Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren Senna: Nejnovější hypersport z Wokingu dostal jméno trojnásobného šampiona F1

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 10. 12. 2017
30
4
Zobrazit náhledy (30)
McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna McLaren Senna
McLaren odhalil nejnovější přírůstek do rodiny svých supersportů. Projekt s kódovým označením P15 se nakonec jmenuje Senna po brazilském závodníkovi.

Ayrton Senna da Silva získal v barvách McLarenu všechny své tituly mistra světa formule 1 (1988, 1990 a 1991). Britský tým sice na úspěchy v královně motoristického sportu, pokud se takto dá ještě nazvat, už jen vzpomíná, ale nejnovější supersport pojmenoval právě po kontroverzním Brazilci, který zahynul při Grand Prix San Marina 1. května 1994, už v kokpitu modrobílého Williamsu FW16.

McLaren Senna, součást firemní Ultimate Series, má sice i silniční homologaci, ale jako ryba ve vodě se bude cítit spíše na okruhu. Je proto náležitě vybaven. Design vychází ze současných vozů značky, byl však pochopitelně podřízen co nejdokonalejší aerodynamice. Auto určitě nevyniká bůhvíjakou krásou, důležitá je funkce... To lze poznat už na masivním předním splitteru, chladicích otvorech takřka po celé karoserii, mohutném zadním křídle s aktivními prvky i dvojitém difuzoru pod ním. Masivní spoiler se v základní poloze nachází 1219 mm nad vozovkou. Nejzajímavějším prvkem jsou určitě částečně průhledné dveře.

Čtyřlitr a karbon

Za zády dvoučlenné posádky trůní vlastní motor M840TR se dvěma turby. Nemá tedy prapůvodních 3,8 l, ale rovnou čtyři litry jako dříve představený 720S a 800 koní (588 kW), což z něj dělá nejvýkonnější vůz značky pro běžný provoz, kterému nepomáhá elektromotor. Samozřejmě nepřišel o typická dvě turba. Točivý moment vrcholí 800 N.m, které putují prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky jen dozadu. Kromě plně samočinného základního nastavení lze řadit i páčkami.

Podvozek včetně skořepiny Monocage III i karoserie jsou z uhlíkových vláken. Šasi tvoří dvojité lichoběžníkové závěsy a adaptivní hydraulické tlumiče spolu s náhradou příčných zkrutných stabilizátorů RaceActve Chassis Control II. Senna má čtyři režimy kompletního nastavení: Comfort, Sport, Track a Race, ten poslední přitlačí auto maximálně k asfaltu.

Bez provozních kapalin i posádky váží pouze 1198 kg, od dob ikonického F1 je tak nejlehčí a oproti 720S zhubl zhruba 220 kg. 668 koní na tunu určitě zprostředkuje pilotovi i případnému spolujezdci maximální jízdní zážitky. Akcelerační parametry však zatím neznáme. Auto má speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo R a lehounká litá kola s centrálním upevněním. Za nimi se nachází karbon-keramické kotouče, výroba každého trvá sedm měsíců. Vývojovým pilotem projektu P15 byl i synovec Ayrtona Senny Bruno, který pro McLaren pracuje a sám odjel v letech 2010-12 46 GP za Hispania Racing, Lotus Renault GP a Williams, byť bez výraznějšího úspěchu.

Minimalista

Minimalistický kokpit, také karbonový, obsahuje vše potřebné: úzký displej pod volantem s nejdůležitějšími daty (otáčkoměrem, zařazeným převodem a aktuální rychlostí), další výklopný, středovou obrazovku informačního systému, zadní kameru a audio aparaturu. Otevírání dveří, stahování spodní části dvoudílných oken a tlačítko pro startování motoru se přestěhovaly na strop spolu s nastavením závodního módu. Na tříramenném volantu žádné ovladače nenajdeme. Sedačky v Alcantaře nebo kůži bude vyrábět McLaren na míru. Prostor pro zavazadla (přilby a rukavice?) se nachází za nimi.

„Sennu“ uvidíme naživo při oficiální výstavní premiéře na 88. ročníku autosalonu v Ženevě. Výroba se rozběhne ve Wokingu až ve třetím čtvrtletí příštího roku. Za každý kus z limitované pětistovky, kterou hodlá převážně ručně postavit, si McLaren naúčtuje 750 tisíc liber, tedy 21,8 milionu korun. S daní. Nikdo snad nečekal, že okruhová střela bude levná... Pokud ale chcete rozbíjet prasátko, máte smůlu, už jsou všechny prodané. Připomeňme, že divize McLaren Automotive pro výrobu silničních vozů vznikla teprve před 7 lety, v roce 2010.

V Ultimate Series bude následovat třímístný BP23, duchovní nástupce zmiňovaného F1, který se představí v roce 2019 a vznikne jich stylových 106 kusů dle předchůdce.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Stewee
Jestli jsem to správně pochopil
| 11. 12. 2017
Súhlasím, Senna urobil bielym ponožkám v mokasínoch medzi motofanúšikmi väčšiu reklamu, ako Michael Jackson medzi fanúšikmi hudby. Tá Suzuka + Senna + NSX je večná!
Avatar - Hammunasakra
Design
| 10. 12. 2017
Avatar - beibej
Design
| 10. 12. 2017
U McLarenu platí čím novější tím hnusnější. F1 je legenda nejen výkonová ale i designová. MP4-12 bylo jako mix Gallarda a F1. Pak už se mi žádný další "mek" nelíbil. :no:
Avatar - fostek
Jestli jsem to správně pochopil
| 10. 12. 2017
nejedná se o vrcholný model. Ten bude následovat. A v této souvislosti je použití jména Senna zbytečné. Senna se měl jmenovat nejen ten nejvyšší, nejdražší a nejrychlejší model, ale podle mého názoru jenom extra neskutečná v pár kusech vyrobená limitka z něj.

JInak , nějak ve mě zůstává to video ze Suzuky...mokasíny a meziplyny. Kdo zná, ví. A proto civilní auto spjaté s Ayrtonem pro mě zůstává NSX.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku