Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mitsubishi v Ženevě 2010

Automobilka Mitsubishi si v loňském roce odpustila účast na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a letos do Ženevy dorazila opět v plné síle. Představila zde sériové provedení modelu ASX a koncept PX-MiEV z podzimního autosalonu v Tokiu

Automobilka Mitsubishi si v loňském roce odpustila účast na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem a letos do Ženevy dorazila opět v plné síle. Představila zde sériové provedení modelu ASX a koncept PX-MiEV z podzimního autosalonu v Tokiu.

ASX

Úspěch Nissanu Qashqai vedl Mitsubishi k vytvoření podobného modelu. Kompaktní crossover ASX dokáže být konkurencí klasickým hatchbackům i uspokojit zákazníky hledající malé SUV do městského provozu.

Design Mitsubishi Lancer má úspěch, a tak není divu, že japonská automobilka dala stejnou tvář při faceliftu modelům Colt i Outlander. Nový ASX je do značné míry syntézou vzhledu i vlastností této vcelku protichůdné dvojice.

Zepředu vypadá ASX doslova jako zkrácený a zúžený Outlander. Politika jednotné tváře, která byla dosud Japoncům cizí, se proto dočkala u Mitsubishi důsledného uplatnění. Boční profil a záď už jsou spíše ve stylu Coltu, obohaceného ale o módní SUV křivky.

Délka 4295 mm, šířka 1770 mm a výška 1615 mm přesně zapadají do dimenzí moderní nižší střední třídy s vyšší stavbou karoserie. Rozvor náprav dlouhý 2670 mm je ve třídě nadprůměrný.

Interiér jde ve stopách Outlanderu, hlavním rozdílem je provedení středového panelu a rozmístění výdechů klimatizace. Přístrojový štít je rozdělen do dvou tubusů zapuštěných hluboko do palubní desky.

Největším překvapením na místě řidiče je vysoký posaz připomínající opravdu klasická SUV. U Mitsubishi mu dali přednost z důvodu lepšího výhledu z auta. Odkazem na pravověrné off-roady je dlouhá masivní řadicí páka. Středová loketní opěrka je umístěna daleko mezi sedadly a nemá posuvnou vrchní část, svůj hlavní účel proto splní jen u řidičů, kteří si odsunou sedadlo hodně dozadu.

Hlavní nevýhodou crossoveru ASX je malý prostor na šířku. Na vině je umístění sedadel blízko dveří, protože karoserie se šířkou 1770 mm jednoznačně zapadá do standardu nižší střední třídy a je jen o tři cm užší než Outlander. V praxi to znamená, že nastavit si přední sedadlo vyžaduje otevřít dveře, nebo vklínit ruku mezi sedák a výplň dveří. V zadní řadě se pak sedí v pozici blízko dveří bez možnosti pohodlně opřít předloktí.

Co však ASX ztrácí do šířky, to získává v podélném a svislém směru. Je překvapující, že ze srovnání s o třídu větším Outlanderem vychází novinka vítězně: nad hlavou je v něm více místa a prostor pro nohy je srovnatelný. Pohodlí vzadu utrpí především kvůli rovným sedákům a téměř rovným opěradlům. ASX proto zřejmě nebude ideálním vozem pro pohodlný přesun čtyř osob. Místo toho dobře poslouží dvěma lidem nebo rodině s dětmi a potěší velkým zavazadlovým prostorem (74 x 100 x 46 cm, 416 litrů), který vyhoví většině běžných potřeb bez nutnosti sklápět sedadla.

Mitsubishi pro ASX vyvinulo nové motory, se kterými se budeme brzy potkávat i v jiných modelech této značky.

Největší pozornost právem přitahuje nový naftový čtyřválec 4N13 vlastní konstrukce, který ze zdvihového objemu 1798 cm3 dává velmi dobrých 110 kW při 4000 min-1 a 300 Nm dostupných od 2000 do 3000 min-1. Celohliníkový motor se vstřikováním common-rail vyvinula Mitsubishi Motors Corporation ve spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., která poskytla, mimo jiné, zkušenosti získané při výrobě a vývoji průmyslových a lodních vznětových motorů, ale také techniku používanou v plynových turbínách.

Specialitou nového turbodieselu bude systém proměnného časování ventilů MIVEC, poprvé použitý pro vznětové motory u osobních vozů. Nový turbodiesel 1,8 DI-D MIVEC se ve druhém pololetí roku 2010 dostane i do Lancerů.

Nové Mitsubishi ASX bude nabízeno také s novým motorem 1,6 l DOHC 16V MIVEC. Jedná se o modernizovaný vlastní motor Mitsubishi, vycházející ze čtyřválce 1,5 l používaného u modelu Colt. Tato pohonná jednotka nabídne výkon 86 kW (117 k) při 6000 min-1 a točivý moment 152 Nm při 4000 min-1.

K dispozici budou pro oba motory i verze ClearTec s minimální kombinovanou spotřebou, které dostanou systém automatického vypínání a startování motoru, uzavřený částicový filtr (turbodiesel), elektrický posilovač řízení, řízené dobíjení akumulátoru, zadní světla ze světelných diod, nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem.

PX-MiEV

Hybridy jsou v módě, o CUV (Crossover Utility Vehicles) nemluvě, PX-MiEV je tedy hybridní crossover s technologií plug-in - dobíjením akumulátorů přímo z elektrické sítě. To umožňuje uživatelům využít zásuvek o napětí 100 nebo 200 V. Majitelé mohou dobíjet i bezdrátově, jsou-li v té době od vozidla vzdáleni Tento druh automobilů je také obsažen ve zkratce PX. Design je spíše usedlý než agresivní, světlometům dominují světelné diody.

PX-MiEV má pod kapotou zážehový řadový čtyřválec DOHC MIVEC objemu 1,6 litru s největším výkonem 85 kW (116 k) a točivým momentem 125 Nm. Elektromotory jsou dva synchronní s permanentními magnety, každý o výkonu 60 kW (82 k) a točivém momentu 200 Nm. Jeden z nich pohání primárně přední kola, možný je také pohon všech čtyř kol, o který se stará druhý elektromotor a celé ústrojí je ovládané elektronicky (sytém E-4WD – Electronic Four Wheel Drive). Točivý moment je přenášen na zadní kola v případě potřeby při ztrátě trakce. Centrální diferenciál se pak stará o přenos síly pro zvýšení přilnavosti. PX-MiEV také používá systémy S-AWC (Super All Wheel Control) a E-AYC (Electric-powered Active Yaw Control), které známe z Lanceru Evolution X. Samozřejmostí je také elektronická stabilizace a dnes již zcela běžné ABS.

PX-MiEV se může pochlubit plně elektrickým režimem jízdy s jízdním dosahem přes 50 km. Ten se používá při nízkých rychlostech a poháněna jsou jen přední kola, pouze při jízdě ve sněhu nebo dešti se zapínají i zadní. Sériový hybridní mód se uvádí v činnost, klesá-li energie v bateriích. Zážehový motor tehdy pracuje jako generátor a vozidlo zabírá všemi čtyřmi koly. Při vyšších rychlostech pak pracují oba agregáty současně v tzv. paralelním režimu. K dispozici je také regenerace, tedy dobíjení akumulátorů při intenzivním brzdění. Režimy pohonu jsou automatické v závislosti na podmínkách, optimální způsob vybírá MiEV OS (zkratku OS není třeba uživatelům počítačů vysvětlovat).

Podvozek s rozvorem náprav 2630 mm a rozchodem kol vpředu i vzadu 1570 mm je vybaven elektronicky řízeným vzduchovým odpružením, které poskytuje tři možnosti nastavení světlé výšky – Auto, Low a High. Automobil je 4510 mm dlouhý, 1830 mm široký a 1655 mm vysoký. Jezdi na dvacetipalcových kolech s pneumatikami 245/45 R20.

Případná čtveřice cestujících se na palubě konceptu PX-MiEV bude cítit příjemně, neboť interiér byl navržen ve stylu cocochi (v japonštině znamená právě příjemný či útulný). Vnitřní prostor přitom vypadá spartánsky a sportovně a připomíná kokpit letadla. Veškeré osvícení obstarávají opět diody. Komfortní prvky v něm ale nechybí, jmenujme například klimatizaci, která je nastavitelná zvláště pro každého ze čtyř pasažérů, ti zadní mohou využít ovladač mezi sedadly. Zvlhčovač vzduchu pak snižuje únavu. Čelní sklo pohlcuje sluneční paprsky a snižuje množství tepelné energie uvnitř. Ergonomie řidičova pracoviště je uzpůsobena tak, aby měl většinu důležitých ovladačů po ruce. Nacházejí se tedy na volantu.

Aktivní bezpečnost zastupuje například Multi-Around Monitor, což je systém, který využívá kamer po celém obvodu vozidla ke zprostředkování údajů o dění kolem něj. Driving Monitor System rozpozná únavu řidiče a varuje jej jak akusticky včetně vibrací, tak i obrazem a dokonce vůní před možným nebezpečím. Driving Support Safety System (DSSS) spolupracuje s infrastrukturou kolem silnic a nabádá řidiče, aby dbal zvýšené opatrnosti, pokud se v blízkosti vyskytují například chodci na přechodech.

Zajímavost na závěr - Mitsubishi uvádí u tohoto konceptu spotřebu 2 l/100 km.

Ondřej Pavlůsek