19.6. 2016 Martin Frei

Mazda G-Vectoring: Umění přenášet váhu

 

Dnešní auta si do zatáček pomáhají přibrzďováním jednotlivých kol. Mazda tvrdí, že to řidiče připravuje o cit, a vyráží přesně opačným směrem. Zkoušíme její systém G-Vectoring.

Asistenčních systémů přibývá. Auta za nás parkují, zpomalují, drží se v jízdním pruhu – a také zatáčejí. Oblibu v poslední době získaly samosvorné diferenciály a zejména elektronické náhražky působící na brzdy. Jejich účinek na vnitřní straně oblouku připomíná otáčení kajaku kolem zasazeného pádla. Zdání kočičí mrštnosti dodá i důstojným kočárům s těžkou přídí a řidič snadno získá hrdost závodníka.

Podle konstruktérů Mazdy to však má zásadní chybu. V autě s elektronicky zapíchnutým pádlem se z volantu stává zbytečný kus hmoty a z řidiče přihlížející pasažér. Pro jedince, který jezdí rád a s citem, má přitom právě odezva ve volantu a souznění s vozem větší cenu než rekordní časy a schopnost ujet všem ostatním. Proto Mazda přichází se systémem G-Vectoring. Dynamiku vozidla neovlivňuje brzdami, ale ubíráním a přidáváním plynu. A především neobchází volant a ruce řidiče, naopak jim předává hlavní roli.

Funguje to zcela jednoduše. Když vůz směrujeme dovnitř oblouku, výkon motoru mírně klesne, aby se více zatížila přední kola. Jakmile volant rovnáme zpátky, opět přidá, aby zatížením zadní nápravy posílil stabilitu.

Zákazníci najdou G-Vectoring na podzim v omlazené trojce. Nás Mazda minulý týden pozvala na testovací okruh Ceram u Paříže. Zde jsme mohli opakovaně projíždět tratě několika různých profilů s upravenými auty současné generace. Systém v nich šlo střídavě zapínat a vypínat, abychom o jeho přínosech získali jasnou představu.

Musíme uznat, že se celou věc povedlo naladit velmi jemně. Úbytek točivého momentu motoru je tak malý, že ho jako zpomalení nebo zrychlení vůbec nezaznamenáme – řádově se pohybuje kolem pěti newtonmetrů. Efekt v příčné ose ale cítit je – přenesení váhy dopředu skutečně nutí auto zatočit poslušněji. Výmluvnou ukázkou je táhlá mírná zatáčka konstantního poloměru, kterou projíždíme stokilometrovou rychlostí. Teoreticky by stačilo zvolit správný úhel a v něm volant držet celou dobu. Ve skutečnosti jím ale kolem optimální polohy mírně kolébáme – jednak proto, že nejsme roboti, ale také kvůli reakcím na hrboly. Právě při těchto minimálních pohybech nabídne G-Vectoring zřetelně víc jistoty, jelikož jej příď vozu poslouchá s neobvyklou bezprostředností. O to méně je třeba dodatečných korekcí, což jízdě dodává klid a uvolněnost.

Sundáním nohy z pedálu nebo brzděním se systém deaktivuje, při dynamické jízdě tedy výhodu nepřináší. Což ovšem není na škodu, protože brzděním se váha přenáší dopředu tak jako tak. To zároveň odpovídá na otázku, jestli toho Mazda nenabízí nějak málo. Zaplať pánbůh ano. G-Vectoring zlepšuje chování vozu, když to fyzika umožňuje a pomůže to řidiči. Do sportovní jízdy mu ale nekecá a na limitu přilnavosti se nesnaží nic zamaskovat. Jde tím přímo proti dnešnímu trendu omezování řidiče, a to je jedině dobře.

Tři otázky pro Toru Jošioka, manažera integrace systémů dynamiky vozidla

Jak přišla myšlenka G-Vectoringu na svět?

Vymysleli ji studenti techniky v Kanagavě. Nás to zaujalo a spolupracovali jsme s nimi na dalším vývoji. Mazda zde získala několik vlastních patentů.

Proč tento koncept rozvíjí právě Mazda?

Ideálně odpovídá našemu důrazu na interakci s řidičem, jak ho vystihuje heslo „džinba-ittai“ – kůň a jezdec jedno jsou. Pro G-Vectoring jsou důležité rychlé reakce motoru, což agregáty Sky-Activ ideálně splňují.

Kdybyste ale ke zpomalení použili brzdy, mohli byste jimi zároveň pomáhat stáčivosti vozu pod plným plynem…

Brzdy nelze ovládat dost rychle a přesně – mají reakční prodlevu a také mění své chování se zahřátím. A přibrzďovat kola pod plynem, to jde jednoznačně proti přirozenému chování vozidla a čitelnosti pro řidiče.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Nové Audi A7 Sportback odhaleno. Evoluce tvarů, revoluce techniky

Včera

Podle očekávání prošel design druhé generace Audi A7 jen evoluční proměnou. Za to v útrobách se událo dost, všechny verze budou hybridní!




Blesk.cz

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat můžete polévky, dýně i čokoládu

22 tipů na víkend: Prahou poběží zombie! Mlsat…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr ale ztratil vedení 2:0

Villarreal – Slavia 2:2. Cenná remíza, český mistr…

Fotbalisté pražské Slavie remizovali ve Villarrealu 2:2 ve třetím kole Evropské ligy v souboji o první místo ve…

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí rozhodli z brejků

Lugano - Plzeň 3:2. Zklamání pro favorita, domácí…

Fotbalisté Plzně ve třetím utkání v základní skupině Evropské ligy nečekaně prohráli na hřišti Lugana 2:3 a…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…