Mazda RX-9: Bude to hybrid! Ale s Wankelem...
Rotační motor podle návrhu německého konstruktéra Felixe Wankela byl v popředí zájmu automobilek naposledy v 60. letech. Tehdy se dokonce mluvilo o tom, že by mohl nahradit klasický pístový spalovací motor. Ač se jeho vývojem zabývala celá řada firem (Citroën, Mercedes-Benz), jediná, kdo vydržel, byla japonská Mazda a její vedoucí vývoje Kenichi Yamamoto, jenž stál právě v 60. letech u počátku vývoje tohoto motoru na základě licence od dávno zaniklé německé automobilky NSU. Posléze se stal vedoucím skupiny konstruktérů, která na rotačním motoru u Mazdy pracovala dále, přičemž měl pro tyto agregáty osobní slabost. A jelikož se s léty dostal do nejvyššího managementu japonské značky, trval vývoj Wankelů pod hlavičkou Mazdy až do třetího tisíciletí. A zdá se, že trvá dál. Alespoň podle posledních zpráv.
Návrat po osmi letech?
Mazda stále mluví o nástupci RX-8. Na trhu by se měl podle nejnovějších zpráv objevit v roce 2020, tedy po osmi letech odmlky. Opět se má jednat o kupé, přičemž pod jeho kapotou má pracovat nové srdce, jemuž se zatím říká SkyActiv-R. „R“ jako rotary a SkyActiv je už nějaký čas u Mazdy vlastně všechno.
Připravovanou RX-9 ale nebude rotační motor pohánět sám. Bude mu v tom pomáhat elektromotor, takže půjde vlastně o hybridní poháněcí ústrojí, poprvé kombinující elektromotor s rotačním agregátem. O žádných technických podrobnostech zatím nepadlo jediné slovo. Snad jen, že by mělo jít o takzvaný poloviční hybrid, v němž je elektromotor použit primárně v roli spouštěče spalovací pohonné jednotky, výrobce proudu a také pomocníka v případě potřeby vyššího výkonu. Nechme se překvapit. Auta jako RX-9 budeme očekávat opravdu rádi.