Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Vyzkoušeli jsme furgon Vito se základním motorem a předním pohonem. Na co má a jak poslouží dodávka se střední délkou?

Mercedes-Benz si pro novou generaci LUV Vito připravil tři různé pohony. Přední navazuje na první vydání, motor předával točivý moment na zadní kola v minulé, druhé generaci. Provedení 4Matic je u modelu Vito již stálicí.

Proč přední?

Stuttgartský výrobce v posledních letech rozšiřuje portfolio svých užitkových modelů, aby byl schopen pokrýt požadavky na přepravu lehkých předmětů typu pizza až po balvany v kamenolomu. Z této myšlenky již vzešlo nejmenší LUV Citan, ve vyšší kategorii Vito přišel na řadu přední pohon. Ve srovnání se zadním nabízí větší užitečné zatížení, nižší třecí ztráty pohonu a nižší spotřebu. Samozřejmost také kvůli jednodušší konstrukci pohonu vykazuje nižší cenu.

Základní motor

K testu jsme měli základní motorizaci o objemu 1,6 litru a výkonu 65 kW. S točivým momentem podle údaje výrobce v hodnotě 230 N.m jsme byli spokojeni pouze během jízdy ve městě a v mírně naloženém stavu. Velmi ležérní dynamiku nebylo možné posílit vytáčením čtyřválce do vyšších otáček, protože motor jel lépe ve středních než vysokých otáčkách, při kterých samozřejmě rostla spotřeba.

Šestnáctistovka převzatá od Renaultu a upravená pro Vito umí u francouzského užitkového vozu Trafic nabídnout 66, 84 nebo 103 kW. Již základní verze disponuje 260 N.m, proto o testovaném Vitu 1.6/65 kW můžeme mluvit jako o velmi umírněném typu. V nabídce modelu Vito se však nachází i silnější provedení 1.6/84 kW (111 CDI), cenové navýšení jinak softwarově naladěné verze však dosahuje nemalé částky 37.000 korun bez daně.

Jen lehký náklad

Spojení základního motoru se střední délkou karoserie L o objemu nákladového prostoru 6,3 m3 v nás vzbuzovala otázku, pro jaký náklad je toto provedení vhodné. V rámci zachování přijatelné dynamiky by neměl být těžký, i když do celkové hmotnosti 2,8 tuny zbývala s řidičem víc než tuna. O velmi skromné dynamice automobilu v nezatíženém stavu také vypovídá údaj výrobce o zrychlení z klidu na 100 km/h, které Vito 109 CDI zvládá během necelých dvaceti sekund. V testu jsme jezdili za slušných 6,5 l/100 km.

Zajímavé je, že výrobce podle homologovaných údajů udává nižší průměrnou spotřebu verzí se zadním pohonem a objemnějším motorem 2.2 CDI. Platí však, že v městském prostředí by méně objemná jednotka měla pár deci ušetřit. Dlouholetý řidič modelu Vito si však při přechodu ze zadního na přední pohon novinky bude muset smířit s menším rejdem předních kol a průměrem otáčení o 1,1 metru větším pro přední pohon.

Pohled do ceníku oprávněné choutky pro známý motor 2.2 CDI se zadním pohonem trochu brzdí, protože mezi předním pohonem 111 CDI/84 kW a zadním 114 CDI/100 kW se nachází cenový rozdíl 40.000 korun bez DPH. Za tuto daně mezi pouze softwarově odlišenými provedeními 109 a 111 CDI) dostanete silnější a objemnější motor, přenos točivého momentu na zadní kola, možnost v pohodě táhnout přívěs a lepší rejd předních kol.

V rámci této cenové politiky může být až s podivem fakt, že v Česku se nová generace Vita prodává s předním a zadním pohonem v poměru přibližně 1:1. To jen vyjadřuje extrémní tlak u flotilových vozidel na co nejnižší cenu.

Pro náklad

Výrobci furgonů často řeší umístění kotvících ok. Praxe žádá, aby nepřekážela při posunu krabic po podlaze, zároveň je třeba, aby zároveň byla co nejníže k získání co nejlepšího úhlu napnutí kurt. Mercedes-Benz u Vita používá kombinované řešení, přičemž přední oka se nachází těsně nad podlahou v dělicí přepážce mezi prostory pro posádku a náklad. Další tři upevňovací body na každé straně jsou zapuštěné do podlahy. Z ní vyčnívají minimálně, při použití je třeba je vyklopit vzhůru.

Manipulaci s břemeny usnadňovalo plynulé navázání nákladové hrany s podlahou, což při každodenním používání řidič velmi ocení. Mercedes-Benz musíme pochválit za boční posuvné dveře. Výrobce zcela využil šířku boku, takže u krátké verze dosahuje délka posuvných dveří 837 mm, testované prodloužené provedení L nabízelo šířku 961 mm, což je dost pro naložení europalety podélně.

Využití výhody

Přední pohon přinášející omezení pohotovostní hmotnosti má větší smysl se silnější verzí šestnáctistovky 111 CDI/84 kW. Zde připadá v úvahu využití příplatkového zvětšení celkové/užitečné hmotnosti Top Load na 3200/1369 kg. Jde o maximum nákladu, který lze do modelu Vito vložit, protože verze se zadním pohonem 114, 116 a 119 CDI nemohou jít v celkové hmotnosti přes 3,2 tuny.

Bezpečnostní nálož

Vedle přesného řízení a citlivé vazby se silnicí nás těšilo citlivé řazení šestistupňové převodovky Ecogear. Překvapilo nás však k furgonu příplatkové nastavení volantu, které ve standardu dostanete jen k nejsilnějšímu provedení 119 CDI. Pokud si možnost změny polohy volantu chcete přikoupit, je k dostání v paketu s palubním počítačem za 13.051 korun. Naopak každé Vito dostalo do vínku pokročilé elektronické bezpečnostní systémy jako například pomocník proti nárazu bočního větru či ukazatel bdělosti řidiče.

Plusy

  • Výborná ovladatelnost
  • Umístění kotvících bodů
  • Nabídka pohonů

Minusy

  • Slabý základní motor
  • Nastavení volantu za příplatek

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 622
Typ dvakrát přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 65/3800
Točivý moment (N.m/min-1)230/1200-2400
Emisní norma Euro 5b+
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 7,9/5,6/6,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Délka/šířka/výška (mm) 5140/1928/1910
Rozvor (mm) 3200
Provozní hmotnost (kg) 1761
Celková hmotnost (kg) 2800
Objem nákladového prostoru (m3) 6,3
D/š/v nákl. prostoru (mm) 2831/1585/1252
Šířka mezi podběhy (mm) 1270
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva(l) 57
Základní cena (Kč bez DPH) 522 500

Ladislav Černý
Diskuze (0)