10.5. 2013 Martin Vaculík

Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky máme nejsilnější ve třídě!

 

Po letech různého ožužlávání stávajících konstrukcí se Opel plácl přes kapsu a vyvinul zcela novou vznětovou šestnáctistovku. Benzinová konečně dostala přímý vstřik.

Blížící se rok 2014 a s ním příchod emisní normy Euro 6 nutí výrobce k masivním inovacím. Zároveň by však samotné čisté emise těžko byly dostatečným lákadlem pro zákazníka – tomu je třeba nabídnout jiné benefity. Opel to u nových šestnáctistovek zkouší nejvyššími výkonovými parametry v objemové třídě. U zážehové jednotky 1.6 SIDI výkonem 147 kW (postaru 200 koní!) a 300 N.m, u vznětové 1.6 CDTI pak 100 kW a 320 N.m.

Technické údaje
 1.6 SIDI Eco Turbo 1.6 SIDI Performance Turbo 1.6 CDTI
Palivo Natural 91–98 Natural 91–98 Nafta
Zdvihovy objem (cm3) 1598 1598 1598
Vrtani x zdvih (mm) 79,0 x 81,5 79,0 x 81,5 79,7 x 81,5
Kompresni poměr 10,5 : 1 9,5 : 1 16,0 : 1
Vykon (kW/ot.min) 125/4250–6000 147/4700–5500 100/3500–4000
Točivy moment (N.m/ot./min) 280/1650-4250 300/1750-4700 320/2000

1.6 CDTI

Tento diesel je zcela nový. S předchozí stejnojmennou konstrukcí převzatou od Fiatu nemá vůbec nic společného. Hlavními konstrukčními znaky jsou:

  • hliníkový blok místo ocelového
  • rozvody hnané řetězem místo řemenu
  • pohon rozvodů přesunutý na stranu setrvačníku, kde jsou menší torzní kmity (ale zároveň horší přístup, když se něco pokazí, o čemž vědí své třeba u BMW)
  • dvoustupňové olejové čerpadlo (snižuje odběr, když není potřeba tolik mazat)
  • elektronicky řízené (odpojitelné) trysky spodního ostřiku pístů
  • odpojitelná vodní pumpa (při zahřívání motoru)
  • žhavicí svíčky se senzory expanzních tlaků umožňují rozpoznat, kdy nafta skutečně začíná hořet, a načasovat vstřik tak, aby ve válci odevzdala nejvíce energie.

V lehčích vozidlech vystačí s NOx katalyzátorem, v těžších dostane vstřikování močoviny do výfukového potrubí (SCR). To byl i případ zafiry, v níž jsme se svezli. Extrémně těžké převody (jistě kvůli homologační spotřebě) nám však moc nedaly pocítit, že točivý moment 320 N.m má tento motor stejný jako dvoulitrové TDI od VW. Ve velkém vnitřním prostoru minivanu se též dunění agregátu převalujícího se v nízkých otáčkách rozléhalo více, než abychom mohli mluvit o nějaké přelomové tichosti. Dojem se vylepšil v levém pruhu dálnice, kdy bylo znát, že 100 kW tam opravdu je. Lepší reakce v nízkých otáčkách má přinést chystaná verze s dvojitým přeplňováním. V každém případě nový hliníkový diesel nahradí nejen šestnáctku od Fiatu, ale i 1.7 CDTi od Isuzu, což už byl hrubián k pohledání.

Plusy

  • Lehká hliníková konstrukce
  • Vysoký výkon při jízdě po dálnici

Minusy

  • Překvapivě nevýrazné spodní pásmo (zřejmě vinou těžkých převodů)
  • Dunivější projev v nízkých otáčkách

1.6 SIDI

Tento motor není zcela nový, jde o evoluci agregátu 1.6 Turbo. Jemu bývalo vyčítáno, že nemá přímý vstřik benzinu. Proto trpěl takzvaným efektem palivového filmu. Když zavřete škrticí klapku, vysráží se část paliva na stěnách kanálů – takže ochudí směs. A jakmile ji otevřete, vlétne do válců a směs obohatí. Emisím se to nelíbí, takže nezbude než zpomalit pohyby škrticí klapky. Motor pak na plynový pedál reaguje se zpožděním. Navíc nepřímo vstřikovaný benzin vyplýtvá část své schopnosti ochladit okolí odpařováním už v sacích kanálech. Se sklony k detonacím, když pořádně zafouká turbo, proto není čím bojovat. Kompresní poměr motoru musel být snížen na 8,8:1, což znamenalo pokles účinnosti při malé zátěži. Nový agregát slibuje (při 30procentním nárůstu výkonových parametrů) i o 13 % příznivější spotřebu. Přechod na přímý vstřik umožnil zvýšení komprese na 10,5:1 u verze Eco Turbo (125 kW) či 9,5:1 u provedení Performance Turbo (147 kW). Ano, opravdu se dvě výkonové varianty motoru 1.6 SIDI liší i hardwarově – kromě komprese ještě turbodmychadlem.

Jako první dostal nový motor kabriolet Cascada – ten už se vyrábí. My jsme se svezli jím poháněnou astrou, která přijede co nevidět. Hodně je cítit zejména točivý moment – 300 N.m znamená naprostý rekord. Pokud si koupíte 1.8 TSI od koncernu VW, máte kvůli slabé převodovce točivý moment jen 250 N.m. Motor opravdu letěl, ani verze Performance dole moc neváhala. Zvuk v akceleraci je sytý, neboť takové expanzní tlaky již samozřejmě rozechvějí agregát i vše kolem. V ustálené rychlosti však běží velmi klidně, a to zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelí. U šestnáctistovky jde opět o unikum.

Plusy

  • Vysoký výkon i točivý moment
  • Proti minulosti mnohem rychlejší reakce

Minusy

  • Část skvělých parametrů stráví nadváha současných opelů

Spolupracujeme s TipCars.com
Klaus a Zeman nás mentálně zdevastovali úplně stejně jako Husák a Jakeš, tvrdí Biler Klaus a Zeman nás mentálně zdevastovali úplně stejně jako Husák a Jakeš, tvrdí Biler

V čem spočívá zmar naší současné společenské a politické…

Američané vyčtou Číně její ekonomickou agresi, píší Financial Times Američané vyčtou Číně její ekonomickou agresi, píší Financial Times

Nová bezpečnostní strategie, kterou se v pondělí chystají…

Číňané chtěli supermoderním elektromobilem konkurovat Tesle, dnes jsou před krachem Číňané chtěli supermoderním elektromobilem konkurovat Tesle, dnes jsou před krachem

Společnost Faraday Future chtěla být důstojným soupeřem…

Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa Bankám a spořitelnám klesá zisk, může za to prodej podílu ve Visa

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2017 klesl…

 
 

Přidat názorDiskuse: Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 





 
Pozor! Od prosince kontrolují na STK okenní fólie. Konečně je čím měřit. Ale…

Pozor! Od prosince kontrolují na STK okenní fólie. Konečně je čím měřit. Ale…

Dnes 15:21

Zatímco policisté měří propustnost okenních fólií už roky, na STK se dlouho hledal vhodný přístroj. Našel se nedávno, i když technici z něj zrovna nejásají. A pozor – teď už se opravdu měří!




Blesk.cz

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

Pražská policie dopadla gang dealerů s heroinem: U sebe měli drogy za miliony korun

Pražská policie dopadla gang dealerů s heroinem: U…

Pražská policie dopadla skupinu čtyř dealerů s více než kilogramem heroinu za několik milionů korun. U sebe měli…

 

iSport.cz

Voráček probudil nové parťáky. Je jeden z nejlepších v NHL, klaní se mu

Voráček probudil nové parťáky. Je jeden z nejlepších…

Řada nešťastných proher je pryč, Flyers stoupají zase k výšinám. Po hrůzostrašné sérii 10 porážek je…

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí, silné Švédy složili 4:1

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí,…

Čeští hokejisté porazili ve svém závěrečném vystoupení na Channel One Cupu v Moskvě Švédsko 4:1 a skončí na…

 

Reflex.cz

Výhled na Paříž bez státní ve frontě: rozhlédněte se z Eiffelovy věže v úžasném 360° videu

Výhled na Paříž bez státní ve frontě: rozhlédněte se…

Jak vypadá Paříž z ptačí perspektivy?  Co uvidíte, když si vystojíte frontu na vstup na legendární pařížskou…

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O úplatku prý nevěděl, v tašce mělo být víno

Ruský David Rath? Uljukajev dostal 8 let vězení. O…

Bývalý ruský ministr ekonomického rozvoje Alexej Uljukajev byl v pátek odsouzen k osmi letům vězení se…