Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připravovaný Mercedes třídy A: Už jsme v něm seděli!

Tomáš Dusil
Diskuze (16)
Nová generace kompaktního Mercedesu třídy A se oficiálně ukáže až v březnu příštího roku. Pocity za volantem této novinky vám však můžeme zprostředkovat již nyní.

Nejstarší automobilka světa dlouhé desítky let zcela ignorovala segment kompaktních vozidel. Označení „baby benz“ sice může na první pohled budit dojem, že se jedná o malé či kompaktní auto, avšak takto se začalo přezdívat řadě 190 neboli W201.Ta však, stejně jako její následovníci reprezentované třídou C, jsou zástupci segmentu D, čili střední třídy.

První opravdu malý „benz“ se představil v roce 1997 coby třída A (W168). Už od roku 1993 si však Mercedes sondoval reakci veřejnosti studií Vision A, z níž pozdější sériový automobil vycházel. Auto zaujalo neobvyklou koncepcí karoserie s takzvanou sendvičovou podlahou, která umožnila splnit i velmi přísné nárazové testy i při současném zkrácení přední části. Výrazně skloněný napříč uložený hnací řetězec se tak mohl při čelním nárazu posunout mezi spodní a horní část podlahy, čímž neohrozil nohy řidiče a spolujezdce. V někdejší záplavě inovací však ostře kontrastuje tehdy velmi medializované převrácení vozidla při takzvaném losím testu. Mělo to však i pozitivní dopad, neboť ve snaze tomu předejít, přišel záhy po celém incidentu Mercedes-Benz třídy A jako první auto na světě standardně se stabilizačním systémem ESP v kombinaci s brzdovým asistentem BAS. Nebýt této nepříjemné příhody, ESP by se patrně do aut dostalo o dost později.

Druhá generace W169 z roku 2004 původní koncept dále rozvíjela. Zlom ve třídě A přišel ve třetí generaci W176 v roce 2012. Namísto nezvykle vysoké karoserie připomínající MPV vyjel sportovně střižený nízký hatchback. Dřívější priority v podobě prostornosti, pohodlného nastupování a variability kabiny vystřídala radost z jízdy a důraz na jízdní vlastnosti. Sportovní akcent řady W176 si přímo říkal o sportovní verzi. Ta vyjela v podobě modelu 45 AMG, přičemž dodnes tento vůz pohání nejvýkonnější čtyřválcový motor v sériové produkci.

Uvnitř větší

Jaká tedy bude nová generace interně označená W177? Měli jsme vzácnou možnost zblízka si prohlédnout zamaskovaný vůz několik měsíců před jeho oficiální premiérou. Těm co se líbí současné vydání třídy A, najdou jistě zalíbení i v jejím nástupci. Ten totiž rozvíjí její ideu, takže jak tvary, tak celkové pojetí novinky je z prvních dojmů velice podobné. Samozřejmě na pozadí inovací, které se za pět let výroby třetího vydání odehrály. Na první pohled vypadá novinka o něco mohutněji. O vnějších rozměrech vozu však nepadlo ani slovo. Prý si máme počkat na březen…

Naproti tomu v otázce vnitřního prostoru a tedy kabiny byl Mercedes-Benz v souvislosti s novou třídou A o poznání konkrétnější. Pokud chcete čísla, tady jsou - prostor v oblasti hlavy řidiče se prodloužil o 7 mm. Stalo se tak patrně posunutím spodní základny rámu čelního skla více dopředu (koncept cabforward). V oblasti loktů na předních sedadlech je kabina širší o 35 mm, ve druhé řadě dokonce o 36 mm. V oblasti ramen jsou v jednotlivých řadách hodnoty následující - zvětšení o 9 mm vpředu, o značných 22 mm vzadu. V oblasti hlavy vzadu sedících cestujících došlo ke zvětšení prostoru o 8 mm.

Jak to celé vypadá v praxi? Jako první usedám na zadní sedadla. Samotný proces nastupování mi příliš pohodlný nepřišel, neboť druhý pár dveří je už od pohledu trochu užší. Rozměry zadní lavice ničím nevybočují nad obvyklé zvyklosti vozů tohoto segmentu. Posez však v mém případě úplně ideální nebyl, a to z důvodu poměrně nízko umístěného sedáku, jenž se mi navíc zdá kratší. Stehna tudíž nepodpíral zrovna ideálně. Pravdou je, že ani mnohem větší současný Mercedes-Benz třídy E na tom není v tomto o mnoho lépe (absolvoval jsem v něm vzadu cestu 1000 km). U kompaktního vozu se však předpokládá obsazení dvěma dospělými osobami a jejich dětmi a těm ergonomie sezení vzadu vyhoví naprosto bez problému.

Porovnání rozměrů interiéru třetí generace třídy A (W176) a připravované čtvrté generace (W177)
Model třídy A W176 W177 Rozdíl v mm
V úrovni loktů vpředu [mm] 1422 1457 +35
V úrovni loktů ve druhé řadě [mm] 1410 1446 +36
V úrovni ramen vpředu [mm] 1391 1400 +9
V úrovni ramen vzadu [mm] 1350 1372 +22
Maximální prostor pro hlavu vpřed [mm] 1017 1024 +7
Maximální prostor pro hlavu vzadu [mm] 952 960 +8

Vyberte si sedadlo

Zatímco vzadu se sedí pohodlně spíše dětem školou povinným, případně lidem malého vzrůstu, vpředu je to úplně jiná liga. Předvedený vzorek byl vybaven sportovními předními sedadly. Jejich charakteristickým rysem jsou (tak jako dosud) opěrky hlavy integrované do opěradel. Úplně stejně to mají také zadní dvě krajní místa. Absence výškového nastavování tady kupodivu není v rozporu s praktičností. Pouze opravdu vysocí lidé mohou pocítit jistá omezení.

Komu sportovní sedadla nevyhovují, může zvolit takzvaná komfortní sedadla. Na první pohled vypadají podobně jako ta sportovní, avšak na rozdíl od nich nabízejí výškově přestavitelnou opěrku hlavy. Obě provedení pak disponují prodlužovatelným sedákem, stejně jako nastavováním výšky a sklonu sedáku. Zadní část zvedáte pákou, přední otáčením plastového kolečka na boku. Za příplatek lze mít obě verze sedadel s plně elektrickým ovládáním s ovladači ve tvaru sedadla umístěnými na dveřích. Nechybí tři paměti pro sedadlo řidiče a také spolujezdce.

Ti co si nepřiplatí, se budou muset spokojit se základními sedadly. Nenabízejí prodlužovatelný sedák, ani tak výrazné boční vedení. A dále jim chybí možnost měnit sklon sedáku.

Přesedání mezi jednotlivými sedadly odhalilo zajímavé rozdíly. Sportovní sedadla jsou sice na pohled stejně anatomicky tvarovaná jako komfortní, avšak v praxi nabízejí vnímatelně lepší boční vedení. Ty komfortnější mají bočnice jakoby více roztažené a tudíž lépe vyhoví korpulentnějším postavám. Avšak ani základní sedadla se nemusejí stydět. Mají solidní rozměry a nakonec i to boční vedení je u nich plně dostačující.

Jenže nová třída A nabídne v oblasti komfortu sezení další dosud málo vídané prvky. „Pouze u základní verze sedadel nelze objednat elektropneumaticky stavitelnou bederní opěrku. V jejich případě se nepředpokládá, že by ji klienti chtěli,“ říká k sedadlům Heiko Thiel, vývojový specialista z oddělení sedadel kompaktních vozů. „Nejvíce z hlediska nastavení nabízejí sportovní sedadla. V jejich případě mluvíme o takzvané multikoncepční opěrce, kdy lze měnit nejen tuhost bederního segmentu, ale také roztažení bočnic a naopak, takže sedadlo dokáže dobře obejmout opravdu rozličné postavy,“ říká Thiel.

Ačkoliv se sportovní sedala novinky tváří jako ta ve stávající generaci, jsou údajně od základu nově vyvinuta. Výplň sedadel je řešena sendvičově a to tak, že mezi dvěma tužšími částmi se nachází jedna měkčí. A dále kromě vyhřívání lze mít také odvětrávání. To lze navíc ovládat dálkově s pomocí chytrého telefonu za pomoci inovativního rozhraní Mercedes me connect services. „Pokud třeba auto stojí na slunci, lze si před nastoupením vychladit sedadla,“ říká Heiko Thiel.

Místo kolečka „dotykáč“

Budoucí uživatelé, kteří přesednou ze stávající generace třídy A do té nové, čeká v kabině hned několik důležitých změn. Namísto klasického domečku s přístrojovým štítem má novinka desku, do jejíž levé části (před řidičem) je integrován přístrojový štít, výhradně tvořený LCD displejem, vpravo je monitor rozhraní. To znamená, že klasické „analogové“ ukazatele již tato generace nenabídne. Oba displeje se ovládají z volantu, kterých je na výběr také hned několik typů. A celé je to vyřešeno geniálně, takže na levém rameni jsou tlačítka výhradně pro levý displej (monitor), na pravém pro pravý. Pouze základní volant nenabízí kožený věnec, naopak jen ten sportovní jej má ve spodní části zploštělý. Novinkou je elektrické vyhřívání volantu, což předchozí generace nenabízela.

Velké změny se ale týkají také zažitého konceptu ovládání rozhraní Command. Nová třída A tak bude po letech prvním mercedesem, u něhož v kabině nenajdete dosud nezbytné „kolečko“ na středovém tunelu mezi předními sedadly. Místo něj přichází dotyková plocha v kombinaci s tlačítky. V některých verzích bude k dispozici také takzvaný touchpad, ploška, na níž „psaním rukou“ můžete přímo zadávat příkazy systému rozhraní. Vzhledem k umístění plochy touchpadu je jasné, že bude k dispozici pouze u aut se samočinnou převodovkou, neboť varianta vozu s manuálem má na místě dotykové plochy touchpadu řadicí páku. Volič samočinné převodovky se naproti tomu nachází vpravo pod volantem jako u jiných moderních mercedesů. Páka však na mě působila trochu lacině, minimálně v porovnání s tou ve třídě C či E. A i tady půjde volit převody manuálně „pádly“ pod volantem.

Co naopak zůstává, jsou kruhové výdechy topení/ventilace a také samostatná tlačítka pro ovládání klimatizační soustavy. Palubní deska je nově uspořádána jakoby dvoustupňově s výrazně vystouplou plochou ve spodní části. Její zaoblený tvar z profilu má připomínat profil křídla letadla, jak nám vysvětlil Hartmut Sinkwitz, ředitel designu kabiny nové třídy A. Celá kabina působí mimořádně propracovaným a zároveň uklidňujícím dojem. Naprosto úžasná je pak nabídka ambientního osvětlení. Z dřívějších 12 odstínů je nyní na výběr 64 kombinací barev.

Zeptej se mě, na co chceš…

… a já ti na to odpovím. Novinkou v oblasti podpory uživatele nového vozu je v kompaktní třídě již zmíněný systém Mercedes me connect services. Stuttgartská značka toto nabízí od roku 2014 ve vozech třídy E a S. Jde o funkci ovládání auta za pomoci rozhraní Amazon Alexa voice service. Ze začátku bude k dispozici pouze pro Německo a Velkou Británii.

Prostřednictvím něj se může uživatel vozu doslova zeptat svého auta na celou řadu věcí, které jej mohou zajímat. Samozřejmě se jedná o skutečnosti, související s provozem vozidla.

Celé to vypadá asi takto. „Alexo, zeptej se mercedesu, jaký je aktuální dojezd vozidla“. A řidič dostane ihned odpověď o dojezdu vozu. Dále lze tímto způsobem ovládat navigaci od vozidla, přímo získat informace o takzvaných bodech zájmu (POI) včetně jejich adresy. Zda a případně kdy bude výše uvedená funkce dostupná také v České republice, není zatím známo.

Víte, že…

… za dvacet let produkce se podařilo prodat 5.555.555 automobilů třídy A?

… kupující třetí generace třídy A jsou v průměru o 13 let mladší než zákazníci předchozí, druhé generace?

… že v západní Evropě se v roce 2016 stala třída A pro 70 procent kupujících jejich vůbec prvním mercedesem?

Tomáš Dusil
Diskuze (16)
Avatar - white label
24. 11. 2017 20:00
Re: I
Mně se ta megaplotna vcelku! taky nelíbí, připadám si za tím jako řidič autobusu (byť nového/moderního), navíc už samotnou grafikou digipřístrojovek je na tom MB aktuálně relativně nejhůř v rámci D3.
Jak s BS obvykle nesouhlasím, tak tady se s ním naopak výjimečně shodnu.
24. 11. 2017 09:22
Re: I
Hm, a proto asi vyhráli cenu za nejhezčí interiér 2016 MB E . Já tu plotnu mám a líbí se mi. Čili není to o tom jestli umí nebo neumí, je to o subjektivním názoru jestli se mi to líbí nebo nelíbí, vyhovuje nebo nevyhovuje atd.
24. 11. 2017 09:09
Re: Interiér
Vývoj jako proces změny, kdy se řešení postupně rozšiřují a to typicky odshora. V S tu možnost nemáš. V E zatím ano. Že je ta možnost teď, neznamená, že bude i za dva roky. To je vývoj. Posouváme se od stavu, kdy Mercedesy měly klasickou kapličku, do stavu, kdy budou mít takto řešený pár obrazovek (alespoň je to můj odhad, že to k tomu spěje; je možné, že než to bude dokonáno, dostane S zase něco jiného; je také možné, že to mine sportovní modely).
Avatar - Blue Sun
24. 11. 2017 07:17
I
digitální palubní deska se musí umět... A Mercedes neumí.
Avatar - Dinar
24. 11. 2017 06:48
inspirace audi
Celé mi to přijde hodně ve stylu audi, taková A3 s tabletem, tvarový styl kabin S-Klasse a E-Klasse s velkopoloměrovými oblouky je pryč. Mercedes se pořád hledá, na druhou stranu, ten interier nevypadá vůbec zle, je to jednoduché a přitom dostatečně reprezentativní na premii. Navíc, MB promo fotky nastrojených interierů umí, jen je otázka, jak to bude celé vypadat v základu, jaké budou displeje, výdechy ventilace, ozdobné lišty, nejspíš, jak to bývá u MB zvykem, bude kabina v základu s kvedlačkou jako z jiného auta.