Motorky budoucnosti, které si lze koupit už teď (+videa)

 

Motorku, která vypadá, jako z budoucnosti si můžete pořídit již dnes díky řadě odvážných průkopníků. Nabídka je pestrá, což dokazuje pětice strojů zastupujících nejrůznější styly a technická řešení.

Motorky se v posledních desetiletích vyvíjejí spíše evolučními kroky a většina velkých výrobců jen málokdy opustí vyjeté koleje zavedených tříd a stylů. V případě techniky jsou pak nositeli nejnovějších řešení v drtivé většině sportovní silniční stroje jako je například Suzuki GSX-R1000 nebo Honda CBR1000RR Fireblade.

Výraznější nahlédnutí do budoucnosti jednostopých strojů si světové značky dovolí většinou jen prostřednictvím konceptů jako je například BMW Motorrad Vision Next 100.

Mnohem odvážnější jsou v tomto ohledu nezávislí stavitelé a nepříliš známé a většinou poměrně mladé společnosti. Ty se nebojí nabídnout zákazníkům netradiční design i technická řešení a vedle tradičních spalovacích motorů často sáhnou i po elektromotorech, což ostatně demonstruje i tato pětice.

Lotus C-01

Lotus C-01 je ojedinělým vstupem slavné britské značky do světa motocyklů, o němž se první informace objevily v létě roku 2013, aby mohl být na počátku roku následujícího odhalen jeho design i technika.

Za vývojem C-01 nestáli přímo inženýři z Hethelu, ale německý automobilový závodní tým Kodewa ve spolupráci se společnosti Holzer Group, věnující se mimo jiné motoristickému sportu a tuningu. Britský Group Lotus poskytl svému německému partnerovi v podstatě jen licenci na jméno a svolení k jeho využití pro motocykl.

Základem tohoto jednostopého zástupce značky Lotus je rám z oceli, titanu a karbonu s rozvorem kol 1645 mm, který lze díky nastavitelnému úhlu sklonu přední vidlice prodlužovat i zkracovat v rozmezí 15 mm. Sedlo je ve výšce 710 mm.

Kontakt s asfaltem zajišťují pětipaprsková kola z uhlíkových vláken obutá do pneumatik o rozměrech 120/70 ZR19 vpředu a 190/55 ZR17 vzadu. Brzdový systém využívá vpředu dvojice kotoučů o průměru 320 mm v kombinaci se čtyřpístkovými třmeny, zatímco vzadu je jeden kotouč o průměru 220 mm s dvoupístkovými třmenem.

Stroj o hmotnosti pouhých 181 kg žene vpřed kapalinou chlazený vidlicový dvouválec z KTM RC8 R, který z objemu 1195 cm3 poskytuje výkon okolo 147 kW (200 k), putující prostřednictvím šestistupňové převodovky na zadní kolo.

Design stroje, o němž například Güther Holzer, šéf Holzer Group, po zkušební jízdě prohlásil, že nabízí dokonalou rovnováhu mezi hrubou agresivní silou a dech beroucí ovladatelností, má na svědomí Daniel Simon, který je mimo jiné zodpovědný i za vzhled motorek pro sci-fi Tron:Legacy.

Při odhalení designu C-01 bylo uvedeno, že má vzniknout v exkluzivní sérii 100 exemplářů a k dispozici mělo být jen několik barevných variant, odkazujících i na klasické monoposty Lotus. Kodewa ovšem hodlala zájemcům o tento netradiční stroj navíc poskytnout široké možnosti individualizace.

Podle dostupných informací již byla vyrobena a prodána celá plánovaná série a zájemci o tento stroj si jej tak mohou pořídit již jen jako ojetý a to ještě musí počítat s tím, že cena tohoto stroje díky jeho exkluzivitě neustále stoupá a v současnosti se pohybuje okolo 10 milionů korun.


Lotus C-01
 

Johammer J1

Zvláštního brouka, který má namísto šesti nohou dvě kola, připomíná rakouský elektrický motocykl, který zahájil svou kariéru pod jménem Biista již v roce 2012 a o dva roky později byl přejmenován na Johammer J1.

Toto pojmenování je zkratkou z komplikovaného Johanna Tschautscher Elektro Fahrzeug by Hammerschmid Maschinenbau GmBH a následně na něj navázalo i přejmenovaní jeho výrobce na Johammer e-mobility GmbH.

Johammer J1, jehož tvary navrhlo již před osmi let studio Yellow Works, rozhodně přitahuje pozornost svým netradičním vzhledem. Kapotáž, která je téměř celá vyrobena z jednoho kusu materiálu, ukrývá neméně nekonvenční techniku.

Základem této motorky je poměrně jednoduše působící hliníkový rám, v němž jsou uloženy baterie a přichyceno zavěšení předního i zadního kola s horizontálně uloženými tlumiči. Řešení uložení zadního kola, v němž je usazen elektromotor, je ještě relativně konvenční, ale přední vidlice s rejdovým čepem ovšem již není tak obvyklou konstrukcí.

Hodně nezvyklé je řízení, kdy se řídítka nenatáčí souběžně jako u běžné motorky, ale každé jinak a jsou propojena až pod kapotáží. Zajímavým prvkem jsou i dva páry stupaček, umožňující změnu jezdecké pozice a s tím i styl jízdy. Neobvyklá řešení pak může uzavírat umístění informačního displeje a kontrolek do zpětných zrcátek.

Video

Johammer J1 má při rozvoru 1455 mm celkovou délku 2200 mm, šířku 814 mm, výšku 1200 mm (po nejvyšší bod zpětných zrcátek) a sedlo ve výšce 650 mm.

Elektromotoru o výkonu 11 kW (15 k) poskytuje u verze J1.150 potřebnou energii lithium-iontová baterie s kapacitou 8,3 kWh, s níž je dojezd na jedno nabití okolo 150 km a dobití na plnou kapacitu trvá dvě hodiny a dvacet minut. Provedení J1.200 má baterii s kapacitou a 12,7 kWh, dojezd kolem 200 km a dobíjení zabere tři a půl hodiny.

Hmotnost této elektrické motorky je podle provedení 159 nebo 178 kg a maximální rychlost je elektronicky omezena na 120 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h zveřejněna není, ale zrychlení z 50 na 100 km/h zabere 7,0 s, resp. 8,0 s.

Johammer J1 s kratším dojezdem přijde na 22.900 euro (zhruba 620.500 Kč) a s delším dojezdem pak stojí 24.900 euro (okolo 675.000 Kč).


Johammer J1
 

Bandit9 L Concept

Futuristicky působící motocykl nemusí ve skutečnosti vůbec vynikat neotřelými technickými řešeními či kombinací nejmodernějších kompozitních materiálů s alternativními pohonnými systémy, což velmi dobře demonstruje vietnamský stavitel motorek jménem Daryl Villanueva.

Ten stojí za značkou Bandit9 založenou v roce 2011 a produkující v malých sériích, čítajících maximálně devět exemplářů, elegantní a zároveň minimalisticky působící stroje s technikou značek Chang-Jiang (čínská evoluce klasického BMW R71), Yamaha, Harley-Davidson a především Honda.

V případě posledně jmenované značky patří k nejvyužívanějším základní komponenty modelu Super Sport 125 ze šedesátých let s ležatým čtyřtaktním jednoválcem o objemu 125 cm3 zavěšeným v rámu z lisovaného plechu.

To je případ i modelu Bandit9 L Concept, u nějž je tím hlavním design, použité materiály v čele s leštěnou ocelí a detaily v podobě krytu světlometu, minimalisticky pojatého sedla či zadní vidlice a jejího odpružení. Pastvou pro oči je kryt motoru, díky němuž tento stroj působí dojmem, že je poháněn turbínou a ne malým vzduchem chlazeným jednoválcem.

Bandit9 L Concept je možné si objednat podobně jako ostatní motorky z dílny Daryla Villanueva, ale i v jeho případě je produkce omezena na devět exemplářů. Zájemce o tento futuristicky pojatý a zároveň naprosto konvenční stroj si musí připravit 10.950 amerických dolarů (zhruba 275.000 Kč).

Pohled do dílny Bandit9 a jeden z dalších modelů vietnamského stavitele, který je pojmenován AVA a rovněž využívá rám s motorem staré stopětadvacítky značky Honda, nabízí krátké video.


Bandit9 L Concept
 

ZecOO

ZecOO nabízí úplně vše, co můžeme do motorky budoucnosti očekávat. Má neobvyklý vzhled i techniku a k jeho pohonu slouží elektromotor.

Za návrhem této motorky stojí designér Kota Nezu, který se inspiroval japonskými animovanými filmy a zároveň chtěl stvořit stroj s velmi nízko usazeným sedlem, což se povedlo, protože jezdec je usazen ve výšce 670 mm.

Základem této japonské elektromotorky je dvojitý kolébkový rám, v jehož spodní části jsou uloženy akumulátory, tak aby těžiště bylo co nejníže. Pozornost si rozhodně zaslouží zavěšení předního kola na dvojitém podélném rameni s rejdovým čepem i jednostranné rameno, na němž je usazeno zadní kolo.

Pohonná jednotka v podobě elektromotoru o maximálním výkonu 50 kW (68 k) a točivém momentu 144 N.m není výsledkem vlastního vývoje značky ZecOO, ale jejím dodavatelem je kalifornská společnost Zero Motorcycles, která v letošním roce oslavila deset let své existence.

ZecOO s lithium-iontovou baterií o kapacitě 11,4 kWh má dojezd na jedno nabití okolo 160 km a jeho maximální rychlost je 160 km/h. Dobití na plnou kapacitu má ze sítě 230V zabrat čtyři hodiny.

Motorka dlouhá 2450 mm, široká 800 mm, vysoká 1160 mm má rozvor kol 1830 mm a její hmotnost je s hodnotou 280 kg na podobné úrovni jako například u cestovní Yamahy FJR1300A. Atraktivně tvarovaná 18palcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 150/60 ZR18 vpředu a 240/40 ZR18 vzadu.

Na rozdíl od podobně laděných projektů světových značek není první zástupce značky ZecOO pouhým výstavním konceptem, ale strojem, který vznikne v sérii čítající 49 exemplářů. Každý z nich má být dokončen podle představ svého budoucího majitele. Ten ovšem musí počítat s cenou startující na částce 8.800.000 japonských jenů (okolo 2.120.000 Kč).


ZecOO
 

Light Cycle

Fanoušky sci-fi potěšil snímek Tron: Legacy z roku 2010, navazující na Tron z roku 1982, především svým vizuálním zpracováním a zaujal motorkami Light Cycle, zanechávajícími za sebou stuhu světla, které navrhl Daniel Simon, jehož prací je i Lotus C-01.

Light Cycle měl sice původně zůstat pouze na filmovém plátně, ale zájem fanoušků o tento stroj se postaral o vznik replik, jejichž výrobu nabízí několik různých stavitelů motorek a automobilů na zakázku.

K nejlepším replikám, s nimiž je možné vyrazit i do běžného provozu, patří stroje z produkce floridských Parker Brothers Concepts. Tato firma nejprve nabídla Light Cycle poháněný litrovými dvouválci značek Suzuki a Ducati.

V současnosti míří k fanouškům sci-fi Tron-Legacy od Parker Brothers Concepts repliky Light Cycle, které jsou vybaveny blíže nespecifikovaným elektromotorem, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie.

Light Cycle v tomto provedení má být dlouhý 2600 mm, široký 590 mm a vysoký 720 mm. Při pohotovostní hmotnosti 215 kg má být schopen dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h a jeho dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 160 km. Cena se má pohybovat od 55.000 amerických dolarů (kolem 1.370.000 Kč).


Light Cycle
 
Spolupracujeme s TipCars.com
EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem EU je blízko podpisu obchodní dohody s Japonskem

Evropská unie (EU) se blíží podpisu dohody o volném…

Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu Bývalý majitel Úschovny hledá investory pro nový projekt na sdílení dat. Hodlá dobýt cizinu

Desítky milionů korun bude potřebovat český internetový…

Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch Lukáš Kraus z Rekonstrukce státu: Zaktivizovali jsme občany, a to je úspěch

Aktivistická platforma Rekonstrukce státu udělala…

 

Štítky Lotus Motorky Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta Přesnost na čtyři tisíciny milimetru. Taková ložiska si žádají špičková auta

Už sto osmdesát milionů kusů ložisek vyrobil olomoucký…

 






 
Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Dechberoucí snímky: Takto už několik let chátrají vozy po tragédii ve Fukušimě

Včera

Na jaře letošního roku uplynulo šest let od havárie elektrárny ve Fukušimě. Od té doby tu v ulicích chátrají nejen domy, ale i mnoho krásných automobilů.




Blesk.cz

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl naposled Paroubek

Sobotkova japonská mise startuje. Z premiérů tam byl…

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) zamířil do Japonska. Jako první premiér od Jiřího Paroubka, který tam byl v roce…

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Povodí Odry se chystá na sucho. Střeží si zásoby pitné vody

Státní podnik Povodí Odry už začal dělat opatření, aby se připravil na případné sucho. Omezil například výrobu…

 

iSport.cz

Čeští in-line hokejisté padli s Finy na nájezdy, Petružálek zazářil hattrickem

Čeští in-line hokejisté padli s Finy na nájezdy,…

Druhý skalp Seveřanů nezískali. Čeští reprezentanti v in-line hokeji po úvodním vítězství se Švédy sváděli…

Bolt se loučí se Zlatou tretrou. Je to pro mě jako domov, hlásil v Ostravě

Bolt se loučí se Zlatou tretrou. Je to pro mě jako…

Usain Bolt, nejrychlejší muž planety, tentokrát nebyl před Zlatou tretrou Ostrava zdaleka tak rozverný jako v…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…