Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi i táhne na Evropu

Ladislav Čermák
Diskuze (33)
Japonský mikrovůz se vydává motorizovat evropská města

Japonská mikroauta si dobře pamatuje každý, kdo někdy navštívil některé z přeplněných velkoměst Nipponu. Maličké vozy s motorkem do 660 cm3, poskytující nejnutnější pohodlí, tam díky daňovým úlevám jezdí ve statisícových počtech a jsou zajímavým obchodním artiklem pro všechny tamější výrobce. Mimo Japonsko je prakticky neuvidíme, přesto se jeden z nich vydal na dlouhou cestu na západ.

Mitsubishi i

je na první pohled další pitoreskní bublinou, obalující posádku, její zavazadla a motor jen zcela nezbytným množstvím materiálu. Ovšem skutečnost je o hodně zajímavější - pod přátelskou tváří se skrývá paleta špičkových technologií, jak už je u japonských výrobků zvykem. 3,4 m dlouhý mikrovůz napjatě čekal na úspěch tří maličkých kolíňat. Trh ukázal, že ve stále plnějších evropských metropolích je dostatek tržního prostoru pro malé a mrštné, 3,4 m dlouhé městské vozíky, proto kromě urychleně dokončovaného vývoje Fiatu 500 se chystá i první předvoj zpoza Kuril.

Uvnitř

je i přes minimální vnější rozměry překvapivý dostatek místa pro čtyři dospělé i jejich zavazadla. Kola daleko od sebe dovolila navrhnout velké dveře i prostor pro posádku, díky němuž uvnitř čeká pohodlí a prostor, jaký by nikdo nečekal. Zadní lavici, dělenou 50:50, je možné vyklopit vpřed a odvézt ve dvou i opravdu velký nákup. Myšleno bylo i na dobrý výhled, proto kromě velkých oken architekti navrhli i minimalistickou, nízko uloženou palubní desku. Mitsubishi zvolilo obvyklou strategii jediné výbavy, proto ve standardní specifikaci nechybí automatická klimatizace, dvojice airbagů, ABS s EBD, ISOFIX, 4 elektrická okna s ochranou proti přivření, elektrická a sklopná zrcátka, keyless entry a antialergická úprava vnitřních materiálů a filtrů ventilace podle přísné japonské normy Oeko-Tex Standard 100.

Technika

přináší mezi nejmenší malou revoluci - Mitsubishi i totiž přijíždí s prostorovým hliníkovým rámem, který na minimálním půdorysu zajistí odpovídající tuhost a bezpečí, při zachování klíčové nízké hmotnosti. S tím se sice svého času pochlubila již Audi A2, ovšem ta je o 40 cm delší a nedosáhla tržního úspěchu. Další finesou je extrémní rozvor 2550 mm (jen o 28 mm méně, než o 118 cm delší Octavia II), umožňující dokonalé využití nevelkého obestavěného prostoru a také zachování výborných jízdních vlastností pro krátké a vysoké auto. O pohon se stará před zadní nápravou uložený přeplňovaný tříválec 660 cm3 o výkonu 50 kW a 93 Nm s mezichladičem stlačeného vzduchu a variabilním časováním sacích ventilů MIVEC, pohánějící přes čtyřstupňovou samočinnou převodovovku INVECS-II, pro městský provoz vhodnější, než robotizované skříně některých konkurentů. Nejvyšší rychlost dosahuje 145 km/h, zrychlení 0 - 80 Km/h trvá 11,2 s, to vše při průměrné spotřebě 4,3 l/100 km a emisích CO2 méně než 120 g/km

Zatím pouze pro Velkou Británii chystaná verze s pravostranným řízením bude stát 8.990 £. Vydá se bojovat o tržní podíly s kolíňaty, Chevorletem Spark/Matiz, Kií Picanto a Hyundai Atos Prime.

Ladislav Čermák
Diskuze (33)
21. 8. 2006 19:46
Re: BLEŠÍ CIRKUS
Tak to jsme dva... :-)
21. 8. 2006 18:11
Re: BLEŠÍ CIRKUS
:-) Nikdy... nikdy bych na tom nechtěl bejt tak špatně... abych tohle musel považovat za auto... P.S. Přesně jak píšeš... nemám problém zaparkovat v podzemních gáražích... Příčný stání na hraně chodníku je možná efektní... ale jezdit s bradou mezi koleny... to není můj směr.