Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz C220 CDI kombi - stále na vrcholu

Libor Zezulka
Kdybyste v roce 1996 navštívili autosalon mercedesu a požadovali nejdostupnější model, koupili byste třídu C. Dnes úlohu mercedesu „pro masy“ převzalo áčko, ale zájemci o komfortní sedan (nebo kombi) ze střední třídy, nakonec stejně...

Kdybyste v roce 1996 navštívili autosalon mercedesu a požadovali nejdostupnější model, koupili byste třídu C. Dnes úlohu mercedesu „pro masy“ převzalo áčko, ale zájemci o komfortní sedan (nebo kombi) ze střední třídy, nakonec stejně skončí u céčka. O rozhodně neprohloupí. Mercedes-Benz umí vyrábět skvělá auta, o tom není pochyb, a třída C tuto skutečnost potvrzuje. Ačkoliv životní cyklus automobilu se přehoupl do druhé poloviny či spíše poslední čtvrtiny, stále splňuje vysoká očekávání.

Nedávný nenápadný facelift mu pomohl pozvednout sebevědomí a úspěšně vkročit do poslední dekády života. Hned na úvod testu předesílám, že třída C beze zbytku dostává odpovědnosti plynoucí z slavného jména a nedovoluje řidiči, aby objevil závažný, nepřekonatelný nedostatek. Ačkoliv v našich rukou se úsilí nalézt nedostatky a samozřejmě i pozitivní vlastnosti umocňuje na druhou, nebyl jsem v odhalování negativ příliš úspěšný.

Auto, které nestárne

Pokud nahlédnete do rodného listu třídy C, spatříte v kolonce „datum narození“ rok 2000. To je dostatečně dlouho doba na to, aby karoserie ztratila jiskru a přestala zákazníka zvedat se židle. Nebo ještě hůř, aby si místo přívlastku zajímavá, vysloužila označené fádní. S tímto nelichotivým slovíčkem ovšem u mercedesu nepočítají. Přechod na sportovnější design propůjčil céčku tvary, které stárnou velmi pomalu.

Facelift tvarovou výjimečnosti zdůraznil, takže automobil stále potěší elegantním designem s jemným sportovním nádechem. Testovaná varianta kombi vyšperkovaná sportovním paketem Evolution dynamický dojem ještě zvýraznila. Sportovní elementy společně s nízko posazenou střechou (ve srovnání s jinými „kombíky“), citlivě zakulacená záď, decentně zvlněná přední kapota s navazujícími propojenými kulatými světlomety jsou základními pilíři úspěchu.

Praktickou stránku kreativita designérů negativně nepoznamenala, uhlazený design se většinou snoubí s praktičností. Jediná výtka směřuje na adresu pozvolna klesajícího zadního skla, které ve spojení s mříží umožňující odpočet DPH trochu snižuje výhled vzad. V zimním období rovněž počítejte s rychlým znečištěním skla pátých dveří a nutností častého stírání.

Komfort a pohodlí

Třída C se snaží majitele ukonejšit už prvním pohledem na karoserii, další trumfy vytahuje po otevření dveří. Palubní deska s oválem na vrcholu přitáhne pozornost, ale zkušenému automobilovému harcovníkovi bleskne hlavou, že taková řešení už vyšla z módy. Přesto nedělá palubní deska rodu mercedesů ostudu, středová konzola pokrytá dřevem a kožená sedadla umožní na postarší designérský prvek zapomenout.

První průzkum interiéru následuje první nastoupení. Sedadlo se nachází poměrně nízko i v střední poloze, za volant proto zapadnete a utvrdíte se v názoru na třídu C, jakožto sportovně laděného kombi. Kožená sedadla mírně obepnou tělo, aby nezůstalo v zatáčkách napospas fyzikálním zákonům, ale zároveň mu nechávají dostatek volnosti, abyste se necítili stísněně. Jen škoda ztíženého manuálního nastavení na straně spolujezdce.

Komfortní posez podporuje zejména v chladných ránech příplatkové elektrické vyhřívání. Během extrémně tuhých mrazů, kdy teploměr ukazoval téměř 25 stupňů pod nulou, dokázala elektřina rozehřát sedadla na požadovanou teplotu za několik málo minut, což není u konkurentů samozřejmostí. S vyhřátým sedadlem a podobně rychlou a efektivní klimatizací můžete bezstarostně vyrazit dlouhou cestu.

Již za volantem objevíte vynikající multifunkční volant maximálně usnadňující manipulaci s telefonem, audiosystém, palubním počítačem i funkcemi nastavení, kterým mercedes znovu ukazuje, že v jednoduchosti je síla. Čtveřice tlačítek na levé straně, čtveřice tlačítek na pravé straně a máte vystaráno. Po chvíli ježdění zjistíte, že dokonale ovládáte multifunkční prstoklad a bez uhnutí pohledu vyvoláte na displej údaj, která právě potřebujete.

Chytrá řešení pro chytré lidi

Od rozměrného displeje se pravidelně zrakem přesouváte na neméně rozměrné „budíky“ otáčkoměru a rychloměru a podstatně menší, i když stejně přehledné ukazatele paliva a teploty motoru. Velmi praktická je rozměrná (jak vidno, mercedes má v rozměrech jasno) ikona signalizující aktivaci elektronického stabilizačního systému nebo protiprokluzu, s jehož pomocí a včasného korigování směru volantem dokážete více či méně úspěšně zdolat zasněžený kopec. Pravdou však je že zadní náhon tohoto mercedesu na sněhem a ledem pokrytých silnicích často prohrával s vozy s přední poháněnou nápravou.

Ve vypjatých situacích si kromě myšlenek na počínání pracovníků správy a údržby silnici vzpomenete na to, jak chytře mercedes rozesel ovládací prvky na středové konzole. Jako důsledek chytrého počínání inženýrů nebude tápat a cokoliv hledat. Ovladače klimatizace i audiosystému jsou dostatečně velké a logicky umístěné. Audiosystém si kromě pochvaly za přehlednost zaslouží uznání za vynikající přednes s hlubokými basy a čistými výškami.

Slova chytrý, inteligentní a promyšlený jsou pro majitele mercedesu denním chlebem, např. i díky parkovacímu systému, s nímž se manipulace s vozem na přeplněném parkovišti stává doslova hračkou. Ukazatel vzdálenosti s inovovanou grafikou odpočítává prostřednictvím dílků vzdálenost od překážky, vzdálenost od přední části sledujete uprostřed palubní desky, při couvání přebírá iniciativu ukazatel viditelný v zrcátku a umístěný vzadu na stropě.

Za zmínku stojí v mercedesu i loketní opěrka. Už jen proto, že zakrývá praktickou přihrádku a přitom umožňuje nastavení výšky a sklonu. Snad jedinou vadu na kráse mělo testované céčko. Platforma s rozvorem sice vytváří předpoklady pro dostatečně prostorný interiér, ale cestující na zadních sedadlech možnosti platformy nezajímají. Skutečný výsledek odpovídá průměru. V oblasti kolen místo sice neschází, ale ani nepřebývá, s hlavou problém mít nebudete.

Zavazadlový prostor se základním objemem 474 litrů nepotěší kutily, ale naději na převážení rozměrných předmětů oživí jednoduché sklopení zadních sedadel a nárůst objemu na slušných 1354 litrů. Pod podlážkou není hned rezerva, ale úložný prostor na drobnosti a navíc je zde i skládací přepravka.

Čtyřválcová síla

Vznětové motory a značka Mercedes-Benz si rozumějí. Jednotky CDI sice neposkytují takový výkon jako bavorští konkurenti (při srovnatelném objemu), dokonce i výhoda odhlučnění stojí většinou na straně BMW, přesto se „cédéíčka“ řadí kultivovaností, odhlučněním i usazením mezi nejlepší agregáty spalující naftu. Výborné výsledky samozřejmě nejsou náhodné, automobilka na vývoji a zlepšování vznětových agregátů pracuje již několik desítek let.

Tentokrát jsme zkoušeli přeplňovaný vznětový čtyřválec s objemem 2148 cm3, výkonem 110 kW a točivým momentem 340 Nm při 2000 ot./min. Jedná se o nejsilnější vznětový čtyřválec v třídě C, výše stojí pouze pětiválec 2.7 litru s výkonem 125 kW. Jednotka se podle předpokladů snažila zakrývat naftový původ, ale extrémně nízké ranní teploty všechny pokusy mařily. Po několika minutovém klepání CDI přesto zimu přemohlo a zvuk v interiéru byl solidně utlumen.

Výkon 110 kW a především točivý moment dostupný už v 2000 otáčkách dělá z modelu C220 CDI celkem svižný automobil, v některých případech se ovšem vyplatí uzmout příplatkové automatické převodovce rozhodovací pravomoci a využít sekvenčního řazení.

Význam sekvenčního řazení stoupá s dynamickou jízdou, neboť můžete lépe ovlivňovat využití točivého momentu, automat se snaží kontrovat a přesvědčit vaše ruce, aby se řazením nenamáhaly, sportovním režimem. Nejlépe si ovšem pětistupňovou automatickou převodovku vychutnáte při poklidné jízdě, kdy jemně mění převody a nedopouští se přehmatů.

Ručička otáčkoměru se přičiněním převodovky většinou líně povaluje okolo hodnoty 1600, nad 1800 otáček už motor začíná slušně zabírat a skutečný zátah ohlašuje maximum točivého momentu 340 Nm na 2000 otáčkách. Kombinovaná spotřeba kolem sedm litrů není u kombi C220 CDI výmyslem. Žíznivost ve městě vyjádřená spotřebou přes 9 litrů kompenzuje menší apetit mimo město, jenž činí kolem šesti a půl litru. V běžném provozu není problém dosáhnout spotřeby sedm a půl litru na 100 km jízdy. Vše však hodně záleží na stylu jízdy na kterou je kombinace 220 CDI a automatu celkem citlivá.

Solidní (ne)jistota

Na jízdní vlastnosti třídy C si nebudete nikdy stěžovat, pokud si pořídíte verzi s pohonem zadních kol, nebydlíte v horách a nezastihne vás sněhová kalamita. Já jsem za volantem céčka zažil směsici toho nejhoršího počasí počínaje hustým sněžením, jehož následkem pokryla vozovky 10 cm vysoká neujetá vrstva sněhu, a konče stejně nepříjemným deštěm, který vytvářel na silnicích hluboké vodní plochy.

Upřímně mohu prohlásit, že jízdní výkony céčka jsem vychvaloval přesně do chvíle, než se počasí zbláznilo. Na suchých nebo mokrých (spíše vlhkých) vozovkách automobil poslušně následuje určený směr, poháněná zadní náprava umožňuje kombi „nadbíhat“ do zatáčky a elegantně opsat vytyčený oblouk. Podvozek i se sportovními úpravami a 17palcovými koly eliminuje nerovnosti v maximálně možné míře a zanechává dojem příjemné a bezpečné jízdy.

V zhoršených podmínkách ovšem ovladatelnost klesá a zadní poháněná část začíná život za volantem znepříjemňovat. I mírně zasněžená a neupravená vozovka značí problémy, zadní část začne ujíždět a automobil poletovat ze strany na stranu. Elektronický stabilizační systém nezná odpočinku a pouze rychlé reakce na blikající oranžovou ikonku vám pomohou rychle srovnat směr. Horké chvilky vám může připravit i automat, který na vrcholu zasněženého kopce podřadí.

To se záď dostane do smyku, takže musíte okamžitě korigovat směr. Na všechny tyto neduhy samozřejmě existuje jednoduché řešení jménem 4MATIC. Za poháněnou zadní nápravu přesto není třeba třídu C zatracovat. I s hnanými zadními koly se naučíte žít a nejste-li vášnivými lyžaři, problémy s tancující zádí nebudete řešit často. Na upravených vozovkách oceníte přesné řízení s ideální odezvou a účinné brzdy, ovšem s pomalejším nástupem brzdného účinku.

Stojí za to

Ačkoliv Mercedes-Benz už v zákulisí připravuje novou generaci třídy C, mohou stávající zákazníci směle přemýšlet o současné faceliftované verzi. Kromě průměrného zavazadlového prostoru i místa na zadních sedadlech nemá céčko mnoho chyb. Dieselový motor neobtěžuje život, interiér i podvozek hýčká posádku komfortem.

Libor Zezulka
Mercedes-Benz C220 CDI kombi
Cena základní sestavy 949 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag pro řidiče a spolujezdce, ABS, automatická klimatizace, automatické zapínání světlometů, bezpečnostní pásy vpředu i vzadu s omezovačem upínací síly, boční airbagy, dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, centrální dálkové zamykání, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el.ovládaná boční okna, el.systém stability jízdy (ESP), imobilizér s plovoucím kódem, mlhová světla vpředu a vzadu, multifunkční volant, parkovací světla, palubní počítač, pneumaticky sklápěné opěrky hlavy vzadu (mimo kombi a kupé), vyhřívané trysky ostřikovačů, výškově a podélně nastavitelný volant, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 1 210 538 Kč
Výbava testované sestavy kůže Twin černá (+28.260,-), parkovací systém PTS (+26.800,-), stěrač s dešťovým senzorem (+3.870,-), příprava pro mobilní telefon včetně handsfree sady (+18.680,-), automatická pětistupňová převodovka s tempomatem (+71.950,-), indikace tlaku v pneumatikách (+2.225,-), bi-xenonové reflektory (+33.530,-), elektrické vytápění sedadel vpředu (12.000,-), sportovní sada Evolution - (+64.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2148
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 5.7 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1354
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 750
Rozměr pneu: 195/55 R17
Mercedes-Benz C220 CDI kombi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4541
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1466
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1493
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano