Mercedes-Benz Future Bus: Naživo
Jediný exemplář na celém světě, ať je jakýkoli, má nesmírnou hodnotu. Ještě více to platí o autobusu nazvaném Future Bus, který se na jednodenní pobyt dostal do areálu továrny Evobusu v Holýšově. Byla to česká premiéra prvního autonomního autobusu.
Nenechali jsme si ujít příležitost si toto vozidlo prohlédnout podrobně. Německý zástupce Evobusu, který provázel Future Bus, se však nenechal přemluvit k tomu, aby nám autonomní novinku ukázal v provozu. Vozidlo již sice v běžném provozu jezdilo, ale v Amsterodamu na základě speciálního povolení tamních úřadů.
Do Holýšova dojet Future Bus na podvalníku, ale o jeho skrytém potenciálu naznačovalo velké množství kamer a senzorů vně i uvnitř vozidla včetně sledování dopravního značení i semaforů. Jak autobus funguje, jsme se postupně dozvídali.
V rámci amsterdamské linky číslo 300 (číslovka se stále nachází na přídi autobusu) musel první dvacetikilometrový okruh řídit řidič, přičemž řídicí jednotka autobusu si trasu ukládala do paměti. Pro zlepšení přesnosti nepoužívala data pouze ze souřadnic GPS, ale také natáčela na kameru okolní budovy a vytvářela si na nich virtuální kontrolní body. Podobným způsobem si Future Bus zaznamenával přesný nájezd i výjezd ze zastávek. Autobus si rovněž ukládal umístění semaforů, aby s nimi v autonomní jízdě počítal do té míry, že pokud „uvidí“ v dálce červenou, ubere točivý moment motoru a bude dojíždět tak, aby nemusel před semaforem zastavit.
V přídi vozidla těsně nad dolní úrovní čelního skla se nachází panel s několika kamerami a radary pro různé vzdálenosti i šíře záběru. Díky nim autobus rozeznává nejen chodce samotné, ale rovněž jejich rychlost a směr pohybu. Podle toho také upravuje příjezd k přechodům pro chodce, aby je nejen neohrozil, ale dosáhl co nejplynulejší jízdy vhodné pro komfort cestujících i nízkou spotřebu nafty. Během prezentace autonomního autobusu se také ukázalo, že Future Bus využívá některé technologie použité na autonomním tahači Mercedes-Benz Acros Future Truck 2025.
Autonomní autobus však přidává ještě mnoho dalších prvků nutných pro jízdu ve městě a pro přepravu cestujících. Future Bus také automaticky otvírá i zavírá dveře na základě pohybu cestujících.
V rámci současné legislativy není možné, aby autonomní vozidlo jelo samo bez řidiče, protože dosud není vyřešena osoba odpovědná v případě dopravní nehody. Future Bus však amsterdamskou linku číslo 300 v délce dvaceti kilometrů zvládal sám.
Továrna v rozkvětu
Zatímco některé automobilky odsouvají své výrobní kapacity více na východ, aby snížily výrobní náklady, Evobus v Holýšově počítá s dalšími investicemi. Půjdou do okolních pozemků a během dvou, tří let chce otevřít další prostory pro kompletaci dílů skeletu autobusů v jediný celek. Dovoluje to rovněž železniční trať probíhající v těsné blízkosti továrny, po které by celé skelety autobusů byly převáženy do Německa ke kompletaci.