Mercedes-Benz Vision GLK FREESIDE: první fotografie a oficiální informace
Začněme novým výkladem pojmu GLK. G ukazuje na historickou souvislost s klasickým off-roadem - třídou G - jako by žádné SUV třídy ML nikdy neexistovalo, písmeno L patří luxusu na kolech a písmeno K kompaktním rozměrům. I když konkrétní míry zatím nebyly zveřejněny, je kompaktnost brána zejména ve vztahu k ostatním SUV s třícípou hvězdou na kapotě.
Design nového SUV ovládly hrany v míře, která byla naposledy k vidění u třicet let starého G. Dvouprostorová karoserie začíná velmi dlouhou přídí, pokračuje velmi dlouhým rozvorem (2,72 m) a náhle končí překvapivě krátkou zádí. Profilování povrchových plechů na dvou párech bočních dveřích připomíná třídu C. Zdá se, že rostoucí prolis je stěžejním spojovacím článkem třídy GLK s ostatní současnou automobilovou produkcí Mercedesu. Sebevědomé přídi dominuje velká maska se třemi žebry a vzdorovitě tvarované sdružené světlomety, připomínající trochu Nissan X-Trail. Světelný design studie využívá bohatě možnosti současné diodové techniky, když tyto moderní světelné prvky najdeme jak v denních světlech na nárazníku, tak nahoře na pomocném rámu na střeše a dvěma řadami i na krytech vnějších zpětných zrcátek.
Celkové rozložení hmot tvůrci u prezentační 4,52 m dlouhé studie upravili zatmavením rámů oken a sloupků karoserie, které i samy o sobě opticky nemají příliš velkou mocnost. Dvacetipalcová kola se usadila v lemech blatníků stejně hranatých jako je "hranatý" charakter auta. Tisková zpráva nezapomíná upozornit na bohatě prosklený interiér a zvýšenou polohu cestujících, kteří tak mají i ve městech více než dobrý výhled všemi směry.
Speciální barva “diamond white magno” má metalický efekt ale netradiční matný povrchový lak. Uvnitř panuje černobílá extravagantně-luxusní nálada. Na první pohled poněkud subtilní přístrojová deska má nad středovou konzolou vikýř s obrazovkou palubního informačního a navigačního systému. Počítá se s přítomností sady šesti obvyklých airbagů a dalšího airbagu pro kolena řidiče.
Čtyři pro Vision, šest pro sérii
Určitým zklamáním bude pro Američany na Naias v Detroitu přítomnost čtyřválce pod kapotou nového GLK. Co víc, motor 2,2 CDI BLUETEC (125 kW) bude spalovat naftu. Propagace čistých turbodieselů je pro Mercedes-Benz na americké půdě nesmírně důležitá, protože jde o hlavní zbraň proti hybridní lobby japonských a amerických výrobců, která navíc je k dispozici prakticky okamžitě pro širokou škálu produkčních modelů.
Čtyřválec pod kapotou vize má systém vstřikování nafty common-rail čtvrté generace (až 2000 bar) a dvoustupňové přeplňování. Za jménem BLUETEC je ze šestiválcových a osmiválcových motorizací známá technika spojující účinnost oxidačního katalyzátoru, filtru pevných částic a SCR-katalyzátoru. Kapalina AdBlue vstřikovaná do výfukového potrubí připraví prostředí v němž dojde k přeměně 80 % NOx na vodu a dusík. V této konfiguraci by mohl Mercedes-Benz GLK 220 CDI BLUETEC plnit emisní normu Euro 6, US BIN 5 i kalifornský předpis LEV2.
Sériové GLK příjde na trh nejprve v provedení GLK 350 (200 kW) a GLK 320 CDI (165 kW). Později - během roku 2009 - se objeví čtyřválcové motory a verze s pohonem kol zadní nápravy.
4MATIC - podélný řetezec
Pohon všech kol převzatý ze současné třídy C staví na podélném uložení motoru vpředu, přirozeně navazující převodovce a dalších komponentech ústrojí pohonu. Výhody tohoto uspořádání podle Mercedesu spočívají mj. ve vyšší účinnosti nebo jednodušším utlumení hluku a vibrací od hnacího ústrojí. Základní rozdělení hnacích sil má poměr 45:55 (přední:zadní náprava), v další redistribuci při trakční nouzi pomáhá vícelamelová spojka u mezinápravového diferenciálu a elektronické systémy v čele s 4ETS.
Když se má GLK ukázat v terénu příjde ke slovu tlačítko G na přístrojové desce. Aktivuje se jím zvláštní režim převodovky 7G-TRONIC, který mění řadicí body, zavádí se pozvolnější charakteristika pedálu akcelerátoru, aktivuje se asistent pro sjíždění kopců a ESP se nastavuje do režimu off-road.
Sériová podoba Mercedesu GLK byla ohlášena na podzim 2008.