reklama


21.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Mercedesy použijí nové chladivo do klimatizace. Nebude už hořet?

 

Nový klimatizační systém je sice značně ekologičtější než ten dnešní, je ale výrazně náročnější na výrobu.

V roce 2017 začne v Evropské unii platit nová směrnice, která povolí pouze výrazně ekologičtější chladiva do klimatizací aut než dnes. Mercedes-Benz již na situaci zareagoval a oznamuje, že ve svých vozech uvede novou klimatizaci na bázi oxidu uhličitého. Jako první se nové klimatizace za dva roky dočkají třídy E a S.

Nová klimatizace je důsledkem kauzy rozpoutané v roce 2012. Mercedes a další výrobci (Volkswagen a Toyota) tehdy odmítli používat novější chladivo R1234yf, které mělo nahradit stávající R134a. Mercedes tehdy upozorňoval na nebezpečnost látky, která je hořlavější než ta stávající. Automobilkám se navíc nelíbila její vyšší cena, na její výrobu mají monopol americké firmy Honeywell a DuPont.

Odborníci ale poukazovali na to, že hořlavých materiálů je v autech více než dost, a tak spíše odhadovali, že značky chtějí získat čas na dokončení vývoje klimatizací na CO2. Z toho důvodu výrobci hledali různé mezery, jak se použití R1234yf vyhnout a užívat dnešní R134a do roku 2017, jak směrnice za jistých podmínek povoluje.

Proto byly mnohé nové vozy homologovány s předstihem, případně před úřady prezentovány jako facelift stávajícího auta. Mercedes pak dokonce dostal od německého Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) výjimku, která mu umožnila používat R134a i přes zákaz EU. Podle unijních pravidel se R134a nesmí u nově homologovaných aut používat od 1. ledna 2011. Od roku 2017 ji pak nebudou moci používat žádné vyráběné automobily.

K tématu: Je nové plnivo do klimatizací R1234yf ekologické, nebo nebezpečné?

Výhodou chladiva CO2 je vedle jeho ekologičnosti relativně nízká cena. Problém ale představují vysoké pracovní tlaky, za kterých chladicí systém musí pracovat. Proto takové klimatizace potřebují lepší těsnění a větší kompresory. Nevýhodou je i to, že se klimatizace na CO2 jeví jako neefektivní v místech s vysokou teplotou, tedy tam, kde je potřeba chladit nejvíce.

Mercedes ale tvrdí, že se s náročným vývojem popasoval. Všechny klíčové komponenty jako hadice a těsnění byly přepracovány tak, aby zvládly tlak přes 100 bar, což je zhruba desetkrát více než u současných klimatizačních jednotek.

Automobilka nabídla své patenty ostatním výrobcům, aby mohli urychlit vývoj těchto systémů. Přesto Mercedes zůstává v tomto ohledu průkopníkem, jako vůbec první automobilka si již objednala výrobu nových klimatizačních jednotek na oxid uhličitý.

Mercedes-Benz nicméně přiznává, že do dvou let není schopen nabídnout novou klimatizaci ve všech svých modelech. Proto ve většině svých aut bude zatím používat dříve kritizované chladivo R1234yf. To bude spolu s CO2 od roku 2017 jedinou povolenou látkou v klimatizacích aut prodávaných v EU.

R1234yf je jednodušší na použití, protože komponenty klimatizačních systémů není potřeba tolik upravovat jako v případě CO2. Kvůli vyšší hořlavosti ve srovnání s dřívějším chladivem R134a však Mercedes přesto některé díly upravil. Patentovaný ochranný systém zamezuje tomu, aby se chladivo v případě vážného čelního nárazu dostalo na rozžhavené komponenty motoru a začalo hořet. Horké části agregátu se navíc v případě nehody mají rychleji ochlazovat.

Spolupracujeme s TipCars.com
Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního Egypt ztíží rozvody. Nově budou moci jen se svolením duchovního

Egyptský prezident Abdal Fattáh Sísí chce nový zákon,…

Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD Bakala prodal firmu Green Gas International, která těží důlní plyn v dolech OKD

Zdeněk Bakala se zbavil další firmy napojené na těžební…

Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek Majetek Agrofertu bude spravovat Babišův právník Bílek

Svěřenský fond, kam ministr financí a šéf hnutí ANO…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925 Američané si všímají chytrých nápadů Škody. Začaly už v roce 1925

Simply Clever není jen obyčejný slogan. Jedná se o slovní…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace?

Dnes 14:51

Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!




Blesk.cz

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora světa se možná zmenšila

Indičtí vědci přeměří Mount Everest: Nejvyšší hora…

Nejvyšší hora světa Mount Everest kvůli nedávným zemětřesením už možná neměří rekordních 8848 metrů. Indie se…

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá, až StarDance ji proslavila!

Marie Doležalová slaví 30! V roli lesby byla skvělá,…

Když Marie Doležalová (30) vstoupila poprvé na taneční parket ve StarDance, moc šancí jí nikdo nedával. Ale kolo…

 

iSport.cz

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne jen fandit z lavičky

Železník se zabydluje v Boleslavi: Chci hrát a ne…

V první polovině ledna ještě absolvoval soustředění se Slavií v Číně, ale jeho pozice v kádru „sešívaných“ pro…

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a nevýrazný Moravec

Barometr formy biatlonistů před MS: nová žena č. 2 a…

Do startu biatlonového mistrovství světa v Hochfilzenu zbývá pouhých šestnáct dní. A přípravy jsou v plném…

 

Reflex.cz

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost národních ekonomik konkurovat

Nebezpečím není globalizace, ale neschopnost…

Řešení problémů ekonomické globalizace je teoreticky snadné – vzdělání, dovednosti založené na vzdělávání a…

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent. Policie zaznamenala i méně vražd

Kriminalita v Česku loni klesla o 12 procent.…

V Česku loni meziročně klesla kriminalita o 12 procent na 217.927 trestných činů. Klesající trend policisté…

 
 
reklama