Mitsubishi Lancer WGN 1,6 - Tři čtvrtě na (Evo) VIII

Mitsubishi Lancer WGN 1,6 - Tři čtvrtě na (Evo) VIII

 
 

Malé kombíky to mají těžké. Sotva se po dlouhém zapomnění ohřály na výsluní vrcholné obliby, přišel Renault se svým Scénicem a zažehl revoluční vlnu euroasijských čtyřapůlmetrových minivanů, která je smetla zpátky do druhé garnitury. Díky tomu je...

Malé kombíky to mají těžké. Sotva se po dlouhém zapomnění ohřály na výsluní vrcholné obliby, přišel Renault se svým Scénicem a zažehl revoluční vlnu euroasijských čtyřapůlmetrových minivanů, která je smetla zpátky do druhé garnitury. Díky tomu je také mnohé automobilky vypustily z výrobních programů a mladé rodiny jaksi automaticky směřují k minivanu či aspoň ke crossoveru se zvýšenou střechou. Jedním z nemnoha klasických kombi – konkurentů Octavie – zůstává stylový Lancer kombi.

Průkopník minivanů

Fakt je o to paradoxnější, že právě Mitsubishi učilo s pomocí svého Space Staru kupovat svoje zákazníky vozidla se zvýšenou střechou mezi vůbec prvními již v roce 1983, tedy rok před Renaultem Espace a Chryslerem Voyager, kteří jsou obecně považováni za zakladatele kategorie MPV. Mitsubishi také vždy mělo v nabídce nadstandardní množství velkoprostorových modelů, označovaných slovem Space.

Stylové kombi

Nový Lancer WGN tedy nechal zájemce o maximální vnitřní prostor minivanu Space Star a převzal roli stylového, sportovně laděného kombi, okořeněného odkazy na famózního bratrance Lancer Evo v jeho již 8. generaci. Tak tedy u tří diamantů nenajdeme ani malý stěhovák s metrovým zadním převisem, ani zvýšenou střechu. Lancer není nic víc a nic méně, než elegantní a vyvážené kombi, svými rozměry patřící do dolní poloviny nižší střední třídy.

Vybírali jsme

obrázek [300 x 224] ze dvou dostupných úrovní výbavy. Základní Invite nabízí kompletní elektrizaci, ABS, 6 airbagů a přípravu pro rádio, to vše za základních 464.900,- za základní šestnáctistovku, která je zároveň jedinou volbou. Čtyřstupňová samočinná převodovka stojí 30 tisíc navíc. Námi testované provedení Intense přidává za nemalých 65 tisíc 16“ litá kola, mlhovky, sportovní podvozek, sportovní sedačky, volant a některé další doplňky. Alternativně k šestnáctistovce je k mání i dvoulitr 99 kW, za který je třeba přihodit dalších 60 tisíc, čímž se základní cena kombíku dostává na dohled šestisettisícové hranici. Lancer v základní verzi je poměrně výhodný, ovšem směrem nahoru se výhodnost vytrácí. K tomu nabízí pouhé dva motory, mezi kterými chybí diesel!

Vzhled

je předurčen příbuzností se slavným sedanem, který v přeplňované verzi už několik let rozviřuje šotolinu i výsledkové listiny světových rallye. Celá střední část prakticky odpovídá a v neotřelých přechodech hran a vypouklých ploch lze zahlédnout přikrčenou siluetu ostrého Eva velice snadno. Přidaná záď svým stylem naléhavost celku nejen neomezuje, ale dokonce posiluje. Citlivě vystavěná plocha s vysokými a úzkými koncovými světly má svůj vlastní, příjemný styl a patří mezi to nejhezčí, co je mezi malými kombíky ke spatření. Totéž bohužel nelze říci o poněkud násilné přídi, která se svou jednoduchou oblostí k hranatému a dramatickému celku nehodí. Dramatický předek se dvěma zlomy, zdobící nasteroidované Evo VIII, se nám líbí nepoměrně více.

Uvnitř

čeká další, v příjemném slova smyslu šokující setkání se vzpomínkami na přeplňovanou čtyřkolku. V námi testované dražší verzi Intense totiž vzhled interiéru odpovídá tomu v Evu, a to včetně krásného sportovního volantu Momo s kovovým středem o průměru 36 cm a červených doplňků. Výrobce pouze slevil na sedačkách; u rodinného kombi pochopitelně stačí obyčejnější, než vypasované anatomy. I tak jim ovšem trocha sportovního ducha zůstala a poskytují slušné boční vedení. Dojmy z interiéru jsou veskrze příjemné; i když si posádka odmyslí vzpomínky na Mäkinena a další piloty tří diamantů, najde jednoduše ale pohledně řešené panely z příjemného matného plastu a vkusně, i když občas poněkud neprakticky řešené detaily.

Posez

obrázek [300 x 234] určují výše zmíněná příjemná sedadla, která by však mohla mít vyšší opěradla. Přednímu sedáku chybí dostatečný záklon, takže delší postavy si v jeho nejnižší poloze neopřou stehna. Také seřizovací rozsahy volantu by mohly být větší. To je mu ovšem odpuštěno za příjemný tvar, průměr i průřez věnce, jehož kožený potah ovšem trochu klouzal. Vzadu se sedí průměrně; tam sedící zaplatili za klasický tvar karoserie nejvíc. Místa všemi směry by mohlo být více a bilanci příliš nevylepšuje ani krátký sedák.

Ergonomie

se opět neliší od zavedených euroasijských standardů, všechny spínače spočívají na obvyklých místech a používají zavedenou logiku s výjimkou centrálního zamykání, které se dosud nenaučilo odjistit po zatažení za kliku na jiném místě, než u řidiče. V kolika situacích to může být nebezpečné, se jistě není třeba dlouze domýšlet. Poněkud překvapují je klasický zubatý klíček.

Výhled

je díky hranaté karoserii s poměrně velkými okny nad dnešním nevalným průměrem, ovšem konec svažující se přídě se přesto odhaduje špatně a šikmo vzad toho také moc vidět není, což do značné míry napravují velká a účinná zrcátka. Na přístrojovou desku je vidět skrz volant solidně, oranžovočervené stupnice na černém pozadí jsou i ve dne dostatečně kontrastní a elektrizující. Stejně jako v Lanceru Evo VIII se nám nelíbil kulatý ukazatel, nahrazený nápisem Lancer. Dávat zákazníkovi okatě najevo, že existují dražší verze, než je ta jeho, není podle nás dobrá obchodní taktika. Přesto se jí většina výrobců drží.

Startujeme

a interiérem se rozlehne těžko přeslechnutelný, nepříliš utlumený zvuk šestnáctiventilového čtyřválce, který však není, díky jednovačkové konstrukci, rozhodně nepříjemný. Naopak z jeho sytého barytonu čiší bohaté zkušenosti výrobce s konstrukcí sportovního nářadí a každé protúrování dává najevo, že se bude závodit. Motor jde do otáček snadno a hlasitý zvuk je vyloženě vavřínového ražení.

Rozjezd

obrázek [300 x 151] trochu komplikuje citlivá spojka, avšak naštěstí nejde o takový extrém, jako v případě přeplňovaného Eva, a lze si během pár desítek minut zvyknout. Agregát starší konstrukce je v oblasti nad volnoběhem poněkud ospalý, avšak točivá jednovačková konstrukce se dává s rostoucími otáčkami rychle do pořádku a již za ryskou 2000 se z něj stává pohotový a silný společník, schopný s nezatíženým vozem operativně řešit i náhlá předjíždění bez nutnosti bezpodmínečného podřazení. Ta přichází až s rostoucími kilogramy na palubě; plná zátěž pak citelně omezí životní elán.

Jízda

Po dlouhé době jsme měli na test k dispozici dokonale zajetý vůz – měl najeto téměř 40 tisíc kilometrů, proto jsme si dosyta užili pobyt těsně pod červeným polem otáčkoměru. Kromě inspirativní dynamiky, umožňující při časté práci s příjemnou koženou hlavicí řadící páky velice efektní jízdu, nás dostával do adrenalinového stavu i zvuk blížícího se rallye-speciálu.

O 30 mm snížený sportovní podvozek vše vyřizuje s nadhledem a nerozhodí ho ani rychlý přejezd rolety. Naopak nečekaně brzy odlehčuje vnitřní přední kolo v rychlé zatáčce a má poměrně blízko k nedotáčivému smyku. Přesto se na něj lze neustále 100% spolehnout a víceprvková zadní náprava posílá záď přesně tam, kam má. Roli poslední instance na sebe berou dostatečně dimenzované jedovaté brzdy, které nemají s relativně lehkým kombíkem mnoho práce.

obrázek [300 x 203] Trochu méně nadšení budilo klidné cestovní tempo. Ačkoliv vůz neměl sebemenší problém s odstupňováním převodovky ani momentovou charakteristikou motoru, tak trochu trpěla posádka. Sportovní podvozek dražšího provedení si totiž vzal z komfortu více, než by páteře cestujících ocenily, a totéž platí pro zvukový projev motoru. Ve vyšších rychlostech pak ostatní jízdní ruchy stoupají trochu rychleji, než jsme u dnešních kompaktů zvyklí, a stotřicítka již znamená blízkost hranice komfortu, i když motor na relativně dlouhou pětku dosahuje sotva 3500 otáček. Spotřeba se svým dlouhodobým průměrem během týdenního testu ustálila na hodnotě 8,5 l/100 km, tedy o litr a půl více, než udává výrobce. Částečně to omlouváme panující zimou a místy nestandardní zátěží, ovšem vzhledem k převážně cestovnímu režimu, který si vůz tentokrát užil, bychom si dokázali představit i o něco méně.

Závěr

Lancer kombi přináší do nižší střední třídy zajímavou alternativu k hlavním konkurentům, zapomínajícím často v honbě za krychlovými decimetry na některá základní estetická pravidla. Místo zavalitého defenzivního rodinného stěhováčku jsme v Lanceru objevili sportovně střiženého atleta s horkou krví a silnou individualitou.

obrázek [300 x 207] Vlastně obsahuje dvě auta v jednom, protože důraz na sport mysleli v Mitsubishi daleko vážněji, než u většiny konkurence, a nezastavili se pouze u tříramenného volantu a anatomických sedaček.



První cena vozu464.900,- (1,6 72 kW Invite)
První cena vozu s testovanou motorizací464.900,- (1,6 72 kW Invite)
Základní cena testovaného vozu529.900,- (1,6 72 kW Intense)
Cena testovaného vozu vč. příplatků551.910,- (1,6 72 kW Intense)

Plusy

  • neotřele elegantní design a vkusné sportovní doplňky v interiéru
  • znamenité jízdní vlastnosti sportovního podvozku
  • „točivý“ motor s příjemným zvukem
  • přesné řízení a řazení

Mínusy

  • komfort posádky - stísněný vnitřní prostor a tvrdé pérování
  • omezená bezpečnostní a příplatková výbava
  • chybějící diesel v nabídce
Spolupracujeme s TipCars.com

Mitsubishi Lancer WGN 1,6

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 551 910 Kč

Základní výbava:ABS, imobilizér, 6 airbagů, ISOFIX, 16“ litá kola, elektrická okna a vnější zpětná zrcátka, vnější plastové doplňky v barvě vozu, střešní spoiler s brzdovým světlem, 3ramenný sportovní volant Momo, loketní opěrka a držáky nápojů vpředu a vzadu, krycí roletka zavazadlového prostoru, posilovač řízení, mechanická klimatizace, centrální zamykání s DO, příprava pro rádio (4 repro + anténa), mlhovky, sportovní přední sedačky, zadní dělená sedačka 60:40.

Výbava testovaného vozu:metalíza (+14.000,-), rádio s CD a MP3 (+7.010,-), dálkové ovládání rádia (+1.900,-).

Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
Technické údaje
Motor Mitsubishi Lancer WGN 1,6
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1584
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 72 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 5.8 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 344 / 1079
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 505
Rozměr pneu:195/50 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4540
b) šířka (mm): 1715
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mitsubishi Lancer WGN 1,6
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,73
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Video: Jízda rychlostí 200 km/h. V lese Video: Jízda rychlostí 200 km/h. V lese

Jízda rychlostí 200 km/h není žádný med, natožpak když…

Legendy na Moje.Auto.cz: Proč vybrat Mitsubishi Lancer Evo IX a ne Imprezu WRX STI? Legendy na Moje.Auto.cz: Proč vybrat Mitsubishi Lancer Evo IX a ne Imprezu WRX STI?

Na Moje.Auto.cz je pouze jediná recenze věnovaná slavnému…

 



 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…