Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 3 1.5 Skyactiv G100 vs. VW Golf 1.2 TSI

Martin Machala
Diskuze (612)
Sedmičkový VW Golf už v našich srovnávacích testech porazil Toyotu Auris, Hyundai i30, Seat Leon, Škodu Octavia a Peugeot 308. Naruší hegemonii nová Mazda 3?

Kdo by měl mít větší šance, říkáme si. Větší Mazda 6 získala nedávno titul Auto roku v České republice a trojka zatím budí nadšení, kde se objeví. Ne že by golf vyloženě znejistěl, na to je moc sebevědomý, při pohledu na nejnovějšího soupeře z Japonska však přece jenom zpozorněl.

DOJEM

Klasik a vlnolam

Nedivíme se, že se golf hned na začátku probral ze samolibé apatie. Tváří v tvář nové trojce se totiž nevyhnul konfrontaci nenápadného vzhledu s excentrickými tvary mazdy, vyvolanými nejspíš lehčím podmořským zemětřesením. Golf na všechny ty vlny, výrazné linky, různě zprohýbané plochy a zakřivené lišty hleděl jak z jara a mírně konsternován se snažil dojmy vstřebat.

Podobné pocity jsme zažívali i my. Zepředu jsme ještě bez problémů pochopili, co nám chce trojka říct, při pohledu z boku jsme ale zůstávali na rozpacích. Není ta stoupající linie bočních oken nějaká moc prudká a boky příliš vystouplé? A co ta dlouhá kapota? Trojce zkrátka jako by občas někde něco přebývalo, jinde zase chybělo. Viz jaksi podměrečné zadní boční dveře.

U nové mazdy hodně záleží na úhlu pohledu. Myšleno doslova. Zatímco z některých umí vysloveně nadchnout, jindy pozorovatel tápe. Nekonfliktní a snadno uchopitelná mazda nižší střední třídy rozhodně není.

Pořizovací náklady Renault Mégane 1.6 16V/81 kW (etalon) Mazda 3 1.5 Skyactiv-G100/74 kW Volkswagen Golf 1.2 TSI/77 kW
Základní cena 274 900 Kč* (Authentique) 349 900 Kč (Emotion) 377 900 Kč (Trendline)
Cena verze Světa motorů 283 000 Kč* (Authent. **) 349 900 Kč (Emotion) 377 900 Kč (Trendline)
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Hlavové airbagy Ano Ano Ano
Kolenní airbag Ne Ne Ano
Tempomat Ano Ne 12 200 Kč
Mlhovky 4100 Kč Ne 6100 Kč
Dešťový senzor Ne Ne Ne
Automatická klimatizace Ne Ne Ano
El. ovládání zadních oken Ne Ano Ano
Vyhřívané přední sedačky Ne Ne 15 800 Kč
Navigace Ne Ne 17 500 Kč
Litá kola Ne Ne 14 900 Kč
Metalíza 14 200 Kč 12 400 Kč 14 300 Kč
Porovnání cen 283 000 Kč1) (100 %) 349 900 Kč (o 24 % horší) 377 900 Kč (o 34 % horší)
POŘADÍ   1. 2.
* Akční cena, ** Authentique + 8100 Kč rádio s CD

Uvnitř jsme už ale ničemu na chuť přicházet nemuseli, vše jsme obsáhli hned a bez přemýšlení. Přístrojová deska japonského kompaktu je sice od pohledu komplikovanější než vycizelovaný „odlitek“ golfu, ergonomických nedostatků však prostá. Bez zaškobrtnutí jsme prošli tam i nazpátek palubním systémem, ovládaným skrz shluk tlačítek situovaných do prostoru za řadicí páku. Menu displeje a centrální kruhový ovladač (něco jako myš) by mohly uživatelům nejnovější verze Windows způsobit nervový tik, trojka je však v tomto směru naprosto přívětivá. Telefon jsme spárovali okamžitě, rádio naladili během jedné červené, navigaci bleskově zprovoznili… Vlastně úplně stejně jako u velebeného golfu.

Na ten však ztrácí v kolonce Dílenské zpracování. Ani ne tak samotnou kvalitou materiálů a jejich slícováním, zde bychom trojce vyčítali maličkosti až malichernosti. Třeba takový koberec v kufru působí, řekněme lowcostově. Bezbřehou důvěru nevyvolává ani hlasitý dojezd elektrických bočních

oken. Na funkci a hlavně spolehlivost vozu tyto detaily vliv přirozeně nemají, kdo však bude chtít rýpat, tomu mazda hůl poskytla.

Mimochodem poprvé jsme viděli VW Golf v základní specifikaci Trendline. Nejlevnější z golfů pojí s dražšími naprostá většina materiálů, vzhledem k velice solidní standardní výbavě nenaleznete viditelné rozdíly ani v absenci některých „příplatků“, golf je i jako Trendline stále golfem. S jedinou výjimkou – dekor přístrojové desky nechává jistý prostor k vyniknutí vyšších verzí s luxusnější povrchovou úpravou.

PROSTOR A POHODLÍ

Metr řekne pravdu!

Přesednout si dozadu z golfu do mazdy, budete mít nejspíš pocit, že jste se cestou zvětšili. Může za to trošku klaustrofobický pocit daný malou zasklenou plochou zadních bočních dveří. Vybaveni měřící aparaturou však následně zjišťujeme, že jde o pocit vyloženě subjektivní. Laserový měřič mluví jednoznačně – na šířku je trojka štědřejší než golf! Nad hlavou volkswagen už vede (byť o jediný centimetr), důležitější je však vítězství v oblasti kolen, kde golf nabídne o tři centimetry víc volnosti. A to s kratším rozvorem i karoserií.

Už jsme o tom mluvili, trojka spotřebuje velkou část délky na čumáku. Nejde však o rozmařilost, mazda zkrátka musí někam uložit výfukové svody bez zakřivení (omezují detonační spalování a umožňují zvýšit výkon). Odtud tedy při rozvoru 2,7 metru nijak zázračných devět centimetrů pro kolena zadních cestujících.

Ti se také musí smířit s krkolomnější pozicí – sedák totiž podpírá stehna opravdu jen v náznaku. V tomto směru je trojka ještě o něco méně pohodlná než golf, který se neduhem v podobě nízko položeného sedáku proslavil jako první. Pozdravujeme modulární platformu!

Co ty opěrky?

Že bude s Mazdou 3 zábava, naznačuje svým vzhledem a také předními sedačkami s dost výrazným bočním vedením. Za nás absolutně OK, dovedeme si však představit, že by nějaké poctivější postavě mohlo být trochu těsněji. To je ale tak nějak její problém.

Do golfu každopádně nikdo hubnout nemusí, bočnice jeho sedaček jsou volnější, výplně potom měkčí. Velice chválíme opěrku hlavy nastavitelnou i podélně. Co bychom za ni u mazdy dali? „Vytrčená“ opěrka sice chrání krční páteř permanentně, pohodlné nastavení opěradla se však potom hledá těžko.

Údaje o testovaných vozidlech Mazda 3 VW Golf
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 152/9 155/12
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 93-99/93, 3-10/5 92-99/96, 1-10/6
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 133/132, 150/146 134/129, 152/145
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 51/47 x 52 51 x 49/49 x 48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 66 x 47 66 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 82 x 104 73 x 106
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 71/186 67/186

A to je přitom jinak poloha za volantem naprosto vzorová! Sedí se příjemně nízko, volant se nastavuje ve více než dostatečném rozsahu, řadicí páka už nemůže být líp po ruce. Jenom ta opěrka hlavy v tom falíruje… A vlastně ještě jedna opěrka, tentokrát loketní pro přední cestující. Mazda ji však vykrojila tak nešikovně, že do hrany opěrky narážíte prakticky při každém přeřazení. Úplně stejně nadáváme už roky u Opelu Insignia, teď nás do brňavky bouchá ještě Mazda 3.

V průměru

Základním objemem kufru 364 litrů Mazda 3 z průměru třídy nevyčnívá ani jedním směrem, zamrzí jen už zmíněné velice chatrné čalounění. Níž by mohla ležet také nakládací hrana, naopak chválíme krásně rovnou plochu po sklopení zadních opěradel.

Německého konkurenta bychom mohli pochválit za trochu větší základní objem, rozdíl šestnácti litrů však považujeme za zanedbatelný bonus. Spíš bychom vyzdvihli polohovatelnou podlahu, která ukotvená v horní poloze zarovnává plochu po sklopení opěradel, a zároveň v tu chvíli poskytuje velmi slušný skrytý odkládací prostor. Složena v suterénu potom zvětšuje využitelnou výšku kufru. Ano, polohovatelnou podlahu bychom skutečně vyzdvihli, kvůli složitější manipulaci však zůstaneme na půli cesty a oceníme dobrý nápad. Mohl být ovšem dotaženější.

U golfu ještě pochválíme standardně dodávanou dojezdovou rezervu. Trojka jistotu neposkytne ani za příplatek.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Konečně atmosféra!

Nedá se nic dělat, při měření pružnosti atmosféricky plněná patnáctistovka Skyactiv-G100 za přeplňovanou dvanáctistovkou TSI zaostala. V obou případech – tedy ze 60 na 100 km/h na čtyřku a z 80 na 120 km/h – ztratila plus minus tři sekundy.

Málo to není, přesto nás čtyřválec od Mazdy naučil atmosféry znovu milovat. Bylo na čase, po nedávných velice rozvážných zkušenostech se šestnáctistovkou v Toyotách Auris a Corolla jsme přestávali věřit. Základní motor trojky je však úplně jiný kabrňák!

Na plyn reaguje okamžitě, s velkou chutí, jako byste do něj píchli. Žádné zdlouhavé šplhání otáčkoměrem, kde by jeden nejraději rafičku manuálně popohnal. Patnáctistovka Skyactiv-G100 jede opravdu nečekaně svižně a stále velmi slušné pružné zrychlení předvádí i na vyšší rychlostní stupně. A k příjemné dynamice čtyřválec přidává parádní, skoro až sportovní zvuk. Nebojte, neruší. Na rozdíl od tichošlápkové dvanáctistovky TSI, která se neprojevuje v podstatě vůbec nijak, máte v mazdě pocit, že ji opravdu něco pohání. A nad pět tisíc, to je teprve život! V ten moment se čtyřválec

rozhodne odprezentovat všech svých 74 kW, a že by se u toho dvakrát upejpal, to nemůžeme říct. Citelný nárůst dynamiky je nad pěti tisíci otáček více než zřejmý.

Údaje o testovaných vozidlech Mazda 3 1.5 Skyactiv-G100/74 kW VW Golf 1.2 TSI/77 kW
Motor, ventilový rozvod atmosférický zážehový čtyřválec, DOHC přeplňovaný zážehový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1496 1197
Největší výkon (kW/ot. za min) 74/6000 77/4500-5500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 150/4000 175/1400-4000
Převodovka šestistupňová šestistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 4460 x 1795 x 1465 4349 x 1799 x 1452
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) 2700, 1555/1560 2637, 1549/1520
Rozměr pneumatik 205/60 R 15 195/65/ R 15
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1265/610 1285/510
Objem zavazadelníku (l) 364/- 380/1270
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 51/1000 50/1020
Nejvyšší rychlost (km/h) 182 192
Emise CO2 (g/km) 119 114
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 11,2/16,3 8,7/13,1
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min) 3000 2900
Brzdná drahá z rychlosti 100 km/h (m) 47,4 48,7
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,0/82,4/123,3 46,6/85,7/123,4
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 6,1

Potud tedy skyactivní technologie funguje nad očekávání. Mazda však u svých nových pohonných jednotek zdůrazňuje hlavně nízkou spotřebu paliva. Dodržela trojka slib? Pokud bychom ji chtěli brát za slovo a za směrodatnou hodnotu brali udávanou spotřebu v kombinaci 5,1 litru, museli bychom jí za plané sliby vyčinit. Úplně stejně však také golfu za jeho 4,9 litru… Každopádně u obou vozů můžete počítat s dlouhodobým průměrem lehce nad šesti litry, přičemž u TSI – náchylnějšího na jízdní styl – je možný větší rozptyl spotřeby. Zatímco Skyactiv-G100 se udržuje v rozmezí zhruba půllitrovém, TSI skáče od pěti k sedmi a půl. A to je už poslední generace těchto motorů výrazně vyrovnanější než ta předchozí.

JÍZDA

Královna

Podvozek Mazdy 3 a její jízdní vlastnosti, to je bez přehánění zážitek srovnatelný možná tak… No, těžko říct, kdy nás řízení naposledy takhle bavilo. Pokud bychom se tedy omezovali na obyčejnou automobilovou produkci bez nejrůznějších supersportovních laskomin a vyložených specialit, těžko bychom hledali obdobně strhující zkušenost.

Velmi názorné je přímé porovnání s Volkswagenem Golf. Německý hatchback bychom v sedmé generaci za čistý etalon neoznačili, mezi předokolkami nižší střední třídy se však k nadprůměru stále hlásí. I ve verzi s jednodušší zadní nápravou. Ta koneckonců sama o sobě nijak dramaticky nevadí, za většími náklony karoserie hledejme spíš měkčí naladění podvozku. Agilitě nesvědčí ani velice úzkoprsá stabilizace. Nicméně i přes tyto nedostatky lze v případě golfu hovořit v zásadě o velmi jistém jízdním projevu.

Ovšem do té doby, než si vyzkoušíte Mazdu 3. To je pak najednou z golfu těžkopádný moula, který jezdí v podstatě jenom rovně. To, jakým způsobem trojka zatáčí… Neskutečně lehce, neuvěřitelně hbitě. Dokonalým řízením předáte pokyn a předek auta bleskově změní směr. V tu chvíli jsme si říkali, že mezi volantem a předními koly není nic než jednoduchá, absolutně přímá vazba. Žádné složitosti jako elektrický posilovač nebo nejrůznější čepy a převodky… Jako by mezi volantem a koly nebyl žádný mezikus. Nic než totální a ničím neomezená chuť zatáčet.

Vlastně jsme už zažili něco podobného, v minulém a tak vzdáleném životě Clia RS. Jenže s ním se nedalo normálně skoro jezdit. Kdežto Mazda 3 je i na šestnáctipalcových litých kolech komfortní a nerovnosti tlumí stejně bravurně jako golf vybavený patnáctipalcovými pneumatikami s vyšším profilovým číslem.

Dokonale precizní řazení, s již zmíněnou pákou ideálně po ruce, to už je taková ta třešinka. Kdysi dávno jsme v nižší střední třídě velebili Ford Focus, dnes tleskáme vestoje před Mazdou 3. A její podvozkový náskok před konkurenty je daleko větší, než si kdy ford stačil v minulosti vybudovat.

ZÁVĚR

Prohrála. Nakonec Mazda 3 s Volkswagenem Golf prohrála. Znovu budeme mluvit o souhrnu vlastností, které v součtu přinesly golfu další prvenství. Ještě nikdy to však volkswagen neměl tak těžké. Trojka zabodovala hlavně naprosto bezkonkurenčním podvozkem, vynikající atmosférickou patnáctistovkou a i přes prvotní stíněnější dojem nakonec dostatečně prostorným interiérem. Mazda ztrácí podle nás naprostými zbytečnostmi. Pouze výškově seřiditelnými opěrkami hlavy na předních sedadlech, nepochopitelně nepohodlnou loketní opěrkou nebo mezerami v dílenském zpracování. Silnějšího soupeře však Volkswagen Golf aktuálně nemá.

Pořadí 1. Volkswagen Golf 1.2 TSI/77 kW 2. Mazda 3 1.5 Skyactiv-G100/74 kW
Plusy Pružný motor Jízdní vlastnosti
  Dílenské zpracování Komfortní odpružení
  Celkově prostorný interiér Svižná atmosférický motor
Minusy Jen průměrná ovladatelnost Lacinější detaily
  Vyšší základní cena Nepohodlná loketní opěrka
Martin Machala
Diskuze (612)
23. 9. 2014 11:48
golf
vyzerá dosť obstarožne popri Mazde... 8-s
8. 7. 2014 12:13
Brzdna dráha
nie je tam chyba v dĺžke brzdných dráh ?
14. 4. 2014 22:07
Poradie
Autori chvalia u Mazd 3 lepsi podvozok,motor,ovladanie auta a pre mnohych vonkajsi vzhlad, negativnejsie oproti golfu opierky hlavy a laktova opierka a tak trochu interier.. Pre mna je dolezitejsia motorika auta. Aj ked vysoko uznavam aj kvality golfu. Ale z clanku mam dojem, ze golf uz mal dopredu vyhrane.
15. 2. 2014 00:57
Re: Pokrčená Mazda
Odfot, lebo smuhy na palubovke si videl doteraz iba sam.
15. 2. 2014 00:48
Re: Pokrčená Mazda
Cakam na "vysvetlivky" od Mazda worldwide, avsak stale nic! ;-\