Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Actros: Nová generace představena

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
Mercedes-Benz letos na jaře poodhalil podobu nové generace nákladních vozů modelové řady Actros a nyní představuje konečné sériové provedení.

Nový Mercedes-Benz Actros za posledních sedm let absolvoval náročné testování ve vysokých teplotách v Sierra Nevada a při praktických jízdních zkouškách byl vyslán i za polární kruh. Před uvedením na trh absolvoval 50 milionů kilometrů testování pohonných jednotek, 20 milionů kilometrů na silnici a 2600 hodin dolaďování aerodynamiky v aerodynamickém tunelu.

Aerodynamika

Design nového Actrosu je výrazný, trvanlivý a dynamický. Při čelním pohledu na sebe hlavní pozornost strhne maska chladiče. Kolem ní jsou seskupeny podobně jako u osobních automobilů značky Mercedes-Benz všechny hlavní prvky.

Vzhledem k velkému počtu variant kabiny má nový Actros modulární design. Vzhled všech verzí zůstává jednotný ať už je kabina široká 2,5 nebo 2,3 m, zda je v kabině tunel motoru, nebo ne, a zda je vybavena nízkou nebo vysokou střechou. Všechny verze kabiny jsou plně pozinkované.

Tvar kabiny byl důkladně testován v aerodynamickém tunelu. Cílem bylo dosažení co nejpříznivějšího vlivu na spotřebu paliva. Tomu odpovídá například sklon čelního skla, který přispívá k dobrému obtékání vzduchu kolem přídě a podílí se na snížení spotřeby paliva. Zároveň nezmenšuje interiér a kapacitu úložných prostor nad čelním sklem u vyšších kabin jako jsou Actros BigSpace a Actros GigaSpace.

mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy

K optimalizaci obtékání vzduchu kolem vozu přispívá i tvar předního nárazníku, předních blatníků a obložení boků u sedlového tahače. K lepšímu proudění vzduchu přispívají i deflektory na střeše.

Mezi prvky zlepšující aerodynamiku nového Actrosu patří i stavitelné žaluzie chladiče.

Ty jsou otevřeny na maximum v případě potřeby většího množství chladícího vzduchu, ale v případě, že jeho potřeba méně se uzavřou, aby se zlepšilo obtékání vzduchu kolem přídě.

Osvětlení

Pozornost přitahují svým tvarem připomínajícím bumerang hlavní světlomety. Ty mohou být na přání bi-xenonové. V nabídce budou samozřejmě i mlhové světlomety, odbočovací světla a denní světla tvořená pěti světelnými diodami integrovanými do předního nárazníku.

Součástí výbavy může být osvětlení follow-me-home, kdy světla svítí určitou dobu i po opuštění kabiny. Od ostatních nákladních vozidel na silnici se může nový Actros odlišit i osvětlenou třícípou hvězdou na přední masce. Na přání mohou být z LED zadní svítilny a poziční světla na střeše i v interiéru.

Kabina

Nový Mercedes-Benz Actros nabídne celkem sedm různých verzí kabiny pro dálkovou dopravu. K dispozici bude šířka 2,3 nebo 2,5 m, čtyři varianty střechy a maximální délka 2,3 m. Pět ze sedmi verzí má rovnou podlahu.

Základ nabídky představuje kabina ClassicSpace s šířkou 2,3 m a vnitřní výškou od krytu motoru po strop 1,46 m. Následuje stejná kabina s plochou podlahou, která na výšku nabízí 1,64 m.

Další tři verze kabiny nesou označení StreamSpace. První i druhá jsou široké 2,3 m a liší se výškou od podlahy po strop. Ta je od podlahy po strop 1,79 m, resp. 1,97 m u verze s plochou podlahou. Stejnou výšku nabízí i třetí StreamSpace s celkovou šířkou 2,5 m.

Na vrcholu nabídky kabin jsou 2,5 m široké verze s plochou podlahou označené BigSpace a GigaSpace. Ty nabízejí vnitřní výšku 1,99 m, resp. 2,13 m.

Interiér

Vnitřní prostor kabiny je především u největších verzí rozdělen na několik oddílů pro řízení a odpočinek. Zcela nově navržená palubní deska obklopuje řidiče. Nový je i přístrojový štít s kruhovými přístroji. Ten může doplňovat barevný displej s šířkou 10,4 cm nebo 12,7 cm a u vozů s parkovací kamerou se na něj promítá prostor za zádí.

K nastavení volantu nyní slouží nožní spínač a ve srovnání s předchozí generací je k dispozici mnohem větší úhel nastavení. Nově navržená jsou i sedadla řidiče a spolujezdce. Šířka sedáku se oproti předchůdci rozšířila o 40 mm a s celkovou šířkou 550 mm se jedná o nejširší sedadlo ve své kategorii.

mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy

Mercedes-Benz bude pro řidiče nabízet čtyři typy sedadel – pevné, odpružené, komfortní odpružené a klimatizované odpružené. Pro spolujezdce bude v nabídce první, třetí a čtvrtá varianta. Na vrcholu nabídky budou od roku 2012 sedadla s masážní funkcí vybavená sedmi vzduchovými polštáři.

V nabídce čalounění bude klasická látka, velur, umělá i pravá kůže. Řada materiálů použitých v interiéru nového Actrosu je známá i majitelům osobních vozů značky Mercedes-Benz.

Komfort

Nový Actros má svému řidiči nabídnout komfort, který ocení nejen při dlouhých cestách. Autorádio s přehrávačem CD a přípojkou USB je umístěno v dosahu a zorném poli řidiče. K dispozici bude i provedení s rozhranním Bluetooth. Pro lepší kvalitu zvuku budou v nabídce i dvoupásmové reproduktory a příplatkový sound system s aktivním subwooferem v reproduktoru Bass Reflex, dvěma širokopásmovými reproduktory, dvojicí basových reproduktorů a dvojicí samostatných výškových reproduktorů.

Před spolujezdcem jsou umístěny dvě elektrické zásuvky a třetí je za sedadlem řidiče. Posádka si tak může v interiéru instalovat například mikrovlnnou troubu nebo televizi s DVD přehrávačem.

Novinkou v nabídce bude systém využití zbytkového tepla motoru k vyhřívání kabiny po dobu až dvou hodin bez potřeby využití nezávislého topení. V motorovém prostoru může být navíc umístěno přídavné topení. To bude nabízeno ve dvou verzích – 3,8 kW pro kabinu nebo 9 kW pro kabinu a předehřívání motoru.

mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy

Standardem pro všechny nové modely řady Actros bude automatická klimatizace Tempmatic. Digitální automatická klimatizace je zahrnuta v nabídce příplatkové výbavy stejně jako pomocná klimatizace. Ta ukládá studený vzduch vyrobený za jízdy a může být využívána k regulaci teploty v kabině po dobu osmi hodin od zastavení.

Mercedes-Benz označuje odpočinkovou část interiéru jako SoloStar Concept. Tu tvoří prostor spolujezdce a oddělení za sedadly. Řidič zde má mít dostatek místa k pohybu a k relaxaci poslouží rohová sedací soupravu, jejíž součástí je sedadlo spolujezdce. Nechybí ani skládací stůl.

Kabiny s šířkou 2,3 metru mohou nabídnout ve své zadní části spodní lůžko dlouhé 2000 mm a široké 750 mm. Verze s šířkou 2,5 m nabízí lůžko dlouhé 2200 mm a široké 750 mm. V obou kabinách může být i horní lůžko to má stejnou délku, ale u užší kabiny je široké 600 mm. Standardem je zhruba 110 mm tlustá pěnová matrace.

Při dálkových jízdách přijdou vhod i úložné prostory v interiéru. Především kabiny BigSpace a GigaSpace nabízejí řadu úložných prostorů, které mohou mít celkový objem až 975 litrů. Zhruba 332 litrů nabízí tři uzavřené a osvětlené prostory na čelním sklem. Další dva velké úložné prostory jsou pod lůžkem v zadní části kabiny.

Podobně jako u osobních vozů Mercedes-Benz i u nového Actrosu lze interiér individualizovat. K dispozici jsou dvě verze s označeními Home Line a Style Line. První z nich nabízí dřevěné obložení, kůží obšitý volant a velurové koberce. Druhá verze obsahuje doplňky v chromovaném a stříbrném provedení.

Podvozek

Základ podvozku tvoří nový rám, který má vyšší torzní tuhost než u předchozí generace a k lepším jízdním vlastnostem má přispět i jeho rozchod 834 mm. U předchozí generace je použito 744 mm.

Nová generace Actrosu má nabídnout ještě větší škálu verzí rozvorů a kombinací náprav než ta předchozí. Zákazníci budou moci při uvedení na trh vybírat mezi dvou- a třínápravovými verzemi a třemi výškami rámu – standardní, nízkou a Lowliner.

Pro dvounápravový tahač bude k dispozici možnost výběru ze čtyř délek rozvoru – 3550 mm, 3700 mm, 3850 mm a 4000 mm. U dvounápravového podvozku s kabinou pro montáž nástavby bude možné zvolit jednu z jedenácti délek rozvoru od 3600 mm do 6600 mm v krocích po 300 mm.

Od svého předchůdce převzal nový Actros osvědčené nápravy. Zákazníci tak mohou počítat se zadní nápravou HL6 s jednostupňovým hypoidním převodem. K dispozici bude ocelové i vzduchové odpružení. Namísto vzduchového odpružení s dvěma měchy bude nyní Actros vybaven symetrickým vzduchovým odpružením se čtyřmi měchy. Ty mohou pracovat rychleji a mohou zvednout větší zatížení.

mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy

V závislosti na nosnosti bude k dispozici přední náprava s ocelovým nebo vzduchovým odpružením. Verze s ocelovým odpružením budou vybaveny hmotnostně optimalizovanými parabolickými pružinami.

K vylepšení jízdních vlastností i ovladatelnosti přispívá i přepracované řízení s hydraulickým posilovačem. To má nyní přímější převod a upravené čerpadlo posilovače.

Brzdový systém nového Actrosu využívá kotoučové brzdy s vysokotlakým systémem a elektronickým řízením. Na přání bude k dispozici motorová brzda s výkonem až 400 kW (544 k). Novinkou v nabídce doplňkové výbavy je vodní sekundární retardér s brzdným momentem až 3500 Nm a až 750 kW (1019 k). Tento nový retardér je silnější a zároveň lehčí než jeho předchůdce. Jeho hmotnost je 65 kg místo 100 kg u starší verze.

Širší rám v kombinaci s motory vybavenými složitějšími systémy zpracování výfukových plynů, splňujícími Euro VI si vyžádal i nové umístění nádrží. Hlavní palivová nádrž a nádrž AdBlue (60 nebo 75 l) jsou umístěny na levé straně vozidla. Na pravé straně je prostor pro přídavnou nádrž. Objem palivových nádrží může být 290 až 1300 litrů.

Nový Actros nabídne tři možnosti montáže kabiny k rámu. První je standardní provedení, následuje komfortní verze pro kabiny s plochou podlahou a na přání bude k dispozici komfortní vzduchové odpružení.

Podobně jako osobní vozy značky Mercedes-Benz i nový Actros může být vybaven systémy Lane Keeping Assist, Active Brake Assist a Stability Control Assist. Posledně jmenovaný systém je součástí standardní výbavy.

Motory a převodovky

K pohonu nového Actrosu bude sloužit řadový přeplňovaný vznětový šestiválec Mercedes-Benz OM 471. Tento motor s vrtáním 132 mm a zdvihem 156 mm bude nabízen ve čtyřech výkonových verzích. Na výběr bude 310 kW (421 k) a 2100 Nm, 330 kW (449 k) a 2200 Nm, 350 kW (476 k) a 2300 Nm a 375 kW (510 k) a 2500 Nm. Maximálních hodnot točivého momentu je dosahováno již při otáčkách nižších než 1000 min-1 a nejvyšší výkon je k dispozici 1400 min-1.

mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy mercedesbenz profi nakladni navesyprivesy

Vznětové agregáty BlueTec vyvinuté v v Mannheimu díky systému vstřikování paliva X-Pulse, recirkulaci výfukových plynů, filtrům pevných částic a selektivní katalytické redukci SCR splňují již v letošním roce emisní normu Euro 6. Servisní intervaly nových motorů jsou až 150.000 km.

Standardem pro všechny v současnosti na trh uváděné verze nového Actrosu jsou dvanáctirychlostní plně automatizované převodovky Mercedes-Benz G211 a G281 PowerShift.

Prodej nového Actrosu s motory Euro 6 pro dálkovou dopravu se rozběhne v druhé polovině letošního roku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
Avatar - T613
2. 7. 2011 12:01
Re: Mercedes jede!
dle mého Paccar má rozhodně peníze i záměry do kterých by měla Tatra perfektně zapadnout. To o jejich touze převzít Tatru je jen šuškanda, která koluje v Kopřivnici kvůli prototypům T158 (zatím nepotrzený název). Nicméně jestli by pod nimi přežila značka Tatra je otázkou. Minimálně už jen kvůli ruskému trhu by mohla. Nicméně kdo ví co je na veškeré té šuškandě pravda a co se stane realitou.
Avatar - Bubáq
2. 7. 2011 08:37
Re: Mercedes jede!
Zdravím, T613! Moc si vážím Tvého názoru, máš viditělně velmi dobrý přístup k informacím. Já mám pozitivní vztah k jakémukoliv řešení, které dá tatrovce šanci a rozvoj výroby a prodeje. Kvůli Paccaru mám ale svědění kolem žaludku: mají opravdu nejlepší možnou koncepci k dispozici? Když jsem napsal, že Mercedes by byl nejlepší možný partner, měl jsem na mysli pouze toto: finanční zdroje a schopnost vytvořit fungující koncepci. Ale vím, že je to jen zbožné přání, protože Daimler se už rozhodl investovat do Kamazu, což je pro koncern mnohem výhodnějí (kapacity jako hrom a trh, který si "nevyžaduje" nějakou světobornou koncepci...). Možná si vzpomeneš, že mě dříve napadlo spojení přes Indy, kteří jsou také částečně zainteresování na penězích z Daimleru. Jinak mám s Daimlerem dobré zkušenosti, jejich investice v Turecku jsou velmi funkční a úspěšné, navštěvuji oba tamní závody (náklaďáky i busy) docela často. Proto jsem vyslovil nahoře zmíněné - utopické - přání.
1. 7. 2011 22:57
Re: Ujde to, ale...
C a E nemám, ani ma ťažké vozy nejak nelákali. Otec jazdil nejaký čas so súpravou, ale tá mala bezmála 40 ton, čiže na náklad pripadalo okolo 20 ton, prázdn súprava mala do 15 tuším. Jednalo sa hlavne o spojovací materiál, ale aj drevotriesku napríklad. Tých 5 ton, čo si napísal, mi pripadalo nejak málo, preto som sa pýtal. ;-)
1. 7. 2011 15:19
Re: Ujde to, ale...
5-tonová súprava? Čo si vozil?
1. 7. 2011 15:18
Re: Mercedes jede!
To je škoda. Ale najprv pusí Tatra prežiť, potom sa postaviť na nohy, a až potom sa pustiť do plnenia snov.