Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Mercedes-Benz SL: Nosníky v roli rezonančních komor reproduktorů

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Postupné odhalování nové generace Mercedesu SL pokračuje. Tentokrát dává stuttgartská automobilka nahlédnout pod pokličku použitých audio systémů.

Kvalitní zvuk audia v uzavřených vozech, obzvláště v těch dražších, je samozřejmostí. Ale co u roadsterů? I když má v současnosti SL pevnou skládací střechu a u budoucí generace tomu nebude jinak, zde už nastává problém. Pokud jedete s větrem ve vlasech, hudbu si zkrátka díky obtěžujícímu hluku a vibracím tolik nevychutnáte. Obzvlášť ti z nás, které Matka Příroda v tomto směru obdařila a jejich ouška jsou trochu citlivější.

Nové SL nabídne i se staženou střechou údajně křišťálově čistý zvuk srovnatelný s koncertní síní.

Nejde zdaleka jen o audio systém samotný, který může být sebekvalitnější, ale hlavně o výstup - tedy reproduktory a jejich umístění. A to musí vyřešit hlavně automobilka. Až dosud se basové reproduktory montovaly buď do dveří nebo pod sedadla. Mercedes-Benz ale pro nové SL přichystal tzv. FrontBass. O co jde?

Princip je jednoduchý. Dvojice basových beden se nachází v prostoru pro nohy před řidičem a spolujezdcem. Místo pro ně poskytla hliníková kostra, respektive její dva přední podélné nosníky (členy). Reproduktory jsou osazeny přímo do dvou otvorů v mezistěně oddělující motorový prostor od interiéru. Nacházejí se na obou stranách pedálů. Dutiny v podélných členech za reproduktory pak fungují jako rezonanční komory. Důsledkem je minimální zkreslení nízkých tónů a basové zvuky jsou ostré a čisté. Mezistěna, podlaha vozidla a spodní část přístrojové desky tvoří jakýsi trychtýř, který soustřeďuje zvuk. To má za následek nejen vynikající kvalitu poslechu, která lahodí uchu, ale i zvýšenou akustickou účinnost.

Odborníci také umístili další středové a výškové reproduktory do dveří, palubní desky a dozadu optimálně blízko pasu přítomných pasažérů. Ti menší je mají skoro ve výšce svých uší. Důležité je také to, že okolí je hudbou z auta rušeno méně a zesilovač automaticky ovládá reproduktory podle toho, je-li střecha stažená, či ne.

FrontBass bude standardem všech nových SL budoucí generace. Základní varianta má zesilovač s výkonem 4 x 25 W integrovaný do komunikačního systému Comand. Dvojice FrontBass reproduktorů má průměr 217 mm, další duo představují obousměrné bedny pro vysoké a střední tóny ve dveřích a nechybí poslední dvojice zadních středových. Jádrem příplatkového audia Harman Kardon Logic 7 se surround soundem je zesilovač třídy D s celkovým výkonem 600 W a desetikanálový digitální procesor signálu (DSP). Dva FrontBassy tentokrát doplňuje celkem šestice obousměrných repráků.

Lahůdkou pro audiofily je výrobek dánské firmy Bang & Olufsen. Jeden pár zesilovačů třídy D ICE, celkový výkon 940 W, integrovaný DSP a celkem dvanáct reproduktorů - toť jeho stručná charakteristika.

Zvukoví specialisté spolupracovali s designéry a konstruktéry karoserie už od samého počátku. Není tedy divu, že díky menším rozměrům výstupů pro zvuk ve dveřích se přispělo k větší praktičnosti - našlo se zde více místa pro odkládací prostory.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)