TEST Mitsubishi Lancer WGN 1,6 - Tři čtvrtě na (Evo) VIII
Malé kombíky to mají těžké. Sotva se po dlouhém zapomnění ohřály na výsluní vrcholné obliby, přišel Renault se svým Scénicem a zažehl revoluční vlnu euroasijských čtyřapůlmetrových minivanů, která je smetla zpátky do druhé garnitury. Díky tomu je také mnohé automobilky vypustily z výrobních programů a mladé rodiny jaksi automaticky směřují k minivanu či aspoň ke crossoveru se zvýšenou střechou. Jedním z nemnoha klasických kombi – konkurentů Octavie – zůstává stylový Lancer kombi.
Průkopník minivanů
Fakt je o to paradoxnější, že právě Mitsubishi učilo s pomocí svého Space Staru kupovat svoje zákazníky vozidla se zvýšenou střechou mezi vůbec prvními již v roce 1983, tedy rok před Renaultem Espace a Chryslerem Voyager, kteří jsou obecně považováni za zakladatele kategorie MPV. Mitsubishi také vždy mělo v nabídce nadstandardní množství velkoprostorových modelů, označovaných slovem Space.
Stylové kombi
Nový Lancer WGN tedy nechal zájemce o maximální vnitřní prostor minivanu Space Star a převzal roli stylového, sportovně laděného kombi, okořeněného odkazy na famózního bratrance Lancer Evo v jeho již 8. generaci. Tak tedy u tří diamantů nenajdeme ani malý stěhovák s metrovým zadním převisem, ani zvýšenou střechu. Lancer není nic víc a nic méně, než elegantní a vyvážené kombi, svými rozměry patřící do dolní poloviny nižší střední třídy.
Vybírali jsme
mitsubishi testy nizsistredni ze dvou dostupných úrovní výbavy. Základní Invite nabízí kompletní elektrizaci, ABS, 6 airbagů a přípravu pro rádio, to vše za základních 464.900,- za základní šestnáctistovku, která je zároveň jedinou volbou. Čtyřstupňová samočinná převodovka stojí 30 tisíc navíc. Námi testované provedení Intense přidává za nemalých 65 tisíc 16“ litá kola, mlhovky, sportovní podvozek, sportovní sedačky, volant a některé další doplňky. Alternativně k šestnáctistovce je k mání i dvoulitr 99 kW, za který je třeba přihodit dalších 60 tisíc, čímž se základní cena kombíku dostává na dohled šestisettisícové hranici. Lancer v základní verzi je poměrně výhodný, ovšem směrem nahoru se výhodnost vytrácí. K tomu nabízí pouhé dva motory, mezi kterými chybí diesel!
Vzhled
je předurčen příbuzností se slavným sedanem, který v přeplňované verzi už několik let rozviřuje šotolinu i výsledkové listiny světových rallye. Celá střední část prakticky odpovídá a v neotřelých přechodech hran a vypouklých ploch lze zahlédnout přikrčenou siluetu ostrého Eva velice snadno. Přidaná záď svým stylem naléhavost celku nejen neomezuje, ale dokonce posiluje. Citlivě vystavěná plocha s vysokými a úzkými koncovými světly má svůj vlastní, příjemný styl a patří mezi to nejhezčí, co je mezi malými kombíky ke spatření. Totéž bohužel nelze říci o poněkud násilné přídi, která se svou jednoduchou oblostí k hranatému a dramatickému celku nehodí. Dramatický předek se dvěma zlomy, zdobící nasteroidované Evo VIII, se nám líbí nepoměrně více.
Uvnitř
čeká další, v příjemném slova smyslu šokující setkání se vzpomínkami na přeplňovanou čtyřkolku. V námi testované dražší verzi Intense totiž vzhled interiéru odpovídá tomu v Evu, a to včetně krásného sportovního volantu Momo s kovovým středem o průměru 36 cm a červených doplňků. Výrobce pouze slevil na sedačkách; u rodinného kombi pochopitelně stačí obyčejnější, než vypasované anatomy. I tak jim ovšem trocha sportovního ducha zůstala a poskytují slušné boční vedení. Dojmy z interiéru jsou veskrze příjemné; i když si posádka odmyslí vzpomínky na Mäkinena a další piloty tří diamantů, najde jednoduše ale pohledně řešené panely z příjemného matného plastu a vkusně, i když občas poněkud neprakticky řešené detaily.
Posez
mitsubishi testy nizsistredni určují výše zmíněná příjemná sedadla, která by však mohla mít vyšší opěradla. Přednímu sedáku chybí dostatečný záklon, takže delší postavy si v jeho nejnižší poloze neopřou stehna. Také seřizovací rozsahy volantu by mohly být větší. To je mu ovšem odpuštěno za příjemný tvar, průměr i průřez věnce, jehož kožený potah ovšem trochu klouzal. Vzadu se sedí průměrně; tam sedící zaplatili za klasický tvar karoserie nejvíc. Místa všemi směry by mohlo být více a bilanci příliš nevylepšuje ani krátký sedák.
Ergonomie
se opět neliší od zavedených euroasijských standardů, všechny spínače spočívají na obvyklých místech a používají zavedenou logiku s výjimkou centrálního zamykání, které se dosud nenaučilo odjistit po zatažení za kliku na jiném místě, než u řidiče. V kolika situacích to může být nebezpečné, se jistě není třeba dlouze domýšlet. Poněkud překvapují je klasický zubatý klíček.
Výhled
je díky hranaté karoserii s poměrně velkými okny nad dnešním nevalným průměrem, ovšem konec svažující se přídě se přesto odhaduje špatně a šikmo vzad toho také moc vidět není, což do značné míry napravují velká a účinná zrcátka. Na přístrojovou desku je vidět skrz volant solidně, oranžovočervené stupnice na černém pozadí jsou i ve dne dostatečně kontrastní a elektrizující. Stejně jako v Lanceru Evo VIII se nám nelíbil kulatý ukazatel, nahrazený nápisem Lancer. Dávat zákazníkovi okatě najevo, že existují dražší verze, než je ta jeho, není podle nás dobrá obchodní taktika. Přesto se jí většina výrobců drží.
Startujeme
a interiérem se rozlehne těžko přeslechnutelný, nepříliš utlumený zvuk šestnáctiventilového čtyřválce, který však není, díky jednovačkové konstrukci, rozhodně nepříjemný. Naopak z jeho sytého barytonu čiší bohaté zkušenosti výrobce s konstrukcí sportovního nářadí a každé protúrování dává najevo, že se bude závodit. Motor jde do otáček snadno a hlasitý zvuk je vyloženě vavřínového ražení.
Rozjezd
mitsubishi testy nizsistredni trochu komplikuje citlivá spojka, avšak naštěstí nejde o takový extrém, jako v případě přeplňovaného Eva, a lze si během pár desítek minut zvyknout. Agregát starší konstrukce je v oblasti nad volnoběhem poněkud ospalý, avšak točivá jednovačková konstrukce se dává s rostoucími otáčkami rychle do pořádku a již za ryskou 2000 se z něj stává pohotový a silný společník, schopný s nezatíženým vozem operativně řešit i náhlá předjíždění bez nutnosti bezpodmínečného podřazení. Ta přichází až s rostoucími kilogramy na palubě; plná zátěž pak citelně omezí životní elán.
Jízda
Po dlouhé době jsme měli na test k dispozici dokonale zajetý vůz – měl najeto téměř 40 tisíc kilometrů, proto jsme si dosyta užili pobyt těsně pod červeným polem otáčkoměru. Kromě inspirativní dynamiky, umožňující při časté práci s příjemnou koženou hlavicí řadící páky velice efektní jízdu, nás dostával do adrenalinového stavu i zvuk blížícího se rallye-speciálu.
O 30 mm snížený sportovní podvozek vše vyřizuje s nadhledem a nerozhodí ho ani rychlý přejezd rolety. Naopak nečekaně brzy odlehčuje vnitřní přední kolo v rychlé zatáčce a má poměrně blízko k nedotáčivému smyku. Přesto se na něj lze neustále 100% spolehnout a víceprvková zadní náprava posílá záď přesně tam, kam má. Roli poslední instance na sebe berou dostatečně dimenzované jedovaté brzdy, které nemají s relativně lehkým kombíkem mnoho práce.
mitsubishi testy nizsistredni Trochu méně nadšení budilo klidné cestovní tempo. Ačkoliv vůz neměl sebemenší problém s odstupňováním převodovky ani momentovou charakteristikou motoru, tak trochu trpěla posádka. Sportovní podvozek dražšího provedení si totiž vzal z komfortu více, než by páteře cestujících ocenily, a totéž platí pro zvukový projev motoru. Ve vyšších rychlostech pak ostatní jízdní ruchy stoupají trochu rychleji, než jsme u dnešních kompaktů zvyklí, a stotřicítka již znamená blízkost hranice komfortu, i když motor na relativně dlouhou pětku dosahuje sotva 3500 otáček. Spotřeba se svým dlouhodobým průměrem během týdenního testu ustálila na hodnotě 8,5 l/100 km, tedy o litr a půl více, než udává výrobce. Částečně to omlouváme panující zimou a místy nestandardní zátěží, ovšem vzhledem k převážně cestovnímu režimu, který si vůz tentokrát užil, bychom si dokázali představit i o něco méně.
Závěr
Lancer kombi přináší do nižší střední třídy zajímavou alternativu k hlavním konkurentům, zapomínajícím často v honbě za krychlovými decimetry na některá základní estetická pravidla. Místo zavalitého defenzivního rodinného stěhováčku jsme v Lanceru objevili sportovně střiženého atleta s horkou krví a silnou individualitou.
mitsubishi testy nizsistredni Vlastně obsahuje dvě auta v jednom, protože důraz na sport mysleli v Mitsubishi daleko vážněji, než u většiny konkurence, a nezastavili se pouze u tříramenného volantu a anatomických sedaček.
První cena vozu | 464.900,- (1,6 72 kW Invite) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 464.900,- (1,6 72 kW Invite) |
Základní cena testovaného vozu | 529.900,- (1,6 72 kW Intense) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 551.910,- (1,6 72 kW Intense) |
Plusy
- neotřele elegantní design a vkusné sportovní doplňky v interiéru
- znamenité jízdní vlastnosti sportovního podvozku
- „točivý“ motor s příjemným zvukem
- přesné řízení a řazení
Mínusy
- komfort posádky - stísněný vnitřní prostor a tvrdé pérování
- omezená bezpečnostní a příplatková výbava
- chybějící diesel v nabídce