Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Conecto 2: Přesně pro nás

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Současná generace nízkopodlažního autobusu Conecto je oblíbená v zemích s menší kupní silou. Známe už jeho nástupce.

Autobus Conecto, který můžeme potkávat v českých městech, vychází z první generace modelu Citaro. Po odhalení druhého a současného vydání špičkového městského autobusu Mercedes-Benzu Citaro, jsme se ptali, zda také od něj v budoucnu vznikne druhé Conecto. Tehdejší odpověď výrobce nebyla jednoznačná. Po čtyřech letech došlo k odhalení současného Citara s pohonem na zemní plyn. Novou hvězdou autobusů Mercedes-Benz se stalo nové Conecto určené zejména pro země střední a východní Evropy.

Cena a zákony

Nové Conecto představuje spojení nekompromisní orientace na nízké celkové náklady (TCO) při současném plnění emisního požadavku Euro VI, zachování mimořádné bezpečností a komfortu pro cestující.

Na jedné straně je Conecto ojedinělý model, na straně druhé však současně těží z genů a flexibility celosvětově úspěšného autobusu Citaro. S tímto konceptem se již na trhu s úspěchem uplatnily i předcházející modely.

Základem Citaro

Conecto se stejně jako jeho předchůdce zaměřuje na základní prvky nízkopodlažních městských autobusů. Sólový autobus pokrývá se třemi dveřmi, vertikálním uspořádáním motoru vzadu vlevo na zádi a délkou 12,13 m segment, který je nejžádanější. Výrazná je příbuznost rozměrového konceptu vozidla Conecto s Citarem druhé generace. Jde tedy o opakovaný postup výrobce, který obdobným způsobem vytvořil první generaci Conecta několik let po uvedení prvního vydání Citara.

Rozvor kol sólového a kloubového autobusu je s 5900 mm resp. 5900/5990 mm totožný s Citarem. Kloubové Conecto dosahuje délky 18,12 m. Přesah obrysu vozidla se liší jen o pár centimetrů, což je způsobeno především odlišným vzhledem. Rovněž konstrukce karoserie Conecta se sníženou hmotností pochází ze současného Citara.

Pro hodně cestujících

Conecto v dieselové variantě nabízí jako sólový autobus místo až pro 101 cestujících, kloubový autobus pak pro 148 cestujících. U autobusů na plynový pohon NGT a G NGT činí kapacita cestujících 99 resp. 158. V případě výbavy s větší hmotností jako např. klimatizace se kapacita cestujících snižuje až o deset osob.

Další příčinou je jiné rozvržení prostoru pro cestující v sériovém provedení s menším počtem míst k sezení a větším počtem míst k stání. Navenek lze CNG autobus od naftového rozpoznat jen podle krytu plynových nádrží na střeše.

Strategie interiéru

Autobus vítá pasažéry velkým prostorem. Kolmé přidržovací tyče kopírují tvar zahnutý směrem ven, jak jej známe z předcházejícího modelu Conecto první generace. Na podbězích předních kol jsou použity rovné přidržovací tyče. Ty jsou posunuty směrem ven a opticky tak otevírají prostor nastupujícím pasažérům.

Osvědčená sedadla City Star Basic převzalo nové Conecto od svého předchůdce. Do opěradel jsou integrovány přidržovací rukojeti. Sedák a opěradlo skořepiny sedadla mohou být na přání čalouněné.

K vytápění slouží tělesa umístěná v bočních stěnách. Alternativu tvoří ventilace ve střešních kanálech s integrovaným vytápěním. Vzduchové kanály pocházejí z textilního materiálu. Toto řešení snižuje hmotnost vozidla a současně zabraňuje rachocení při jízdě na nerovné vozovce.

Střešní klimatizace je nabízena ve dvou výkonnostních stupních, aby si dopravce mohl zvolit optimální vzhledem k podnebí. S novým Conectem přišlo do stropu LED osvětlení snižující nároky na výrobu elektřiny.

Nafta i CNG

Nízkopodlažní sólový i kloubový autobus pohání buď naftový, nebo plynový agregát. U vznětové verze dvounápravového autobusu jde o 7,7litrový šestiválec OM 936 s výkonem 220 kW (1200 N.m), kloubové provedení pohání druhá generace 10,7litrového motoru OM 470 o výkonu 265 kW a točivém momentu 1700 N.m. Výrobce tedy Conecto ve srovnání se špičkovým Citarem vůbec neochudil.

K technickým lahůdkám motorů patří kromě toho nastavitelný vačkový hřídel ventilového rozvodu VCP u kompaktního motoru OM 936 a flexibilní vstřikovací soustava X-Pulse s hydraulickým zvyšováním tlaku u většího motoru OM 470. Oba motory jsou zajímavé asymetrickým přeplňováním. Přenos sil probíhá přes komfortní a úspornou převodovku s hydrodynamickým měničem na portálovou zadní nápravu. Na výběr jsou převodovky Voith a ZF.

Možnost rekuperace

Zájemci o Conecto mohou získat rekuperační modul, který známe z druhé generace Citara. Proud vyráběný během setrvačného pohybu se ukládá a ve fázi záběru autobusu se využívá k napájení elektrickou energií. Odlehčují se tak generátory, jejichž životnost se tak prodlužuje, a zároveň se snižuje spotřeba pohonných hmot.

Jako zásobník energie slouží dvouvrstvé superkondenzátory s výkonem 6 kW a kapacitou 1 Ah. Jen tento proces snižuje spotřebu pohonných hmot a emise CO2 autobusu Conecto podle typu nasazení až více než o dvě procenta.

Jak se má řidič?

V porovnání s předcházejícím modelem je podesta v kabině řidiče umístěna o 60 mm výše, což je prvek převzatý z druhé generace Citara stejně jako uložení akumulátorů pod podestou a zajištění lepšího rozložení hmotnosti na nápravy. Vyšší poloha při řízení zlepšuje výhled řidiče.

Prodloužení představku znamená pro řidiče velkou výhodu, protože se tak nyní výrazně zvětšil prostor pro nohy. Díky nastavitelnému volantu a sedadlu s několika možnostmi pohybu teď každý řidič nalezne správnou polohu.

Pevně instalovaná přístrojová deska má elegantní zaoblený tvar. Tlačítka a přístroje jsou převzaty z modelu Citaro a ovládací prvky mají nové uspořádání. Mezi kruhovými ukazateli je umístěn barevný informační displej s množstvím doplňkových indikací. Obsluha displeje probíhá přes klávesnici ve volantu se čtyřmi paprsky. Conecto lze rovněž zakoupit se samostatnou klimatizací kabiny řidiče.

Nádrže

Nafta s objemem až 250 l se jak u sólového, tak také u kloubového autobusu nachází v nádrži vpravo bezprostředně před druhými dveřmi. Volitelně může být pro některé země umístěn nad přední nápravou. Vzniká tak další prostor na úpravu vzhledu prostoru pro cestující. Nádržka na aditivum AdBlue se nachází v blízkosti motoru v prostoru zadní nápravy. Všechny motory se vyznačují dlouhými servisními intervaly a dlouhou životností, aby se co nejvíce podílely na co největším snížení TCO.

Například intervaly údržby tak u filtru pevných částic pro dieselové motory činí 120.000 km respektive dva roky. Na výměnu oleje musí Conecto do dílny teprve po ujetí 60.000 km. Nádrže na plyn autobusu Conecto NGT jsou vyrobeny z kompozitního materiálu s plastovým jádrem a z pláště z uhlíkových vláken s přídavkem skleněných vláken. Tato kombinace materiálů je velice lehká a zároveň vysoce stabilní.

Ladislav Černý
Diskuze (0)