Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motory Opel 1,6 litru: Šestnáctistovky máme nejsilnější ve třídě!

Martin Vaculík
Diskuze (48)
Po letech různého ožužlávání stávajících konstrukcí se Opel plácl přes kapsu a vyvinul zcela novou vznětovou šestnáctistovku. Benzinová konečně dostala přímý vstřik.

Blížící se rok 2014 a s ním příchod emisní normy Euro 6 nutí výrobce k masivním inovacím. Zároveň by však samotné čisté emise těžko byly dostatečným lákadlem pro zákazníka – tomu je třeba nabídnout jiné benefity. Opel to u nových šestnáctistovek zkouší nejvyššími výkonovými parametry

v objemové třídě. U zážehové jednotky 1.6 SIDI výkonem 147 kW (postaru 200 koní!) a 300 N.m, u vznětové 1.6 CDTI pak 100 kW a 320 N.m.

Technické údaje
 1.6 SIDI Eco Turbo 1.6 SIDI Performance Turbo 1.6 CDTI
Palivo Natural 91–98 Natural 91–98 Nafta
Zdvihovy objem (cm3) 1598 1598 1598
Vrtani x zdvih (mm) 79,0 x 81,5 79,0 x 81,5 79,7 x 81,5
Kompresni poměr 10,5 : 1 9,5 : 1 16,0 : 1
Vykon (kW/ot.min) 125/4250–6000 147/4700–5500 100/3500–4000
Točivy moment (N.m/ot./min) 280/1650-4250 300/1750-4700 320/2000

1.6 CDTI

Tento diesel je zcela nový. S předchozí stejnojmennou konstrukcí převzatou od Fiatu nemá vůbec nic společného. Hlavními konstrukčními znaky jsou:

  • hliníkový blok místo ocelového
  • rozvody hnané řetězem místo řemenu
  • pohon rozvodů přesunutý na stranu setrvačníku, kde jsou menší torzní kmity (ale zároveň horší přístup, když se něco pokazí, o čemž vědí své třeba u BMW)
  • dvoustupňové olejové čerpadlo (snižuje odběr, když není potřeba tolik mazat)
  • elektronicky řízené (odpojitelné) trysky spodního ostřiku pístů
  • odpojitelná vodní pumpa (při zahřívání motoru)
  • žhavicí svíčky se senzory expanzních tlaků umožňují rozpoznat, kdy nafta skutečně začíná hořet, a načasovat vstřik tak, aby ve válci odevzdala nejvíce energie.

V lehčích vozidlech vystačí s NOx katalyzátorem, v těžších dostane vstřikování močoviny do výfukového potrubí (SCR). To byl i případ zafiry, v níž jsme se svezli. Extrémně těžké převody (jistě kvůli homologační spotřebě) nám však moc nedaly pocítit, že točivý moment 320 N.m má tento motor stejný jako dvoulitrové TDI od VW. Ve velkém vnitřním prostoru minivanu se též dunění agregátu převalujícího se v nízkých otáčkách rozléhalo více, než abychom mohli mluvit o nějaké přelomové tichosti. Dojem se vylepšil v levém pruhu dálnice, kdy bylo znát, že 100 kW tam opravdu je. Lepší reakce v nízkých otáčkách má přinést chystaná verze s dvojitým přeplňováním. V každém případě nový hliníkový diesel nahradí nejen šestnáctku od Fiatu, ale i 1.7 CDTi od Isuzu, což už byl hrubián k pohledání.

Plusy

  • Lehká hliníková konstrukce
  • Vysoký výkon při jízdě po dálnici

Minusy

  • Překvapivě nevýrazné spodní pásmo (zřejmě vinou těžkých převodů)
  • Dunivější projev v nízkých otáčkách

1.6 SIDI

Tento motor není zcela nový, jde o evoluci agregátu 1.6 Turbo. Jemu bývalo vyčítáno, že nemá přímý vstřik benzinu. Proto trpěl takzvaným efektem palivového filmu. Když zavřete škrticí klapku, vysráží se část paliva na stěnách kanálů – takže ochudí směs. A jakmile ji otevřete, vlétne do válců a směs obohatí. Emisím se to nelíbí, takže nezbude než zpomalit pohyby škrticí klapky. Motor pak na plynový pedál reaguje se zpožděním. Navíc

nepřímo vstřikovaný benzin vyplýtvá část své schopnosti ochladit okolí odpařováním už v sacích kanálech. Se sklony k detonacím, když pořádně zafouká turbo, proto není čím bojovat. Kompresní poměr motoru musel být snížen na 8,8:1, což znamenalo pokles účinnosti při malé zátěži. Nový agregát slibuje (při 30procentním nárůstu výkonových parametrů) i o 13 % příznivější spotřebu. Přechod na přímý vstřik umožnil zvýšení komprese na 10,5:1 u verze Eco Turbo (125 kW) či 9,5:1 u provedení Performance Turbo (147 kW). Ano, opravdu se dvě výkonové varianty motoru 1.6 SIDI liší i hardwarově – kromě komprese ještě turbodmychadlem.

Jako první dostal nový motor kabriolet Cascada – ten už se vyrábí. My jsme se svezli jím poháněnou astrou, která přijede co nevidět. Hodně je cítit zejména točivý moment – 300 N.m znamená naprostý rekord. Pokud si koupíte 1.8 TSI od koncernu VW, máte kvůli slabé převodovce točivý moment jen 250 N.m. Motor opravdu letěl, ani verze Performance dole moc neváhala. Zvuk v akceleraci je sytý, neboť takové expanzní tlaky již samozřejmě rozechvějí agregát i vše kolem. V ustálené rychlosti však běží velmi klidně, a to zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelí. U šestnáctistovky jde opět o unikum.

Plusy

  • Vysoký výkon i točivý moment
  • Proti minulosti mnohem rychlejší reakce

Minusy

  • Část skvělých parametrů stráví nadváha současných opelů

Martin Vaculík
Diskuze (48)
Avatar - Uhlik
11. 5. 2013 11:48
Re: Ale Opel má aj najväčších otesánkov
No ved prave ergonomia > displej je vysoko, da sa ovladat tlacitkami > ergonomicka spicka. Talcitka su velke, opat to je ergonomicky dobre. NIc ta netlaci, netrci ti do kolena alebo podobne, odkladacie priestory su taktiez dobre, ziadne vystrelky v ovladani smeroviek, alebo tempomatu nie su. Jedina chyba je umiestnenie zapalovaca, ale to je zamer a je to tak takmer vsade...

Za par dni v Opli vies vsetko ovladat velmi lahko a rychlo, bez preklikavanie cez menu, alebo bez triafania sa do dotykoveho displeja. To je velka vyhoda tych tlacitok.
11. 5. 2013 10:40
Re: Ale Opel má aj najväčších otesánkov
Stále si neřekl s kolika vozy Opel si jezdil. Pochlub se. Také se tě ptal s jakými korejci jezdíš a ty si mu opět neodpověděl, že s žádným, že jen kecáš a sviníš diskuzi a jezdíš ve felicii. Měl by ses naučit odpovídat, spoustě lidem to tady vyčítáš !

Jinak má pravdu, tlačítka sou rozmíštěná dobře, inteligent si zvykne a rychle pochopí, idiot a hlupák bude tlachat o velkém množství a nepřehlednosti.
Avatar - jozephko
11. 5. 2013 10:32
Nebol by som si až tak istý
Keď ide niekto kupovať hodnotnejšiu vec, tak sa spravidla (aj keď samozrejme nie vždy) informuje u svojich známych. Ak sa niekto rozhodne pre kúpu auta, tak to nie je impulzívny nákup - ráno ma to napadne a popoludní už mám nové auto.
Takže ľudia sa pýtajú svojich známych, ako sú spokojní so svojím autom.A pýtajú sa aj ľudí, ktorí sa autám trochu rozumejú.
A pri súčasných preplnených cestách môže byť tým rozhodujúcim jazýčkom na váhach práve to, ako (ne)pohodlne sa dá s tým-ktorým autom obiehať. V Nemecku, kde je diaľnica na každom kroku, to môže byť nepodstatné. U nás je však situácia dosť odlišná.
Avatar - 3_diamanty
11. 5. 2013 09:05
Re: kia ceed GT
to vravi kazdy aj o renaulte aj o vw aj o pezote.... kazdy o tom koho nema rad ;-) ... a dalsich 99 percent zakaznikov tych znaciek je spokojnych :yes:
Avatar - 3_diamanty
11. 5. 2013 09:03
Re: Ale Opel má aj najväčších otesánkov
ide o ergonomou a ich rozmiestnenie.... ;-) mne to pride chaoticke v astre .... ;-)

keby som tu chcel mat 200 prispevkov denne ziaden problem... ale na co? Pisem ako mam chut.. nenanahanam tu rekordy ;-)