Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vision CLS - letenka první třídy

TR
Elegantní, vysoce výkonný automobil se vzhledem kupé, ovšem opatřený čtveřicí dveří, oplývající komfortem a prostorem pro cestující a praktičností velkého salonního vozu. Aby nebylo těch protikladů málo i přes sportovně naladěný podvozek tluče pod...

Vývoj nových koncepčních vozidel byl vždy součástí filosofie společnosti Mercedes-Benz. Během své, více než stoleté historie výrobce ze Stuttgartu vždy předváděl svou odvahu přicházet s novými nápady, být vždy o krok před konkurencí a vytvářel si tak pověst pionýra nových stylů a technologií. Při pohledu do historie objevíme mnoho vozidel s trojcípou hvězdou ve znaku, které stanovily nové standardy ve vývoji automobilů.

Namátkou jmenujme roadster 54 K z roku 1934, 300 SL „Gullwing (1954) nebo model 220 z roku 1959 první automobil s bezpečnostní strukturou karoserie. V moderní éře se jedná o koncepty, které „dorostly do podoby sériových vozů jako Mercedes-Benz 190 (1982), Mercedes třídy A nebo třída M z roku 1997.

Vision CLS je dalším příkladem pohledů do blízké budoucnosti. „Syntéza vášně a praktičnosti byla hlavním cílem tvůrců tohoto vozidla. Mělo by se dodat neskromným cílem, protože již toto spojení slov vyvolává dojem neslučitelnosti, jak to potom může dopadnout v praxi? Jenže Mercedes je v posledních letech silný právě v oblasti vyvolávání emocí. Vzpomeňme předposlední Mercedes řady S. Chladná, technická dokonalost, ale pokud jde o vyvolané vášně, mohlo jít tak o pocit jaký má člověk při pohledu na obrněný transportér. Vozidlo působilo příliš těžkopádným dojmem. Jenže pak přišel obrat k lepšímu a na počátku třetího tisíciletí působí nové Mercedesy elegantním dojmem, který byl dříve vyhrazen jen francouzským a italským vozům. A poslední Vision je dalším důkazem pokračování v tomto trendu, když tisková zpráva k tomuto konceptu oplývá slovy jako „emoce , „charisma a „vášně . Věřím, že fotografie tohoto vozu nenechají chladnými ani Vás.

Popis designu Visionu začneme pohledem zboku, protože právě tady nejlépe odhalíme, proč si stylisté Mercedesu „dovolili nazvat čtyřdveřový vůz kupé. Významným prvkem jsou vysoké boky karosérie, které tvoří plynulý oblouk, který klesá k přídi a zádi. Tvoří tak ojedinělý tvar pontonu karosérie, který tak ve střední části působí mohutným dojmem evokující pocit bezpečí, nepůsobí však těžkopádně. Profil střechy navazuje naprosto plynule a skutečně vytváří dojem elegantního kupé. Tomu odpovídají i poměrně nízká okna. Díky prosklené střeše se však nemusíme obávat pocitu stísněnosti a nedostatku světla v interiéru. Přední část je díky klasické mřížce s třícípou hvězdou typickým Mercedesem, ale moderní světlomety zároveň podporují moderní vzhled. Protáhlá, mírně se svažující záď plynule spojuje tvar střechy se základním pontonem a spolu s dovedně zakomponovanými svítilnami tvoří zřejmě nejpovedenější část vozu a možná právě ta nejlépe vystihuje onu výše zmiňovanou kombinaci vášně a praktičnosti. Vysoce elegantní a sportovně působící záď totiž ukrývá zavazadelník o objemu 470 litrů.

Z interiéru čiší elegance a preciznost provedení a také zde se snoubí klasický a moderní styling. Přístrojovému panelu vévodí velký kruhový rychloměr s o něco menšími hodinami a otáčkoměrem po stranách. Ty jsou kombinovány s ukazateli stavu paliva a teploměrem chladicí kapaliny. V designu interiéru je zřejmá snaha o maximálně ergonomické řešení. Základním prvkem tohoto ergonomického řešení je čtyřramenný volant se čtveřicí podsvícených ovladačů, jejichž prostřednictvím se ovládá audio souprava, telefon a navigační systém. Rozměrné zadní dveře jsou bezpochyby tím, co povyšuje Vision nad ostatní „kupé v otázkách praktičnosti, stejně tak jako bezkonkurenční vnitřní prostor.

O pohon Visionu CLS se stará šestiválcový turbodiesel CDI, jehož charakteristika vrcholí výkonem 195 kW (265 k), ale především poskytuje značný kroutící moment s maximem 560 Nm při dvoutisících otáčkách za minutu. Motor je přeplňován dvojicí turbodmychadel. Použití dvojice menších turbodmychadel oproti jednomu odpovídající velikosti omezuje nepříznivý „turboefekt a zlepšuje odezvu na pohyb akcelerátoru. Dosáhlo se tak jízdních výkonů odpovídajících velkoobjemovému benzínovému osmiválci ovšem při spotřebě pouhých 7,5 litru na 100 km. Kupé zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,4 s a z 60 na 120 km/h během 5,7 s. Maximální rychlost je podle nepsaných pravidel elektronicky omezena na 250 km/h. K dosažení těchto dynamických parametrů i k příznivé spotřebě paliva přispívá také moderní sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC. Ta je od letošního podzimu standardně dodávána k osmiválcovým motorům pro modely E, S, SL a CL. Jedná se o klasický automat s hydrodynamickým měničem momentu, který dále zvyšuje již tak vysoký rozsah převodových stupňů. To umožňuje motor využívat stále velice blízko optimálním otáčkám a „krátké zpřevodování zaručuje bleskovou akceleraci. Ta je ještě podpořena vyspělým elektronickým managementem s technologií „kick-down vhodnou pro předjížděcí manévry. Zároveň je hydrodynamický měnič opatřen přemostěním při všech převodových stupních, což velice pozitivně ovlivňuje spotřebu paliva. V neposlední řadě je třeba zmínit skříň převodovky odlitou z hořčíkové slitiny. Tento velice lehký materiál byl doposud vyhrazen jen závodním speciálům.

Na obvykle vysoké úrovni je pasivní a aktivní bezpečnost. Základem aktivní bezpečnosti je vyspělý, sportovně odladěný podvozek odpružený vzduchovým systémem AIRMATIC DC. Přední kola s plášti o rozměru 255/35 R19 jsou ovládána pomocí řízení s posilovačem účinným v závislosti na rychlosti vozu. Zadní hnaná kola jsou osazena pneumatikami rozměru 285/30 R19. Z dalších vymožeností zvyšujících aktivní bezpečnost jmenujme bi-xeonové hlavní světlomety s automatickým natáčením v zatáčkách a elektrohydraulický brzdový systém SBC. Ten je vybaven asistencí pro rozjíždění do kopce (Anti-Stall Assist) a dvěma programy pro pojíždění v kolonách (Softstop pro hladké dobržďování a Tailback Assist pro zastavení po uvolnění pedálu plynu). V oblasti pasivní bezpečnosti je Vision vybaven adaptivními čelními airbagy, jakož i bočními a okenními airbagy. Předpínače pásů s omezovači zádržné síly jsou samozřejmostí na všech čtyřech sedadlech.

Automobilové koncepty mají za úkol ověřit nové technologické nápady, ale zároveň mají prozkoumat nové možnosti na stále houstnoucím automobilovém trhu. Právě hledání „skulin na trhu může totiž dnes rozhodovat o ekonomickém úspěchu výrobců. Nový Vision CLS právě do jedné takové mezery míří. Rozhodně totiž nejde o supersport mající za cíl ohrozit sportovní značky. Pravděpodobně nemá namířeno ani na svého Mnichovského konkurenta i když jeho vysoce výkonný sedan M5 také poskytuje značnou užitnou hodnotu. Vision ale určitě nehodlá porazit M pětku na severní smyčce Nurburgringu. Toto „čtyřdveřové kupé rozhodně není stavěno pro zákazníky, kteří se chtějí vrhat do ostrých zatáček s oroseným čelem a srdcem běžícím na hranici infarktu. Zcela jistě je stavěno pro milovníky automobilové krásy a vyspělých technologií, kteří však žádají i značnou dávku luxusu a osobitosti. O tom, že tito zákazníci nemají hluboko do kapsy není pochyb, tak proč diesel? Zatímco budou majitelé ostrých „sporťáků znovu stavět u pumpy aby napojili své hladové miláčky, bude si totiž vlastník CLS-ka zvyšovat jízdní průměr hladkým ukrajováním kilometrů bez velké starosti o palivoměr. Zní Vám to logicky? No, vždyť ve Stuttgartu se již pracuje na sériové podobě.



TR