Mostecký autodrom má prodlouženou licenci k pořádání závodů na další tři roky
Na mosteckém okruhu se mohou po další tři léta jezdit závody tahačů, supersportů třídy GT, cestovních aut (mezinárodní série TCR i případné mistrovství světa), formule 3 a historických formulí 1 do roku výroby 1985. Homologaci pro současnou F1, tedy licenci A severočeský areál nemá, na to je trať příliš úzká, na šířku měří jen mezi 12 a 15 metry. „Můžeme tak dráhu využívat při všech naplánovaných závodech a komerčních i nekomerčních akcích až do 20. března 2020,“ řekl Michal Marek, sportovní ředitel společnosti Autodrom Most.
Začátkem tohoto týdne navštívil okruh inspektor FIA Uwe Frumolt. Ten nejprve ověřil, zda byla splněna všechna nařízení z poslední kontroly. „To se nám podařilo. Loni a začátkem letošního roku jsme postupně instalovali ochranný plot na boxovou zeď, vyměnili startovací zařízení a aplikovali bezpečnostní opatření na úseku číslo 9,“ řekl Marek. Kontrola okruhu a paddocku před udělením licence je podle něj velmi důkladná a zahrnuje veškeré zařízení a objekty nacházející se na autodromu. „Týká se opravdu čehokoli, a to včetně počtu záchodů a sprch,“ vysvětlil sportovní ředitel.
Velký závodní okruh s jednadvaceti zatáčkami měří 4.212 metrů, nejdelší rovinka pak 803 a naopak ta nejkratší 150 m. Držitelem současného traťového rekordu (tedy už dávno bez slavného retardéru) je Němec Stefan Mücke, který v sezóně 2009 s vozem Mercedes-Benz C-Klasse specifikace DTM objel nejrychleji jedno letmé kolo za 1:25,610 min. Autodrom disponuje také malým závodním okruhem, který je součástí polygonu a s klasickou tratí je přímo propojený. Polygon sloužící k výcviku řidičů, testování nových vozů a dalším podobným akcím vznikl v roce 2005.
Mostecký autodrom byl vybudován v místě bývalého povrchového hnědouhelného dolu Vrbenský v letech 1978-1983 a šlo o první takovou speciální dráhu tehdejším Československu. Do té doby se v Mostě pořádaly silniční závody u nádraží a konkurenční Brno bylo také ještě přírodní...
Z větších letošních akcí je už takřka na spadnutí The Most Historic Grand Prix, která se uskuteční v polovině května, tedy za necelé dva měsíce. Prestižní veteránský podnik se sem vrací po dlouhé době, ty stály takřka na začátku fungování, jely se v letech 1984 a 1985, a to jak v kategorii motocyklů, tak automobilů. Ročník 1988 byl zaměřen na auta, startoval zde i Luděk Munzar s tehdy čerstvě dokončenou Tatrou 602 Tatraplan Sport. V devadesátém osmém jsme tu mohli vidět Miku Häkkinena, Davida Coultharda, Darrena Turnera a Johna Nielsena s Mercedesy A 380 AMG, dvoumístným monopostem McLaren MP4-98T a slavným McLarenem F1 (ten vodil Nielsen). Ale zpět do současnosti, na začátku září pak proběhne tradiční Czech Truck Prix, součást seriálu ME okruhových tahačů.
Jak ale bude fungovat autodrom ve skutečnosti? Město vyslyšelo nářky okolních obyvatel a vydalo protihlukovou vyhlášku, která prakticky zakazuje činnost okruhu o víkendu, kdy se ovšem zpravidla závodí, že? K dohodě mezi šéfem Autodromu Most Josefem Zajíčkem, primátorem Mostu Janem Paparegou a dalšími subjekty zatím nedošlo.