Mercedes-Benz W202: C-Klasse má 20 let

 

V květnu 1993 odhalil Mercedes nástupce Baby-Benzu, řady 190 – první generaci třídy C.

Třída C pokračovala v řadě interních označení menších modelů stuttgartské automobilky. Po kódu W201 , který nesla „stodevadesátka“, tedy logicky následoval W202. Znamenala však revoluci v oblasti jmenné konvence. Trojcípá hvězda se u svých osobních aut rozhodla dát vale starému (a poněkud chaotickému) systému trojčíslí, které zaokrouhlovalo objem motoru. Před ním se nově objevilo písmeno, které určovalo velikost vozu. Během roku 1993 tak byly přejmenovány i ostatní řady: W124 se stala třídou E, W140 třídou S, úprav v tomto smyslu se dočkal i nesmrtelný Geländewagen.

Benzin, nafta i kompresory

Vývoj třídy C trval takřka sedm let, od října 1986. Vnější ani vnitřní tvary tehdy nejmenší řady značky však žádnou dramatickou revolucí neprošly, exteriér se pouze lehce zaoblil a dospěl. Elegantní silueta ani ne 4,5 m dlouhého vozu z pera Murata Günaka dávala pořád najevo, že se jedná o Mercedes – a to zákazníci oceňovali. Konzervativní styl lehce narušovaly pouze koncové světlomety, které byly protaženy až k horní hraně zavazadelníku. To byla jediná stylistická extravagance. Žádná se nekonala ani v interiéru, kterému vládla hranatá klasika.

Sériová výroba začala v Sindelfingenu podle některých pramenů až 1. června 1993. Při premiéře bychom pod kapotou našli základní benzinový čtyřválec C 180 s 90 kW (122 k), už standardně s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, větší C 200 (100 kW/136 k), C 220 (110 kW/150 k) a špičku představoval řadový šestiválec C 280 se 142 kW (193 k). Diesely byly v nabídce tři: čtyřválce 200 a 220, respektive pětiválec 250, zprvu bez turba, od poloviny devadesátých let i s ním. Používali je zejména taxikáři kvůli spolehlivosti a takřka nezničitelnosti, samozřejmě pokud dodržovali alespoň běžnou údržbu. Krátce po zahájení produkce se do útrob stuttgartských vozů po půlstoletí vrátily motory s mechanickým přeplňováním, tedy kompresorem. C 230 Kompressor nabízel 142 kW (193 k). V Itálii a Portugalsku se prodával z daňových důvodů i slabší stejně dopovaný dvoulitr. Bezpečnostní výbava zpočátku zahrnovala jen airbag řidiče a ABS. Postupně se rozšiřovala o ESP, kontrolu trakce, ASR, další vzduchové vaky a brzdový asistent.

Kombi a facelift

V září 1995 dostaly všechny modely bílé kryty směrových světel, nové byly také některé ovladače a čalounění. Kombi T-Modell (S202) přišlo na řadu až v březnu 1996, ale v této řadě bylo opravdovou novinkou, předchůdce jej postrádal. Vyrábělo se v Brémách. Čtyřválec 2,2 l nahradil větší 2,3-litrový (C 230) se stejným výkonem, nevydržel však dlouho. Ano, trojčíslí tehdy odpovídalo ještě zaokrouhlenému objemu válců, ale i toto pravidlo se brzy změnilo. Umíráček zazvonil rovněž čtyřstupňovému automatu, který se dosud dodával na přání. Nová samočinná převodovka měla pro změnu stupňů pět, stejně jako ve vyšších třídách.

Červen 1997 znamenal příchod modernizovaného modelu. Úpravami prošly nárazníky, boční ochranné lišty dostaly lakování, zadní světla měla pro změnu novou grafiku a zatmavení. Daleko důležitější než decentní kosmetické změny včetně interiéru byly ty technické: nové vidlicové šestiválce C 240 a C 280 místo původních řadových, respektive vznětové motory CDI se vstřikováním common-rail. Na jeho vývoji se podílel Bosch, C 220 CDI dával 92 kW (125 k). Zážehové agregáty V6 dostaly jediný vačkový hřídel místo dvou a měly o jeden ventil méně, C 280 nyní dával 145 kW. V dubnu 1998 se objevil turbodiesel C 200 CDI coby náhrada starého atmosférického předkomůrkového „nafťáku“ 2,2 l. Měl ale prakticky totožný objem, nebyl to tedy dvoulitr. Tady se automobilka začala v označení rozcházet, i když to nebylo v historii zdaleka poprvé.

AMG

Už v září 1993 se objevila první oficiální tovární ostrá verze s písmeny AMG: C 36. Mercedes-Benz tehdy postupně úpravce z Affalterbachu přebíral. Řadový šestiválec 3,6 l vycházel z „dvěstěosmdesátky“, která dostala kromě jiného i řádně přitvrzený podvozek a další modifikace. Původních 206 kW (280 kW) bylo později přeměřeno na 214 kW (291 k). Výkonnější vidlicový osmiválec C 43 AMG z konce roku 1997 nabídl až 228 kW (310 k). Radovali se i řádně movití otcové rodin, protože si mohli koupit dokonce kombi, C 36 AMG totiž existovala jen jako sedan. Obě s deaktivovanými omezovači dokázaly překročit 270 km/h, vzniklo 9.400 vozů obou provedení. V Affalterbachu kromě nich od července 1998 stavěli limitovanou sérii C 55 AMG s V8 5,4 l o výkonu 255 kW, těchto aut byla ale opravdu jen hrstka a některé starší C 43 byly na tuto specifikaci přestavěny.

Konec

V červenci 2000 převzal štafetu sedanu nástupce W203 se čtveřicí oválných světlometů vpředu, ty zavedla už pět let předtím nová generace větší třídy E, série W210 přezdívaná „masařka“. Kombi ještě pokračovalo a dokonce dostalo i šestistupňový manuál. To ale nebylo vše. V září 2000 se benzinový šestiválec 2,4 l dočkal zvýšení objemu na 2,6 l, jméno modelu, ani technické parametry se však nezměnily. Došlo rovněž k úpravám kompresorového dvoulitru.

Aktivní kariéra W202 však nezadržitelně spěla k definitivnímu konci, který přišel v lednu 2001. Během necelých osmi let vyjelo do světa 1.847.382 kusů celé řady, kombi však pouze 221.247 kopií. I dlouhověkost jednotlivých modelů slavné automobilky byla zapomenuta, připomeňme, že v úvodu zmíněný Baby-Benz se vyráběl více než dekádu.

JAKE.AUTO.CZ: Mercedes-Benz C (W202) (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Čeští bojovníci uspěli na Startovači Čeští bojovníci uspěli na Startovači

Na portálu hromadného financování Startovač.cz momentálně…

Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky? Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky?

Příští čtvrtstoletí bude diktováno reálpolitikou. Musí to…

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku…

O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů

Společnosti GZ Media, jednomu z největších světových…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C Mercedes-Benz C (1993-2000) – Vitamin C

Značka Mercedes-Benz si byla vědoma velkého úspěchu…

Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku Video: Jak v efektním driftu poslat auto na totálku

V tomhle videu je všechno, modrý majáček, burnouty,…

 



 
Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Šílený VW Golf II s 1250 koňmi pobije moderní supersporty (video)

Dnes 13:52

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší M5, než se nadějete. Může se totiž směle postavit nejrychlejším autům planety...




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje Šafářová i Berdych

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje…

České derby v osmifinále prestižního turnaje v Miami s přehledem ovládla nasazená dvojka Karolína Plíšková,…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a nevolejme po dalších zbytečných regulacích

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a…

Máme zde již 13. týden roku 2017, láme se nám březen a duben. Jaro a jarní alergie jsou tu… nicméně ve svém…

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.