Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Qashqai e-Power – Takový hybrid jinde nenajdete

Stanislav Kolman
Diskuze (68)

Jeden z praotců crossoverů se před časem představil ve třetí generaci, jejíž nabídku nyní obohatil vrcholový hybridní pohon. Spalovací motor tu sice je, ale kola neroztáčí. Slouží totiž jako generátor.

Design, interiér


Zatímco dnes je kategorie crossoverů na výsluní a automobilky v tomto segmentu mají mnohdy dva a více zástupců, před patnácti lety byla situace diametrálně odlišná. Když se v roce 2007 představila první generace Nissanu Qashqai, možná v Japonsku ani netušili, jaký trend se jim toho času povedlo definovat.

Premiéra třetího pokračovatele proběhla před necelými dvěma lety. Qashqai už není vlkem samotářem, vypořádat se musí se stále početnější konkurencí. Na ni tasí elektrifikované pohonné jednotky – mild-hybridní benzinovou třináctistovku (s manuálem i automatem, pohonem předních i všech kol). Na absolutním vrcholu je pak posazen zbrusu nový hybrid e-Power, kde spalovací motor slouží coby generátor energie pro elektromotor, jenž roztáčí přední kola. Podobně jako třeba u BMW i3 Range Extender, což byl ale plug-in hybrid s „plnotučným“ akumulátorem. Qashqai e-Power se ze zásuvky nedobíjí.

Video se připravuje ...

Povyrostlé křivky

Qashqai následoval automobilové zvyklosti a mezigeneračně povyrostl. S vnějšími rozměry 4425 x 1835 x 1625 mm je dnes o 31 mm delší, 29 mm širší a 30 mm vyšší. Rozvor se protáhl o devatenáct milimetrů na dnešních 2665 mm. Kola mají od sedmnácti do dvaceti palců. Největší dvacítky jsou vyhrazené nejvyššímu a námi zkoušenému výbavovému stupni Tekna+. Zajímavostí je rozdělení zadních náprav. K dispozici je totiž i sofistikovanější víceprvek, avšak jen pro kola s největším rozměrem a pro čtyřkolky.

Výrazná je i designová obměna. Qashqai vykročil modernějším směrem a charakterizuje jej nespočet hran a prolisů. Podívejte se, jak si designéři vyhráli třeba jen se světelnou technikou. Ta je vpředu i vzadu protažena až do boků karoserie, čímž si Nissan vytváří nezaměnitelný styl. Boční partie už tak výjimečná není, zaujme především „plovoucími“ sloupky vzadu.

Zavazadelník? Dobrá zpráva - mezigeneračně si polepšil o solidních 51 litrů! Horší zpráva - jeho 461 litrů objemu je pořád spíše třídní průměr. Zadní lavici lze sklopit v poměru 60:40 a získat tak celkem 1593 l prostoru. A navíc takřka rovnou ložnou plochu. Kromě háčků na tašky přijde vhod i variabilní podlaha, jíž můžete posunout dolů, případně kufr přepažit, aby vám jeho obsah necestoval sem a tam.

Nissan Qashqai e-Power Nissan Qashqai e-Power

Tak akorát je to i s prostorem na zadních sedačkách. Pochvalu si zaslouží zadní dveře, respektive jejich otevření takřka do pravého úhlu. S výškou 178 cm mám ještě nějakou rezervu před koleny i nad hlavou, lidé od 185 cm výše už si ale asi budou stěžovat, zejména na nevelký prostor za předním opěradlem. Kabina je i vzadu solidně prosklená a pocitově je na zadní lavici poměrně vzdušno.

Chvála normálnosti

Příjemným překvapením je pracoviště řidiče. Začíná to prvotním usednutím a komfortem předních sedaček. Pokračuje volantem s tenčím věncem, který hezky padne do ruky a zachovává si tradiční fyzická tlačítka. A končí příjemnou obsluhou nejdůležitějších funkcí automobilu. I když dostanete největší 12,3“ dotykovou obrazovku multimédií, klimatizace se ovládá otočnými ovladači na samostatném panelu. Hurá! Zachován je dokonce i ovladač pro nastavení hlasitosti.

Ještě bych tu měl stran konektivity dvě obrovské pochvaly. Digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,2“ je graficky povedený a velmi dobře čitelný. To už dnes umí leckterá konkurence. Mě však mnohem více překvapil 10,8“(!) barevný head-up displej, který promítá všechno důležité přímo na čelní sklo. Vše ve velmi dobré kvalitě, navíc si můžete vybrat, co všechno chcete zobrazit. Rozhodně nejde o žádný rušivý element.

Motor, jízdní vlastnosti


Generující tříválec

Pod označením e-Power se v případě Nissanu Qashqai ukrývá nevšední kombinace dvou motorů. Spalovací agregát zastupuje turbem přeplňovaný zážehový tříválec s objemem 1,5 litru, jenž disponuje 116 kW ve 4600 ot/min a 250 newtonmetry točivého momentu. Ten však kola neroztáčí, funguje „jen“ coby generátor elektřiny pro synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Ten má až 140 kW a 330 newtonmetrů. Součástí je i lithium-iontový akumulátor s kapacitou 1,97 kWh, který ukládá energii získanou třeba rekuperací a umožňuje i krátký ryze elektrický dojezd.

Jak jsme si řekli v úvodu, podobnou techniku využívala už dříve hrstka plug-in hybridů. Obdobné řešení nabízí také Honda, u ní však existuje mechanické propojení spalovacího motoru s koly, zatímco v našem nissanu nikoliv. Nissan se u svého unikátu chlubí mimořádnou termální účinností 41 až 42 %, což z patnáctistovky dělá jeden z nejefektivnějších produkčních motorů na světě, když většinu doby pracuje v optimálních otáčkách.

Aby však podával dostatečný výkon i se zcela vybitou baterkou, dokáže měnit délku zdvihu pístu a tím měnit kompresní poměr v rozmezí 8:1 (vyšší výkon) až 14:1 (vyšší účinnost). Výsledkem sofistikovaného hybridního ústrojí je stovka za 7,9 sekundy a maximální rychlost 170 km/h. Zajímavější je však papírová spotřeba, kombinovaný cyklus WLTP hovoří o průměru 5,3 l/100 km.

Nissan Qashqai e-Power Nissan Qashqai e-Power

Při prvním sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze přichází milé překvapení. Qashqai e-Power reaguje na pokyn hbitě jako elektromobil, rozjezdy jsou tedy příjemnou a mrštnou záležitostí. Zátah pohonné soustavy je lineární, do sedačky vás sice nepřišpendlí, pro předjetí či připojení do rychlého pruhu však máte síly dostatek. Jen počítejte, že s akcelerátorem u podlahy už se spalovací motor projevuje v kabině zvýšenou akustikou.

A spotřeba? Víc než slušná. I když je qashqai pořádným kusem auta, s hybridem se uličkami města zvládá proplétat s odběrem zhruba 5,5 l/100 km. Při okreskovém korzování je apetit obdobný, někdy o pár desetinek vyšší. Na dálnici už hybrid takovou výhodu proti tradičním spalovacím motorům nepřináší, zkoušený nissan zvládá tuzemské dálniční maximum se spotřebou zhruba 8 l/100 km.

Okreskové překvapení

Japonská novinka je posazena na alianční platformě CMF-C, na které vzniklo už několik atraktivních modelů od Renaultu a spol. Přesto jsem měl před testem určité obavy. Zejména tu, jestli se 1,6 tuny vážící crossover zvládne vypořádat s dvacetipalcovými nízkoprofilovými pneumatikami.

Jenže se ukázala, že ladiči Nissanu odvedli solidní práci. Navzdory obutí je komfort auta příjemný, na rozbité cestě se ozve jen minimum tupých rázů a žádné ostré rány. Podvozek i díky nižšímu těžišti auta netrpí odskakováním. Vlastně je až překvapující, jak si qashqai se zatáčkami rozumí. Reakce na povely volantem jsou okamžité a s minimálními náklony karoserie.

To je výrazně jinačí hodnocení než u parťáka Standy Švarce, který před rokem testoval třináctistovku s devatenáctkami (a tedy torzkou). A to nesmíme zapomenout na fakt, že rozdíl v pohotovostní hmotnosti mezi spalovacím a hybridním ústrojím je kolem 300 kilogramů. To není málo a tady paradoxně hrají ve prospěch komfortu.

Nissan Qashqai e-Power Nissan Qashqai e-Power

Pokud by se po stránce jízdy dalo na něčem zapracovat, pak snad na horlivosti asistenčních systémů. Varování před čelní kolizí je přecitlivělé, mnohdy začne hlasitě pípat i ve chvíli, kdy jen objíždíte auto odstavené u krajnice. Časté jsou i vibrace do volantu od hlídání jízdního pruhu, a to i na místech, kde na silnici žádné pruhy nejsou. Asistent jde vypnout, ale jak už v dnešní době bývá zvykem, znovu se aktivuje s každým dalším nastartováním.

Závěr


Závěr

Nový Nissan Qashqai svému prapůvodnímu předchůdci žádnou ostudu neudělal. Je to atraktivní auto, které si navzdory modernímu pokroku zachovává kabinu plnou tradičních tlačítek a otočných ovladačů pro nejdůležitější funkce. Příjemným překvapením je reakce hybridu na plyn, stejně jako celkový jízdní komfort. Jen při výběru myslete na to, jak úzká paleta nových qashqaiů dostává sofistikovanější zadní nápravu.

A tady můžete narazit. Zatímco základní verze se slabší třináctistovkou, pohonem předních kol a manuálem stojí 679.990 Kč, nejdostupnější víceprvek nabízí silnější jedna-trojka (116 kW) s automatem a čtyřkolkou za 936.990 Kč, což je kombo dostupné až od třetího výbavového stupně N-Connecta. A hybrid? Ten se pod milion nevleze, startuje na částce 1.006.990 Kč, zkoušená Tekna+ pak přišla na 1.129.990 Kč. A to už létáme opravdu vysoko…

Nejlevnější verze modelu 679.990 Kč (1.3 DIG-T/104 kW Visia)
Základ s testovaným motorem 1.006.990 Kč (e-Power/140 kW N-Connecta)
Testovaný vůz bez příplatků 1.129.990 Kč (e-Power/140 kW Tekna+)
Testovaný vůz s výbavou 1.164.790 Kč (e-Power/140 kW Tekna+)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Okamžitá reakce elektromotoru
  • Klasické ovládání v kabině
  • Povedené jízdní vlastnosti a komfort

Minusy

  • Průměrný prostor v kufru i vzadu
  • Víceprvek jen pro čtyřkolky a dvacítky…
  • …a jejich ceny
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (68)

Doporučujeme

Nissan Qashqai e-Power
Cena základní sestavy 1 129 990 Kč
Výbava základní sestavy 20“ kola z lehké slitiny, adaptivní Matrix LED přední světlomety, 12,3“ digitální přístrojový štít, 10,8“ head-up displej, prémiový audiosystém Bose s 10 reproduktory a dvojitým subwooferem, sedadla s Nappa čalouněním, vpředu s masážní funkcí, sedadlo řidiče s paměťovou funkcí, bezdrátová nabíječka telefonu, 360stupňová kamera s detekcí pohybujících se objektů, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant a čelní sklo atd. Kč
Cena testované sestavy 1 164 790 Kč
Výbava testované sestavy Speciální šedý metalický lak (+22.900 Kč), dvoubarevné provedení laku s černou střechou (+11.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.3
Emise CO2: 120
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 504 / 1447
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1612 / 568
Rozměr pneu: 235/45 R20
Nissan Qashqai e-Power
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4425
b) šířka (mm): 1834
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2665
e) rozchod vpředu (mm): 1595
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1115
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 1. 2024 16:54
Nissan Qashqai e-power
Negativní ohlasy vycházejí z neznalosti. Seděli jste v autě a jeli s ním? Určitě ne. Tak nepište nesmysly.
Mám Nissan Qashqai e-power N-Connecta. 18" kola, automat vynikající, udávaná spotřeba 5.3-5.4, ve městě 5.1. Jezdil jsem do podzimu za 4.3-4.6, teď v zimě se nedostanu nad udávanou spotřebu. Rozjezd vždy na elektřinu, jízda tak 1 km na ni, pak se zapojí spalovací motor, aniž by byl nějak slyšet. Svižná jízda, lepší auto jsem neměl. A cena? Využil jsem možnosti koupit auto s 30% slevou za 700 tisíc. Další auta s takovou výbavou, jízdními vlastnostmi a cenou prostě nepořídíte. A když už někdo pořád musí kritizovat to co nezná, ať přestane závidět a zesměšňovat, to si nechte pro své kamarády k pivu do hospody. 😉
Avatar - Mokrous
26. 1. 2023 16:38
Re: Autor mne překvapil.
Asi jaký je asfalt, tlaky a taky jak se vyspíš. Mě se jeden den zdá, že jedu potichu a jako na obláčku a jindy mám pocit, že to řve a skáče a drncá a vibruje. Subjektivní vnímání situace je sviňa. :-)
Avatar - lamal
26. 1. 2023 15:29
Re: Autor mne překvapil.
jj, tento priklad ukazuje ako moc subjektivne je vnimanie vlastnosti aj stranami, kt. sa snazia vystupovat ako objektivne
Avatar - Mokrous
25. 1. 2023 22:41
Re: Autor mne překvapil.
To souhlasím. :yes:
Avatar - Mokrous
25. 1. 2023 22:38
Re: Autor mne překvapil.
Chce to brát s rezervou a projet si to sám...