Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda Pathfinder XV-1: Že jste o tomto teréňáku nikdy neslyšeli?

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Mazda XV-1 je hranaté auto, co se jmenuje jako současný pick-up Nissanu, a které vypadá jako mix mezi původním Land Cruiserem, španělskou Santanou či britským Defenderem . Jak vlastně vzniklo?

Nenechte se zmást, tohle opravdu není Toyota Land Cruiser s logem Mazdy. I když se tato domněnka při prvním pohledu na obrázky temně zeleného terénního vozu na mysl hodně vkrádá. V zásadě jsou pouze dvě místa na světě, kde můžete toto auto spatřit na vlastní oči. Buďto se vydáte do Německa, konkrétně do bavorského městečka Augsburg, kde najdete unikátní muzeum Mazdy pana Freye (neplést se Švýcarem Emilem Freyem), kde je tento zvláštní vůz k vidění. Nebo si koupíte letenku do Barmy (přesný název státu je Svazová republika Myanmar) v jihovýchodní Asii. Tady na Mazdu Pathfinder XV-1 údajně narazíte celkem často.

Potřebujeme auta – terénní!

Barma, země nacházející se na západní straně poloostrova Zadní Indie, omývaná vodami Bengálského zálivu, měla podobně jako jiné státy v této lokalitě (ale i jinde v rozvojovém světě) dost pohnutou historii. Barmská „Mazda jeep“, jak se toto auto občas nazývá, byla vyvinuta v Japonsku v Hirošimě na sklonku 60. let. Někdejší japonská vláda se, pravděpodobně v zájmu boje o sféru vlivu mezi západem a východem, dost angažovala právě v Barmě.

Už v 60. letech se do této země dovážely náklaďáčky firmy Hino. A dále zde dokonce probíhala výroba vozu Mazda B360/B600 Pick-up, a to údajně od roku 1963 pravděpodobně do poloviny 80. let. Alespoň tak to uvádí internetový zdroj Curbside Classic, z něhož jsme informace o Mazdě Pathfinder XV-1 mimo jiné čerpali.

Vpravo, nebo vlevo?

Výrobu Mazdy XV-1 zahájili v Barmě na základě technické dokumentace z Japonska v letech 1972 až 1973. Od samého začátku mělo auto levostranné řízení a hlavním smyslem výroby bylo motorizovat armádu. V obou případech se jednalo o požadavek někdejšího diktátora, generála Nei Wina, který nařídil, že od roku 1970 se bude v zemi jezdit vpravo. Auta s pravostranným řízením, kterých je údajně v Barmě hodně, samozřejmě pocházejí z dovozu z okolních zemí, mimo jiné i z Japonska, zejména z 60. let.

Vzhledem k tomu, že soukromé vlastnictví auta bylo v Barmě v 70. a 80. letech takřka nemožné (pokud jste tedy nebyli sám zmíněný generál, případně jeho posluhovači), šla veškerá produkce „jeepu“ od Mazdy do státní sféry, kontrolované takzvanou Revoluční radou, tedy vlastně armádou.

Kupodivu během výroby Mazdy XV-1 vzniklo několik verzí tohoto vozu, lišících se karoserií. Ta je samozřejmě takzvaná podvozková, využívající rám z tuhých válcovaných ocelových profilů. Dle výše uvedeného serveru je v Barmě údajně k vidění vůz se dvěma bočními dveřmi a tudíž dvoumístnou kabinou, na níž navazuje korba, tedy vlastně klasický pick-up. Tato verze má své místo v německém muzeu Mazdy. Dále se mohou auta lišit některými detaily karoserie. Uvedený server mluví o faceliftu, ovšem moc toho o něm uvádí. Auta před a po modernizaci se údajně navenek liší děleným čelním sklem (starší verze) oproti sklu vcelku, používaného u novější varianty vozu.

Bez ohledu na to je druhou karosářskou verzí čtyřdveřové „kombi“, tedy auto s kovovou kabinou po celé délce a vlastně určené primárně pro přepravu osob. Zatímco dvoudveřová verze pick-up existovala jak s krátkým tak také prodlouženým rozvorem, vyráběla se varianta se čtyřmi dveřmi (tedy kombi) pouze s dlouhým rozvorem náprav.

Určitě je to čtyřválec

O pohonu této mazdy se údaje liší. Zatímco zdroje z německého muzea uvádějí, že terénní Mazdu pro Barmu poháněl zážehový čtyřválcový motor o výkonu 90 koní (66 kW), ovšem o neznámém zdvihovém objemu, internetový portál Curbside Classic udává, že auto poháněl vznětový čtyřválec o objemu 2,0 litru. Výkon však neudávají.

Oba zdroje se ale shodují na převodovce, která je manuální třístupňová. Auto má poháněná všechna kola. Zda stále, nebo s přiřaditelnou přední nápravou, je otázkou. Pravdou je, že z dostupných obrázků není v kabině vidět žádná další (menší) páka, kterou by se „předek“ připojoval. Údajně je však transfer (rozdělovací převodovka) vybaven kromě běžného převodu také redukcí.

V brzké době máme v plánu navštívit vzpomínané muzeum Mazdy v Německu a tudíž se s Mazdou Pathfinder XV-1 setkáme tváří v tvář. Pokud se nám podaří zjistit další podrobnosti o tomto málo známém autě, článek posléze doplníme o další reálie.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)