5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?
Automobilka McLaren po oživení v roce 2010 čile expanduje. Nabízí tři modelové řady – základní Sports Series (570S a spol.), Super Series (720S) a vrcholnou Ultimate Series. Právě poslední z nich se představuje v nové generaci, když po P1 přichází model pojmenovaný po slavném brazilském závodníkovi Senna. Ten se představil zákazníkům tento víkend, přičemž automobilka o něm prozradila i množství detailů. Pojďme si jeho tajemství odhalit:
Prosklené dveře
První fotografie ukazují, že McLaren Senna není zrovna krásný automobil, při jeho vzniku se myslelo primárně na aerodynamiku než na design. Co však mezi fanoušky způsobilo zřejmě největší poprask, není obří křídlo na zádi, ale jeho prosklené dveře, boční okna totiž doplňuje další prosklená část v jejich spodní části.
Vyrobeny jsou z odolného skla „Gorila Glass,“ využívaného třeba v mobilních telefonech. Podle vedoucího modelové řady McLarenu Andyho Palmera mají tato okna dále zlepšit výhled z auta. Hmotnost však nesnižují, takové dveře dokonce váží o trochu více než ty běžné, a tak bude k dispozici i možnost nahrazení skleněných panelů lehčím karbonovým dílem.
Dveře se mimochodem otevírají k nebi, zasahují až do střechy, což spolu s rozdělenými bočními okny připomíná řešení z legendárního McLarenu F1.
Minimalistická kabina
Právě proskleným dveřím se musela přizpůsobit i kabina vozu. Otevírání dveří se tak spolu s elektrickým stahováním oken přesunulo ke stropu. Na této konzoli je přitom umístěno také startovací tlačítko.
Samotný interiér je minimalistický a v maximálně možné míře odlehčený. Na volantu nejsou umístěna žádná tlačítka, aby se řidič plně soustředil na jízdu. Hlavní roli uvnitř hrají karbonová vlákna, sedadla a část palubní desky jsou čalouněny alcantarou, případně kůží. Jakékoliv ozdobné obložení tu chybí, zbytečně by zvyšovalo hmotnost auta. Nijak zakryty nejsou ani plynové vzpěry otevírající dveře, aby se ušetřilo pár gramů.
Právě kvůli tomu Sennovi chybí i zavazadlový prostor, vždyť bagáž by zbytečně zvýšila hmotnost auta. Prostor na zavazadla se tak omezuje jen na jakousi komoru za sedadly, kam se vejdou dvě přilby a závodní obleky. Víc převážet v tomhle superautě přece nepotřebujete!
Tato redukční dieta se přitom vyplatila. Suchá hmotnost Senny činí pouhých 1.198 kilogramů, což z něj dělá nejlehčí sériový McLaren od dob legendární F1. Třeba oproti už tak lehké 720S se podařilo uspořit dalších 220 kilogramů!
Čtyřlitrový motor
Právě snaha o co nejnižší hmotnost je důvodem, proč na rozdíl od posledního člena Ultimate Series, modelu P1, není Senna plug-in hybridem. Spoléhá se výhradně na spalovací motor, konkrétně čtyřlitrový osmiválec s dvěma turbodmychadly původem ze 720S. Oproti němu však výkon narostl o 80 koní na celkových 800 koní (588 kW), hezky kulatý je i točivý moment 800 N.m (+30 N.m proti 720S). To znamená, že poměr výkon:váha činí 667 koní na tunu. U McLarenu P1 to mimochodem bylo „jen“ 623 koní na tunu.
Motor využívá suché mazání nebo plochou klikovou hřídel, což je technika odvozená ze závodních aut. Lehké materiály pak opět snižují hmotnost. Kvůli ní se šetřilo také na těsnících materiálech, podle McLarenu tak agregát bude hodně slyšet. Jezdci se mají těšit na zvuk nasávaného vzduchu ze „šnorchlu“ na střeše nebo nízkofrekvenční zvuky pracujícího motoru. Ty dokonce budou zesíleny pomocí speciální struktury karbonového monokoku.
Osmiválec spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Přestože je Senna tak ostrým nástrojem, základním nastavením je režim automatického řazení, řadit se však dá samozřejmě i manuálně, a to pomocí pádel pod volantem. Ta jsou karbonová, přičemž podle McLarenu jsou přizpůsobena tomu, že je pilot bude používat jak s řidičskými rukavicemi, tak bez nich. Nastavení chování motoru a převodovky pak bude možné upravit v třech režimech (Comfort, Track a Sport).
Vynikající aerodynamika
Jak již bylo v úvodu řečeno, tvary Senny ovlivnila snaha o co nejlepší aerodynamiku. Proto když se na auto podíváte shora, zjistíte, že jeho karoserie připomíná vodní kapku, což je z hlediska aerodynamiky ten nejúčinnější tvar. To ale není všechno, Senna dostal do vínku také aktivní aerodynamiku, tedy nastavitelné spoilery vpředu i vzadu, které dokážou zvýšit přítlak v případě potřeby. Důležitou součástí systému je zadní přítlačné křídlo, které je v nejvyšším bodě umístěno 1.219 mm nad vozovkou. Je dvojité, vyrobené z karbonových vláken a pomocí hydrauliky neustále optimalizuje míru přítlaku a aerodynamické rovnováhy. V případě ostrého brzdění navíc funguje jako vzduchová brzda. Zmínit musíme i dvojitý difusor z karbonových vláken, zhotovený z jednoho kusu, který začíná už u zadní nápravy. Aerodynamice pak byly přizpůsobeny také diodové světlomety.
Podvozek
Zážitkům za volantem je uzpůsoben také podvozek. Adaptivní hydraulické zavěšení s dvojitými lichoběžníky (RaceActive Chassis Control II) spolupracuje s aktivními aerodynamickými prvky také, aby přineslo co největší sepjetí řidiče se strojem. Podvozek umí upravit svoji tuhost i světlou výšku, specialitou jsou též hydraulické stabilizátory. Nastavení lze přepínat, přičemž vrcholem je mód Race, spínatelný speciálním tlačítkem na stropě.
Senna ale neumí jen rychle jezdit, ale také parádně zpomalovat. O to se starají karbon-keramické disky, údajně ty nejpokročilejší, jaké kdy McLaren použil u svého produkčního auta. Obutí bylo vyvinuto s Pirelli, konkrétně se jedná o pneumatiky P Zero Trofeo R. Navrženy jsou pro použití na závodních okruzích, jsou však povolené i na běžných silnicích. Kola jsou k dispozici jediná, ze superlehké slitiny, s centrálním upevněním pro rychlou zastávku v boxech...