TEST Nissan Townstar Combi 1.3 DIG-T Tekna – Jeden z klonů
Skomírající kategorii MPV mohou částečně nahradit osobní verze dodávek. Jednou z alternativ je dvojče Renaultu Kangoo, které nese znáček Nissanu a říká si Townstar. Zjišťovali jsme, co nabízí.
Design, interiér
Do testu nám dorazila osobní verze dodávky, která je v podstatě nováčkem. První generace Nissanu Townstar v portfoliu značky nahrazuje dva modely – NV200 a NV250. Zatímco dodávka NV200 byla dílem vlastního vývoje, model NV250 vycházel z Renaultu Kangoo. A z něj vychází také novinka v dnešním testu. Ještě připomenu, že z Kangoo a Kangoo Van vychází také Mercedes-Benz třídy T, potažmo Citan.
Při přímém srovnání Townstar příbuznost s Kangoo nezapře. Čelní světlomety jsou stejně tvarované, jen užší, pozměněná je čelní maska a části nárazníku. Z bočního pohledu se dají vozy rozeznat snad jen podle kol a podobná situace je i vzadu, kde se auta liší jen grafikou svítilen a znáčky. Ne, že by to bylo nějak na škodu, ostatně všechny dodávky různých velikostí se často podobají jedna druhé. Přednost totiž má vždy prostor uvnitř, který nesmiřitelně diktuje pravidelné krabicovité tvary.

Nissan svůj Townstar nabízí ve dvou provedeních – osobním Combi a užitkovém Van. Já jsem jezdil v osobní verzi, u které japonská značka vsadila na velice jednoduchou nabídku. K dostání je jedna velikost karoserie s pěti sedadly uvnitř, jediné pohonné ústrojí a dvojice výbav. Pod přední kapotou pracuje zážehový čtyřválec 1.3 DIG-T spojený s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol.
Kromě základní výbavy Acenta je k dispozici také Tekna, kterou se pyšnil testovaný exemplář. A protože je v rámci tohoto výbavového stupně zahrnuto naprosto vše včetně dvoubarevných 16palcových slitinových kol (základem jsou plechové disky stejné velikosti), jediným možným příplatkem je lak karoserie. Bez příplatku dostanete bílý Townstar, případně za 7.000 Kč šedý. Metalické laky stojí 15.000 Kč, přičemž kromě dvou dalších šedých a jednoho černého odstínu je v nabídce také barva Karmínově Červená, kterou vidíte na autě v galerii.
Prostor vepředu
Přístup do interiéru je velice snadný díky rozměrným předním a posuvným zadním dveřím, které jen vyžadují trochu síly. Posez na předních sedadlech je hodně vzpřímený, což se dá u vozu vycházejícího z dodávky očekávat. Přední sedadla jsou ve výbavě Tekna obě výškově nastavitelná a vyhřívaná, přičemž sedadlo řidiče je navíc vybaveno bederní opěrkou. Volant je nastavitelný ve dvou osách a potěší možnost sklápět opěradlo sedadla spolujezdce, případně na něm využít úchyty Isofix. Všech pět sedadel je navíc už od základní výbavy čalouněno kombinací látky, kůže a koženky.
Ani pracoviště řidiče původ v modelu Kangoo nezapírá, což je vlastně dobře. Místa je tu ve všech směrech dostatek, nad hlavou doslova královsky, a odkládacími prostory se také nešetřilo. Velké kapsy ve dveřích doplňuje rozměrná police u střechy, zavírací schránka na vrcholu kapličky přístrojů, otevřená odkládací plocha za 8palcovou dotykovou obrazovkou infotainmentu, pod ovládáním ventilace je místo na drobnosti nebo telefon, zatímco u páky ruční brzdy se nachází další prostor na drobnosti, plocha pro bezdrátové nabíjení telefonu a dvojice držáků na nápoje. Schránka před spolujezdcem je samozřejmostí.
Příjemná je vysoko umístěná řadicí páka s lehkým chodem, stejně jako jednoduchá a přehledná přístrojová deska s dvojicí analogových ukazatelů a displejem palubního počítače mezi nimi. Mezi středovými výdechy ventilace uchycená 8palcová obrazovka infotainmentu nikoho neohromí svým rozlišením ani rozsáhlými schopnostmi, ale je funkční a podporuje zrcadlení obrazovky chytrého telefonu, takže jsem si většinu času vystačil s CarPlay.
Mezi obrazovkou infotainmentu a řadicí pákou se nachází velice zajímavá oblast, v níž je zakomponováno cosi, čemu se prý říká „tlačítka“ a „ovladače“. Při nastavování dvouzónové automatické klimatizace se díky tomu obejdete bez dotykové obrazovky, stejně jako při zapnutí vyhřívání sedadel, vypnutí systému stop-start nebo přepnutí do jízdního režimu Eco. Parádní řešení, snad se někdy v autech uchytí…
Zadní sedadla a kufr
Na zadních sedadlech je místa ve všech směrech dostatek, nad hlavou pak s bohatou rezervou. Potěší skládací stolky na zadní straně opěradel předních sedadel a dvojice zdířek USB. Obojí je přitom standardem už u nižšího výbavového stupně Acenta. A zatímco dvojice Caddy/Tourneo Connect v zadních bočních dveřích nabídne maximálně posuvná okénka, a v některých případech si za to nechá i připlatit, Townstar Combi je vyráběn s tradičními, elektřinou stahovatelnými okny.
Zavazadlový prostor nabízí příkladné pravidelné tvarování, úchytná oka v rozích, háčky na bocích, osvětlení i 12V zásuvku. Nabízí přitom objem 601 litrů, který lze odstraněním krycí roletky navýšit až na 775 litrů. Sklopením zadní lavice vznikne rovná ložná plocha a prostor na 2.311 litrů nákladu. Fajn je také možnost sklopit opěradlo spolujezdce. Nissan je v uvádění objemu zavazadlového prostoru poměrně nekonzistentní, každopádně sklopením zadní řady sedadel i opěradla spolujezdce byste až po strop měli získat 3.900 litrů. Zároveň se pak do auta vejdou předměty o délce až 1.885 milimetrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediná varianta
Nový Nissan Townstar stojí na platformě CMF-CD, která pochází ze společného vývoje automobilek Renault a Nissan. Jak již bylo zmíněno v úvodu, u Townstaru nemáte v ohledu motorizací na výběr. Jak testovanou osobní verzi Combi, tak užitkové provedení Van, pohání výhradně 1,3litrový zážehový motor. Jde o přímovstřikový čtyřválec 1.3 DIG-T přeplňovaný turbodmychadlem, jenž spolupracuje pouze s šestistupňovým manuálem a roztáčí kola přední nápravy.
Jednotka produkuje maximální výkon 96 kW při 4.500 ot/min a maximální točivý moment 240 Nm od 1.600 ot/min. Townstar dostane z klidu na 100 km/h za 11,8 sekund a rozpohybuje ho až na 183 km/h. Oficiálně se kombinovaná spotřeba paliva v závislosti na výbavě pohybuje od 6,6 do 7,7 litrů na 100 kilometrů. Emise CO2 pak mají být mezi 145 a 170 gramy na kilometr. Vznětovou pohonnou jednotku sice Townstar nenabídne, ale po vzoru Kangoo E-Tech se počítá s brzkým zahájením prodeje elektrické verze.
Ještě pro srovnání uvedu, že technicky spřízněné vozy Renault Kangoo i Mercedes-Benz třídy T nabídnou tentýž 1,3litrový čtyřválec také s nižším výkonem 75 kW a točivým momentem 200 Nm. Silnější verze s 96 kW navíc nabídne možnost spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Krom toho jsou k dostání se vznětovým 1,5litrovým čtyřválcem ve výkonových variantách 70 kW/260 Nm a 85 kW/270 Nm, kde je opět silnější varianta dostupná s automatem. Pohon všech kol nenabídne ani jeden vůz, což dříve zmiňovaní konkurenti Caddy/Tourneo Connect umí.
Síla, která může něco změnit
Takto o Townstaru Combi hovoří zastoupení Nissanu na oficiálních českých stránkách. Výkon čtyřválcové pohonné jednotky popisuje jako sebevědomý. Já bych až tak optimistický nebyl, na druhou stranu asi nikdo od osobní verze dodávky nečeká asfalt trhající výkon. Výkon motoru bych označil spíše za adekvátní. S prázdným autem umí relativně cvičit, ale v plném naložení mu občas trochu nestačí dech, přestože při rozjezdech jsem i díky točivému momentu 240 Nm nikdy problém nezaznamenal.
Motor 1.3 DIG-T je ochotný a nechá se bez protestů vytáčet. Zpřevodování je povedené, přičemž řazení samotné je snadné a hladké. Vysoko umístěná řadicí páka je navíc dobře po ruce. Řízení je podobně lehké, k čemuž přispívá i lehký motor v přídi. Právě lehká pohonná jednotka se podílí i na jízdním projevu, který není tak „dodávkový“ (většina hmotnosti vepředu, lehký a uskákaný zadek), jak bývá u podobných aut zvykem.
S nějakými těmi náklony v zatáčkách je při podobné stavbě karoserie nutné počítat, ovšem nejde o nic dramatického. Komfortně naladěný podvozek dává přednost klidné a plynulé jízdě, i když zvládá i rychlejší svezení, jen je v takovém případě lepší auto trochu zatížit. Podobně se chová i při jízdě na nerovné vozovce - podvozek je klidnější, když je Townstar alespoň částečně naložen, protože na to je koncipován.
Výhled z auta je obstojný a díky jeho krabicovitým tvarům se i snadno odhaduje velikost karoserie. Přesto je Townstar vybaven parkovacími senzory a parkovacím asistentem, k nimž výbava Tekna přihazuje kamerový systém s přehledem 360° okolí vozu. Slabší stránkou je výhled šikmo vpřed přes masivní A sloupky. Townstar tím doplácí na řešení Open Sesame dostupné pro Kangoo Van, přestože jej sám nenabízí. Jde o absenci B sloupku na pravé straně vozidla, čímž vzniká větší nakládací prostor, ale tuhost karoserie musí být dohnána jiným způsobem.
Co se spotřeby paliva týče, ta se udržela v rámci údajů komunikovaných výrobcem. Po týdenním soužití jsem auto vracel s hodnotou 7,3 l/100 km svítící na displeji palubního počítače. Pro kontext uvedu, že jsem v Townstaru většinu času jezdil sám a s minimálním nákladem. Na druhou stranu Nissan jezdil na zimním obutí Barum Polaris 5 a já jsem jej přehnaně nešetřil.
Závěr
Cena a konkurence
Na našem trhu Nissan Townstar v osobní verzi Combi pořídíte nejlevněji za 639.000 Kč, a to ve výbavě Acenta. Krom laku je zde jediným dostupným příplatkem sada Design za 30.000 Kč, která zahrnuje střešní nosiče, 16palcová slitinová kola a zatmavená zadní boční okna. Tyto a další prvky navíc má testovaná výbava Tekna ve standardu. Její cena je stanovena na 685.000 Kč a připlácí se skutečně už jen za lak karoserie.
Cena testovaného exempláře je rovných 700.000 Kč, za něž dostanete Townstar v „plné palbě“. Což je, obzvlášť s ohledem na aktuální situaci v automobilovém světě, férová cena. Ve specifikaci auta sice nemáte moc na výběr, ale nákupní proces je alespoň podstatně jednodušší a zároveň vám nic podstatného ve výbavě chybět nebude.
Ovšem zatímco Townstar na ceně 700.000 Kč končí, konkurenční Volkswagen Caddy na ní teprve začíná. Nejlevnější provedení přijde na 693.232 Kč, za něž dostanete 2.0 TDI (55 kW) s manuálem. Nejsilnější diesel s výkonem 90 kW je o více než sto tisíc dražší, zatímco benzín 1.5 TSI o výkonu 84 kW stojí 708.622 Kč. Ford Tourneo Connect s 1,5litrovým benzínem o výkonu 84 kW stojí 765.688 Kč ve výbavě Titanium, s dvoulitrovou naftou o 90 kW pak 818.928 Kč.
Spřízněný Renault Kangoo stojí minimálně 590.000 Kč, za něž dostanete slabší 75kW verzi motoru, který je i v Townstaru. Benzinová jednotka naladěná na 96 kW stojí 620.000 Kč, nejlevnější diesel (70 kW) pak 630.000 Kč. Vše v základní výbavě Equilibre. Mercedes-Benz třídy T stojí minimálně 679.415 Kč, se stejnou motorizací jako v Townstaru pak přijde nejméně na 706.035 Kč.
Závěr
Nissan Townstar je zajímavou alternativou k zavedeným dodávkám a z nich odvozených osobních provedení. Nelze asi očekávat jeho masivní rozšíření, ale za rozumné peníze nabízí hodně muziky. Jde o příjemné, nekonfliktní auto, které splní většinu běžných požadavků. Minimální možnosti individualizace mě osobně netrápí, ale dokážu si představit, že by to někoho mohlo odradit.
Obdobně mi přišel fajn zážehový motor pod kapotou, i když u podobného typu aut člověk očekává spíše vznětovou pohonnou jednotku. Pokud toho za rok tolik nenajezdíte, jde o zcela dostatečné řešení. Bohužel ale nemáte na výběr, pokud pravidelně jezdíte velké porce kilometrů. Lidem s průměrným ročním nájezdem však Townstar poslouží jako fajn rodinné auto a stojí za zvážení.
Nejlevnější verze modelu | 639.000 Kč (Combi 1.3 DIG-T Acenta) |
Základ s testovaným motorem | 639.000 Kč (Combi 1.3 DIG-T Acenta) |
Testovaný vůz bez příplatků | 685.000 Kč (Combi 1.3 DIG-T Tekna) |
Testovaný vůz s výbavou | 700.000 Kč (Combi 1.3 DIG-T Tekna) |
Plusy
- Rozumná cena
- Komfortní podvozek
- Prostorný interiér
- Odkládací prostory, zejména vepředu
Minusy
- Výhled šikmo vpřed
- Jediný motor v nabídce, absence dieselu
- Omezené možnosti individualizace