Mercedes-Benz A 160 - Áčko - tentokrát s ESP!

Mercedes-Benz A 160 - Áčko - tentokrát s ESP!

 
 
11.6. 1998

Aféra Mercedesu A s nezvládnutým tzv. Losím testem je již pár měsíců za námi, a tak je ideální doba na to vyzkoušet inovované áčko. To prošlo řadou úprav na podvozku (snížení těžiště, 15" kola sériově, ...), ale hlavně je sériově vybaveno vyspělým a drahým systémem ESP (elektronický program stability).

Aféra Mercedesu A s nezvládnutým tzv. Losím testem je již pár měsíců za námi, a tak je ideální doba na to vyzkoušet inovované áčko. To prošlo řadou úprav na podvozku (snížení těžiště, 15" kola sériově, ...), ale hlavně je sériově vybaveno vyspělým a drahým systémem ESP (elektronický program stability).

Předem je nutno říci, že ani předchozí áčko se nepřevracelo "na počkání". K převrácení došlo až při jednom z nejtěžších testů. Aniž bych se chtěl áčka zastávat, jsem přesvědčen, že mnoha výrobcům tehdy zatrnulo, zda novináři neotestují i jejich vozový park. Zcela určitě by se našlo několik dalších aut, u kterých by museli přistižení výrobci přijmout "dodatečná opatření".

Mercedes se k celému problému postavil nejlepším možným způsobem (zároveň také nejdražším) a po inovaci montuje do áček sériově a bez příplatku systém ESP (dříve příplatek cca 1500 DEM). Áčko je pozoruhodným automobilem hlavně pro svou malou délku, která je pro srovnání o 280 (!) mm menší než Felicie. Přesto díky promyšlené konstrukci mají cestující prakticky stejné podmínky na předních i zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je oproti Felicii navíc podstatně větší! ()

Již základní výbava áčka je na velmi vysoké úrovni. Obsahuje např.: ABS, BAS (urychlovač brzdného účinku při náhlém brždění), ESP (elektronický program stability), airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy (viz foto), centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, el. ovládaná př. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, mlhová světla, posilovač řízení, stěrač zadního okna, ukazatel vnější teploty, ukazatel servisních intervalů, čidlo zatížení sedadla spolujezdce (= automatická deaktivace airbagu spolujezdce), prachový filtr, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla (1/3, 2/3), výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a vyhřívané trysky ostřikovačů.

Testovaná verze s optickou úpravou Elegance obsahovala navíc: kožené čalounění sedadel, kapsy na opěradlech, poličku na kazety, anténu pro GSM, automatickou spojku, reproduktory vpředu i vzadu, vyjímatelné sedadlo spolujezdce, klimatizaci, tónovaná skla s modrým filtrem a el. vytápění sedadel vpředu.

Co nás v redakci zajímalo na testovaném áčku nejvíce, bylo samozřejmě praktické vyzkoušení systému ESP a automatické spojky.

Nezkoušeli jsme sice pravý Losí test, ale i svižné projíždění mezi kužely nás přesvědčilo o výborné stabilitě vozu. Pokud jsme rychlost nájezdu mezi kužely úmyslně poněkud přehnali, ESP jen neznatelně (z pozice řidiče) přibrzdilo jedno z kol, tak aby byl případný nekontrolovaný smyk včas zažehnán.

Ovládání áčka je díky vyššímu posezu, posilovači řízení a dobé ergonomii interiéru hračkou a musí být požitkem i pro méně zkušené řidiče. Dvě věci však přeci jen do absolutoria při řízení chybí. Jednak je to velmi široký A-sloupek, přes který je možno přehlednout i "slona". Druhou vadou na kráse je výrazný odraz šedé přístrojové desky v předním skle. Přitom zde by vše vyřešil tmavší materiál horní části př. desky.

Zážehový čtyřválec o objemu 1,6 podává nejvyšší výkon 75 kW a s áčkem dokáže vyvinout rychlost přes 180 km/h. Jeho odhlučnění v interiéru by však mohlo být lepší, protože je v celém spektru otáček poměrně slyšet a nad čtyřmi tisíci ot/min hluk ještě stoupne.

Testovaný vůz byl vybaven tzv. automatickou spojkou (22 000,- Kč). Jde vlastně o mezistupeň mezi klasickým řazením a automatem. Chybí pedál spojky, ale řazení jednotlivých stupňů zůstává na řidiči. Spojku ovládá chytrá elektronika sama.

I když tento systém používá již např. Renault Twingo, kupodivu se mu nedostává zatím "slyšení" u více výrobců i když naše zkušenosti jsou více než pozitivní. Rozjezd se provede jednoduše tak, že zařadíte jedničku a po sešlápnutí plynu elektronika jemně uvolní spojku a vůz se plynule rozjede. Další rychlosti se řadí jen s ubráním plynu. Řazení probíhá tak jistě a samozřejmě, že neinformovaný spolujezdec by si pravděpodobně ani nevšiml, že v tomto voze chybí spojkový pedál. Po několika kilometrech s tímto "zařízením" nechápeme, jak to že s automatickou spojkou nejezdí už většina aut. Shodli jsme se na tom, že v případě automatické spojky není nad vlastní zkušenost.

Základní verze A140 stojí 575.000 Kč, testovaná špičkově vybavená verze se ovšem dostala až nad hranici osmi set tisíc korun. Takováto cena se však zvláště u nás stává dosti vážnou překážkou pro větší odbyt áčka jako takového. Nezabrání tomu zřejmě ani mimořádná kvalita zpracování a image značky Mercedes

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 575 000 Kč Cena v testované výbavě: 818 027 Kč

Základní výbava:ABS, BAS (urychlovač brzdného účinku při náhlém brždění), ESP (elektronický program stability), airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy (viz foto), centrální zamykání, imobilizér s plovoucím kódem, el. ovládaná př. okna, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, tónovaná skla, mlhová světla, posilovač řízení, stěrač zadního okna, ukazatel vnější teploty, ukazatel servisních intervalů, čidlo zatížení sedadla spolujezdce (= automatická deaktivace airbagu spolujezdce), prachový filtr, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sklopná a vyjímatelná zadní sedadla (1/3, 2/3), výškově nastavitelné bezpečnostní pásy a vyhřívané trysky ostřikovačů.

Výbava testovaného vozu:základní + kožené čalounění sedadel, kapsy na opěradlech, poličku na kazety, anténu pro GSM, automatickou spojku, reproduktory vpředu i vzadu, vyjímatelné sedadlo spolujezdce, klimatizaci, tónovaná skla s modrým filtrem a el. vytápění sedadel vpředu

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.1 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 390 / 1190
Objem nádrže (l):54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1108 / 392
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3575
b) šířka (mm): 1719
c) výška (mm): 1575
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,70
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj

Hledáte luxus do města? Prestiž malé ojeté třícípé hvězdy…

Euro NCAP 2018: Mercedes-Benz A – Pět hvězd bez zásadních nedostatků Euro NCAP 2018: Mercedes-Benz A – Pět hvězd bez zásadních nedostatků

Mercedes-Benz A ve své nejnovější generaci v testech Euro…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová je třetí

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová…

Švýcarská lyžařka Wendy Holdenerová je po prvním kole v čele slalomu na mistrovství světa v Aare. Suverénka…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství komiksu Sunstone

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství…

Hlavní protagonistky komiksu Sunstone jsou krásné lesbičky, které se odvazují tak, že se svážou. Autor Stjepan…