Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG GT3: Racek pro racetrack

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Závodní SLS AMG GT3 je v prodeji od srpna přibližně za 10 milionů korun.

Závodní verze nového gullwingu SLS AMG pro třídu GT3 byla představena již v březnu 2010 v mexické Pueble. Ač si ji již mohou zákazníci koupit, probíhá stále i intenzivní testování.

Závodní SLS AMG je určen pro třídu GT3, která závodí jak ve sprintech, tak i na delší vzdálenosti. Je určen pro patřičně movité soukromé jezdce, tovární tým ve sportovních vozech se obnovy nedočká. Automobil vznikl ve spolupráci AMG a firmy HWA AG.

Aerodynamika

Aerodynamika byla patřičně modifikována: jiný je přední nárazník s karbonovým lízátkem, kapota motoru disponuje velkým otvorem pro rozvod tepla, všechny blatníky jsou širší. Také boční otvory pro přívod vzduchu k předním brzdám narostly. Podvozek je zcela zakryt, zádi pak dominuje mohutné nastavitelné křídlo, které zaručuje maximální možný přítlak. V B-sloupcích se nacházejí plnicí hrdla palivové nádrže. Tradiční sklo v oknech nahradil polykarbonát. Karoserie je široká 1990 mm, do víka zavazadlového prostoru je integrováno červené světlo, které je určeno pro jízdu v dešti. Prototypy na dosud publikovaných fotografiích jej ještě nemají.

Nahoru a dolů

Pod kapotou zůstává motor V8 objemu 6,3 litru s mazáním se suchou skříní. Šestistupňová sekvenční závodní převodovka je uložena u zadní nápravy (tzv. systém Transaxle), musela nahradit nepovolenou dvouspojkovou ze sériové verze. Agregát a převodovka jsou spojeny trubicí, ve které se otáčí klikový hřídel z karbonu, stejně jako u sériové verze. Jednotlivé rychlostní stupně se mění páčkami pod volantem. Vůz je vybaven uzávěrkou diferenciálu a elektronickou kontrolou trakce.

Osmnáctipalcová kola AMG z lehkých slitin s centrálními maticemi jsou umístěna na dvojitých lichoběžníkových závěsech z hliníku. Pružiny a tlumiče pérování, světlá výška i oba stabilizátory jsou individuálně nastavitelné dle typu trati. Byla upravena charakteristika posilovače hřebenového řízení, aby byla zajištěna lepší ovladatelnost v extrémních případech. Brzdový systém disponuje ABS, odvětrávané, drážkované a děrované kotouče mají vpředu šestipístkové a vzadu čtyřpístkové třmeny. Samozřejmostí jsou závodní pneumatiky. Pneumatické zvedáky vytáhnou vůz při zastávce v boxech asi o 19 mm, podvozek je tomu uzpůsoben. Palivová nádrž má objem 120 litrů.

Vše při ruce

V interiéru najdeme předepsanou klec, která zajišťuje nejen bezpečnost pilota sedícího v karbonové buňce, ale zároveň slouží jako další výztuha hliníkové karoserie. Jediné sedadlo je vybaveno šestibodovými bezpečnostními pásy a systémem ochrany hlavy a krku HANS, který známe například z F1. Přístrojovému panelu dominuje centrální displej, který ukazuje důležité informace (rychlost, otáčky motoru, teploty provozních kapalin, aktuálně zařazenou rychlost a také časy na jedno kolo). Tlačítka na volantu umožňují pilotovi aktivovat další funkce, jakými jsou obousměrná rádiová komunikace s boxy, světlomety, či pití - při vytrvalostních závodech přijde i to vhod.

Dodatečné ovládací prvky jsou umístěny na středové konzole. Kromě startování agregátu jsou to například kontrola trakce, zpátečka, nastavení vyvážení brzd, či aktivace integrovaného hasicího přístroje, dojde-li k nejhoršímu.

Závodníci testují

Testů se zúčastnili legenda závodů DTM Bernd Schneider a úspěšný jezdec Porsche Carrera Cupu Thomas Jäger. Zkoušky probíhaly od června letošního roku na nejprve Lausitzringu, později také na Sachsenringu a proslulé Severní smyčce Nürburgringu. Testování stále pokračuje a je komplexní: obsahuje různá nastavení zavěšení, motoru, aerodynamiky, zkoušejí se pneumatiky, jezdí se i na dlouhé vzdálenosti. Agregát s převodovkou se testují rovněž v laboratorních podmínkách u HWA. K výkonům: výrobce slibuje ještě lepší zrychlení z 0 na 100 km/h, než je sériových 3,8 s. Maximální rychlost by pak měla bez problémů přesáhnout magickou třístovku, záleží ovšem na nastavených převodech.

Skoro 10 milionů

Auto má kromě homologace FIA GT3 také povolení startovat v ADAC GT-Masters a ve vytrvalostním šampionátu organizace VLN, jehož závody se konají na Nürburgringu. Příští rok jej uvidíme určitě i slavné čtyřiadvacetihodinovce na Nordschleife, stejně jako v belgickém Spa-Francorchamps.

Objednat si závodní SLS AMG GT3 lze již od srpna 2010. Cena pro závodní týmy je určena na 334 tisíc eur (8,2 mil. Kč) bez daně. S německou DPH (19 %) činí tato částka 397.460 eur, tedy zhruba 9,75 mil. korun. Vozy budou k dispozici od února 2011, firma zajistí dodávky náhradních dílů a má připravenu také technickou telefonní podporu. Amatérští závodníci si mohou zaplatit i školení v rámci programu AMG Driving Academy.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
14. 10. 2010 00:16
karbonová klikovka
Přestože jde technika "mílovými kroky kupředu", nedovedu si dost dobře představit klikový hřídel z karbonu, který se otáčí ausgerechnet v trubici (?) mezi agregátem a převodovkou (kapitola Nahoru a dolů). Myslím, že redaktor poloodborného nebo chcete-li populárně-technického webu by si neměl poplést klikový s kardanovým hřídelem. Také trubici bych nazval raději obyčejně rourou a i trouba nebo tubus by zněly v této souvislosti lépe než zmíněná trubice. Chtěl bych také dostávat peníze za práci odvedenou v podobné kvalitě.