Mitsubishi Concept-RA: naftový RArášek (150 kW, 420 Nm)
Jedním z prvních konceptů, které jsou ohlášeny na lednovou Detroit Motor Show, je nové kupé Mitsubishi Concept-RA. Američané odchovaní dostupnými dvoudveřovými kupé a spydery Eclipse zbystří při pohledu na novinku pozornost. V zápětí ale příjde překvapení. Pod kapotou je, (automobilový) světe div se, čtyřválcový turbodiesel vlastní konstrukce.
Technickou bází pro novou studii dvoudveřového automobilu budoucnosti je nový Lancer v nejnovějším evolučním provedení. Tato čtyřkolka ve sportovním kabátě se pyšní všemi nezvyklými zkratkami, které jsme luštili u desátého Eva. Super All Wheel Control (S-AWC) je komplexní systém, který reguluje individuální přísun točivého momentu zvlášť ke každému kolu. Jeho sekundanty jsou ACD (Active Center Differential) - aktivní mezinápravový diferenciál - který řídí tok točivého momentu mezi přední a zadní nápravou pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky, dále AYC (Active Yaw Control) - aktivní kontrola stáčivosti vozidla - pracující na principu variabilního přenosu točivého momentu mezi jednotlivými koly na zadní nápravě, sportovně naladěné ABS, aktivní tlumiče a aktivní řízení.
Třešničkou na dortu, o kterou bude velký zájem zejména v Evropě, bude premiéra vznětového motoru vlastní konstrukce. Prozatím je zřejmé to, že jde o čtyřválec se zdvihovým objemem 2,2 l, šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a systémem MIVEC přeneseným ze zážehových motorů Mitsubishi. Vstřikovací systém respektuje současný trend, když sází na přímý vstřik nafty do válců, přes piezoelektrické vstřikovače a systém common-rail s tlakovým zásobníkem v podobě trubky. Moderní konstrukci vznětového motoru dnes identifikuje také nízká hodnota kompresního poměru, což přislíbilo i Mitsubishi pro svůj nový koncept.
Diesel v Americe má dnes šanci na úspěch jen za předpokladu, že bude maximálně čistý a bude schopen soupeřit v tomto ohledu se zavedenými zážehovými motory. Mitsubishi Motors slibuje špičkové řešení, s oxidačním katalyzátorem, zachycovačem NOx a filtrem pevných částic integrovaným do jednoho celku. Atraktivní jsou také další dvě zveřejněná čísla: nejvyšší výkon motoru je 150 kW, maximální točivý moment pak vrcholí 420 Nm. Sportovno v hnacím ústrojí zastupuje nová dvouspojková převodovka.
Mitsubishi Concept-RA má karoserii sestavenou z hliníkových profilů a odlitků tvořících prostorový rám, kapota, blatníky a další povrchové panely jsou ze snadno recyklovatelného kompozitu.
Premiéra se v Detroitu uskuteční 13.ledna 2008.