Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda a Wankel: Vývoj pokračuje

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Japonská automobilka má stále tým, který pracuje na vývoji nového rotačního motoru, jehož výsledkem se má stát obnovení sériové produkce.

Poslední Wankel pro sériový model značky Mazda byl v Japonsku vyroben v červnu roku 2012 a byl jím dvourotorový motor Renesis pro model RX-8. Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5. Od té doby se objevují více či méně zaručené zprávy o uvedení nebo naopak úplném zrušení vývoje nového rotačního motoru.

Trochu světla do situace kolem rotačních motorů nyní ve Frankfurtu nad Mohanem vnesl Masamichi Kogai, prezident automobilky Mazda, který podle britského magazínu Autocar potvrdil, že společnost má i nadále tým specialistů, pracujících na novém motoru.

Cílem tohoto vývojového týmu je dosáhnout u rotačního motoru spolehlivosti, spotřeby paliva i oleje a emisí CO2 srovnatelnými s podobně výkonnými konvenčními zážehovými motory. Pro dosažení vyššího výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů má mimo jiné přispět i nový systém zapalování.

Podle starších informací Autocaru má zhruba třicetičlenný vývojový tým z automobilky Mazda spolupracovat s japonskými technickými univerzitami a dokonce i s NASA na materiálu, který lépe odolá neustálému kontaktu mezi rotorem a skříní.

Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv.

V souvislosti s potvrzením o pokračujícím vývoji rotačního motoru se samozřejmě objevují i spekulace o jeho představení pod kapotou nového sportovního vozu.

Nejoptimističtější varianta očekává premiéru v roce 2017 v rámci oslav 50. výročí spuštění sériové produkce modelu Cosmo Sports a druhou nejodvážnější variantou je rok 2018, kdy bude Mazda pro změnu slavit 40 let od představení první generace modelu RX-7. Za nejrealističtější je ovšem považováno uvedení v roce 2020, tedy v období oslav stého výročí od založení značky.

Nová sportovní Mazda s rotačním motorem má podle dřívějších zpráv využívat platformu aktuální MX-5. Nový motor má být nabízen nejprve v atmosférickém provedení a v závislosti na výsledcích testů spolehlivosti jej má později doplnit i přeplňovaná verze.

Mazda a Wankel v minulosti

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (17)
Avatar - praděda7
21. 9. 2015 15:03
RX3
Měl jsem svého času kámoše s RX3. Měl před tím i RX100 i RX2 Capellu. Motory spravoval doma v prádelně. Motor byl lehoučký, dal se vytáhnout s vozu rukama. Těsnění rotoru měl vyměněné do dvou hodin. :-!
21. 9. 2015 14:23
Re: Palec nahoru
Furt nas natahuju. Bude-nebude-bude-nebude. Ak nebude, tak podla mna Mazda strati velky kus image. Robia veci technicky zaujimavo a odlisne, to je pre mnohych, ktori mame radi vseliake technicke lahodky, velke plus pre image znacky. A prave v tomto je wankelov motor ta dolezita ceresnicka na torte. Skyactiv je super, ale je to len mala technicka odlisnost od zvysku konfekcie autmobiloveho sveta. Chce to ten wankel!
Avatar - Individualita
21. 9. 2015 13:03
Re: Já z toho moc radosti nemám
Ten šestivál je bohužel velmi pravděpodobně utopie. Ten bych osobně v M6 rád viděl (a možná pak i koupil). Jinak nemyslím, že by wankel nějak zdržoval tebou popsané motory...
Avatar - KANKUNEN
21. 9. 2015 12:42
Já z toho moc radosti nemám
Myslím si, že dříve než bude vyvinut použitelný wankel, tak budou vynalezeny vhodné baterky a pro auta a tím skončí pomalu spalováky. Raději bych viděl MZD3 MPS a třeba V6 benzín skyactive pro staromilce. Uvidíme s čím bude jezdit CX9, můj tip je 2,5 t.
Avatar - Bully_
21. 9. 2015 11:07
Re: Palec nahoru
I kdyz samotni majitele RX-ek casto tvrdi cokoliv, kazdy se jich "folklorne" po 100 tkm pta, kolikaty uz maji v aute motor. Prestava to byt az takova legrace, kdyz skoro kazdy prizna, ze uz aspon druhy. Na druhou stranu se da vsechno sehnat rel. levne a i ten novy motor je vychazi casto levneji a s min komplikacemi, nez repase toho puvodniho.
Nehlede na opravdu vysokou spotrebu oleje i benzinu (zli jazykove tvrdi, ze se u Wankelu olej nemeni, ale doleva), treba nutnost ohrivani motoru na volnobeh pred vyjetim. RX 7 i 8 se i ve vybornem stavu daji sehnat oproti jinym sportovnim vozum hodne levne a kazdy pocita s tim, ze co usetri na nakupni cene, to do nich nasype behem jejich provozu.
Chapu, ze majitel takoveho auta ho proste musi milovat, ale pro me by to pres vsechny jeho prednosti nebylo to prave. Nejsem automechanik a nechce se mi ani sledovat hodnota rosneho bodu pred kazdou vyjizdkou. Jsou i jina auta, co jdou tocit skoro jak motorka, da se s nimi denne zachazet jako se sportakem a pritom vyzaduji jenom servis adekvatni jejich pouzivani.
Ale treba to ten tajny tym Mazdy nejak vyresi a tenhle clanek nebude jenom v duchu toho o patentu na letajici auto od Toyoty, nebo o kom to tu nedavno psali :-)