Motorky budoucnosti, které si lze koupit už teď (+videa)
Motorky se v posledních desetiletích vyvíjejí spíše evolučními kroky a většina velkých výrobců jen málokdy opustí vyjeté koleje zavedených tříd a stylů. V případě techniky jsou pak nositeli nejnovějších řešení v drtivé většině sportovní silniční stroje jako je například Suzuki GSX-R1000 nebo Honda CBR1000RR Fireblade.
Výraznější nahlédnutí do budoucnosti jednostopých strojů si světové značky dovolí většinou jen prostřednictvím konceptů jako je například BMW Motorrad Vision Next 100.
Mnohem odvážnější jsou v tomto ohledu nezávislí stavitelé a nepříliš známé a většinou poměrně mladé společnosti. Ty se nebojí nabídnout zákazníkům netradiční design i technická řešení a vedle tradičních spalovacích motorů často sáhnou i po elektromotorech, což ostatně demonstruje i tato pětice.
Lotus C-01
Lotus C-01 je ojedinělým vstupem slavné britské značky do světa motocyklů, o němž se první informace objevily v létě roku 2013, aby mohl být na počátku roku následujícího odhalen jeho design i technika.
Za vývojem C-01 nestáli přímo inženýři z Hethelu, ale německý automobilový závodní tým Kodewa ve spolupráci se společnosti Holzer Group, věnující se mimo jiné motoristickému sportu a tuningu. Britský Group Lotus poskytl svému německému partnerovi v podstatě jen licenci na jméno a svolení k jeho využití pro motocykl.
Základem tohoto jednostopého zástupce značky Lotus je rám z oceli, titanu a karbonu s rozvorem kol 1645 mm, který lze díky nastavitelnému úhlu sklonu přední vidlice prodlužovat i zkracovat v rozmezí 15 mm. Sedlo je ve výšce 710 mm.
Kontakt s asfaltem zajišťují pětipaprsková kola z uhlíkových vláken obutá do pneumatik o rozměrech 120/70 ZR19 vpředu a 190/55 ZR17 vzadu. Brzdový systém využívá vpředu dvojice kotoučů o průměru 320 mm v kombinaci se čtyřpístkovými třmeny, zatímco vzadu je jeden kotouč o průměru 220 mm s dvoupístkovými třmenem.
Stroj o hmotnosti pouhých 181 kg žene vpřed kapalinou chlazený vidlicový dvouválec z KTM RC8 R, který z objemu 1195 cm3 poskytuje výkon okolo 147 kW (200 k), putující prostřednictvím šestistupňové převodovky na zadní kolo.
Design stroje, o němž například Güther Holzer, šéf Holzer Group, po zkušební jízdě prohlásil, že nabízí dokonalou rovnováhu mezi hrubou agresivní silou a dech beroucí ovladatelností, má na svědomí Daniel Simon, který je mimo jiné zodpovědný i za vzhled motorek pro sci-fi Tron:Legacy.
Při odhalení designu C-01 bylo uvedeno, že má vzniknout v exkluzivní sérii 100 exemplářů a k dispozici mělo být jen několik barevných variant, odkazujících i na klasické monoposty Lotus. Kodewa ovšem hodlala zájemcům o tento netradiční stroj navíc poskytnout široké možnosti individualizace.
Podle dostupných informací již byla vyrobena a prodána celá plánovaná série a zájemci o tento stroj si jej tak mohou pořídit již jen jako ojetý a to ještě musí počítat s tím, že cena tohoto stroje díky jeho exkluzivitě neustále stoupá a v současnosti se pohybuje okolo 10 milionů korun.
Johammer J1
Zvláštního brouka, který má namísto šesti nohou dvě kola, připomíná rakouský elektrický motocykl, který zahájil svou kariéru pod jménem Biista již v roce 2012 a o dva roky později byl přejmenován na Johammer J1.
Toto pojmenování je zkratkou z komplikovaného Johanna Tschautscher Elektro Fahrzeug by Hammerschmid Maschinenbau GmBH a následně na něj navázalo i přejmenovaní jeho výrobce na Johammer e-mobility GmbH.
Johammer J1, jehož tvary navrhlo již před osmi let studio Yellow Works, rozhodně přitahuje pozornost svým netradičním vzhledem. Kapotáž, která je téměř celá vyrobena z jednoho kusu materiálu, ukrývá neméně nekonvenční techniku.
Základem této motorky je poměrně jednoduše působící hliníkový rám, v němž jsou uloženy baterie a přichyceno zavěšení předního i zadního kola s horizontálně uloženými tlumiči. Řešení uložení zadního kola, v němž je usazen elektromotor, je ještě relativně konvenční, ale přední vidlice s rejdovým čepem ovšem již není tak obvyklou konstrukcí.
Hodně nezvyklé je řízení, kdy se řídítka nenatáčí souběžně jako u běžné motorky, ale každé jinak a jsou propojena až pod kapotáží. Zajímavým prvkem jsou i dva páry stupaček, umožňující změnu jezdecké pozice a s tím i styl jízdy. Neobvyklá řešení pak může uzavírat umístění informačního displeje a kontrolek do zpětných zrcátek.
Johammer J1 má při rozvoru 1455 mm celkovou délku 2200 mm, šířku 814 mm, výšku 1200 mm (po nejvyšší bod zpětných zrcátek) a sedlo ve výšce 650 mm.
Elektromotoru o výkonu 11 kW (15 k) poskytuje u verze J1.150 potřebnou energii lithium-iontová baterie s kapacitou 8,3 kWh, s níž je dojezd na jedno nabití okolo 150 km a dobití na plnou kapacitu trvá dvě hodiny a dvacet minut. Provedení J1.200 má baterii s kapacitou a 12,7 kWh, dojezd kolem 200 km a dobíjení zabere tři a půl hodiny.
Hmotnost této elektrické motorky je podle provedení 159 nebo 178 kg a maximální rychlost je elektronicky omezena na 120 km/h. Akcelerace z 0 na 100 km/h zveřejněna není, ale zrychlení z 50 na 100 km/h zabere 7,0 s, resp. 8,0 s.
Johammer J1 s kratším dojezdem přijde na 22.900 euro (zhruba 620.500 Kč) a s delším dojezdem pak stojí 24.900 euro (okolo 675.000 Kč).
Bandit9 L Concept
Futuristicky působící motocykl nemusí ve skutečnosti vůbec vynikat neotřelými technickými řešeními či kombinací nejmodernějších kompozitních materiálů s alternativními pohonnými systémy, což velmi dobře demonstruje vietnamský stavitel motorek jménem Daryl Villanueva.
Ten stojí za značkou Bandit9 založenou v roce 2011 a produkující v malých sériích, čítajících maximálně devět exemplářů, elegantní a zároveň minimalisticky působící stroje s technikou značek Chang-Jiang (čínská evoluce klasického BMW R71), Yamaha, Harley-Davidson a především Honda.
V případě posledně jmenované značky patří k nejvyužívanějším základní komponenty modelu Super Sport 125 ze šedesátých let s ležatým čtyřtaktním jednoválcem o objemu 125 cm3 zavěšeným v rámu z lisovaného plechu.
To je případ i modelu Bandit9 L Concept, u nějž je tím hlavním design, použité materiály v čele s leštěnou ocelí a detaily v podobě krytu světlometu, minimalisticky pojatého sedla či zadní vidlice a jejího odpružení. Pastvou pro oči je kryt motoru, díky němuž tento stroj působí dojmem, že je poháněn turbínou a ne malým vzduchem chlazeným jednoválcem.
Bandit9 L Concept je možné si objednat podobně jako ostatní motorky z dílny Daryla Villanueva, ale i v jeho případě je produkce omezena na devět exemplářů. Zájemce o tento futuristicky pojatý a zároveň naprosto konvenční stroj si musí připravit 10.950 amerických dolarů (zhruba 275.000 Kč).
Pohled do dílny Bandit9 a jeden z dalších modelů vietnamského stavitele, který je pojmenován AVA a rovněž využívá rám s motorem staré stopětadvacítky značky Honda, nabízí krátké video.
ZecOO
ZecOO nabízí úplně vše, co můžeme do motorky budoucnosti očekávat. Má neobvyklý vzhled i techniku a k jeho pohonu slouží elektromotor.
Za návrhem této motorky stojí designér Kota Nezu, který se inspiroval japonskými animovanými filmy a zároveň chtěl stvořit stroj s velmi nízko usazeným sedlem, což se povedlo, protože jezdec je usazen ve výšce 670 mm.
Základem této japonské elektromotorky je dvojitý kolébkový rám, v jehož spodní části jsou uloženy akumulátory, tak aby těžiště bylo co nejníže. Pozornost si rozhodně zaslouží zavěšení předního kola na dvojitém podélném rameni s rejdovým čepem i jednostranné rameno, na němž je usazeno zadní kolo.
Pohonná jednotka v podobě elektromotoru o maximálním výkonu 50 kW (68 k) a točivém momentu 144 N.m není výsledkem vlastního vývoje značky ZecOO, ale jejím dodavatelem je kalifornská společnost Zero Motorcycles, která v letošním roce oslavila deset let své existence.
ZecOO s lithium-iontovou baterií o kapacitě 11,4 kWh má dojezd na jedno nabití okolo 160 km a jeho maximální rychlost je 160 km/h. Dobití na plnou kapacitu má ze sítě 230V zabrat čtyři hodiny.
Motorka dlouhá 2450 mm, široká 800 mm, vysoká 1160 mm má rozvor kol 1830 mm a její hmotnost je s hodnotou 280 kg na podobné úrovni jako například u cestovní Yamahy FJR1300A. Atraktivně tvarovaná 18palcová kola jsou obuta do pneumatik o rozměrech 150/60 ZR18 vpředu a 240/40 ZR18 vzadu.
Na rozdíl od podobně laděných projektů světových značek není první zástupce značky ZecOO pouhým výstavním konceptem, ale strojem, který vznikne v sérii čítající 49 exemplářů. Každý z nich má být dokončen podle představ svého budoucího majitele. Ten ovšem musí počítat s cenou startující na částce 8.800.000 japonských jenů (okolo 2.120.000 Kč).
Light Cycle
Fanoušky sci-fi potěšil snímek Tron: Legacy z roku 2010, navazující na Tron z roku 1982, především svým vizuálním zpracováním a zaujal motorkami Light Cycle, zanechávajícími za sebou stuhu světla, které navrhl Daniel Simon, jehož prací je i Lotus C-01.
Light Cycle měl sice původně zůstat pouze na filmovém plátně, ale zájem fanoušků o tento stroj se postaral o vznik replik, jejichž výrobu nabízí několik různých stavitelů motorek a automobilů na zakázku.
K nejlepším replikám, s nimiž je možné vyrazit i do běžného provozu, patří stroje z produkce floridských Parker Brothers Concepts. Tato firma nejprve nabídla Light Cycle poháněný litrovými dvouválci značek Suzuki a Ducati.
V současnosti míří k fanouškům sci-fi Tron-Legacy od Parker Brothers Concepts repliky Light Cycle, které jsou vybaveny blíže nespecifikovaným elektromotorem, jemuž potřebnou energii poskytují lithium-iontové baterie.
Light Cycle v tomto provedení má být dlouhý 2600 mm, široký 590 mm a vysoký 720 mm. Při pohotovostní hmotnosti 215 kg má být schopen dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h a jeho dojezd na jedno nabití se má pohybovat okolo 160 km. Cena se má pohybovat od 55.000 amerických dolarů (kolem 1.370.000 Kč).