29.12. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Mercedes-Benz Vito L 109 CDI: Půlmilionový základ

 

Vyzkoušeli jsme furgon Vito se základním motorem a předním pohonem. Na co má a jak poslouží dodávka se střední délkou?

Mercedes-Benz si pro novou generaci LUV Vito připravil tři různé pohony. Přední navazuje na první vydání, motor předával točivý moment na zadní kola v minulé, druhé generaci. Provedení 4Matic je u modelu Vito již stálicí.

Proč přední?

Stuttgartský výrobce v posledních letech rozšiřuje portfolio svých užitkových modelů, aby byl schopen pokrýt požadavky na přepravu lehkých předmětů typu pizza až po balvany v kamenolomu. Z této myšlenky již vzešlo nejmenší LUV Citan, ve vyšší kategorii Vito přišel na řadu přední pohon. Ve srovnání se zadním nabízí větší užitečné zatížení, nižší třecí ztráty pohonu a nižší spotřebu. Samozřejmost také kvůli jednodušší konstrukci pohonu vykazuje nižší cenu.

Základní motor

K testu jsme měli základní motorizaci o objemu 1,6 litru a výkonu 65 kW. S točivým momentem podle údaje výrobce v hodnotě 230 N.m jsme byli spokojeni pouze během jízdy ve městě a v mírně naloženém stavu. Velmi ležérní dynamiku nebylo možné posílit vytáčením čtyřválce do vyšších otáček, protože motor jel lépe ve středních než vysokých otáčkách, při kterých samozřejmě rostla spotřeba.

Šestnáctistovka převzatá od Renaultu a upravená pro Vito umí u francouzského užitkového vozu Trafic nabídnout 66, 84 nebo 103 kW. Již základní verze disponuje 260 N.m, proto o testovaném Vitu 1.6/65 kW můžeme mluvit jako o velmi umírněném typu. V nabídce modelu Vito se však nachází i silnější provedení 1.6/84 kW (111 CDI), cenové navýšení jinak softwarově naladěné verze však dosahuje nemalé částky 37.000 korun bez daně.

Jen lehký náklad

Spojení základního motoru se střední délkou karoserie L o objemu nákladového prostoru 6,3 m3 v nás vzbuzovala otázku, pro jaký náklad je toto provedení vhodné. V rámci zachování přijatelné dynamiky by neměl být těžký, i když do celkové hmotnosti 2,8 tuny zbývala s řidičem víc než tuna. O velmi skromné dynamice automobilu v nezatíženém stavu také vypovídá údaj výrobce o zrychlení z klidu na 100 km/h, které Vito 109 CDI zvládá během necelých dvaceti sekund. V testu jsme jezdili za slušných 6,5 l/100 km.

Zajímavé je, že výrobce podle homologovaných údajů udává nižší průměrnou spotřebu verzí se zadním pohonem a objemnějším motorem 2.2 CDI. Platí však, že v městském prostředí by méně objemná jednotka měla pár deci ušetřit. Dlouholetý řidič modelu Vito si však při přechodu ze zadního na přední pohon novinky bude muset smířit s menším rejdem předních kol a průměrem otáčení o 1,1 metru větším pro přední pohon.

Pohled do ceníku oprávněné choutky pro známý motor 2.2 CDI se zadním pohonem trochu brzdí, protože mezi předním pohonem 111 CDI/84 kW a zadním 114 CDI/100 kW se nachází cenový rozdíl 40.000 korun bez DPH. Za tuto daně mezi pouze softwarově odlišenými provedeními 109 a 111 CDI) dostanete silnější a objemnější motor, přenos točivého momentu na zadní kola, možnost v pohodě táhnout přívěs a lepší rejd předních kol.

V rámci této cenové politiky může být až s podivem fakt, že v Česku se nová generace Vita prodává s předním a zadním pohonem v poměru přibližně 1:1. To jen vyjadřuje extrémní tlak u flotilových vozidel na co nejnižší cenu.

Pro náklad

Výrobci furgonů často řeší umístění kotvících ok. Praxe žádá, aby nepřekážela při posunu krabic po podlaze, zároveň je třeba, aby zároveň byla co nejníže k získání co nejlepšího úhlu napnutí kurt. Mercedes-Benz u Vita používá kombinované řešení, přičemž přední oka se nachází těsně nad podlahou v dělicí přepážce mezi prostory pro posádku a náklad. Další tři upevňovací body na každé straně jsou zapuštěné do podlahy. Z ní vyčnívají minimálně, při použití je třeba je vyklopit vzhůru.

Manipulaci s břemeny usnadňovalo plynulé navázání nákladové hrany s podlahou, což při každodenním používání řidič velmi ocení. Mercedes-Benz musíme pochválit za boční posuvné dveře. Výrobce zcela využil šířku boku, takže u krátké verze dosahuje délka posuvných dveří 837 mm, testované prodloužené provedení L nabízelo šířku 961 mm, což je dost pro naložení europalety podélně.

Využití výhody

Přední pohon přinášející omezení pohotovostní hmotnosti má větší smysl se silnější verzí šestnáctistovky 111 CDI/84 kW. Zde připadá v úvahu využití příplatkového zvětšení celkové/užitečné hmotnosti Top Load na 3200/1369 kg. Jde o maximum nákladu, který lze do modelu Vito vložit, protože verze se zadním pohonem 114, 116 a 119 CDI nemohou jít v celkové hmotnosti přes 3,2 tuny.

Bezpečnostní nálož

Vedle přesného řízení a citlivé vazby se silnicí nás těšilo citlivé řazení šestistupňové převodovky Ecogear. Překvapilo nás však k furgonu příplatkové nastavení volantu, které ve standardu dostanete jen k nejsilnějšímu provedení 119 CDI. Pokud si možnost změny polohy volantu chcete přikoupit, je k dostání v paketu s palubním počítačem za 13.051 korun. Naopak každé Vito dostalo do vínku pokročilé elektronické bezpečnostní systémy jako například pomocník proti nárazu bočního větru či ukazatel bdělosti řidiče.

Plusy

  • Výborná ovladatelnost
  • Umístění kotvících bodů
  • Nabídka pohonů

Minusy

  • Slabý základní motor
  • Nastavení volantu za příplatek

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor OM 622
Typ dvakrát přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 65/3800
Točivý moment (N.m/min-1)230/1200-2400
Emisní norma Euro 5b+
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 7,9/5,6/6,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Délka/šířka/výška (mm) 5140/1928/1910
Rozvor (mm) 3200
Provozní hmotnost (kg) 1761
Celková hmotnost (kg) 2800
Objem nákladového prostoru (m3) 6,3
D/š/v nákl. prostoru (mm) 2831/1585/1252
Šířka mezi podběhy (mm) 1270
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva(l) 57
Základní cena (Kč bez DPH) 522 500
Spolupracujeme s TipCars.com
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák Mercedes-Benz Vito Tourer L 119 CDI: Silák

Vyzkoušeli jsme nové Vito Tourer s nejsilnějším motorem a…

Mercedes-Benz Vito 4x4 se představuje Mercedes-Benz Vito 4x4 se představuje

Mercedes-Benz obohacuje nabídku modelu Vito o verzi 4x4.…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…