Mercedes-Benz Vision CLS - letenka první třídy

Mercedes-Benz Vision CLS - letenka první třídy

 
 

Elegantní, vysoce výkonný automobil se vzhledem kupé, ovšem opatřený čtveřicí dveří, oplývající komfortem a prostorem pro cestující a praktičností velkého salonního vozu. Aby nebylo těch protikladů málo i přes sportovně naladěný podvozek tluče pod kapotou dieselové srdce. Tak takový koktejl namíchal Mercedes pro návštěvníky frankfurtského autosalonu ve své poslední studii Vision CLS.

Vývoj nových koncepčních vozidel byl vždy součástí filosofie společnosti Mercedes-Benz. Během své, více než stoleté historie výrobce ze Stuttgartu vždy předváděl svou odvahu přicházet s novými nápady, být vždy o krok před konkurencí a vytvářel si tak pověst pionýra nových stylů a technologií. Při pohledu do historie objevíme mnoho vozidel s trojcípou hvězdou ve znaku, které stanovily nové standardy ve vývoji automobilů.

Namátkou jmenujme roadster 54 K z roku 1934, 300 SL „Gullwing (1954) nebo model 220 z roku 1959 první automobil s bezpečnostní strukturou karoserie. V moderní éře se jedná o koncepty, které „dorostly do podoby sériových vozů jako Mercedes-Benz 190 (1982), Mercedes třídy A nebo třída M z roku 1997.

Vision CLS je dalším příkladem pohledů do blízké budoucnosti. „Syntéza vášně a praktičnosti byla hlavním cílem tvůrců tohoto vozidla. Mělo by se dodat neskromným cílem, protože již toto spojení slov vyvolává dojem neslučitelnosti, jak to potom může dopadnout v praxi? Jenže Mercedes je v posledních letech silný právě v oblasti vyvolávání emocí. Vzpomeňme předposlední Mercedes řady S. Chladná, technická dokonalost, ale pokud jde o vyvolané vášně, mohlo jít tak o pocit jaký má člověk při pohledu na obrněný transportér. Vozidlo působilo příliš těžkopádným dojmem. Jenže pak přišel obrat k lepšímu a na počátku třetího tisíciletí působí nové Mercedesy elegantním dojmem, který byl dříve vyhrazen jen francouzským a italským vozům. A poslední Vision je dalším důkazem pokračování v tomto trendu, když tisková zpráva k tomuto konceptu oplývá slovy jako „emoce , „charisma a „vášně . Věřím, že fotografie tohoto vozu nenechají chladnými ani Vás.

Popis designu Visionu začneme pohledem zboku, protože právě tady nejlépe odhalíme, proč si stylisté Mercedesu „dovolili nazvat čtyřdveřový vůz kupé. Významným prvkem jsou vysoké boky karosérie, které tvoří plynulý oblouk, který klesá k přídi a zádi. Tvoří tak ojedinělý tvar pontonu karosérie, který tak ve střední části působí mohutným dojmem evokující pocit bezpečí, nepůsobí však těžkopádně. Profil střechy navazuje naprosto plynule a skutečně vytváří dojem elegantního kupé. Tomu odpovídají i poměrně nízká okna. Díky prosklené střeše se však nemusíme obávat pocitu stísněnosti a nedostatku světla v interiéru. Přední část je díky klasické mřížce s třícípou hvězdou typickým Mercedesem, ale moderní světlomety zároveň podporují moderní vzhled. Protáhlá, mírně se svažující záď plynule spojuje tvar střechy se základním pontonem a spolu s dovedně zakomponovanými svítilnami tvoří zřejmě nejpovedenější část vozu a možná právě ta nejlépe vystihuje onu výše zmiňovanou kombinaci vášně a praktičnosti. Vysoce elegantní a sportovně působící záď totiž ukrývá zavazadelník o objemu 470 litrů.

Z interiéru čiší elegance a preciznost provedení a také zde se snoubí klasický a moderní styling. Přístrojovému panelu vévodí velký kruhový rychloměr s o něco menšími hodinami a otáčkoměrem po stranách. Ty jsou kombinovány s ukazateli stavu paliva a teploměrem chladicí kapaliny. V designu interiéru je zřejmá snaha o maximálně ergonomické řešení. Základním prvkem tohoto ergonomického řešení je čtyřramenný volant se čtveřicí podsvícených ovladačů, jejichž prostřednictvím se ovládá audio souprava, telefon a navigační systém. Rozměrné zadní dveře jsou bezpochyby tím, co povyšuje Vision nad ostatní „kupé v otázkách praktičnosti, stejně tak jako bezkonkurenční vnitřní prostor.

O pohon Visionu CLS se stará šestiválcový turbodiesel CDI, jehož charakteristika vrcholí výkonem 195 kW (265 k), ale především poskytuje značný kroutící moment s maximem 560 Nm při dvoutisících otáčkách za minutu. Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel. Použití dvojice menších turbodmychadel oproti jednomu odpovídající velikosti omezuje nepříznivý „turboefekt a zlepšuje odezvu na pohyb akcelerátoru. Dosáhlo se tak jízdních výkonů odpovídajících velkoobjemovému benzínovému osmiválci ovšem při spotřebě pouhých 7,5 litru na 100 km. Kupé zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a z 60 na 120 km/h během 5,7 s. Maximální rychlost je podle nepsaných pravidel elektronicky omezena na 250 km/h. K dosažení těchto dynamických parametrů i k příznivé spotřebě paliva přispívá také moderní sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC. Ta je od letošního podzimu standardně dodávána k osmiválcovým motorům pro modely E, S, SL a CL. Jedná se o klasický automat s hydrodynamickým měničem momentu, který dále zvyšuje již tak vysoký rozsah převodových stupňů. To umožňuje motor využívat stále velice blízko optimálním otáčkám a „krátké zpřevodování zaručuje bleskovou akceleraci. Ta je ještě podpořena vyspělým elektronickým managementem s technologií „kick-down vhodnou pro předjížděcí manévry. Zároveň je hydrodynamický měnič opatřen přemostěním při všech převodových stupních, což velice pozitivně ovlivňuje spotřebu paliva. V neposlední řadě je třeba zmínit skříň převodovky odlitou z hořčíkové slitiny. Tento velice lehký materiál byl doposud vyhrazen jen závodním speciálům.

Na obvykle vysoké úrovni je pasivní a aktivní bezpečnost. Základem aktivní bezpečnosti je vyspělý, sportovně odladěný podvozek odpružený vzduchovým systémem AIRMATIC DC. Přední kola s plášti o rozměru 255/35 R19 jsou ovládána pomocí řízení s posilovačem účinným v závislosti na rychlosti vozu. Zadní hnaná kola jsou osazena pneumatikami rozměru 285/30 R19. Z dalších vymožeností zvyšujících aktivní bezpečnost jmenujme bi-xeonové hlavní světlomety s automatickým natáčením v zatáčkách a elektrohydraulický brzdový systém SBC. Ten je vybaven asistencí pro rozjíždění do kopce (Anti-Stall Assist) a dvěma programy pro pojíždění v kolonách (Softstop pro hladké dobržďování a Tailback Assist pro zastavení po uvolnění pedálu plynu). V oblasti pasivní bezpečnosti je Vision vybaven adaptivními čelními airbagy, jakož i bočními a okenními airbagy. Předpínače pásů s omezovači zádržné síly jsou samozřejmostí na všech čtyřech sedadlech.

Automobilové koncepty mají za úkol ověřit nové technologické nápady, ale zároveň mají prozkoumat nové možnosti na stále houstnoucím automobilovém trhu. Právě hledání „skulin na trhu může totiž dnes rozhodovat o ekonomickém úspěchu výrobců. Nový Vision CLS právě do jedné takové mezery míří. Rozhodně totiž nejde o supersport mající za cíl ohrozit sportovní značky. Pravděpodobně nemá namířeno ani na svého Mnichovského konkurenta i když jeho vysoce výkonný sedan M5 také poskytuje značnou užitnou hodnotu. Vision ale určitě nehodlá porazit M pětku na severní smyčce Nurburgringu. Toto „čtyřdveřové kupé rozhodně není stavěno pro zákazníky, kteří se chtějí vrhat do ostrých zatáček s oroseným čelem a srdcem běžícím na hranici infarktu. Zcela jistě je stavěno pro milovníky automobilové krásy a vyspělých technologií, kteří však žádají i značnou dávku luxusu a osobitosti. O tom, že tito zákazníci nemají hluboko do kapsy není pochyb, tak proč diesel? Zatímco budou majitelé ostrých „sporťáků znovu stavět u pumpy aby napojili své hladové miláčky, bude si totiž vlastník CLS-ka zvyšovat jízdní průměr hladkým ukrajováním kilometrů bez velké starosti o palivoměr. Zní Vám to logicky? No, vždyť ve Stuttgartu se již pracuje na sériové podobě.



Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Požár v pražském hotelu má třetí oběť. Podlehla zraněním v nemocnici Požár v pražském hotelu má třetí oběť. Podlehla zraněním v nemocnici

Sobotní požár v hotelu v centru Prahy si vyžádal již…

Švédská levice chce zastropovat zisky části firem Švédská levice chce zastropovat zisky části firem

Švédská středo-levá menšinová vláda navrhne zastropování…

Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři Burzy ženou k novým rekordům drobní investoři

Akcie na trzích po celém světě lámou nové a nové rekordy.…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Příští generace Mercedes-Benzu CLS pravděpodobně přijde o variantu Shooting Brake Příští generace Mercedes-Benzu CLS pravděpodobně přijde o variantu Shooting Brake

Nová generace „čtyřdveřového kupé“ Mercedes-Benzu CLS má…

Mercedes-Benz CLS: Konec výroby první generace Mercedes-Benz CLS: Konec výroby první generace

Výroba Mercedesu třídy CLS byla v jeho první generaci…

 



 
Dějiny Dakaru (8. díl): Dakar se nejede!

Dějiny Dakaru (8. díl): Dakar se nejede!

Dnes 11:26

Slavná pouštní Rallye Dakar byla den před startem jubilejního 30. ročníku, zrušena.




Blesk.cz

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v Karibiku prodávají za dvě stovky!

Mladý pár se asi zbláznil: Luxusní letovisko v…

Suzanne (33) a David (35) z amerického Detroitu spolu v Karibiku od roku 2013 vlastníma rukama budovali…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: Čech čeká na 200. nulu. Agüero pokořil hattrickem Newcastle

SESTŘIHY: Čech čeká na 200. nulu. Agüero pokořil…

Fotbalisté Arsenalu vyhráli v 24. Premier League i s Petrem Čechem v brance doma pohodlně porazili Crystal…

 

Reflex.cz

Ponorky budoucnosti britského námořnictva: Nautilus jako rejnok nebo průzkumný Úhoř

Ponorky budoucnosti britského námořnictva: Nautilus…

Britské námořnictvo představilo svou vizi, jak budou vypadat vojenské ponorky za padesát let. Inspirují se říší…

Platy v Česku rostou, ale unijní mzdy jsou pro nás stále jen fantazií. Kdy se to změní?

Platy v Česku rostou, ale unijní mzdy jsou pro nás…

Poslední léta přinesla i do tuzemska růst mezd. Ani štědrý rok 2017, který lidem dopřál v průměru takřka…