19.6. 2016 Martin Frei

Mazda G-Vectoring: Umění přenášet váhu

 

Dnešní auta si do zatáček pomáhají přibrzďováním jednotlivých kol. Mazda tvrdí, že to řidiče připravuje o cit, a vyráží přesně opačným směrem. Zkoušíme její systém G-Vectoring.

Asistenčních systémů přibývá. Auta za nás parkují, zpomalují, drží se v jízdním pruhu – a také zatáčejí. Oblibu v poslední době získaly samosvorné diferenciály a zejména elektronické náhražky působící na brzdy. Jejich účinek na vnitřní straně oblouku připomíná otáčení kajaku kolem zasazeného pádla. Zdání kočičí mrštnosti dodá i důstojným kočárům s těžkou přídí a řidič snadno získá hrdost závodníka.

Podle konstruktérů Mazdy to však má zásadní chybu. V autě s elektronicky zapíchnutým pádlem se z volantu stává zbytečný kus hmoty a z řidiče přihlížející pasažér. Pro jedince, který jezdí rád a s citem, má přitom právě odezva ve volantu a souznění s vozem větší cenu než rekordní časy a schopnost ujet všem ostatním. Proto Mazda přichází se systémem G-Vectoring. Dynamiku vozidla neovlivňuje brzdami, ale ubíráním a přidáváním plynu. A především neobchází volant a ruce řidiče, naopak jim předává hlavní roli.

Funguje to zcela jednoduše. Když vůz směrujeme dovnitř oblouku, výkon motoru mírně klesne, aby se více zatížila přední kola. Jakmile volant rovnáme zpátky, opět přidá, aby zatížením zadní nápravy posílil stabilitu.

Zákazníci najdou G-Vectoring na podzim v omlazené trojce. Nás Mazda minulý týden pozvala na testovací okruh Ceram u Paříže. Zde jsme mohli opakovaně projíždět tratě několika různých profilů s upravenými auty současné generace. Systém v nich šlo střídavě zapínat a vypínat, abychom o jeho přínosech získali jasnou představu.

Musíme uznat, že se celou věc povedlo naladit velmi jemně. Úbytek točivého momentu motoru je tak malý, že ho jako zpomalení nebo zrychlení vůbec nezaznamenáme – řádově se pohybuje kolem pěti newtonmetrů. Efekt v příčné ose ale cítit je – přenesení váhy dopředu skutečně nutí auto zatočit poslušněji. Výmluvnou ukázkou je táhlá mírná zatáčka konstantního poloměru, kterou projíždíme stokilometrovou rychlostí. Teoreticky by stačilo zvolit správný úhel a v něm volant držet celou dobu. Ve skutečnosti jím ale kolem optimální polohy mírně kolébáme – jednak proto, že nejsme roboti, ale také kvůli reakcím na hrboly. Právě při těchto minimálních pohybech nabídne G-Vectoring zřetelně víc jistoty, jelikož jej příď vozu poslouchá s neobvyklou bezprostředností. O to méně je třeba dodatečných korekcí, což jízdě dodává klid a uvolněnost.

Sundáním nohy z pedálu nebo brzděním se systém deaktivuje, při dynamické jízdě tedy výhodu nepřináší. Což ovšem není na škodu, protože brzděním se váha přenáší dopředu tak jako tak. To zároveň odpovídá na otázku, jestli toho Mazda nenabízí nějak málo. Zaplať pánbůh ano. G-Vectoring zlepšuje chování vozu, když to fyzika umožňuje a pomůže to řidiči. Do sportovní jízdy mu ale nekecá a na limitu přilnavosti se nesnaží nic zamaskovat. Jde tím přímo proti dnešnímu trendu omezování řidiče, a to je jedině dobře.

Tři otázky pro Toru Jošioka, manažera integrace systémů dynamiky vozidla

Jak přišla myšlenka G-Vectoringu na svět?

Vymysleli ji studenti techniky v Kanagavě. Nás to zaujalo a spolupracovali jsme s nimi na dalším vývoji. Mazda zde získala několik vlastních patentů.

Proč tento koncept rozvíjí právě Mazda?

Ideálně odpovídá našemu důrazu na interakci s řidičem, jak ho vystihuje heslo „džinba-ittai“ – kůň a jezdec jedno jsou. Pro G-Vectoring jsou důležité rychlé reakce motoru, což agregáty Sky-Activ ideálně splňují.

Kdybyste ale ke zpomalení použili brzdy, mohli byste jimi zároveň pomáhat stáčivosti vozu pod plným plynem…

Brzdy nelze ovládat dost rychle a přesně – mají reakční prodlevu a také mění své chování se zahřátím. A přibrzďovat kola pod plynem, to jde jednoznačně proti přirozenému chování vozidla a čitelnosti pro řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard Tesco zřejmě dostane pokutu v řádu několika miliard

Největší britská maloobchodní společnost Tesco by v brzké…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Dnes 19:00

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo tajemství: Ostražitý samotář je kvůli rodičům!

Legendární Ota Černý (72) prozradil Jágrovo…

Vedl hokejový tým Kladna i sportovní redakci České televize, řada diváků ho má v paměti i jako kulatého…

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

 

iSport.cz

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth kapituloval, Gudas se pral

ONLINE: Columbus - Philadelphia 1:0. Neuvirth…

ONLINE | Český souboj nabízí dnešní střetnutí Columbusu s Philadelphií. Na straně domácích už se těší na play…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…