Mazda a Wankel: Vývoj pokračuje
Poslední Wankel pro sériový model značky Mazda byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5. Od té doby se objevují více či méně zaručené zprávy o uvedení nebo naopak úplném zrušení vývoje nového rotačního motoru.
Trochu světla do situace kolem rotačních motorů nyní ve Frankfurtu nad Mohanem vnesl Masamichi Kogai, prezident automobilky Mazda, který podle britského magazínu Autocar potvrdil, že společnost má i nadále tým specialistů, pracujících na novém motoru.
Cílem tohoto vývojového týmu je dosáhnout u rotačního motoru spolehlivosti, spotřeby paliva i oleje a emisí CO2 srovnatelnými s podobně výkonnými konvenčními zážehovými motory. Pro dosažení vyššího výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů má mimo jiné přispět i nový systém zapalování.
Podle starších informací Autocaru má zhruba třicetičlenný vývojový tým z automobilky Mazda spolupracovat s japonskými technickými univerzitami a dokonce i s NASA na materiálu, který lépe odolá neustálému kontaktu mezi rotorem a skříní.
Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv.
V souvislosti s potvrzením o pokračujícím vývoji rotačního motoru se samozřejmě objevují i spekulace o jeho představení pod kapotou nového sportovního vozu.
Nejoptimističtější varianta očekává premiéru v roce 2017 v rámci oslav 50. výročí spuštění sériové produkce modelu Cosmo Sports a druhou nejodvážnější variantou je rok 2018, kdy bude Mazda pro změnu slavit 40 let od představení první generace modelu RX-7. Za nejrealističtější je ovšem považováno uvedení v roce 2020, tedy v období oslav stého výročí od založení značky.
Nová sportovní Mazda s rotačním motorem má podle dřívějších zpráv využívat platformu aktuální MX-5. Nový motor má být nabízen nejprve v atmosférickém provedení a v závislosti na výsledcích testů spolehlivosti jej má později doplnit i přeplňovaná verze.
Mazda a Wankel v minulosti
Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.
Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.
S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.