Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid v běžném provozu
Mercedes-Benz představil svůj první hybridní autobus již v roce 1969. Kloubový městský autobus Citaro G BlueTec Hybrid měl premiéru na konci roku 2007 a od roku 2009 je nabízen zákazníkům. I přesto je stále poměrně neobvyklým účastníkem provozu nejen na našich cestách.
Výraznější zkušenosti s hybridními autobusy mají u WSW mobil GmbH ve Wuppertalu v severním Porýní-Vestfálsku. Zde je v rámci programu propagace autobusů s hybridním systémem provozováno okolo 70 hybridních autobusů. Tím nejnovějším ve flotile se letos v březnu stal právě Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid, který si převzal Ulrich Jäger, generální ředitel WSW mobil GmbH.
Wuppertal, který leží mezi 100 a 350 metry nad mořem, je podle Ulricha Piotrowského, zodpovědného za uvedení hybridních a elektrických autobusů Mercedes-Benz na trh, ideálním místem právě pro provozování modelu Citaro G BlueTec Hybrid. Topografické podmínky totiž umožňují urazit až 10 kilometrů výhradně na elektřinu bez využití vznětového agregátu, který slouží jako generátor a tím pádem dochází k výrazným úsporám nafty.
K pohonu Mercedesu Citaro G BlueTec Hybrid slouží čtyři elektromotory umístěné v kolech střední a zadní nápravy o celkovém výkonu 320 kW (4x 80 kW). Čtyřválcový vznětový motor o objemu 4,8 litru a 160 kW zajišťuje dobíjení sady lithium-iontových baterií s kapacitou 19,4 kWh umístěných na střeše vozidla.
Pro dobíjení baterií je vedle naftového motoru využíván systém rekuperace energie při brzdění autobusu v zastávkách, na křižovatkách, při jízdě z kopce apod. – elektromotory při brzdění fungují jako generátory.
V závislosti na nasazení má Citaro G BlueTec Hybrid dosahovat o 20 až 30 % nižší spotřeby nafty ve srovnání s konvenčním městským autobusem poháněným jen vznětovým motorem. Navzdory řádově o jednu třetinu vyšší ceně za hybridní pohon se má Citaro G BlueTec Hybrid amortizovat přibližně za 6 let.
V rámci spolupráce se společností EvoBus Bohemia jej na linkách MHD Trutnov ve zkušebním provozu nasadil dopravce Osnado v průběhu letošního února. Přednosti a nedostatky tohoto hybridního kloubového autobusu v hodnotě zhruba 15 milionů Kč tak mohli okusit nejen řidiči, ale i cestující.
Cílem zkušebního provozu na linkách MHD Trutnov bylo mimo jiné ověření předpokládaných provozních parametrů vozidla včetně reálně dosahované úspory spotřeby paliva v porovnání s ostatními provozovanými autobusy. Výsledky prozatím nebyly zveřejněny.