Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na kolik přijde provoz supersportovního auta? Jsou to šílené peníze!

Michal Fokt
Diskuze (28)
Kolik stojí u superauta výměna oleje a jak dlouho trvá? Na kolik přijdou pneumatiky? Jak často potřebuje motor základní servis? Budete zírat!

Určitě jste si mnohokrát říkali, jak fajn by bylo vlastnit supersportovní auto. Ba co víc, možná jste dokonce byli ve stádiu zvažování, jestli nějaký ojetý nekoupit a splnit si tak své sny. Musím vás varovat - nedělejte to, pokud si nemůžete dovolit koupit nový. Pořizovací cena je sice nižší, ale absurdní provozní náklady jsou stále stejně drahé a se zvyšujícím se věkem jich pochopitelně přibývá. A nejen to, údržba má i svá, mnohdy úsměvná i méně legrační specifika.

Americký Road & Track vyzpovídal pár majitelů ojetých superaut a zjišťoval, jak se s nimi po finanční stránce žije. A víte co? Možná si kupte spíše nějaký normální sporťák. Nebo klidně dva, aby vám to nebylo tak líto. I tak ušetříte.

Vezměte si třeba legendární McLaren F1. Automobilka vyčísluje náklady na jeho běžnou roční údržbu na téměř 750 tisíc korun, z čehož připadá skoro 200 na výměny oleje. Můžete si nechat auto udržovat přímo v továrně McLarenu, kde bude svěřeno do péče dvojici mechaniků z formule 1. Třeba Ralph Lauren to takto dělá se všemi třemi svými F1. Automobilka mimo jiné vyžaduje měnit pneumatiky vždy v párech, což znamená, že za gumy zaplatíte minimálně 150 tisíc korun. Kvůli servisu se musíte s McLarenem F1 rozloučit na šest týdnů a do toho není započítána doprava.

A co Ferrari Enzo? Každý servis musí mít speciálně na něj navržený nůžkový zvedák (jaké překvapení, že LaFerrari na něj nesmí...) za skoro čtvrt milionu, tak si buďte jistí, že ho zaplatíte. Olej a filtry se mění po 25 tisících kilometrů, což není zlé, každý druhý servis se mění svíčky, palivové filtry a ...rozvodový řetěz, takže motor musí ven z auta. Mimochodem něco tak jednoduchého, jako je výměna oleje, trvá nejméně hodinu! Olej se nedolévá do plna, ale pouze do tří čtvrtin, musí se zahřát na volnoběh, je třeba, aby běžel dvě minuty při 4000 otáčkách a teprve poté dolít zbytek. Pokud necháte motor běžet s otevřeným karbonovým krytem, ten se roztáhne tak, že jej není možné zavřít, dokud opět nevychladne.

Také Porsche Carrera GT vyžaduje pětadvacetitisícové výměny oleje a také zde musí motor kvůli nastavení ventilů každý druhý servis ven z auta, což zabere čtyři dny. Výměna oleje přijde na 75 tisíc korun a to opět kvůli komplikovaným úkonům s tím spojeným. Výměna keramické spojky? Přes 600 tisíc korun! Výměna všech brzd přijde téměř na tři čtvrtě milionu korun. A přístup k akumulátoru je prý vpravdě gynekologická práce, protože se k němu lze dostat jen úzkým otvorem poblíž pravého zadního kola.

A co třeba kultovky od Lamborghini? "Rambo-lambo" LM002 sice není supersport, ale využívalo jejich díly (včetně motoru z countache) a servisní náklady tomu tedy také odpovídají. A nejen díly - pneumatika Pirelli stála 120 tisíc korun, problém byl však v tom, že se přestaly vyrábět. Nyní firma opět produkci rozjela, ale jedná se o upravenou verzi scorpionů bez specifických bočnic pro jízdu v písku. Ale majitelé ušetří - sada pěti pneumatik teď stojí "jen! 370 tisíc. Trošku větší problém mají majitelé Lamborghini Diablo. Jejich V12 ovládají dvě řídící jednotky v ceně 120 tisíc korun, které se prostě občas rozbíjejí. A jsou vyprodané, lze je sehnat pouze z druhé ruky. Také si myslíte, že majitel za možnost s diablem stále jezdit dá téměř cokoli?

Michal Fokt
Diskuze (28)
31. 10. 2016 16:36
Re: sjupr sport
takže jsi "socka"?
31. 10. 2016 09:23
Re: výměny oleje...
I kdyby příručka říkala, že se normálně má (respektive může) měnit po 25 tisících, tak to rozhodně neznamená, že normálně znamená jezdění po okruzích. Když se zeptáš, tak ti řeknou, že bys měl být v servisu před tím, než vyjedeš na okruh (aby se auto připravilo a například ti neupadlo kolo, vyměnily se třeba brzdové destičky za "okruhové" místo "silničních" atp.), a znovu po té, co přijedeš z okruhu, aby auto dali do pořádku.

Najdou se samozřejmě hlupáci, kteří jezdí na okruhy a auto servisují podle normálního plánu. A také to podle toho vypadá.
31. 10. 2016 09:19
Re: sjupr sport
Právěže bohužel ne, páč na to nemám.
31. 10. 2016 09:16
Re: LA-LA-LA
Teď jde o to, jaké jméno, že. :-) Přijel jsem fabií, je například správně. Alespoň v češtině, ale myslím, že i ve slovenštině. V té větě to totiž není jméno vlastní.
31. 10. 2016 09:09
Re: sjupr sport
Najdi si to slovo v slovniku. >:D