor nejen před koleny, ale také nad hlavou, nad kterou jsem měl příplatkovou prosklenou střechu (+20.500 Kč). Technici Nissanu ovšem zaslouží pochvalu i za obrovský úhel, do kterého se otevírají zadní dveře.

Video se připravuje ...

Zavazadelník nabízí standardní objem 461 litrů, po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, se však dostáváme až na 1593 litrů s téměř rovnou ložnou plochou. Skvělým detailem je však multifunkční podlaha, která umožňuje prostor v kufru rozdělit a zabránit tak cestování nákladu. Pod ní se navíc ukrývá rezervní kolo, což je dnes příjemný nezvyk.

Motor, jízdní vlastnosti


Dobře fungující unikát

Největší zajímavostí Nissanu Qashqai zůstává jeho motorizace e-Power, která pracuje s tříválcem a elektromotorem. Spalovací motor zde není vůbec propojen s koly, ale plní pouze roli generátoru, vyrábějícího elektřinu pro synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Součástí systému je i lithium-iontová baterie s kapacitou 1,97 kWh, umožňující krátký bezemisní provoz.

Spalovací motor dokáže měnit kompresní poměr v rozmezí 8:1 až 14:1, nabízí nejvyšší výkon 116 kW a 250 Nm a jeho až 42% termální účinnost patří k současným vrcholům. Elektromotor posílá na přední kola maximálně 140 kW a 330 Nm točivého momentu, díky čemuž crossover s pohotovostní hmotností kolem 1,6 tuny slibuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a maximální rychlost až 170 km/h.

Tempo tak elektrifikovaný qashqai nabírá skutečně solidně, zejména ve městě se nemusíte bát rychlých startů do křižovatek a ani na okresce není problém předjet. Snad jen ve vyšších dálničních rychlostech jsem míval pocit, že elektrifikovanému ústrojí lehce dochází dech. Rozhodně ale nešlo o žádnou tragédii, kvůli které byste se museli bát jezdit levým pruhem.

Pochvalu si zaslouží také odhlučnění spalovací jednotky, která o sobě dává vědět jen velmi decentním způsobem a hlavně při vyšší zátěži.

Asi největším překvapením se pro mě ale stala spotřeba. Při mých nejčastějších cestách, tedy dojíždění mezi Prahou a městečky v jejím blízkém okolí, nebyl problém pohybovat se okolo 5 až 5,5 l/100 km. Pokud se ale dokážete opravdu krotit, není problém dostat se i pod hranici 5 litrů, v mém případně dokonce až na 4,6 l/100 km. Naopak svižná jízda a dlouhé přesuny ve vyšším tempu po dálnici obvykle vyšroubují spotřebu do úrovně 7 až 8 l/100 km.

Nissan Qashqai 1.5 e-Power N-Connecta Nissan Qashqai 1.5 e-Power N-Connecta

Jistý, ale tuhý

Jak už zmínili kolegové v předchozích testech, Nissan Qashqai je dostupný se dvěma verzemi zadní nápravy. Modely s pohonem všech kol a 20” litými koly mají víceprvkové zavěšení, ostatní modely si musí vystačit s vlečenými rameny a torzní příčkou. A to byl tedy příběh i nyní testovaného vozu na 18” kolech.

Podvozek je naladěním spíše tužší, což oceníte na hezkých silnicích, kde se auto v zatáčkách zbytečně nenaklání, drží směr, působí jistě a stabilně. Jenže na horších silnicích vám bohužel začne dávat vědět o každé nerovnosti, znervózní a výjimkou nejsou ani náznaky lehkého odskakování. Nejde sice o žádnou velkou tragédii, přesto místy zbytečně tuhý a nervózní podvozek kazí jinak velice dobrý dojem, z části utvářený i přesným řízením.

Závěr


Nissan Qashqai je i ve třetí generaci velmi sympatický vůz, který navzdory výraznému designu potěší staromilským ovládáním v jinak příjemně koncipované a dostatečně prostorné kabině. Pohonná jednotka e-Power dělá radost kultivovaností, živostí i spotřebou, která vás při troše ohleduplnosti může velmi mile překvapit.

Trochu horší je to s podvozkem, který sice na hezké silnici funguje na crossover až překvapivě dobře, jenže na převládajících horších silnicích působí až zbytečně tuhým a nervózním dojmem. Pokud bych tedy mohl radit, podívejte se raději po modelu se zadním víceprvkem, který sklidil slova chvály.

A pak je tady ještě cena, která od testů mých kolegů opět lehce povyrostla. Nissan Qashqai pořídíte od částky 679.990 Kč, pokud ale toužíte po hybridu e-Power, vyjde vás v testované konfiguraci N-Connecta minimálně na 1.009.990 Kč. S příplatkovým střešním oknem a lakem by pak testovaný vůz vyšel na 1.053.390 Kč, což je na crossover (navzdory všem jeho přednostem a hybridnímu) pohonu opravdu hodně.

Nejlevnější verze modelu 679.990 Kč (1.3 DIG-T 140 k 2WD, 5MT, Visia)
Základ s testovaným motorem 1.009.990 Kč (e-Power 190 k 2WD, N-Connecta)
Testovaný vůz bez příplatků 1.009.990 Kč (e-Power 190 k 2WD, N-Connecta)
Testovaný vůz s výbavou 1.053.390 Kč (e-Power 190 k 2WD, N-Connecta)

Plusy

  • Výrazný vzhled
  • Příjemné ovládání
  • Dostatek prostoru
  • Nízká spotřeba
  • Rychlé reakce motoru

Minusy

  • Průměrná dynamika ve vyšších rychlostech
  • Chybí hybridní 4x4
  • Vyšší ceny
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (38)

Doporučujeme

Nissan Qashqai e-Power N-Connecta
Cena základní sestavy 1 009 990 Kč
Výbava základní sestavy 18” litá kola, Přední parkovací senzory, 12,3” centrální dotykový displej, 12,3” TFT přístrojový štít, 360° parkovací kamera, Sada Winter (výhřev předních sedadel a volantu), Automatická dvouzónová klimatizace, Inteligentní klíč, LED přední a zadní světla, Adaptivní tempomat, Inteligentní asistent hlídání mrtvého pruhu, Asistent krizového brzdění a mnoho dalšího Kč
Cena testované sestavy 1 053 390 Kč
Výbava testované sestavy Prosklená střecha + střešní ližiny (20.500 Kč), lak Šedá Ceramic KBY (22.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.3
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 504 / 1447
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1612 / 568
Rozměr pneu: Continental 235/55 R18
Nissan Qashqai e-Power N-Connecta
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4425
b) šířka (mm): 1834
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2665
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1115
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ja Prvni 123
3. 3. 2024 13:11
Re: Hmm, ten system se mi libi.
Nissan s timhle systemem zacal v Japonsku... v modelu Note.

Proc se, proboha neprodava i v Evrope?!
8. 1. 2024 19:16
Xtrail skusenosti
X-trail vo verzii 4x4 cize 214ps jazdim od augusta a je to urcite podstatne lepsie ako bezne konkurencne hybridy. Dynamika aj jazdne vlastnosti. Auto ma z mojho pohladu len 3 negativa: vysoka spotreba na dialnici, ca 11litrov pri 140-150kmh, zla regulacia teploty AC a strasny zvuk FM radia (DAB a stream je OK). Inak pocitovo aj vybavou min o triedu lepsie ako RAV4 a spol.
Avatar - iudex
8. 1. 2024 16:58
Re: Hmm, ten system se mi libi.
Ad motivácia: nie všetci, ja napr. vyberám SUV a zvažujem rôzne koncepcie, od čistého benzínu cez naftu po fullhybrid. Obstarávacia cena je samozrejme prvoradá, ale potom už ide viac o vlastnosti auta, ako jazdí, akú má dynamiku; spotreba a náklady na palivo sú na poslednom mieste. Takže ak bude hybrid dynamickejší a jazdiť príjemnejšie, ako čistý benzín, pôjdem do hybridu, ak nie, zvolím čistý spaľovák. Zatiaľ skúsenosti s HEV hovoria, že tá jazda na elektrinu je príjemná, jednak pri tých nízkych rýchlostiach čisto na baterky, ako aj pomoc elektra spaľováku od nízkych otáčok.
Avatar - iudex
8. 1. 2024 16:51
Re: Hybridom fandím, ale...
Sám som z toho "akýsi zmätený", teória je jedna vec, testy píšu iné a vlastníci zase iné. Takže si pôjdem ten nisanovský systém hybridu vyskúšať osobne, aj keď o triedu vyššie v X-traili. Teoreticky sa mi ten systém pozdáva a mohol by mi v rodinnom SUV vyhovovať. Spotreba ma až tak netrápi, skôr mi ide o tú kultivovanosť a bezemisnosť pri nízkej záťaži a o dynamiku pri plnej a tých 204k, resp. 213k v štvorkolke by mohlo ísť už celkom pekne, na papieri rozhodne rýchlejšie ako fullhybridy konkurencie (RAV4, Kuga...). Uvidím po zvezení.
P.S. Tá Kuga s 2,5 atmosférou je tiež kandidát, s ktorým som jazdil, tak aspoň porovnám koncepcie.
2. 1. 2024 19:53
Hybridom fandím, ale...
Ja si myslím, že full-hybrid je dnes pre mnohých zatiaľ ideálnym riešením a som s Hondou spokojný, ale zatiaľ mám odskúšané, že najlepšie prechody medzi spaľovákom a elektromotorom fungujú, ak ide o:
1. atmosférický motor s väčším objemom a bez potreby roztáčať turbo
2. štvorvalcový motor
Napríklad nikto ma nepresvedčí, že je lepšie mať v rodinnom hybridnom SUV turbo trojvalec 1,2 (áno, Espace) ako atmo štvorvalec 2,5 (RAV4).