10.5. 2013 Martin Vaculík

Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky máme nejsilnější ve třídě!

 

Po letech různého ožužlávání stávajících konstrukcí se Opel plácl přes kapsu a vyvinul zcela novou vznětovou šestnáctistovku. Benzinová konečně dostala přímý vstřik.

Blížící se rok 2014 a s ním příchod emisní normy Euro 6 nutí výrobce k masivním inovacím. Zároveň by však samotné čisté emise těžko byly dostatečným lákadlem pro zákazníka – tomu je třeba nabídnout jiné benefity. Opel to u nových šestnáctistovek zkouší nejvyššími výkonovými parametry v objemové třídě. U zážehové jednotky 1.6 SIDI výkonem 147 kW (postaru 200 koní!) a 300 N.m, u vznětové 1.6 CDTI pak 100 kW a 320 N.m.

Technické údaje
 1.6 SIDI Eco Turbo 1.6 SIDI Performance Turbo 1.6 CDTI
Palivo Natural 91–98 Natural 91–98 Nafta
Zdvihovy objem (cm3) 1598 1598 1598
Vrtani x zdvih (mm) 79,0 x 81,5 79,0 x 81,5 79,7 x 81,5
Kompresni poměr 10,5 : 1 9,5 : 1 16,0 : 1
Vykon (kW/ot.min) 125/4250–6000 147/4700–5500 100/3500–4000
Točivy moment (N.m/ot./min) 280/1650-4250 300/1750-4700 320/2000

1.6 CDTI

Tento diesel je zcela nový. S předchozí stejnojmennou konstrukcí převzatou od Fiatu nemá vůbec nic společného. Hlavními konstrukčními znaky jsou:

  • hliníkový blok místo ocelového
  • rozvody hnané řetězem místo řemenu
  • pohon rozvodů přesunutý na stranu setrvačníku, kde jsou menší torzní kmity (ale zároveň horší přístup, když se něco pokazí, o čemž vědí své třeba u BMW)
  • dvoustupňové olejové čerpadlo (snižuje odběr, když není potřeba tolik mazat)
  • elektronicky řízené (odpojitelné) trysky spodního ostřiku pístů
  • odpojitelná vodní pumpa (při zahřívání motoru)
  • žhavicí svíčky se senzory expanzních tlaků umožňují rozpoznat, kdy nafta skutečně začíná hořet, a načasovat vstřik tak, aby ve válci odevzdala nejvíce energie.

V lehčích vozidlech vystačí s NOx katalyzátorem, v těžších dostane vstřikování močoviny do výfukového potrubí (SCR). To byl i případ zafiry, v níž jsme se svezli. Extrémně těžké převody (jistě kvůli homologační spotřebě) nám však moc nedaly pocítit, že točivý moment 320 N.m má tento motor stejný jako dvoulitrové TDI od VW. Ve velkém vnitřním prostoru minivanu se též dunění agregátu převalujícího se v nízkých otáčkách rozléhalo více, než abychom mohli mluvit o nějaké přelomové tichosti. Dojem se vylepšil v levém pruhu dálnice, kdy bylo znát, že 100 kW tam opravdu je. Lepší reakce v nízkých otáčkách má přinést chystaná verze s dvojitým přeplňováním. V každém případě nový hliníkový diesel nahradí nejen šestnáctku od Fiatu, ale i 1.7 CDTi od Isuzu, což už byl hrubián k pohledání.

Plusy

  • Lehká hliníková konstrukce
  • Vysoký výkon při jízdě po dálnici

Minusy

  • Překvapivě nevýrazné spodní pásmo (zřejmě vinou těžkých převodů)
  • Dunivější projev v nízkých otáčkách

1.6 SIDI

Tento motor není zcela nový, jde o evoluci agregátu 1.6 Turbo. Jemu bývalo vyčítáno, že nemá přímý vstřik benzinu. Proto trpěl takzvaným efektem palivového filmu. Když zavřete škrticí klapku, vysráží se část paliva na stěnách kanálů – takže ochudí směs. A jakmile ji otevřete, vlétne do válců a směs obohatí. Emisím se to nelíbí, takže nezbude než zpomalit pohyby škrticí klapky. Motor pak na plynový pedál reaguje se zpožděním. Navíc nepřímo vstřikovaný benzin vyplýtvá část své schopnosti ochladit okolí odpařováním už v sacích kanálech. Se sklony k detonacím, když pořádně zafouká turbo, proto není čím bojovat. Kompresní poměr motoru musel být snížen na 8,8:1, což znamenalo pokles účinnosti při malé zátěži. Nový agregát slibuje (při 30procentním nárůstu výkonových parametrů) i o 13 % příznivější spotřebu. Přechod na přímý vstřik umožnil zvýšení komprese na 10,5:1 u verze Eco Turbo (125 kW) či 9,5:1 u provedení Performance Turbo (147 kW). Ano, opravdu se dvě výkonové varianty motoru 1.6 SIDI liší i hardwarově – kromě komprese ještě turbodmychadlem.

Jako první dostal nový motor kabriolet Cascada – ten už se vyrábí. My jsme se svezli jím poháněnou astrou, která přijede co nevidět. Hodně je cítit zejména točivý moment – 300 N.m znamená naprostý rekord. Pokud si koupíte 1.8 TSI od koncernu VW, máte kvůli slabé převodovce točivý moment jen 250 N.m. Motor opravdu letěl, ani verze Performance dole moc neváhala. Zvuk v akceleraci je sytý, neboť takové expanzní tlaky již samozřejmě rozechvějí agregát i vše kolem. V ustálené rychlosti však běží velmi klidně, a to zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelí. U šestnáctistovky jde opět o unikum.

Plusy

  • Vysoký výkon i točivý moment
  • Proti minulosti mnohem rychlejší reakce

Minusy

  • Část skvělých parametrů stráví nadváha současných opelů

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN Stav lidských práv na Krymu se pod Ruskem výrazně zhoršil, tvrdí zpráva OSN

 Dodržování lidských práv se za tři roky ruské okupace na…

Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí Iráčtí Kurdové hlasovali o nezávislosti, Turecko hrozí intervencí

V severním Iráku se dnes konalo referendum o nezávislosti…

Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40 Volvo si chce udržet pověst. Podívejte se, na tovární crashtest XC40

Volvo si na bezpečnosti svých vozů zakládá. Své…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

 





 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku (†80): Posádka lodi nám bránila

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku…

Dva polští turisté Jarosław Jasita (40) a Jarosław Ruda (39) si výletní plavbu po Vltavě představovali trochu…

 

iSport.cz

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma vyčítají? Jaká je jeho žena?

Federerův znalec o hvězdném hráči: Co mu doma…

Hledání dokonalosti, tak se v angličtině jmenuje biografie Rogera Federera z pera uznávaného švýcarského…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…