10.5. 2013 Martin Vaculík

Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky máme nejsilnější ve třídě!

 

Po letech různého ožužlávání stávajících konstrukcí se Opel plácl přes kapsu a vyvinul zcela novou vznětovou šestnáctistovku. Benzinová konečně dostala přímý vstřik.

Blížící se rok 2014 a s ním příchod emisní normy Euro 6 nutí výrobce k masivním inovacím. Zároveň by však samotné čisté emise těžko byly dostatečným lákadlem pro zákazníka – tomu je třeba nabídnout jiné benefity. Opel to u nových šestnáctistovek zkouší nejvyššími výkonovými parametry v objemové třídě. U zážehové jednotky 1.6 SIDI výkonem 147 kW (postaru 200 koní!) a 300 N.m, u vznětové 1.6 CDTI pak 100 kW a 320 N.m.

Technické údaje
 1.6 SIDI Eco Turbo 1.6 SIDI Performance Turbo 1.6 CDTI
Palivo Natural 91–98 Natural 91–98 Nafta
Zdvihovy objem (cm3) 1598 1598 1598
Vrtani x zdvih (mm) 79,0 x 81,5 79,0 x 81,5 79,7 x 81,5
Kompresni poměr 10,5 : 1 9,5 : 1 16,0 : 1
Vykon (kW/ot.min) 125/4250–6000 147/4700–5500 100/3500–4000
Točivy moment (N.m/ot./min) 280/1650-4250 300/1750-4700 320/2000

1.6 CDTI

Tento diesel je zcela nový. S předchozí stejnojmennou konstrukcí převzatou od Fiatu nemá vůbec nic společného. Hlavními konstrukčními znaky jsou:

  • hliníkový blok místo ocelového
  • rozvody hnané řetězem místo řemenu
  • pohon rozvodů přesunutý na stranu setrvačníku, kde jsou menší torzní kmity (ale zároveň horší přístup, když se něco pokazí, o čemž vědí své třeba u BMW)
  • dvoustupňové olejové čerpadlo (snižuje odběr, když není potřeba tolik mazat)
  • elektronicky řízené (odpojitelné) trysky spodního ostřiku pístů
  • odpojitelná vodní pumpa (při zahřívání motoru)
  • žhavicí svíčky se senzory expanzních tlaků umožňují rozpoznat, kdy nafta skutečně začíná hořet, a načasovat vstřik tak, aby ve válci odevzdala nejvíce energie.

V lehčích vozidlech vystačí s NOx katalyzátorem, v těžších dostane vstřikování močoviny do výfukového potrubí (SCR). To byl i případ zafiry, v níž jsme se svezli. Extrémně těžké převody (jistě kvůli homologační spotřebě) nám však moc nedaly pocítit, že točivý moment 320 N.m má tento motor stejný jako dvoulitrové TDI od VW. Ve velkém vnitřním prostoru minivanu se též dunění agregátu převalujícího se v nízkých otáčkách rozléhalo více, než abychom mohli mluvit o nějaké přelomové tichosti. Dojem se vylepšil v levém pruhu dálnice, kdy bylo znát, že 100 kW tam opravdu je. Lepší reakce v nízkých otáčkách má přinést chystaná verze s dvojitým přeplňováním. V každém případě nový hliníkový diesel nahradí nejen šestnáctku od Fiatu, ale i 1.7 CDTi od Isuzu, což už byl hrubián k pohledání.

Plusy

  • Lehká hliníková konstrukce
  • Vysoký výkon při jízdě po dálnici

Minusy

  • Překvapivě nevýrazné spodní pásmo (zřejmě vinou těžkých převodů)
  • Dunivější projev v nízkých otáčkách

1.6 SIDI

Tento motor není zcela nový, jde o evoluci agregátu 1.6 Turbo. Jemu bývalo vyčítáno, že nemá přímý vstřik benzinu. Proto trpěl takzvaným efektem palivového filmu. Když zavřete škrticí klapku, vysráží se část paliva na stěnách kanálů – takže ochudí směs. A jakmile ji otevřete, vlétne do válců a směs obohatí. Emisím se to nelíbí, takže nezbude než zpomalit pohyby škrticí klapky. Motor pak na plynový pedál reaguje se zpožděním. Navíc nepřímo vstřikovaný benzin vyplýtvá část své schopnosti ochladit okolí odpařováním už v sacích kanálech. Se sklony k detonacím, když pořádně zafouká turbo, proto není čím bojovat. Kompresní poměr motoru musel být snížen na 8,8:1, což znamenalo pokles účinnosti při malé zátěži. Nový agregát slibuje (při 30procentním nárůstu výkonových parametrů) i o 13 % příznivější spotřebu. Přechod na přímý vstřik umožnil zvýšení komprese na 10,5:1 u verze Eco Turbo (125 kW) či 9,5:1 u provedení Performance Turbo (147 kW). Ano, opravdu se dvě výkonové varianty motoru 1.6 SIDI liší i hardwarově – kromě komprese ještě turbodmychadlem.

Jako první dostal nový motor kabriolet Cascada – ten už se vyrábí. My jsme se svezli jím poháněnou astrou, která přijede co nevidět. Hodně je cítit zejména točivý moment – 300 N.m znamená naprostý rekord. Pokud si koupíte 1.8 TSI od koncernu VW, máte kvůli slabé převodovce točivý moment jen 250 N.m. Motor opravdu letěl, ani verze Performance dole moc neváhala. Zvuk v akceleraci je sytý, neboť takové expanzní tlaky již samozřejmě rozechvějí agregát i vše kolem. V ustálené rychlosti však běží velmi klidně, a to zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelí. U šestnáctistovky jde opět o unikum.

Plusy

  • Vysoký výkon i točivý moment
  • Proti minulosti mnohem rychlejší reakce

Minusy

  • Část skvělých parametrů stráví nadváha současných opelů

Spolupracujeme s TipCars.com
Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc Řidiči autobusů budou stávkovat. Chtějí dostat víc

Stávka řidičů linkových autobusů kvůli nízkým mzdám se…

Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou Chovanec se dohodl s Babišem. Platy policistů a hasičů porostou

Policisté, hasiči, celníci či vězeňští dozorci si od…

Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku? Fotokvíz: Poznáte lokomotivy, které křižují Českou republiku?

Lachtan,Laminátka,Brejlovec, Bardotka, Plecháč, Krokodýl,…

Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot Jaderný obr, který chtěl dostavět Temelín, vyhlásil bankrot

Americký dodavatel jaderných technologií Westinghouse…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se nezastavitelně řítilo“

Boeing se 141 lidmi zachvátily plameny. „Letadlo se…

Peruánský komerční let se 141 lidmi na palubě byl nucen v noci z úterý na středu nouzově přistát poté, co se u…

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak našli nevyléčitelnou nemoc

Je líný, tvrdil lékař rodičům. Adámkovi (4) pak…

Adámek (4) se narodil jako zdravý kluk a nic nenasvědčovalo tomu, že je něco v nepořádku. Když mu byly tři…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena nejde pod tři miliardy

Zlomí rekord? Začíná hon na Neymara a spol., cena…

Jaro je sotva v rozpuku, světové velkokluby už se ale chystají rozbít prasátko a rozjet pořádné letní utrácení.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…