Mercedes-Benz A 160 - Áčko - tentokrát s ESP!

Mercedes-Benz A 160 - Áčko - tentokrát s ESP!

 
 

Aféra Mercedesu A s nezvládnutým tzv. Losím testem je již pár měsíců za námi, a tak je ideální doba na to vyzkoušet inovované áčko. To prošlo řadou úprav na podvozku (snížení těžiště, 15" kola sériově, ...), ale hlavně je sériově vybaveno vyspělým a drahým systémem ESP (elektronický program stability).

Aféra Mercedesu A s nezvládnutým tzv. Losím testem je již pár měsíců za námi, a tak je ideální doba na to vyzkoušet inovované áčko. To prošlo řadou úprav na podvozku (snížení těžiště, 15" kola sériově, ...), ale hlavně je sériově vybaveno vyspělým a drahým systémem ESP (elektronický program stability).

Předem je nutno říci, že ani předchozí áčko se nepřevracelo "na počkání". K převrácení došlo až při jednom z nejtěžších testů. Aniž bych se chtěl áčka zastávat, jsem přesvědčen, že mnoha výrobcům tehdy zatrnulo, zda novináři neotestují i jejich vozový park. Zcela určitě by se našlo několik dalších aut, u kterých by museli přistižení výrobci přijmout "dodatečná opatření".

Mercedes se k celému problému postavil nejlepším možným způsobem (zároveň také nejdražším) a po inovaci montuje do áček sériově a bez příplatku systém ESP (dříve příplatek cca 1500 DEM). Áčko je pozoruhodným automobilem hlavně pro svou malou délku, která je pro srovnání o 280 (!) mm menší než Felicie. Přesto díky promyšlené konstrukci mají cestující prakticky stejné podmínky na předních i zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je oproti Felicii navíc podstatně větší! ()

Již základní výbava áčka je na velmi vysoké úrovni. Obsahuje např.: ABS, BAS (urychlovač brzdného účinku při náhlém brždění), ESP (elektronický program stability), airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy (viz foto), centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, el. ovládaná př. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, mlhová světla, posilovač řízení, stěrač zadního okna, ukazatel vnější teploty, ukazatel servisních intervalů, čidlo zatížení sedadla spolujezdce (= automatická deaktivace airbagu spolujezdce), prachový filtr, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla (1/3, 2/3), výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a vyhřívané trysky ostřikovačů.

Testovaná verze s optickou úpravou Elegance obsahovala navíc: kožené čalounění sedadel, kapsy na opěradlech, poličku na kazety, anténu pro GSM, automatickou spojku, reproduktory vpředu i vzadu, vyjímatelné sedadlo spolujezdce, klimatizaci, tónovaná skla s modrým filtrem a el. vytápění sedadel vpředu.

Co nás v redakci zajímalo na testovaném áčku nejvíce, bylo samozřejmě praktické vyzkoušení systému ESP a automatické spojky.

Nezkoušeli jsme sice pravý Losí test, ale i svižné projíždění mezi kužely nás přesvědčilo o výborné stabilitě vozu. Pokud jsme rychlost nájezdu mezi kužely úmyslně poněkud přehnali, ESP jen neznatelně (z pozice řidiče) přibrzdilo jedno z kol, tak aby byl případný nekontrolovaný smyk včas zažehnán.

Ovládání áčka je díky vyššímu posezu, posilovači řízení a dobé ergonomii interiéru hračkou a musí být požitkem i pro méně zkušené řidiče. Dvě věci však přeci jen do absolutoria při řízení chybí. Jednak je to velmi široký A-sloupek, přes který je možno přehlednout i "slona". Druhou vadou na kráse je výrazný odraz šedé přístrojové desky v předním skle. Přitom zde by vše vyřešil tmavší materiál horní části př. desky.

Zážehový čtyřválec o objemu 1,6 podává nejvyšší výkon 75 kW a s áčkem dokáže vyvinout rychlost přes 180 km/h. Jeho odhlučnění v interiéru by však mohlo být lepší, protože je v celém spektru otáček poměrně slyšet a nad čtyřmi tisíci ot/min hluk ještě stoupne.

Testovaný vůz byl vybaven tzv. automatickou spojkou (22 000,- Kč). Jde vlastně o mezistupeň mezi klasickým řazením a automatem. Chybí pedál spojky, ale řazení jednotlivých stupňů zůstává na řidiči. Spojku ovládá chytrá elektronika sama.

I když tento systém používá již např. Renault Twingo, kupodivu se mu nedostává zatím "slyšení" u více výrobců i když naše zkušenosti jsou více než pozitivní. Rozjezd se provede jednoduše tak, že zařadíte jedničku a po sešlápnutí plynu elektronika jemně uvolní spojku a vůz se plynule rozjede. Další rychlosti se řadí jen s ubráním plynu. Řazení probíhá tak jistě a samozřejmě, že neinformovaný spolujezdec by si pravděpodobně ani nevšiml, že v tomto voze chybí spojkový pedál. Po několika kilometrech s tímto "zařízením" nechápeme, jak to že s automatickou spojkou nejezdí už většina aut. Shodli jsme se na tom, že v případě automatické spojky není nad vlastní zkušenost.

Základní verze A140 stojí 575.000 Kč, testovaná špičkově vybavená verze se ovšem dostala až nad hranici osmi set tisíc korun. Takováto cena se však zvláště u nás stává dosti vážnou překážkou pro větší odbyt áčka jako takového. Nezabrání tomu zřejmě ani mimořádná kvalita zpracování a image značky Mercedes

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 575 000 Kč Cena v testované výbavě: 818 027 Kč

Základní výbava:ABS, BAS (urychlovač brzdného účinku při náhlém brždění), ESP (elektronický program stability), airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy (viz foto), centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, el. ovládaná př. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, mlhová světla, posilovač řízení, stěrač zadního okna, ukazatel vnější teploty, ukazatel servisních intervalů, čidlo zatížení sedadla spolujezdce (= automatická deaktivace airbagu spolujezdce), prachový filtr, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla (1/3, 2/3), výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a vyhřívané trysky ostřikovačů.

Výbava testovaného vozu:základní + kožené čalounění sedadel, kapsy na opěradlech, poličku na kazety, anténu pro GSM, automatickou spojku, reproduktory vpředu i vzadu, vyjímatelné sedadlo spolujezdce, klimatizaci, tónovaná skla s modrým filtrem a el. vytápění sedadel vpředu

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.1 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 390 / 1190
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1108 / 392
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3575
b) šířka (mm): 1719
c) výška (mm): 1575
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj

Hledáte luxus do města? Prestiž malé ojeté třícípé hvězdy…

Mercedes-Benz A bude v nové generaci praktičtější a prostornější (+spy video) Mercedes-Benz A bude v nové generaci praktičtější a prostornější (+spy video)

Čtvrtá generace Mercedesu A má dorazit v průběhu roku…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Belgická ulice na Vinohradech zkrásněla. Zatím sem mohou jen chodci

Belgická ulice na Vinohradech zkrásněla. Zatím sem…

Belgická ulice na Vinohradech se otevřela chodcům, od 3. října po ní opět začnou jezdit auta. Končí zde první…

50 tisíc voltů do rozkroku! Zhrzená blondýna se pomstila nevěrnému příteli

50 tisíc voltů do rozkroku! Zhrzená blondýna se…

Být nevěrný se nevyplácí. Na vlastní šourek se o tom přesvědčil mladík z Las Vegas. Jeho přítelkyně Mandie…

 

iSport.cz

Zloba po fiasku zůstává. SP mě nebavil, přiznal hvězdný bek USA

Zloba po fiasku zůstává. SP mě nebavil, přiznal…

Experti i oni sami se viděli ve finále, přinejmenším. Jenže přišly tři facky a boj o zlato uvidí Američané leda…

Odvolá Anglie trenéra? Allardyce radil, jak obejít pravidla o přestupech

Odvolá Anglie trenéra? Allardyce radil, jak obejít…

Fotbalovou Anglií otřásá prvotřídní skandál! Deník Daily Telegraph přinesl nahrávku, na níž reprezentační kouč…

 

Reflex.cz

ČNB chce přibrzdit kolotoč hypoték. Přitom ho sama roztočila

ČNB chce přibrzdit kolotoč hypoték. Přitom ho sama roztočila

Na ministerstvu financí se chystá změna zákona o České národní bance. Nová podoba zákona dá do rukou centrální…

Norské národní divadlo „žehlí“ skandál s videem proti Izraeli, které je v duchu nacistické propagandy

Norské národní divadlo „žehlí“ skandál s videem…

Norské národní divadlo v Oslu čelí vážnému obvinění, že nechalo natočit v duchu nacistické propagandy video…