TEST Mercedes-Benz E 300 Bluetec - Čistá práce
Když přijde zákazník do prodejny Mercedesu s představou naftovým motorem poháněné třídy E, předloží mu prodejce pestrou nabídku modelů CDI s označením začínajícím na dvoustovce a končícím číslovkou 420. Mezi všemi těmi céčky, déčky a íčky vystoupí něco s názvem Mercedes-Benz E 300 BLUETEC. Klient neznalý aktuální situace a emisní politiky EU tuhle podivnou položku přejde v obavě, že mu budou nutit nový akční model v azurově modré s ovládáním palubních přístrojů pomocí mobilu skrze technologii bluetooth.
Opatrný zákazník nakonec odkráčí z autosalonu s objednávkou na Mercedes-Benz E 320 CDI, neboť se o téhle motorizaci psalo s výjimkou Ohníčku a Mateřídoušky úplně všude, je tedy osvědčená a navíc s ní má dobré zkušenosti kamarád, soused a sparing partner Franta. Zákazník progresivní si ovšem nechá školeným prodejcem vysvětlit, že E 300 BLUETEC není ani žádný akční model ani oficiální dopravní prostředek účastníků CZECHTECU, ale limuzína s tzv. čistým dieselem.
mercedesbenz testy vyssistredni
Uznávám, že označení čistý diesel nezní zvlášť přesvědčivě a asi nevyrazí ze zákazníka dlouhé a procítěné áách. Následný popis technologie neboli „vo co vlastně go“ ovšem není vůbec nezajímavý. Techniku Bluetec Mercedes-Benz nasadil v roce 2006 v USA a jestli jí tehdy benzin milující američtí motoristé pohrdali, dnes možná žhaví klávesnice a fotoaparáty, aby na eBay rychle prodali svou osmiválcovou obludu a koupili si přece jen o něco úspornější éčko s turbodieselem.
Za hezkým a dobře znějícím názvem se ukrývá naftový šestiválec vycházející z onoho osvědčeného třílitru (2987 cm3) se sníženým kompresním poměrem ze 17,5:1 na 16,5:1, vybavený novými piezoelektrickými vstřikovači, novým turbodmychadlem s proměnlivou geometrií rozváděcích lopatek, novým systémem recirkulace výfukových plynů s vyšším podílem recirkulující směsi a keramickými žhavícími svíčkami pro snadné studené starty.
Zdokonalený proces spalování doplňují opatření pro čištění výfukových plynů. Oxidační katalyzátor snižuje oxid uhelnatý a nespálené uhlovodíky, bezúdržbový filtr pevných částic zase zachytává nespálené saze. Vše korunuje zachycovač oxidů dusíku se systémem generujícím čpavek. Ten zajišťuje na turbodiesel neobvykle nízké hodnoty oxidů dusíku. Díky všem těmto opatřením E 300 Bluetec plní s velkým předstihem emisní normu Euro 5.
Neviditelná a neslyšitelná přednost
Zákazník, jemuž emisní limity nic moc neříkají a nezareaguje ani na nepatrně nižší kombinovanou spotřebu, po zjištění vyšší pořizovací ceny oproti E 320 CDI o 35.000 Kč podepíše objednávku na E 320 CDI. Naproti tomu klient, jehož bude hřát představa, že jeho auto vypouští do ovzduší tak málo škodlivých látek, jak je to jen v tuto chvíli možné, překousne o 35.000 Kč vyšší pořizovací cenu, kteréžto navýšení stejně utopí v leasingu, a stane se hrdým majitelem limuzíny poháněné čistým dieselem.
mercedesbenz testy vyssistredni
A co tedy dostane? Dostane naftový šestiválce se zdvihovým objemem 3 litry, maximálním výkonem 155 kW/3400 ot./min. a točivým momentem 540 Nm mezi 1600 a 2400 ot./min. Dostane vznětový šestiválec, jehož největší přednost a technologickou vyspělost na vlastní kůži vlastně nikdy nepocítí. Šestiválec Bluetec se totiž například zvukovým projevem nebo zátahem nijak neliší od obyčejnějšího třílitrového šestiválce např. 320 CDI.
Oproti E 280 CDI má o 15 kW větší výkon a 140 Nm vyšší točivý moment, na E 320 CDI ale ztrácí 10 kW výkonu. Zvukový projev se v celém spektru otáček zdá totožný s „prostší“ verzí, ve vysokých polohách zní šestiválec možná malinko hruběji. Tak či tak od nízkých, přes střední až po vysoké otáčky není pochyb o tom, že auto pohání naftový motor. Mercedes sice utlumil, co se dalo, ale charakteristický projev naftového motoru nezmizel.
Klidná jízda a lehké pohrávání si s plynovým pedálem vytváří na palubě výbornou akustickou pohodu, několik kickdownů za sebou a potřeba dynamické jízdy nicméně rozzuří motor natolik, že si pomyslíte něco o nekultivovanosti. Uklidnění situace pod kapotou naštěstí přinese i uklidnění mysli a spokojený pocit z příjemného naftového šestiválce, který nemá s rozpohybováním 1735 kg těžké limuzíny větší obtíže.
Netvrdím, že třídě E nesluší i výkonnější motory a už vůbec neříkám, že takový benzinový osmiválec v E 500 neláká jako zakázané jablko. Říkám, že daný výkon a točivý moment E 300 BLUETEC na pohodovou jízdu v jednom, dvou i třech bohatě stačí. Trochu však zamrzí, že kombinovaná spotřeba 7,3 litru má s realitou společného asi tolik, co Pepek námořník s Michalem Jacksonem. Když se budete hodně kontrolovat, pojedete za osm litrů.
Ve městě se raději psychicky připravte na 12 litrů, v kombinovaném cyklu spíše než se 7,5 nebo 8 litry počítejte se spotřebou blížící se devíti litrům.
Žehlička nerovností Made in Stuttgart
Mercedes-Benz třídy E se vám může zdát přezrálý, snad i starý a dokonce vyšlý z módy. Proti třídě E můžete mít milion výhrad a milion předsudků, ale pokud chcete auto, které vás přenese přes všechny nástrahy českých silnic, pokud chcete auto, do kterého nasednete svěží doma v garáži a vysednete stejně svěží o 600 km dál někde v business parku na okraji Frankfurtu, je éčko skvělá volba. Přestane vás trápit, že se naše cesty stále opravují stylem – trochu teď a zbytek za rok.
Přestane vás trápit, že panely na D1 hrají hru – kdo vyskočí výš. V Mercedesu třídy E - třebaže s obyčejnými tlumiči a pružinami - vás takové banality jako záplata vystouplá centimetr nad povrch vozovky nebo 20centimetrový výtluk, prostě přestanou zajímat. Podvozek vyžehlí prakticky jakoukoliv nerovnost, a znovu připomínám, nepotřebuje k tomu ani vzduchové odpružení Airmatic. Bez něj se sice limuzína ve vyšších rychlostech v zatáčkách trochu naklání, ale nejde o nic tragického.
mercedesbenz testy vyssistredni
Éčko se v zatáčkách a na zvlněné vozovce mírně pohupuje, jelikož však tohle auto nemělo nikdy ambice driftovat a vyrazit z řidiče duši, nemám mu to za zlé. Třída E je luxusní limuzína, ke které mírné náklony a pohupování patří. Ve světle tohoto výroku nemá ani smysl rozebírat lehké řízení s velkým převodem a velmi aktivním posilovačem. Že není komunikativní? No a co. Vždy se však hodí účinné brzdy s rychlým nástupem, které éčku neschází.
Kvality sedmistupňové automatické převodovky 7G-TRONIC postupem času malinko zapadly v schopnostech nových automatických převodovek konkurentů, stále však platí, že tahle převodovka řadí hladce a chytře, no prostě s grácií. Na kickdown bych ovšem snesl rychlejší reakci.
Interiér?
To je stará písnička. Usednutí do úžasně komfortních sedaček, které vás nikde netlačí a do ničeho nenutí, je jako zaboření se do prachových peřin vaší babičky. Cítíte se hrozně příjemně, ale připadáte si, jako byste v čase poskočili o mnoho let zpět. Dojmu určité zastaralosti a vyčpělosti jsme se v redakci nemohli dlouho zbavit, přitom neagresivní tvary palubní desky a stále vynikající materiály nijak nebrání užívání auta a stále řadí třídu E mezi elitu segmentu.
S ovládáním palubních přístrojů není nejmenší problém. Kontrastní displej palubního počítače servíruje všechny potřebné údaje, systém ovládání ostřikovačů, stíračů nebo směrových světel jedinou páčkou zatím nikdo nepřekonal. Přidejte si k tomu všemu komfortní sedačky vzadu, dostatek místa u kolen i nad hlavou a získáte limuzínu, do které se stále vyplatí investovat. Ať už s čistým dieselem, nebo bez něj. Raději však s ním, planeta vám poděkuje…
První cena vozu | 1.020.000,-Kč (E 200 K, 135 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.330.000,-Kč (E 300 BLUETEC, 155 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 1.330.000,-Kč (E 300 BLUETEC, 155 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.512.164,-Kč (E 300 BLUETEC, 155 kW) |
Plusy
- Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
- Dostatečně silný naftový motor
- Vynikající tlumení nerovností
- Vysoký cestovní komfort
- Účinné brzdy
- Komfortní sedačky
- Inteligentní automatická převodovka
Minusy
- Velký převod řízení a příliš účinný posilovač
- Vyšší spotřeba