Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Moderní motory V12 v osobních automobilech-miniseriál

Ondřej Láník
Diskuze (1)
Motory s dvanácti válci byly vždy na samém vrcholu automobilové nabídky a to platí dodnes.

Na počátku automobilového věku se k výkonnějšímu motoru šlo zpravidla tou nejpřímější cestou, cestou zvyšování zdvihového objemu. Brzy však praxe ukázala, že objem jediného válce je vhodné držet v jistých mezích a tak přišly na řadu víceválcové motory. Motory s dvanácti válci byly vždy na samém vrcholu automobilové nabídky a to platí dodnes.

Na počátku 21. století zůstává „klub V12“ překvapivě uzavřený. Vstupenku do prestižní společnosti sportovních vozů Ferrari, Lamborghini, Aston Martin nebo luxusních Mercedesů a BMW si teprve nedávno pořídil koncern Volkswagen, který tento klub rozšířil hned o několik automobilů, kterým však pravidelně tluče pod kapotou společný základ motoru W12. Celkově je odhadován světový trh dvanáctiválcových limuzín na 6.000 kusů ročně a připočteme-li nějaký ten tisíc sportovních kupé, dostáváme se k číslům, která říkají, že dvanáct válců v autě je stále velmi exkluzivní zboží.

V několika následujících dnech se podíváme na techniku současných dvanáctiválců, ukážeme na zajímavé detaily a zajímavosti a chybět nebudou ani podrobná technická data a ceny automobilů s dvanáctiválcovými motory na českém trhu.

Dvanáct válců je možno u nás pořídit od cca 3,5 miliónu korun výše, a proto pro většinu z nás zůstane myšlenka na pořízení auta s velkoobjemovým motorem pouze v teoretické rovině, bez nároku na realizaci. Jsou-li mezi čtenáři Auto.cz také současní nebo budoucí majitelé dvanáctiválců současné produkce, rádi uvítáme jejich zkušenosti nebo očekávání v naší diskuzi.

První díl našeho miniseriálu najdete na news.auto.cz již zítra.

Ondřej Láník
Diskuze (1)