Lamborghini vyrábělo i motorky: Superbiků však vzniklo jen šest

 

Lamborghini vyrábělo původně traktory, pak si začalo s rychlými gétéčky a supersporty a dokonce i s teréňáky. Ale v historii firmy najdeme také motorku...

Návrhy motorek od automobilek se v poslední době zabývají hlavně nezávislí designéři a prakticky vždy zůstane pouze u počítačových skic. Ne každý je BMW a Honda. Nedávná historie zná superbike od Lotusu, vznikl dokonce i stroj se vzpínajícím se koníkem ve znaku, byť ne zrovna v Maranellu, ale oficiální povolení použít slavné logo měl. Jenže byla tu i rychlá mašina od Lamborghini. No vážně! Nebudeme se bavit o tom, že dnes patří Volkswagenu, potažmo Audi, stejně jako Ducati.

Japonský motor, francouzský rám

Kořeny je nutné hledat v 80. letech minulého věku, kdy byli majiteli firmy bratři Mimranové a vedl ji mladší z nich, Patrick. Po bankrotu reorganizovaná společnost se pustila nejen do produkce motorů pro závodní čluny, ale i do jednostopého experimentu... Přání pana šéfa, který chtěl společnost pozvednout, se vyplnilo. Litrový (997 cm3) řadový čtyřválec o výkonu 132 koní (97 kW) s převodovkou ovšem pocházel od Kawasaki, konkrétně z typu GPZ 1000 RX. Měl čtyřventilovou techniku a rozvod DOHC. Zvažovalo se i použití menších motorů, 120k (88kW) devítistovky ze ZX a 90k (66kW) sedmsetpadesátky.

O prakticky celý vývoj i stavbu modelů s názvem Design 90 se pak postarali francouzští Boxer Bikes, kteří od 70. let produkovali v Toulouse sofistikované závodní mašiny, při jejichž konstrukci využili i materiály z letectví. Existují mimochodem dodnes. Rám z lehkých hliníkových slitin navrhl a vyrobil slovutný Claude Fior (1955-2001), nadmíru povolaný šéfinženýr projektu. který závodil a tvořil unikátní podvozky, jeho stroje jezdily i silniční MS. Bohužel zahynul při leteckém neštěstí.

Countach v jedné stopě

Motorky s nápisem Lamborghini byly lehké, vážily jen 170 kg, jely 258 km/h. Přední nastavitelná vidlice nesla značku Ceriani, ladit šlo i samotný úhel řízení, kola dodaly společnosti Marvic a Gotti, výfuky Devil a brzdy Brembo, třmeny byly potaženy kadmiem. Klasické zadní pružiny nahradily měchy se stlačeným vzduchem a kalibrovanými otvory protékal olej, toto kombinované zavěšení Fournalès s tlumicím prvkem bylo opravdu unikátní. Dalo se rovněž seřídit.

Celé plastové „tělo“ bylo plně integrované, laminátová kapotáž, hliníková palivová nádrž i sedadlo z přírodní kůže s krytem místa spolujezdkyně tvořily jeden celek. Unikátní, možná až radikální aerodynamické tvary byly inspirovány supersportem Countach a vtiskly strojům jedinečnou siluetu. Design dostal na starost Thierry Henriette z Boxer Bikes.

Padesát objednávek, stovka kusů ročně

Lamborghini údajně získalo padesátku objednávek, za stroj, který měl v předstihu oslavit 25.výročí Countachu, si tehdy naúčtovalo 13,5 tisíce dolarů. Plánovalo dodávat stovku kusů ročně! Konkurenční litrové superbiky (no, tehdy se jim vlastně ještě tak ani neříkalo) prestižních jednostopých značek vyšly maximálně na polovičku, stejně drahé byly tak maximálně italské stroje Bimota, jejichž řada YB využívala také japonskou techniku, jen od Yamahy.

Mimochodem, průměrný příjem v USA činil v roce 1986 22.400 dolarů za dvanáct měsíců, základní verze Fordu Mustang třetí generace přišla na 7.452 dolarů. Britský Motor Cycle News sice v roce 1994 tvrdil, že motorek vzniklo celkem 25 (jednu měl půjčenou tenkrát na test), ale to nebyla pravda. Možná mělo. Zrodila se jich pouze šestice, více se nestihlo. V roce 1987 bratři Mimranové prodali Lamborghini americkému Chrysleru a tento veskrze zajímavý projekt byl logicky ukončen.

Občas ke koupi

Jeden ze vzácných exemplářů (dochovalo se jich pět, šestý byl zničen při havárii) se prodával letos 4. března v Národním motocyklovém muzeu v britském Solihullu. Nabídla jej aukční síň H&H Classics z Cheshire. V pořadí druhý vyrobený červený stroj (šasi BOXERL002) najel od roku 1987 pouze 7.200 kilometrů po japonských silnicích a deset let stál, i přesto se nacházel v perfektním stavu, měl navíc jen jednoho majitele. Za stanovené rozmezí 85-90 tisíc liber (2,41-2,56 milionu korun) však nového vlastníka nenašel, dražba mimochodem začínala na 42,5 tisících liber (v té době zhruba 1,2 milionu korun). Dalším známým exemplářem je žlutý stroj, i on se v říjnu 2011 prodával v pařížském showroomu firmy Autodrome Cannes za 55 tisíc eur (1,37 mil. Kč dle tehdejšího kurzu), jeho předchozím majitelem byl závodní mechanik.

Foto: H&H Classics, Boxer Design, Autodrome.fr, Thierry Vincent

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Mír v regionu je ohrožen, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu

WLTP, tedy nový standard pro měření emisí u osobních…

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali před budovou…

 
Zdroj: H&H, RideApart, Autodrome.fr

Štítky Lamborghini Motorky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 





 
The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

Dnes 12:45

Po třech sezonách bude automobilová show pánů Clarksona, Hammonda a Maye přece jen prodloužena. Na co se můžeme těšit?




Blesk.cz

Noidova exmanželka Gábina: Prozradila pohlaví miminka a ukázala fotky před porodem!

Noidova exmanželka Gábina: Prozradila pohlaví…

Bývalá manželka muzikanta Vaška Noida Bárty (38) Gabriela Dvořáková (28) přivedla na svět druhé dítě a opět je…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

Dvě rány pro AC Milán! Vypadli „jako blbci“ a zaplatí gigantickou pokutu

Dvě rány pro AC Milán! Vypadli „jako blbci“ a…

Fotbalový klub AC Milán, který ve čtvrtek po 19 letech nepostoupil do jarních bojů v Evropě, navíc dostal od…

Sparta a Hašek: mrtvý bod! Proč jednání stojí a má ještě šanci Slavia?

Sparta a Hašek: mrtvý bod! Proč jednání stojí a má…

Zdálo se to jako hotová věc. Přestup Martina Haška mladšího z Bohemians do Sparty měl být s ohledem na právo…

 

Reflex.cz

Můj brexit, můj milášek! Ve virálním videu hraje britskou premiérku Glum z Pána prstenů

Můj brexit, můj milášek! Ve virálním videu hraje…

Geniální mim a kouzelník s vlastním obličejem Andy Serkis, který ztvárnil Gluma v trilogii Pána prstenů či…

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel než soukromník

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel…

Praxe ukazuje, že čím víc stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se…