Maserati MC12 Corsa Edo Competition: Jednorožec na čtyřech kolech za 48 milionů korun

 

Maserati MC12 vzniklo jako derivát Ferrari Enzo pro závody, ale existovalo i v silničním provedení. Jeden z těchto vozů je na prodej za Atlantikem. A navíc upravený.

Značka Maserati se v roce 2004 oficiálně vrátila na okruhy, ale nikoli do kategorie cestovních vozů jako s typem Biturbo sedmnáct let předtím. Zamířila mezi ty sportovní do vytrvalostních klání. K tomu sloužil typ , který konstrukčně vycházel z Ferrari Enzo. Dostal větší a širší karoserii (základní rozměry 5,14 x 2,1 x 1,21 m), designérem byl slavný Frank Stephenson. Dobyl značce spoustu úspěchů hlavně v evropských závodech třídy GT1 šampionátu FIA.

A to automobilka nevytvořila tovární tým, většinu vavřínů získal Michael Bartels v barvách svého Vitaphone Racing a sekundoval mu Andrea Bertolini, testovací a vývojový pilot Maserati, respektive právě projektu MCC, který jinak vedl Giorgio Ascanelli. S prototypem mimochodem jezdil po Fioranu i Michael Schumacher.

Všechny dochované vozy jsou skutečnou vzácností... Celkem vzniklo v letech 2004 a 2005 62 exemplářů, padesátka silničních a dvanáctka závodních. Pro homologaci jich Maserati potřebovalo přitom jen 25. Jedno z těch, které dostaly značky a pomyslnou visačku „street legal“, je na prodej. Sice až v kanadském Calgary, ale rozhodně nejde o „obyčejné“ MC12, pokud lze takový výraz v souvislosti s tímto vozem vůbec použít. Upoutá na něm hlavně pomerančová barva v kombinaci s bílými pruhy.

Před zadní nápravou netrůní standardní agregát Ferrari F140, nepřeplňovaný vidlicový dvanáctiválec šestilitrového objemu s výkonem 460 kW (630 k) a točivým momentem 652 N.m. U tunera Edo Competition Motorsport totiž dostal řádnou posilu. Předně zvětšené vrtání, takže má 6,3 l. Z něj dává 626 kW (851 koní) při 8500 otáčkách, červené pole vrcholí ještě o 800 výše. Změnila se ovšem i většina dílů: zesíleny byly vačky, ventily i ojnice, písty jsou kované, vstřikovače mají větší průtok, stejně jako vzduchové filtry. Výfuk se čtveřicí koncovek je z nerezové oceli.

Modifikovaná polosamočinná sekvenční převodovka Cambiocorsa přenáší přes upravenou spojku na zadní kola 780 N.m točivého momentu v 5800 min-1. Nelze se divit zrychlení z klidu na 96 km/h za 3,2 s, dvoustovku překoná střela během 9 s a mety 300 km/h dosáhne za 19 s. K tomu, aby bezpečně zabrzdila, jí pomáhají karbon-keramické kotouče, vpředu o průměru 396 mm, vzadu pak o něco menší, 360mm. Skrývají se za taktéž bílými kovanými zakázkovými dvacetipalcovými koly s centrálním upevněním, je to přece vlastně závodní auto ne?

Širší karoserii a aerodynamické doplňky koneckonců zdědilo po limitované Corse, respektive je u Eda vyrobili dle původních šablon. Němci z Ahlenu nejsou žádnými garážovými kutily, veškeré jejich úpravy mají profesionální kvalitu.

Ano, s touhle oranžovou raketou lze pořád vyrazit do normálního provozu, i když to bude asi utrpení jak pro pilota, tak i techniku samotnou. Poskakování v zácpě určitě není tím pravým ořechovým, co by kdokoli za volantem chtěl zažít. Na supersport má sice dost najeto, celých 81.050 km, ale je v excelentním stavu včetně černého interiéru potaženého Alcantarou.

Inzerát visí na serveru Hemmings, auto s VINem ZANDF44B000012084 je k mání za řádný ranec: 1,95 milionu dolarů, vzhledem k tomu, že všechny udané jednotky jsou imperiální (Kanada používá metrický systém), předpokládáme, že i cena je v americké měně a nikoli v místní. To znamená skoro 48 milionů korun. Jenže Enzo stojí klidně i dvojnásobek...

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
Zdroj: Hemmings, Carscoops, Wiki
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…