Mazda 110S z autosalonu v Paříži 1968 je k mání na eBay

 

V roce 1968 vystavovala Mazda na autosalonu v Paříži bílé kupé 110S s motorem Wankel. Tento exemplář je nyní ke koupi na eBay.

Mazda Cosmo Sport je jedním z nejznámějších japonských sporťáků druhé poloviny šedesátých let. Design z pera Heijiho Kobayashiho a Kenichiho Yamamota vzbuzuje emoce i dnes, auto si prostě s žádným jiným nespletete. V pořadí třetí postavený prototyp se ukázal už na autosalonu v Tokiu v roce 1964, sériová výroba začala o tři léta později, v květnu 1967. Cosmo proslulo svébytnými a originálními tvary a hlavně rotačním motorem. Na dílo Felixe Wankela získala japonská automobilka licenci. Dvoukomorový agregát typu 10A měl zdvihový objem 2 x 491 cm3 a výkon 81 kW (110 k) díky čtyřhrdlovému karburátoru Hitachi. Dvoumístné 4140 mm dlouhé, 1595 mm široké a jen 1165 mm vysoké kupátko o hmotnosti 940 kg se čtyřstupňovou převodovkou a pohonem zadních kol s ním uhánělo až 185 km/h. Podvozek tvořila nezávisle zavěšená přední kola s rameny tvaru písmene A, vinutými pružinami a příčným zkrutným stabilizátorem. Vzadu bychom našli nápravu De Dion s vlečenými rameny a půleliptickými listovými pery.

Exempláře z druhé série počínaje červencem 1968 dostaly motor vyladěný na 96 kW (130 k) a maximální rychlost byla mírně vyšších 193 km/h. Daleko důležitější věc představovalo zlepšení jízdních vlastností a prostoru v kabině, vzdálenost mezi nápravami se natáhla o těžko uvěřitelných 38 cm a došlo i k stylistickým změnám. Zvětšila se přední mřížka a na obou stranách přibyly větrací otvory. Kola už byla patnáctipalcová a v rychlostní skříni se objevilo ještě jedno ozubené kolečko navíc. Přední kotoučové i zadní bubnové brzdy dostaly konečně posilovač. Do září 1972 bylo vyrobeno v hirošimské továrně 1.519 kusů, dále se zrodily zmíněné tři prototypy a 80 předsériových aut pro firemní testování a dealery. No, spíše postaveno, protože při jejich vzniku měla hlavní slovo ruční práce. Zúčastnily se dokonce v osmašedesátém roce Marathonu de la Route na Nürburgringu a jeden ze dvou nepříliš upravených vozů s motory o 130 k dorazil do cíle čtvrtý. Připomeňme, že závod nebyl žádnou procházkou růžovým sadem, trval totiž 84 hodin, tedy tři a půl dne! Vozy s belgickou a japonskou posádkou startovaly jako tovární.

Mazda se rozhodla vystavit svůj poklad tehdy i na autosalonu v Paříži. Exemplář s číslem podvozku 10425 a pravostranným řízením je momentálně k mání na aukčním serveru eBay, prodává ho majitel z britského Newbury v hrabství Berkshire za 18 tisíc liber, tedy necelých 603 tisíc korun. Že jde o konkrétní showcar, dokazuje i štítek francouzského importéra. Vůz s označením 110S (název Cosmo Sport se používal jen na domácím trhu) už není bílý, nýbrž červený a celkem unavený. Byť třeba hnědý mor dosud nenačal podvozek, na karoserii se nějaká ta bublinka najde. Nemá také pod kapotou původní agregát, ale mladší ročníku 1974 typu 13B s karburátory Dell'Orto. Navíc nefunkční. Spolu s jeho instalací si vyžádal úpravy i středový tunel, pochopitelně kvůli převodovce. Interiér také nevypadá bůhvíjak valně, čeká ho přečalounění, ale většina dílů je díkybohu původních a stačí je jen oživit. Navíc jde o auto před modernizací ze série L10A ještě s krátkým rozvorem 2,2 m, ale příď vizuálně odpovídá druhé sérii L10B. Majitel neuvádí, zda šlo o úpravy z továrny, nebo pozdější. Má však dva černobílé snímky původního stavu. Alespoň černá kola jsou originál. Fotky ukazují, že chybí i zadní světla, současný vlastník je má s novějšími žárovkami, ale bez chromů.

Zájemce, který si raritní 110S koupí, tak čeká nákladná renovace, pokud ji bude chtít uvést do původního stavu včetně shánění originálního motoru. Ale těchto aut je v Evropě opravdu hrstka, ani v USA jich moc nenajdete. Většina z nich zůstala doma v Japonsku. A ruku na srdce, prostě za všechny jistě nemalé náklady i strávený čas takový vzácný exemplář stojí.

Mazda a Wankel – osudové spojení

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
Zdroj: eBay

Štítky Mazda Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…